FIA niet verbaasd door beslissing van BMW
- Gepubliceerd op 29 jul 2009 13:09
-
8
- Door: Rob Veenstra
De FIA zegt in een verklaring: De FIA betreurt de beslissing van BMW om de Formule 1 de rug toe te keren, maar het verbaast ons niet. Het is al enige tijd duidelijk dat de autosport de wereldwijde economische crisis niet kan negeren. We mogen niet van autofabrikanten verwachten dat ze enorm investeren in de Formule 1 terwijl ze tegelijkertijd fabrieken moeten sluiten, personeel moeten ontslaan en voor hun voortbestaan afhankelijk zijn van staatshulp.
Dit is precies waarom de FIA reglementen opstelde om de kosten drastisch te verminderen. De maatregelen waren bedoeld om de druk op de autofabrikanten te verlichten en de sport toegankelijker te maken voor nieuwe toetreders. Als sommige teambazen zich daar niet zo hevig tegen verzet hadden, dan hadden het vertrek van BMW en eventuele toekomstige soortgelijke bekendmakingen voorkomen kunnen worden.
Trending nieuws
-
Verstappen wil 24-uursrace Spa rijden: Organisatie denkt mee
Het is geen geheim dat Max Verstappen graag wil deelnemen aan de 24 uur van Spa. Zijn team komt dit weekend in actie ...
27 jun 2026 08:48 -
Red Bull weigert te reageren op geruchten over vertrek van kopstuk
Red Bull-teambaas Laurent Mekies weigert in te gaan op de geruchten over een aanstaand vertrek van Paul Monaghan. De ...
27 jun 2026 08:11 -
Hadjar heeft slecht nieuws voor Verstappen: "Updates werken niet"
Red Bull Racing introduceerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk een omvangrijk updatepakket, maar dat leverde vrij...
26 jun 2026 21:26 -
Verstappen naar McLaren? "We hebben afspraken en daar houden we ons aan"
De geruchten over de toekomst van Max Verstappen blijven aanzwellen. Hoewel Mercedes al langere tijd wordt genoemd al...
27 jun 2026 07:36 -
Red Bull heeft goed nieuws voor Verstappen na zware dag
Red Bull-teambaas Laurent Mekies blijft positief na de zware vrijdag op het bloedhete circuit in Spielberg. Red Bull-...
26 jun 2026 20:48
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Honda
- Basis Brackley, Japan
- Jenson Button 7
- Jenson Button 12
- Jenson Button 16
129.452 reacties op Honda
10 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Honda

Reacties (8)
Login om te reagerenPosts: 7.177
Het ging niet eens perse om kosten BMW kan idt makkelijk betalen alleen ziet FIA dit als een mooie kans om hier over te praten! Ziellige gasten... Het ging meer over milleu vriendelijk zijn enz.
Posts: 985
Tuurlijk ging het wel om de kosten. Vooral in combinatie met de resultaten (of juist het ontbreken daarvan) op sportief en commercieel vlak.
Milieu speelt mee, maar zal zeker niet de hoofdreden zijn.
Op het weblog van Rick Winkelman staat een mooi stukje over een mogelijke nieuwe stragie van BMW.
Raceauto\'s maken en ipv ze alleen zelf in te zetten, verkopen aan andere teams (inclusief uitgebriede ondersteuning) om er zo juist geld aan te verdienen.
Posts: 7.177
Ja ik was resultaten vergeten.
Alleen als ze zoveel problemen hadden met de kosten waarom wouden ze dan mee gaan met Fota want daar zouden de kosten hoger zijn dan fia regels 2010.
Posts: 985
Daar zouden ze ook meer opbrengsten krijgen.
Posts: 11.414
Theissen was helemaal niet zo happy om met de FOTA mee te gaan. Alle teams moesten maar gewoon meeblaten met Ferrari en Toyota die als enige tegen de budget limiet waren.
Waarschijnlijk waren ze toen ook nog hoopvoller dat de goede resultaten nog wel zouden komen als ze de dubbele diffuser onder de auto zouden zetten. Nu ze stijf achteraanrijden en dus eigenlijk weer vanaf niets moeten beginnen staan ze voor een enorme kostenpost die ze dan dus naar eigen zeggen niets oplevert.
KERS had het ook voor hun moeten worden. Milieuvriendelijkheid en dergelijke, maar dat is ook al de nek omgedraaid.
Posts: 2.567
Heel Jammer, vind ik
Ferrari, Mercedes, Renault en Toyota zijn nog aanwezig.
Ik vrees nu toch ook voor Toyota en Renault
Posts: 98
Op dit artikel zat ik al te wachten na het nieuws over BMW.
Posts: 81
ik denk dat binnenkort ook toyota uit de formule 1 gaat stappen
helaas is de formule 1 helemaal kapot nu