Vettel geeft Raikkonen de schuld
- Gepubliceerd op 26 jul 2009 16:22
-
29
- Door: Kees Schooneman
Ik had een botsing, vertelde Vettel. Raikkonen en ik raakten elkaar in de eerste bocht. Ik zat aan de binnenkant, ik had ruimte en toen reed Raikkonen tegen me aan. Dat kan gebeuren maar dat was wel de reden waarom de eerste pitstop zo slecht ging. Op een gegeven moment zat er geen gang meer in de auto, toen moest ik opgeven.
Vettel startte als tweede en was één van de favorieten voor de overwinning in Hongarije. Maar de Duitser verloor uiteindelijk twee punten op kampioenschapleider Jenson Button en zelfs zes punten op teamgenoot Mark Webber, die hem nu voorbij is gegaan in het klassement.
Vettel was vooral verrast door de snelheid van de McLaren-coureurs. Bij de start is er niets te doen om die KERS autos achter je te houden. Die gaan zo snel weg, het is ongelofelijk, aldus Vettel.
Trending nieuws
-
Verstappen tot actie gemaand: "Hij gooit wereldtitels weg door loyaliteit aan Red Bull"
De toekomst van Max Verstappen blijft de gemoederen bezighouden. Volgens Ziggo Sport-presentatrice Shelly Sterk betaa...
27 jun 2026 11:22 -
Racing Bulls reageert vol verbazing op Tsolov-geruchten
Racing Bulls-teambaas Alan Permane heeft met verbazing gereageerd op de geruchten over Nikola Tsolov. Het Bulgaarse R...
27 jun 2026 09:26 -
Marko vertrouwt op Red Bull: "Denk dat het goed komt met Max"
Voormalig Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft er vertrouwen in dat het goed gaat komen voor Max Verstappen. Over de ...
27 jun 2026 12:09 -
Ocon klaar met geruchten over F1-toekomst: "Laat mij koud"
De toekomst van Esteban Ocon in de Formule 1 blijft onderwerp van gesprek. De Fransman beleeft een moeizaam seizoen b...
27 jun 2026 10:46 -
Norris heeft geaccepteerd dat McLaren niet kan winnen
Regerend wereldkampioen Lando Norris heeft geaccepteerd dat McLaren voorlopig geen races gaat winnen. Norris en McLar...
27 jun 2026 10:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team McLaren
- Punten 37
- Podiums 0
- Grand Prix 41
- Land GB
- Geb. datum 19 jan 1980 (46)
- Geb. plaats Frome, Somerset, GB
- Gewicht 72 kg
- Lengte 1,82 m
67.104 reacties op McLaren
23 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Jenson Button
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.664 reacties op McLaren
163 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (29)
Login om te reagerenPosts: 36
Een race incident, al ging Raikkonen flink te keer.
Posts: 10.412
tja dus maar goed dat rb geen 1e en 2e rijder aan wees. zoals het nu loopt zet ik alles toch op webber. bgp kan het tempo niet volgen om de auto beter te maken blijkt nu.
Posts: 1.278
Raikkonen zat in een sandwich van verschillende wagens en dan gebeuren zo\'n zaken. Elke race is er bij de start wel contact. Hoop dat ze da nu niet gaan beginnen bestraffen elke race want dan wordt er helemaal niet meer ingehaald...
Posts: 10.412
ben ik idd met je eens raikkonen kon ook niet veel anders vandaag. zou het jammer vinden als hij een straf kreeg.
Posts: 78
Kan gebeuren? Raikkonen duwde domweg Vettel opzij. En eerder moest Hamilton uitwijken voor hem. Raikkonen verdient een straf. Alleen moet(en) de FIA/Stewards een keer consequent zijn. In de vorige race kreeg Webber een drive-through. Nu gaan ze het incident na de race bekijken. Vreemde gang van zaken.
Posts: 7.177
Sorry maar heb je over het hoofd gezien dat hij slipte? Want daarom kwam hij tegen vettel aan.
Posts: 78
Zo typisch Jermaine. Misschien kan je beter eerst Formule Junior gaan volgen.
Posts: 1.278
Misschien moet Brandje nog eens de herhaling van de start zien, want bij het weg accelereren van bocht 1 is duidelijk dat Kimi zowel voor Vettel zat en idd een uitbrekende achterkant had!
Posts: 7.177
Hoezo typish jermaine. Het is gewoon zo kijk de beelden. Hij slipte en kwam toen tegen vettel aan kijk de beelden voordat je mij gaat beoordelen wil je!
Posts: 78
Hoezo typisch jermaine? Altijd als Ferrari in de fout gaat wordt dit door jouw rechtgepraat. Waarschijnlijk vond je ook niet dat Raikkonen fout zat in de vorige race bij Sutil. Je zou eigenlijk geld moeten vragen voor je Ferrari-PR. Hoewel, zo goed doe je het niet.
Posts: 586
Doe niet zo kinderachtig man... Vorm je eigen mening
Posts: 78
Zoals altijd geef ik mijn eigen mening. Raikkonen had bestraft moeten worden. Hij was veel te agressief bij de start. Hmm, wat is de connectie tussen zowel Jermaine als Sander die beide uit Arnhem komen?
Posts: 11.414
Die laatste vraag heb ik inderdaad ook altijd gehad.
Voor wat betreft de acties van Raikkonen. Ik denk dat je echt de beelden nog maar even moet nakijken. Raikkonen wijkt zelf ook uit voor andere deelnemers.
Die eerste duik naar Hamilton probeert hij naast Webber te komen. Hij bedenkt zich overigens nog net op tijd dat Hamilton dar zit. Lijkt me geen straf waard.
Voor de volgen bocht zitten Hamilton, Webber en Raikkonen naast elkaar. Vettel kruipt er dan ook nog eens naast. Hamilton pakt zijn lijn voor de bocht naar links en gaat iets naar rechts. Webber pakt een nog iets wijdere lijn. Raikkonen moet daardoor nog een iets ruimere lijn pakken en Vettel vergeet dat hij ook opzij had gemoeten.
Persoonlijk zou ik eerder de schuld aan Vettel geven. Die ligt achter en hij had naar rechts moeten uitwijken zoals de drie auto\'s links van hem ook doen.
Posts: 121
Ik citeer GPuRaikkonen onbestraft, reprimande voor Red Bull
26 juli 2009
Kimi Raikkonen zal niet worden bestraft voor het startincident in de Hongaarse Grand Prix. De Fin raakte de auto van Sebastian Vettel, die later in de race met schade moest opgeven, maar het was volgens de wedstrijdleiding een simpel race-incid
pdate:
Posts: 11.414
Ze gaan niet alleen snel weg. Ze winnen tegenwoordig zelfs de race!
Posts: 44
Net voor vettel uitviel rookte die bak aardig
waar kwam dat vandaan dan?
wel jammer voor vettel en red bull ze hadden aardig wat punten meer op bgp kunnen pakken
Posts: 2.567
Bij de start is er niets te doen om die KERS autos achter je te houden. Die gaan zo snel weg, het is ongelofelijk, aldus Vettel.
Ik zou zeggen\"Gebruikt dat ook\"\"
Posts: 121
Laag .... ZEER laag vettel !!!
Zuiver raceongeval !!!
Hij werd zelf die richting opgedreven, wat moest hij dan doen?
Had altijd een hoge hoed voor Vettel maar hij begint in mijn ogen aan waarde te dalen
gr Diablo
Posts: 3.007
Ik zou zeggen lees de onderstaande zinnen nog eens:
\"Ik zat aan de binnenkant, ik had ruimte en toen reed Raikkonen tegen me aan. Dat kan gebeuren maar dat was wel de reden waarom de eerste pitstop zo slecht ging.\"
Als dat de reden van zn uitval is moet hij dan soms gaan liegen dat het iets anders is?
Posts: 121
Klopt,maar wat als je de titel leest?
wat zegt jou dat?
Posts: 336
Een sensatiekop die de media nodig heeft om bezoekers te trekken?
Posts: 859
Lees jij altijd alleen de titel?
Posts: 2.049
Eigenlijk hoort een straf hier niet. In mijn ogen behoort dit gewoon tot de categorie \"racing incident\" (toegegeven, een iets hardere vorm daarvan, maar ok, waar moet je lijn trekken...), maar omdat men vorige keer Webber ook hebben bestraft, is het beter om Raikkonen ook te bestraffen.
Op dit moment zit er totaal gen consistentie in de bestraffingen. Het lijkt net alsof dat elke zo een incident gebeurd, dat men een munt omhoog gooit: kop=bestraffen, munt is niet bestraffen (\"investigation after race\")
Posts: 11.414
Het verschil tussen het incident van Webber tegen Barrichello en nu Raikkonen tegen Vettel is misschien dat Webber achter Barrichello lag en dat Raikkonen voor Vettel zat.
De auto die voorop rijdt krijgt altijd veel vrijheid om andere auto\'s opzij te zetten.
Ander verschil is overigens dat Vettel nog makkelijk naar rechts kon en dat Barrichello al helemaal tegen de rand aan zat.
Ik dacht bovendien ook dat Raikkonen uit moest wijken voor iemand (Webber?).
Het is jammer dat we de stewards zich in dit geval eigenlijk nauwelijks uitspreken. De officiele beslissing over Raikkonen tegen Vettel en Hamilton zegt doodsimpel dat ze op basis van filmbeelden en een gesprek met de coureur vinden dat het een race incident is.
fialive.fiacommuni(...)n09_document_43.pdf
Posts: 3.007
De titel is wat de auteur ervan maakt om zoveel mogelijk lezers te trekken. Wat hij daadwerkelijk zegt is datgene wat ik hierboven naar voren heb gehaald.
Posts: 3.592
Raikonen werd idd gesandwitched door de RB\'s en kon geen kant op. Zie hier startfilmpje op 0.20/0.21 ; www.youtube.com/watch?v=aDaYAvNHV6A
Denk dat de Hr. Vettel zelf ook ff moet kijken voordat ie Kimi ergens van gaat beschuldigen..... beetje jammer!
Posts: 298
ik vind raikkonen echt een appart mannetje. Als je denkt dat hij niet gemotiveerd is laat hij het tegenovergestelde zien, om naarder hand weer slecht te presteren. Deze race deed hij het goed, hoewel hij er bij de persconferentie niet echt vrolijk uitzag. Raikkonen is zo iemand die teleurgesteld is als hij geen 1e word. goede instelling, maar niet altijd even handig. hij reed bijvoorbeeld zijn laatste rondje het snelst. zeker om de race iets leuker voor hem te maken ofzo.
Posts: 11.414
Ik zit nog even de herhaling te kijken, maar ik vraag me toch af of Raikkonen er uberhaupt wel wat mee te maken had dat Vettel zo slecht ging.
Vettel kon na dat incident met Raikkonen op zich prima mee komen met Kovalainen. Pas later toen zijn auto begon te roken kreeg hij problemen met de snelheid.
Vettel zit in de interviews ook weer te zeiken over KERS. Dat begint zo langzamerhand ook wel een beetje irritant te worden.
Posts: 65
Zoals jullie misschien allemaal gezien hebben slipte iedereen in de eerste bochten als ze uit de pits kwamen. Is zelfde situatie natuurlijk. Dus is gewoon race-ongeval.