Vettel geeft Raikkonen de schuld

Sebastian Vettel geeft Kimi Raikkonen de schuld van zijn eigen uitvalbeurt. De Duitser moest na 32 ronden de race staken omdat zijn ophanging te zwaar beschadigd was. Vettel en Raikkonen kwamen elkaar in de eerste bocht na de start tegen.

“Ik had een botsing”, vertelde Vettel. “Raikkonen en ik raakten elkaar in de eerste bocht. Ik zat aan de binnenkant, ik had ruimte en toen reed Raikkonen tegen me aan. Dat kan gebeuren maar dat was wel de reden waarom de eerste pitstop zo slecht ging. Op een gegeven moment zat er geen gang meer in de auto, toen moest ik opgeven.”

Vettel startte als tweede en was één van de favorieten voor de overwinning in Hongarije. Maar de Duitser verloor uiteindelijk twee punten op kampioenschapleider Jenson Button en zelfs zes punten op teamgenoot Mark Webber, die hem nu voorbij is gegaan in het klassement.

Vettel was vooral verrast door de snelheid van de McLaren-coureurs. “Bij de start is er niets te doen om die KERS auto’s achter je te houden. Die gaan zo snel weg, het is ongelofelijk”, aldus Vettel.

Reacties (29)

Login om te reageren
  • RowanF1

    Posts: 36

    Een race incident, al ging Raikkonen flink te keer.

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 16:25
  • tja dus maar goed dat rb geen 1e en 2e rijder aan wees. zoals het nu loopt zet ik alles toch op webber. bgp kan het tempo niet volgen om de auto beter te maken blijkt nu.

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 16:38
  • ives

    Posts: 1.278

    Raikkonen zat in een sandwich van verschillende wagens en dan gebeuren zo\'n zaken. Elke race is er bij de start wel contact. Hoop dat ze da nu niet gaan beginnen bestraffen elke race want dan wordt er helemaal niet meer ingehaald...

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 16:44
    • ben ik idd met je eens raikkonen kon ook niet veel anders vandaag. zou het jammer vinden als hij een straf kreeg.

      • + 0
      • 26 jul 2009 - 17:10
    • Brandje

      Posts: 78

      Kan gebeuren? Raikkonen duwde domweg Vettel opzij. En eerder moest Hamilton uitwijken voor hem. Raikkonen verdient een straf. Alleen moet(en) de FIA/Stewards een keer consequent zijn. In de vorige race kreeg Webber een drive-through. Nu gaan ze het incident na de race bekijken. Vreemde gang van zaken.

      • + 0
      • 26 jul 2009 - 17:52
      • Sorry maar heb je over het hoofd gezien dat hij slipte? Want daarom kwam hij tegen vettel aan.

        • + 0
        • 26 jul 2009 - 18:40
        • Brandje

          Posts: 78

          Zo typisch Jermaine. Misschien kan je beter eerst Formule Junior gaan volgen.

          • + 0
          • 26 jul 2009 - 18:49
          • ives

            Posts: 1.278

            Misschien moet Brandje nog eens de herhaling van de start zien, want bij het weg accelereren van bocht 1 is duidelijk dat Kimi zowel voor Vettel zat en idd een uitbrekende achterkant had!

            • + 0
            • 26 jul 2009 - 19:12
          • Hoezo typish jermaine. Het is gewoon zo kijk de beelden. Hij slipte en kwam toen tegen vettel aan kijk de beelden voordat je mij gaat beoordelen wil je!

            • + 0
            • 26 jul 2009 - 19:18
            • Brandje

              Posts: 78

              Hoezo typisch jermaine? Altijd als Ferrari in de fout gaat wordt dit door jouw rechtgepraat. Waarschijnlijk vond je ook niet dat Raikkonen fout zat in de vorige race bij Sutil. Je zou eigenlijk geld moeten vragen voor je Ferrari-PR. Hoewel, zo goed doe je het niet.

              • + 0
              • 27 jul 2009 - 00:04
              • sanderndk

                Posts: 586

                Doe niet zo kinderachtig man... Vorm je eigen mening

                • + 0
                • 27 jul 2009 - 08:30
                • Brandje

                  Posts: 78

                  Zoals altijd geef ik mijn eigen mening. Raikkonen had bestraft moeten worden. Hij was veel te agressief bij de start. Hmm, wat is de connectie tussen zowel Jermaine als Sander die beide uit Arnhem komen?

                  • + 0
                  • 27 jul 2009 - 09:03
                  • Die laatste vraag heb ik inderdaad ook altijd gehad.

                    Voor wat betreft de acties van Raikkonen. Ik denk dat je echt de beelden nog maar even moet nakijken. Raikkonen wijkt zelf ook uit voor andere deelnemers.

                    Die eerste duik naar Hamilton probeert hij naast Webber te komen. Hij bedenkt zich overigens nog net op tijd dat Hamilton dar zit. Lijkt me geen straf waard.

                    Voor de volgen bocht zitten Hamilton, Webber en Raikkonen naast elkaar. Vettel kruipt er dan ook nog eens naast. Hamilton pakt zijn lijn voor de bocht naar links en gaat iets naar rechts. Webber pakt een nog iets wijdere lijn. Raikkonen moet daardoor nog een iets ruimere lijn pakken en Vettel vergeet dat hij ook opzij had gemoeten.

                    Persoonlijk zou ik eerder de schuld aan Vettel geven. Die ligt achter en hij had naar rechts moeten uitwijken zoals de drie auto\'s links van hem ook doen.

                    • + 0
                    • 27 jul 2009 - 10:29
      • Diablo

        Posts: 121

        Ik citeer GPuRaikkonen onbestraft, reprimande voor Red Bull
        26 juli 2009


        Kimi Raikkonen zal niet worden bestraft voor het startincident in de Hongaarse Grand Prix. De Fin raakte de auto van Sebastian Vettel, die later in de race met schade moest opgeven, maar het was volgens de wedstrijdleiding een simpel race-incid
        pdate:

        • + 0
        • 26 jul 2009 - 19:10
  • Ze gaan niet alleen snel weg. Ze winnen tegenwoordig zelfs de race!

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 17:24
  • Net voor vettel uitviel rookte die bak aardig
    waar kwam dat vandaan dan?
    wel jammer voor vettel en red bull ze hadden aardig wat punten meer op bgp kunnen pakken

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 17:40
  • rafael

    Posts: 2.567

    “Bij de start is er niets te doen om die KERS auto’s achter je te houden. Die gaan zo snel weg, het is ongelofelijk”, aldus Vettel.

    Ik zou zeggen\"Gebruikt dat ook\"\"

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 17:48
  • Diablo

    Posts: 121

    Laag .... ZEER laag vettel !!!
    Zuiver raceongeval !!!
    Hij werd zelf die richting opgedreven, wat moest hij dan doen?
    Had altijd een hoge hoed voor Vettel maar hij begint in mijn ogen aan waarde te dalen
    gr Diablo

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 17:51
    • Tifoso

      Posts: 3.007

      Ik zou zeggen lees de onderstaande zinnen nog eens:
      \"Ik zat aan de binnenkant, ik had ruimte en toen reed Raikkonen tegen me aan. Dat kan gebeuren maar dat was wel de reden waarom de eerste pitstop zo slecht ging.\"

      Als dat de reden van zn uitval is moet hij dan soms gaan liegen dat het iets anders is?

      • + 0
      • 26 jul 2009 - 19:35
      • Diablo

        Posts: 121

        Klopt,maar wat als je de titel leest?
        wat zegt jou dat?

        • + 0
        • 26 jul 2009 - 20:03
        • Smock

          Posts: 336

          Een sensatiekop die de media nodig heeft om bezoekers te trekken?

          • + 0
          • 26 jul 2009 - 21:13
        • Lees jij altijd alleen de titel?

          • + 0
          • 26 jul 2009 - 22:07
  • turbof1

    Posts: 2.049

    Eigenlijk hoort een straf hier niet. In mijn ogen behoort dit gewoon tot de categorie \"racing incident\" (toegegeven, een iets hardere vorm daarvan, maar ok, waar moet je lijn trekken...), maar omdat men vorige keer Webber ook hebben bestraft, is het beter om Raikkonen ook te bestraffen.

    Op dit moment zit er totaal gen consistentie in de bestraffingen. Het lijkt net alsof dat elke zo een incident gebeurd, dat men een munt omhoog gooit: kop=bestraffen, munt is niet bestraffen (\"investigation after race\")

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 18:17
  • Het verschil tussen het incident van Webber tegen Barrichello en nu Raikkonen tegen Vettel is misschien dat Webber achter Barrichello lag en dat Raikkonen voor Vettel zat.

    De auto die voorop rijdt krijgt altijd veel vrijheid om andere auto\'s opzij te zetten.

    Ander verschil is overigens dat Vettel nog makkelijk naar rechts kon en dat Barrichello al helemaal tegen de rand aan zat.

    Ik dacht bovendien ook dat Raikkonen uit moest wijken voor iemand (Webber?).

    Het is jammer dat we de stewards zich in dit geval eigenlijk nauwelijks uitspreken. De officiele beslissing over Raikkonen tegen Vettel en Hamilton zegt doodsimpel dat ze op basis van filmbeelden en een gesprek met de coureur vinden dat het een race incident is.

    fialive.fiacommuni(...)n09_document_43.pdf

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 19:32
  • Tifoso

    Posts: 3.007

    De titel is wat de auteur ervan maakt om zoveel mogelijk lezers te trekken. Wat hij daadwerkelijk zegt is datgene wat ik hierboven naar voren heb gehaald.

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 20:19
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    Raikonen werd idd gesandwitched door de RB\'s en kon geen kant op. Zie hier startfilmpje op 0.20/0.21 ; www.youtube.com/watch?v=aDaYAvNHV6A

    Denk dat de Hr. Vettel zelf ook ff moet kijken voordat ie Kimi ergens van gaat beschuldigen..... beetje jammer!

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 20:54
  • mister S

    Posts: 298

    ik vind raikkonen echt een appart mannetje. Als je denkt dat hij niet gemotiveerd is laat hij het tegenovergestelde zien, om naarder hand weer slecht te presteren. Deze race deed hij het goed, hoewel hij er bij de persconferentie niet echt vrolijk uitzag. Raikkonen is zo iemand die teleurgesteld is als hij geen 1e word. goede instelling, maar niet altijd even handig. hij reed bijvoorbeeld zijn laatste rondje het snelst. zeker om de race iets leuker voor hem te maken ofzo.

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 23:20
  • Ik zit nog even de herhaling te kijken, maar ik vraag me toch af of Raikkonen er uberhaupt wel wat mee te maken had dat Vettel zo slecht ging.

    Vettel kon na dat incident met Raikkonen op zich prima mee komen met Kovalainen. Pas later toen zijn auto begon te roken kreeg hij problemen met de snelheid.

    Vettel zit in de interviews ook weer te zeiken over KERS. Dat begint zo langzamerhand ook wel een beetje irritant te worden.

    • + 0
    • 26 jul 2009 - 23:46
  • Steeltje

    Posts: 65

    Zoals jullie misschien allemaal gezien hebben slipte iedereen in de eerste bochten als ze uit de pits kwamen. Is zelfde situatie natuurlijk. Dus is gewoon race-ongeval.

    • + 0
    • 27 jul 2009 - 08:51

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land GB
  • Geb. datum 19 jan 1980 (46)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, GB
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar