FIA-voorzitter akkoord met budgetlimiet van 100 miljoen
- Gepubliceerd op 18 jun 2009 08:56
-
22
- Door: Rob Veenstra
Mosley heeft aangegeven dat een discussie over het Hof van Beroep mogelijk is en hij is ook bereid om appendix 5 uit de reglementen te schrappen. De teams waren daar boos over omdat het de FIA in staat zou stellen om zonder tegenspraak regels op te leggen. Op technisch vlak laat Mosley de voorgestelde veranderingen als toestaan van vierwielaandrijving, verbod op bandenwarmers, beweegbare vleugels en aanpassingen aan het motorreglement vallen. Alleen Cosworth krijgt toestemming om ongelimiteerd te rijden. De regels voor versnellingsbakken blijven ook hetzelfde.
De FIA-voorzitter gaf te kennen dat hij een budgetlimiet ter waarde van 100 miljoen euro in 2010 kan accepteren, als dat getal in 2011 maar naar 45 miljoen euro zakt. De teams mogen zelf een accountant aanstellen om de cijfers te laten controleren. Overschrijding van het budgetlimiet leidt niet tot sancties op de baan, maar heeft alleen financiële consequenties.
Trending nieuws
-
Mekies maakt Red Bull-standpunt duidelijk: "Verstappen blijft bij ons"
De toekomst van Max Verstappen blijft een van de meest besproken onderwerpen in de Formule 1, maar volgens Red Bull-t...
26 jun 2026 19:14 -
Hadjar heeft slecht nieuws voor Verstappen: "Updates werken niet"
Red Bull Racing introduceerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk een omvangrijk updatepakket, maar dat leverde vrij...
26 jun 2026 21:26 -
Red Bull heeft goed nieuws voor Verstappen na zware dag
Red Bull-teambaas Laurent Mekies blijft positief na de zware vrijdag op het bloedhete circuit in Spielberg. Red Bull-...
26 jun 2026 20:48 -
Vermeulen maant Red Bull tot actie: "Verstappen doet niet mee voor het middenveld"
De toekomst van Max Verstappen blijft ook dit seizoen onderwerp van gesprek. Ondanks een contract dat doorloopt tot e...
26 jun 2026 20:26 -
FIA verbiedt innovatie van Ferrari
Het team van Ferrari moet na dit jaar afscheid nemen van de innovatieve flap die ze achter de uitlaat hebben geplaats...
26 jun 2026 19:53
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (22)
Login om te reagerenPosts: 444
Pfff Problem Solved.......
Niet meer zeuren nu jongens en gewoon doen waar we naar willen kijken RACEN!!!!
Ook mogen de criticasters ophouden over dat Jenson B. te goed is en te veel wint.
Dat team heeft dit jaar de ideale combinatie een TOP auto en TOP rijder. dan bedoel ik niet Rubens.....
Posts: 222
\'\'Overschrijding van het budgetlimietleidt niet tot sancties op de baan, maar heeft alleen financiele consequenties\'\' , Toyota heeft toch geld zat. En het is eigenlijk toch al bewezen dat geld niet alles goedmaakt? Neem bijvoorbeeld BrawnGP 95 miljoen is hun budget dit jaar en ze hebben toch de beste auto (Honda heeft eigenlijk al die jaren niets gepresteerd met hun 400 miljoen budget per jaar). En williams als privatier is toch ook al een aantal keer wereldkampioen geworden en da zullen ze ook vast niet hebben gedaan als team zijnde met het hoogste budget.
Posts: 3.592
Mhhh, denk dat je hier toch een paar dingen zegt die niet klopppen.... Ten eerste is de bodemloze put qua geld bij Toyota niet zo bodemloos meer. Daar gaat de rem er ook wel een beetje op aangezien Toyota enorme klappen krijgt op de normale auto markt. Dit zal zeker gevolgen hebben op het budget voor hun F1 project.
Ten tweede heb je het bij hjet voorbeeld van BrawnGp natuurlijk helemaal mis! Je stelt dat BGP maar een budget heeft van 95 miljoen dit jaar, maar daarvoor hebben ze de auto niet hoeven bouwen! Die heeft Honda vorig jaar praktisch helemaal gebouwd.... Daarom was het ook eigenlijk een koopje voor Ross Brawn, dat ie de renstal voor relatief weinig geld heeft over kunnen nemen en hiermee een winnende auto kocht.
Williams ten slotte doet het nog redelijk, maar de opmerking van Frank een aantal weken terug zei genoeg; dat was dat ie hard moest nadenken wanneer ze voor het laatst iets gewonnen hadden..
Meer on-topic: Dit zou een mooi bericht zijn en hopelijk betekend dit dat er een einde komt aan dit gezeik. En die \'financiële concequenties\' zullen niet gepaard gaan met een paar tientjes gok ik zo....
Posts: 5.745
Je denkt toch niet echt serieus dat Brawn in een paar weken even een winnende auto in elkaar heeft gesleuteld? Die auto was al ver ontwikkeld, met het zeer ruime Honda budget.
Je kan moeilijk zeggen dat Brawn dit met 95 mln heeft gedaan.
Posts: 222
Nee dat denk ik inderdaad niet. Maar ik bedoel dat ze, na een flink jaar te hebben geinvesteerd nu met 95 miljoen een goed team draaiend kunnen houden. Wat let de overige teams om dat te doen? En BrawnGP dat is geen basis van enkele jaren terug want aan die basis hebben de huidige F1 autos niets. De nieuwe auto is ontwikkeld en BrawnGP heeft daarvoor een jaar opgegeven en dit ervoor teruggekregen. Kunnen de zwakke topteams nu toch ook doen? Nu hebben ze het geld nog
Posts: 3.592
Ja, ze kunnen het prima draaiende houden met 95 miljoen, maar het wordt pas \'lastiger\' als ze zonder de steun van Honda voor volgend jaar de auto moeten ontwikkelen....
En BrawnGP heeft geen jaar opgegeven vorig jaar, dat was Honda.... Daarvan heeft BrawnGP nu flink voordeel!
En tja, de zwakkere top teams (Mclaren/Renealt/BWM/Ferrari) kunnen zich idd wel gaan richten op volgend jaar, maar dat is ten eerste enorm klote voor ons als kijker want dan worden de races nog saaier! Ten tweede is het nog vrij lastig om je op volgend jaar te richten aangezien de regels nog niet eens vast liggen en de teams nog steeds in strijd zijn met de FIA.......nu misschien dus niet meer... :)
Posts: 770
zoals ik al eerder zei. ze hebben geen druppel energie in het kerssysteem gestoken terwijl het toch aanvankelijk de bedoeling was om een auto met kers te bouwen. deze jongens zijn gematst door de FIA !! zaakje stinkt gewoon..
Posts: 12
goed nieuws!
Posts: 7.177
Alleen Crosworth krijgt toestemming ongelimiteerd te rijden.. ? Dus de teams die dit hebben kunnen dus gewoon meer rijden dan de teams met eigen motor? Of heb ik dat fout?
Posts: 1.650
Ferrariguus vergis je niet hoor. De Brawn Gp is de duurste auto van het veld. Honda heeft enorme bedragen gespendeerd om deze auto ontwikkelen. Vorig jaar hebben ze er het ganse jaar aan gewerkt. Daarom is het waarsschijnlijk de auto die het meest heeft gekost.
Neemt niet weg dat het super is natuurlijk.
Posts: 125
Cosworth had al een V8 die 22.000 tpm draaide....Dus volgend jaar worden de teams met Cosworth motoren de teams to beat...
Ik vind dit niet kunnen...Regels moeten voor iedereen hetzelfde zijn...
Posts: 222
Idd. Hoezo hebben de cosworth motoren een vrije loop?
En weet iemand of ze dat idee met die eventuele klantenchasis nog gaan uitvoeren?
Posts: 68
Wat ik mij afvraag is of teams als Ferrari, McLaren en BMW niet gwn de ontwikkeling kunnen stoppen van hun huidige wagen en zich volledig op volgend jaar storten met het budget van dit jaar dan. Dan heb je volgend jaar nog even goed een auto van 300 miljoen waar je de 100 miljoen dan kan gebruiken voor updates :) Het is maar een bedenking he.
Posts: 866
Leuk als je cosworth motor 22.000 toeren maakt maar als de technische restricties blijven gelden als je boven de budget limiet komt mag ie toch niet zo veel toeren maken.....
Posts: 1.650
Ze (FOTA) mogen dat nooit aanvaarden. Anders moeten ze ook eisen dat hun motoren ongelimiteerd mogen draaien. Vind ik echt bullshit.
Posts: 428
@Fulcoboy: Als de FOTA dit al accepteerd dan geldt het budget voor de auto die ze dat seizoen gebruiken en niet wat ze er nu nog aan uit geven.
Daarbij komt dat de 300 miljoen een team budget is en niet alleen voor de auto.
En even over de cosworth motor. Dat je motor meer toeren draait/mag draaien wil helemaal niet zeggen dat ie ook sneller is (koppel/vermogen). En daarbij moeten ook de teams met de cosworth motor zich houden aan 8 motoren per seizoen.
Omdat zonder (of hogere) toerenlimiet de kans groter is dat de motor stuk gaat zal ook cosworth wel iets gaan doen aan toerenlimieten.
Posts: 6
Tjonge tjonge wat een flauwekul deze nieuwe regelgeving. als je goed leest is het dus zo dat ieder team gewoon net zoveel geld kan investeren als ze zelf willen alleen als ze boven de 100 miljoen komen dan moeten ze een financiele boete betalen. De meeste teams zullen dus gewoon bakken met geld blijven uitgeven en de boete voor lief nemen want op de baan krijgen ze toch geen boete.
Posts: 3.592
Denk dat als ze de strafmaat hoog genoeg zetten dat ze niet zo heel veel over dat budget gaan hoor. Als men bijvoorbeeld voor elk miljoen dat er meer wordt uitgegeven ook een miljoen aan boete betaald moet worden, dat ze dit niet snel zullen doen hoor...
Posts: 79
hmm, het lijkt erop dat het even wat rustiger wordt met dat geruzie, maar ik vraag me toch af hoe het zal aflopen in 2011. Gaat ferrari etc toch verder met zo een laag budgetplaffond van 45milj?
Posts: 271
Vreemd ik lees net op teletekst pag 612 ned.2 dat de FOTA een eigen compentitie gaan starten volgend jaar, ze gaan niet akkoord met de FIA.
En dat gaan ze op zilverstone bekent maken aanstaande zondag.
Posts: 1.748
Blijkt dat de FOTA een eigen serie opstart in 2010.
Posts: 2
Mosley is dan wel akkoord, maar de teams verenigd in de FOTA niet. De 8 teams starten de voorbereidingen voor hun eigen kampioenschap in 2010!!!
Volgend jaar dan maar naar het FOTA Championship op TV kijken. En als ze op de leuke circuits (Monza, Silverstone, Circuit Gilles Villeneuve) gaan rijden tegen acceptabele toegangsprijzen kunnen we ook weer eens een GPtje bezoeken :-)
Bron: www.teamsassociati(...)06-19/press-release