Massa: "Alternatieve serie is zon gek idee nog niet"
- Gepubliceerd op 17 jun 2009 09:04
-
11
- Door: Rob Veenstra
Massa: De situatie is slecht op dit moment, maar als ze tot overeenstemming komen, dan is een gezonde toekomst mogelijk. Mocht dat niet lukken, dan dienen we serieus naar de beste optie te kijken. Aangezien de teams een front vormen is het misschien wel het beste om met iets nieuws te beginnen en deze sport te laten voor wat het is.
Wat er dit weekend ook op de baan gebeurt, het politieke aspect zal het racen overschaduwen. Onze sport verdient beter. De afgelopen maanden hebben gevechten de krantenkoppen gehaald. We moeten met zijn allen hard werken om de sport te maken wat het zou moeten zijn voor fans, sponsors, teams en coureurs. We hebben dat gekibbel niet nodig.
Trending nieuws
-
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team -
- Punten -
- Podiums -
- Grand Prix -
- Land BR
- Geb. datum 21 apr 1981 (45)
- Geb. plaats Sao Paulo, BR
- Gewicht 59 kg
- Lengte 1,66 m
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Felipe Massa
Team profiel
- Team naam Red Bull Racing
- Basis Milton Keynes, Leafield, Oostenrijk
- Liam Lawson
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Daniel Ricciardo 3
- Sebastian Vettel 5
- Isack Hadjar 6
- Pierre Gasly 10
- Sergio Perez 11
- Sebastian Vettel 15
- Yuki Tsunoda 22
- Daniil Kvyat 26
- Max Verstappen 33
908.830 reacties op Red Bull Racing
687 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Red Bull Racing

Reacties (11)
Login om te reagerenPosts: 302
Als het echt op niks uitloopt met de FIA dan maar zo.
Mochten de teams gedwongen zijn bij de FIA F1 mee te doen, laten ze daar \"tweede rangs\" coureurs uitkomen en bij het (laten we het zo noemen) GPWC het huidige F1 veld.
Zo kan je de FIA en FOM es ff flashen.
Hebben we een mogelijke calender? Vast en zeker:
Silverstone, Magny Cours, A1 Ring, Zandvoort, Assen, Indianapolis, Montreal, Imola, Laguna Seca, Estoril, Fuji (mits die niet meer op de F1 kalender komt), Motegi en ik ben ook bereid een circuit te tekenen als het nodig is.
Posts: 699
Wat heeft iedereen met zandvoort en assen op de f1 kalender:w, Ralf Schumacher heeft dat in de jaren 90 al afgeschreven (voor een f1 race op zandvoort) omdat hij vast stond in de grind/gras en een marshall aankwam rennen met een overall die half aan was en in zijn rechterhand een ijsje en zo deed tie zijn werk, misschien is het nu beter, maar baan is *net als op Assen* niet F1 bestendig..
Posts: 985
Precies. Ik zie verder nog wel een berg circuits voorbij komen, waarvan ik het niet zie zitten om op te racen met zulke snelle auto\'s. Mensen willen toch inhaalacties zien? Dan hoef je volgens mij niet naar Imola, Zandvoort, Assen, Laguna Seca, Sebring, Brands Hatch, Kyalami, Zolder, Estoril, Jerez enz enz. Verder is de A1-ring nog steeds niet verbouwd en al tig jaren niet meer gebruikt.
Posts: 368
Volgens mij kun je op deze circuits prima inhalen, je kunt hier alleen niet/nauwelijks inhalen onder de huidige FIA F1 regelementen en aangezien we het hier hebben over een alternatieve klasse zijn daar natuurlijk ook andere regelementen van toepassing(mits de afsplitsing daadwerkelijk doorgaat natuurlijk!)
Posts: 11.414
Je kunt met de huidige auto\'s juist beter inhalen dan dat het een (paar) jaar geleden was. Ik denk dat de teams daar heel goed werk geleverd hebben. Voorheen moest je 3 seconden per ronde sneller zijn, nu zou inhalen mogelijk moeten zijn als je een seconde sneller bent. Nog steeds een groot verschil, maar het moet natuurlijk wel een uitdaging blijven.
Overigens, de reden dat het inhalen de laatste paar jaar echt compleet onmogelijk was was ... dat de teams de aerodynamica van de auto\'s zo extreem hadden verfijnd voor het rijden in \"schone lucht\" (en dat de auto\'s een extreme verstoring van de lucht achter de auto veroorzaakte) dat het niet meer werkte als de auto\'s achter elkaar reden. Kortom, geef de teams alle ruimte en het inhalen is zo weer verleden tijd.
Maar goed, de teams hebben de huidige aerodynamica aanpassing zelf verzonnen. Die zullen ze dus heus niet zo snel overboord gooien.
Prima als mensen zich opwinden over de chaos tussen FIA, FOM en FOTA, maar dan moet je wel blijven nadenken over oorzaak en gevolg. Er zijn verdomd goede redenen waarom de regels veranderd worden. Dat doen ze echt niet voor joker. Het is of doordat het gevaarlijk wordt of anderzins om iets te verbeteren (en dan is het naar de wens van de teams of de fans)
Posts: 1.725
Volledig correct, regels veranderen niet zomaar, al heeft een budget limiet niets met racen te maken en dit zou dan ook niet onder de bevoegdheid van de FIA mogen vallen. Het is aan de teams om uit te maken hoeveel geld ze willen investeren in de wagen.
Posts: 11.414
Maar de teams realiseren zichzelf ook dat ze teveel geld uitgeven. Alleen is nu het probleem dat ze niet minder uit kunnen geven omdat ze dan verliezen van de andere teams. Kortom ze zitten helemaal klem in een soort uitgaven spiraal.
Pogingen zijn ondernomen om de budgetten met \"standaardiseringen\" of restrectieve reglementen te beperken. Dat heeft geen moer uitgehaald. De budgetten gingen gewoon nog steeds omhoog.
Echt bizar, ze gaven tot wel 200 miljoen uit voor de motoren. Dat is was vorig jaar (door de bevriezing) een fractie daarvan, maar dan geven ze het vrijgekomen geld gewoon uit aan de aero. Uiteindelijk leid zo\'n kostenbesparing dus niet tot een lager budget.
Afgezien nog van het feit dat je helemaal niet moet willen dat alle auto\'s dezelfde motor (qua vermogen dan) hebben of dezelfde versnellingsbak of dezelfde wat dan ook.
Nogmaals, Ross Brawn heeft eind 2007 gevraagd om die budget limiet. Ik kan het interview erbij linken, maar je mag hier geen links van de concurrentie plaatsen. Een half jaar later waren alle teams akkoorrd dat een budget limiet de beste manier was en dat die voor 2009(!) ingevoerd zou worden. Alleen kwam de FIA toen met een limiet van 175 miljoen (ook ex salarissen, motoren etc). Uiteindelijk is dat tijdelijk van tafel verdwenen waarbij Mario Theissen in oktober 2008 nog kwaad was dat die budget limiet er maar niet van kwam. Ik kan niet anders voorstellen dan dat Ferrari daar achter de schermen wat geregeld heeft, want dat was de enige echte tegenstander.
Posts: 302
Ik noem ook maar wat enkele autosport circuits op, maar ik denk ook wel dat Zandvoort en Assen niet goed genoeg zijn voor F1 races.
Posts: 4.951
De organisatie op Zandvoort is een tijd waardeloos geweest, maar dat is geen excuus want op Silverstone is het al jaren slecht en pas nu heeft men besloten daar weg te gaan. En zo lang men rijdt op een levensgevaarlijk circuit als Monaco dan zijn al die alternatieven met eventuele aanpassingen minstens zo levensvatbaar.
Posts: 17
kom maar op met die nieuwe serie en begin dan ineens terug met op zen minst een 3L V10 dat wij terug van het waanzinnige geluid kunnen genieten...
Posts: 1.748
Massa hou je mond toch man je wil gewoon de druk bij de FIA opvoeren om tot een compromis te komen in 2010 rijd je gewoon nog steeds in de F1.