user icon

Ook straf voor Sebastian Vettel

  • Gepubliceerd op 29 maa 2009 13:03
  • comments 16
  • Door: Dennis Roke
Sebastian Vettel is bestraft door zijn actie tegen Robert Kubica. De Duitser zal na de kwalificatie volgende week in Maleisië tien startplaatsen in moeten leveren.

Vettel crashte samen met Robert Kubica met nog drie ronden te gaan uit de race. Vettel lag op dat moment op een knappe tweede plaats. Kubica waagde een aanval op de Duitser en leek er voorbij. Vettel wilde echter niet opgeven en raakte de Pool. Dat betekende het einde voor beide coureurs.

De FIA legt de schuld bij de jonge Duitser. Behalve de grid-penalty krijgt Vettel ook 50.000 dollar boete voor het door blijven rijden met drie wielen.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Boete is niet meer dan normaal. Maar het incident was duidelijk een race-incident. Niemand moest daar voor bestraft worden.

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 13:04
  • hulkhille

    Posts: 1

    Bullshit!!!er moet toch geracet worden.

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 13:08
    • shyboy18

      Posts: 219

      neej tuurlijk nie. de FIA wil carnavals optochten op alle banen hebben. ik zie ook nog wel gebeuren dat Rosberg bestraft word, omdat hij mensen inhaalde in de race

      • + 0
      • 29 maa 2009 - 18:16
  • Dat was wel een beetje te verwachten. Het was wel een fout van Vettel, maar toch jammer dat ze zo streng zijn. Dat werkt toch echt het \"racen\" weer niet in de hand.

    Dat dat doorrijden niet mag wist ik niet. Ik zou zweren dat ik (onder andere) Schumacher ook met 3 wielen heb zien rondrijden. Is dat een nieuwe regel?

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 13:11
    • Kubica

      Posts: 3.925

      Mee eens. Zoasl Vettel aangeeft een race-incident. Zonde voor beiden.

      • + 0
      • 29 maa 2009 - 20:34
  • Charrel

    Posts: 601

    Sorry hoor.. Maar is het niet totale onzin dat Vettel hier bestraft word? Het was toch duidelijk de schuld van beide?

    Kubica stuurde vol in terwijl ze eigelijk nog zij aan zij reden.. En Vettel die bleef er naast zitten ook al wist hij dat Kuciba veel sneller was..

    Toch weet de FIA het in race 1 (en race 2 ook dus) toch weer te verzieken naar mijn mening..

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 13:14
  • BasB

    Posts: 28

    Wat een onzin. Vettel had de binnenbocht en Kubika stuurde in. Vettel week nog uit en zat zelfs met zijn voorband op het gras toen Kubika hem raakte.

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 13:15
  • Smitju

    Posts: 442

    Beetje zonde die straf van Vettel. :(. Had wel minder gekund (3 of 5 plaatsen.) Aangezien Vettel onmiddellijk zijn excuus aanbood naar het team toe, en waarschijnlijk ook naar Kubica.

    Die geldboete voor het team kan ik nog wel enigszins voorstellen.

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 14:54
  • nick1084

    Posts: 273

    Ik vindt toch wel heel erg jammer, dit is racen ze zaten allebei goed, alleen Vettel gleed rechtdoor over kurbstone, dit kan gebeuren. En dan Kubica die gewoon vol gas blijft geven als hij spint, dat is toch fantastisch. Jammer stewards dat dit moet gebeuren in de eerste race. Vettel zat er goed bij.

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 15:46
  • 16Klepper

    Posts: 28

    Als de FIA inmiddels deze race aktie\'s ook gaat beboeten kunnen ze nog miljoenen verdienden uit de geschiedenis van de Formule 1 met dit soort aktie\'s

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 15:56
  • Wat een onzin. Kubica had ook meer ruimte kunnen geven, Vettel kon nergens heen terwijl hij aan de binnenkant zat.

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 16:33
  • Ro

    Posts: 98

    Nou ja zeg....inhalen moest toch bevorderd worden?
    Dit geef nogmaals aan dat de FIA zo idioot is als ....[fill in the blank]

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 16:59
  • cartinho

    Posts: 398

    Dit sport wordt steeds minder,en dat is heel erg jammer!
    Maar 50.000 dollar boete is belachelijk voor worden!!

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 18:24
  • Rastaman

    Posts: 2

    Wat een onzin.
    Ze willen meer inhaalacties op de baan en als er dan één mislukt, dan geef je gewoon iemand een straf. Zo voorkom je in iederfeval een heleboel inhaalacties.
    En met 3 wielen doorrijden vond ik wel een stoere actie achter de safety car.

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 19:15
  • racefan08

    Posts: 79

    De boete aan het team, mwoa kan ik een klein beetje voorstellen, de redbull kan allerlei stukjes metaal en kevlar achter laten terwijl die door rijdt op de baan. maar die straf aan vettel vind ik echt flauwekul,zijn crash en het niet halen van de finish is voor hem al een straf, hij zal heus wel de volgende keer opletten. Dit is maar het begin van het seizoen en ik geloof dat we zeker nog 20 van dit soort straffen zullen zien. En dit terwijl de fia van alles veranderd zodat er meer inhaalacties komen wat willen ze nu? Kan er niet een petitie gemaakt worden om dit soort straffen af te schaffen

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 21:54
    • Vorig jaar hadden we ook al van deze straffen. Hamilton was vorig jaar toch ook al gestraft door zijn uitval toen hij in Canada bij Raikkonen achterop dook? Goed dat was wel heel dom, maar toch. hamilton was toch al gestraft door zijn uitval?

      Verder kreeg Bourdais een straf omdat hij Massa niet kon ontwijken op Fuji. Hamilton kreeg een straf omdat hij de bocht niet haalde op Fuji. Dat zijn toch heel vergelijkbare straffen.

      Aan de andere kant, Raikkonen kreeg geen straf toen hij op Monaco bij Sutil achterin dook. De lijn is heel erg vaag tussen wat verremmen is en wat een \"te voorkomen\" ongeluk is, maar meestal delen ze wel een straf uit.

      Dat met die absurde straffen is allemaal sinds 2008 toen de FIA het nieuwe stelsel van stewards in gebruik nam. Zou inderdaad wel een idee zijn als ze dat weer afschaffen of gewoon weer wat milder gaan doen.

      Aan de andere kant die straffen zorgen juist weer voor veel inhaalacties. Vettel zal volgende keer dus 10 auto\'s in kunnen halen. Misschien is het allemaal wel onderdeel van het plan om meer inhaalacties te krijgen ;)

      • + 0
      • 29 maa 2009 - 23:42

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender