Surer: "Ecclestone is over zijn hoogtepunt heen"
- Gepubliceerd op 04 feb 2009 16:57
-
13
- Door: Rob Veenstra
Surer vervolgt: Vroeger vocht hij nog echt voor de Formule 1, voor deze sport. Tegenwoordig gaat het hem alleen maar om het geld. Als het op deze manier doorgaat, gaat de basis van de Formule 1 verloren.
Ook over Max Mosley, voorzitter van de internationale autosportbond FIA, is Surer niet mild. Als ik zijn plannen voor de lange termijn aanhoor, dan denk ik dat de FIA zich niet met de constructie van de autos moet bemoeien.
Het kan niet zo zijn dat zij alles gaan voorschrijven, van hoe een motor er uit moet zien tot het verplichten van een standaard versnellingsbak. Ik hoop dat de Formule 1 niet verwordt tot een klasse met allemaal dezelfde autos, want dan haken veel mensen af.
Terugblikkend op 2008 spuwt Surer nog zijn gal over de vele straffen. Formule 1-coureurs werden vaker bestraft dan overtreders in het gewone verkeer, en dat kan niet zo zijn. Inhalen is al moeilijk genoeg en op deze manier ontmoedig je dat helemaal.
Coureurs moeten bij een inhaalactie niet gestraft, maar beloond worden. Het mooiste voorbeeld leverde Lewis Hamilton, die in Singapore als een opa in de rondte reed nadat hij in België zijn overwinning was kwijtgeraakt omdat hij iemand inhaalde.
Trending nieuws
-
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.648
- Podiums 136
- Grand Prix 239
- Land Groot Brittannië
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.767 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton

Reacties (13)
Login om te reagerenPosts: 39
Ik durf de rest van de familie niet te vertellen dat ik bijvoorbeeld voor de GP van Duitsland 300 EURO heb moeten betalen.Ze zouden me voor gek laten verklaren.
Posts: 11.414
Moet je voor de gein eens naar Monaco gaan. Daar koop je kaartjes per dag en die zijn per dag zo tussen de 300 en 500 euro.
Is overigens wel de gaafste plek om naar toe te gaan.
Posts: 98
Mee eens, op het laatste allinea na.
Daar zijn de meningen over verdeeld.
Posts: 1.748
Niks aan toe te voegen
Posts: 273
Ik kan niet anders zeggen dat ik het geheel met deze man eens ben. Laat de teams meer vrijheid. Helemaal Super.
Wat betreft de straffen, dat blijft lastig, het was wel extreem afgelopen jaar. Ene terecht de ander een twijfelgeval.
In 1995 werd het gehele kamioenschap bepaald door de vele straffen voor M.Schumacher, hij werd vier keer gediskwalificeert.
Dit is een probleem dat moeilijk oplosbaar is.
Posts: 11.414
Schumacher werd in 1995 geen vier keer gediskwalificeerd. Niet eens 1 keer.
Bedoel je 1994 misschien? Daar werd hij voor twee overtredingen gediskwalifceerd. Hij verloor voor het ene vergrijp drie races doordat hij domweg niet stopte voor een zwarte vlag (en daarbij zelfs een Ferrari hinderde) en een andere race doordat zijn auto te laag was afgesteld.
Twee straffen dus maar, alhoewel die eerste wel zwaar was.
Posts: 273
Je hebt idd helemaal gelijk, het aantal straffen moet ik nog ff opzoeken, dacht dat het er vier waren. De zwarte vlag idd, maar er was toen ook een hoop toe doen over de bodemplaat bij Benneton.
Ik zoek het ff op.
Posts: 273
Ik had wel gelijk in vier wedstrijden gemist, vanwege een straf, de zwart vlag, een te ver afgesleten bodemplaat in Belgie, hiervoor gediskwalificeerd voor deze race en een schorsing voor de volgende twee races Portugal en Italie. Maar dit alles gebeurde in 1994 idd.
Straffen van coureurs blijft gewoon moeilijk dat wilde ik er eigenlijk over kwijt.
Posts: 11.414
Je zei oorspronkelijk dat Schumacher \"vier keer gediskwalifieerd was\". Dat doet het voorkomen alsof hij vier keer gestraft is. Het ging dat jaar echter niet om de hoeveelheid straffen (zoals dit jaar), maar meer om de zwaarte.
Zoals ik al zei (en je zelf nu dus ook inziet), Schumacher was slechts 2 keer gestraft (en trouwens ook maar twee keer gediskwalificeerd). Waarvan de eerste straf dus wel een hele zware was, maar ja, als je niet luistert naar de raceleiding dan vraag je er ook wel om.
Die eerste straf was niets moeilijks aan. Moedwillig een zwarte vlag negeren is vragen om ellende. Die tweede straf met die bodemplaat was wat meer omstreden, maar ook weer niet echt. Schumacher claimde dat het een spin was geweest, maar de marshalls zeiden dat de hele bodemplaats afgesleten was en dat ze de schade van die spin buiten beschouwing hadden gelaten.
Posts: 152
Zo is het maar net, over de inhaal actie\'s is mijn visie niet te snel straffen, maar je kunt met die snelheden en besparing op de onkosten niet een losgeslagen bende laten worden.
Posts: 461
Nog nooit van gehoord: Marc Surer, maar k vind het een prima gozer! Toffe vent! Zijn uitspraken bevallen me wel :)
Posts: 39
Beste Tristan,Marc had misschien nog meer talent dan Verstappen maar ook niet de beste auto\'s
Posts: 323
cclston ziet alleen maar \'s, doet rare uitspraken (b.v. over het eventuele vertek van Ferrari uit de F1 en zijn visie daarop) en maakt meer kapot (o.a. beperkte mogelijkheden tot technische ontwikkelingen, b.v. hoger toerental), dan ONS lief is.