FIA overweegt vrijgeven gewicht autos na kwalificatie
- Gepubliceerd op 30 jan 2009 10:31
-
16
- Door: Rob Veenstra
Allen, die niet met de Formule 1-rechten mee verhuist naar de BBC, zou het een slechte maatregel vinden. Ik vind het gek, omdat het juist de spanning van het eerste gedeelte van de race weg zou nemen. Bovendien zouden de teams dan de neiging kunnen krijgen om min of meer dezelfde strategieën te gebruiken, waardoor de sport nog meer voorspelbaar wordt.
Trending nieuws
-
Verstappen naar McLaren? "We hebben afspraken en daar houden we ons aan"
De geruchten over de toekomst van Max Verstappen blijven aanzwellen. Hoewel Mercedes al langere tijd wordt genoemd al...
27 jun 2026 07:36 -
Racing Bulls reageert vol verbazing op Tsolov-geruchten
Racing Bulls-teambaas Alan Permane heeft met verbazing gereageerd op de geruchten over Nikola Tsolov. Het Bulgaarse R...
27 jun 2026 09:26 -
Verstappen wil 24-uursrace Spa rijden: Organisatie denkt mee
Het is geen geheim dat Max Verstappen graag wil deelnemen aan de 24 uur van Spa. Zijn team komt dit weekend in actie ...
27 jun 2026 08:48 -
Norris heeft geaccepteerd dat McLaren niet kan winnen
Regerend wereldkampioen Lando Norris heeft geaccepteerd dat McLaren voorlopig geen races gaat winnen. Norris en McLar...
27 jun 2026 10:09 -
Red Bull weigert te reageren op geruchten over vertrek van kopstuk
Red Bull-teambaas Laurent Mekies weigert in te gaan op de geruchten over een aanstaand vertrek van Paul Monaghan. De ...
27 jun 2026 08:11
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (16)
Login om te reagerenPosts: 461
Nee nee nee neeee!!! Waar is de fucking FIA mee bezig?! Dit is juist iets wat ze niet moeten doen!
1. De spanning verdwijnt. De teams weten van elkaar wie wanneer de pits in komt en wij weten wie er zwaarder is dus wie eerder gaat stoppen en de leiding overneemt enz. enz.
2. Voor de teams is het toch ook niet tof? Weten wie wanneer naar binnen gaat en als reactie daarop kunnen teams beslissen om een auto eerder binnen te halen dan gepland. De complete strategie komt bloot te liggen voor in ieder geval de 1e stint.
Waarom is de FIA zo bezig om de hoogste autosport klasse te verlagen naar wellicht de laagste klasse over 10 jaar?
Of misschien omdat de FIA zo Ferrari moet helpen die het na het vertrek van Brawn en Todt niet meer zo goed voor elkaar hebben? Vooral strategisch niet!
Posts: 177
Waarom als het over de FIA gaat, altijd ferrari erbij halen??
dit heeft NIETS te maken met ferrari..
Posts: 123
Wat een triest figuur ben je om gelijk Ferrari erbij te halen.
Posts: 210
Inderdaad, niet doen een beetje spanning voor de fan mag er gerust zijn.
Posts: 38
Wat is dat toch met FIA + Ferrari opmerkingen en FIA haat McLaren
Zoals gezegd ben ik een neutrale fan, maar ik meen me te herinneren dat de beslissingen van de FIA als organisatie de laatste jaren redelijk anti-Ferrari zijn.
Even een voorbeeld van de anti-Ferrari zaken:
1. Verandering puntensysteem ivbm Schumacher
2. Verandering bandenregelement waardoor 2005 ineens een ramp was (bandenregelement was de enige grote verandering, en Ferrari is ineens nergens na hun meest dominante jaar ooit)
3. Feit dat McLaren op het laatste moment slechts met een geldboete wegkwam, ipv 2 jaar schorsing (dit reken ik meer Bernie dan de FIA aan, maar toch)
4. Bodemplaat affaire
Anti-McLaren, is er maar 1 die ik echt kan bedenken:
1. Straf LH in Spa (alhoewel Lewis daar zelf ook niet echt handig bezig was zullen we maar zeggen)
Posts: 699
Ik heb het vaak tegen Hamilton fans gezegt, ik heb totaal geen hekel aan zijn fans, maar de mensen die zeggen FIA=Ferrari of FIArri en niet eens weten waar ze het over hebben, daar heb ik een hekel aan bah bah.
Posts: 214
en niet eens weten waar ze het over hebben!?!?! volgens mij ben jij degene hier die niet eens weet waar ze het over hebben. net alsof jij weet wat er daar bij de FIA en ferrari speelt? NEE! en dat weten zij ook niet alleen zijn er wel heel veel aanwijzingen voor.
Posts: 7.177
Oh en jij zou het allemaal wel weten zeker? Zit jij erbij? Nee. Ferrari staat erg bekend bij Fia en krijgt meer geld maar die geeft ook meer geld en eccelstone en fia omdat ze financieel alles heel goed voor elkaar hebben. Ferrari geeft minder uit dan mclaren en Toyota maar ze doen het net zo goed als mclaren en veel beter dan toyota dus ga niet kllagen over dat geld wat ze krijgen.
Posts: 11.414
1) die verandering in de punten was alleen maar gunstig voor Schumacher (ook al beweerde ze oorspronkelijk dat dat niet zo was) het hield alleen maar kunstmatig de spanning erin, maar feitelijk was die spanning er niet. Net zoals dat Kubica in 2008 tot vrij laat in het seizoen \"theoretisch\" wereldkampioen had kunnen worden. Feitelijk had hij geen enkele kans.
2) Dat het achteraf slecht uitpakt doet er niet toe. Dat hele bandengedoe is alleen maar in het voordeel van Ferrari geweest. Zeker toen de FIA Michelin eruit gepest had.
3) Die geldboete was belachelijk want McLaren had helemaal niets gedaan met die gestolen documenten. Renault steelt een diskette van McLaren, ze passen de ontdekte kennis (nieuwe vorm van massa demper) doodleuk een paar races later toe en ze krijgen geen straf.
Ferrari is met zoveel zaken weg gekomen het is niet meer te tellen. Zo vaak met illegale dingen op de auto (die dan niet bestraft werden maar alleen voor volgende races verboden), zoveel straffen ontlopen of zelfs aan de andere partij aangesmeerd.
De FIA gaf laatst aan dat ze juist zo streng waren geweest tegen Ferrari door Raikkonen binnen te laten komen omdat hij te laat zijn banden erop had voor de start. Terwijl Raikkonen daarvoor gewoon achteraan had moeten starten. Ze weten dus soms blijkbaar niet eens dat ze Ferrari matsen, maar het gebeurt wel heel erg vaak.
Het zal misschien niet bewust gebeuren, maar als de hoofdsteward Ferrari als klant heeft dan heeft zo\'n maan onbewust een partijdige blik. Daar doe je geen moer aan. Dan krijg je dus uiteindelijk beslissingen die vaker voordelig voor Ferrari uitpakken
Daar komt nog bij dat de FIA en Ecclestone om de haverklap bevestigen dat Ferrari een voorkeurspositie heeft. Alhoewel ze er dan doodleuk achteraan zeggen dat dat niet in de regels zo is, maar zo werkt dat natuurlijk niet.
Posts: 442
Even een mooi voorbeeld van pro-ferrari zaken.
Dubbele tank. Honda, werd gediskwalificeerd voor 3 races en ferrari niet. Onder het mom van we kunnen ferrari toch zomaar niet diskwalificeren?
Posts: 259
weetje wat gewoon het probleem is. mensen reageren niet meer op de topic\'s.. maar op elkaar.. hou dat kinderachtige gedrag lekker voor jullie.. geeft gewoon je mening of reactie.. wat iedereen gewoon mag geven. en als het totaal niet klopt zeg dat dan op een normale manier..
niet iederekeer het zelfde gezeur over ferrari en mclaren.
dat weten we nu wel. en om telkens maar weer met de zelfde argumenten/dingen.gezeik tekomen heeft ook geen nut, alleen maar meer irritaties.. hou het lekker gezellig met z\'n allen, en nogmaals stop met het gezeur over ferrari en mclaren..
verders wens ik iedereen een spannend formule1 jaar toe!
Posts: 38
Sorry Patrick, maar de 4 punten die jij zei kloppen absoluut niet.
Zo kon iedereen van tevoren bedenken dat de bandenregels dramatisch voor Ferrari zouden zijn, en is Michelin zelf uit de F1 gestapt nog voordat er uberhaupt 1 bandenleverancier moest zijn.
Over de spionagezaak = er zat destijds notabene een Spaanse official in de raad, 1x keer raden voor welke team Alonso toen reed... juistem. Als ze er niks mee hadden gedaan dan heb je toch echt wat gemist qua verslagen van die dag (verslagen die door een domme fout gewoon ongecensureerd konden worden gelezen).
Dat Renault had moet worden gestraft = VOLKOMEN MEE EENS
Eind jaren 90 werd McLaren vaak beschuldigd van TC en andere illegale zaken, in 2006 was er de flex wings bij zowel McLaren/Ferrari en Massademper bij Renault. In 2007 de bodemaffaire bij McLaren/Ferrari en BMW. Waarom zeg jij dan dat Ferrari met zoveel dingen is weggekomen, aangezien we in een andere topic juist hadden vastgesteld dat de McLaren onderdelen zelfs tot in afgelopen jaren flexten (andere manier dan Ferrari, maar goed).
Olav Mol heeft eens uitgelegd wat de reactie was van de FIA toen Ron Dennis begon te zeuren over steun aan Ferrari: De FIA vertelde RD toen dat hij eens heel snel moest kappen, want van de hogere functionarissen waren destijds 13 engels tegenover 2 italianen.
Over steun aan Ferrari = alle teams hebben verklaard dat ze het al zeer lang wisten, dat ook McLaren en Williams steun kregen (minder, omdat ze minder jaren meedoen) en dan ook de andere teams nu die kans krijgen (zie nieuws over aanbod BE)
Posts: 3.077
De FIA moet dit niet doen. Omdat het info is dat voor de fans geheim moet blijven. Gwoon een stukje spanning. Ik wil niet weten hoe zwaar de coureurs zijn, ik wil kunnen speculeren.
Voor de teams maakt het niks uit. Die weten al tijdens de qualiticatie al hoe zwaar hun concurrenten zijn. De top 10 kan daarna niet de hoeveelheid brandstof daaraan aanpassen en de rest kan dat wel. Dat gebeurd ook. Maar de FIA moet niet denken dat bv renault niet weet hoe zwaar Ferrari is en andersom.
Hoe dan ook, het is een slecht idee van de FIA en ze moeten dit niet doen.
Posts: 11.414
Ik denk ook dat ze de strategieen geheim moeten laten. Het is juist wel grappig om te proberen om zelf uit te vogelen wat de strategie van de betreffende coureurs is.
Staat het nieuwe kwalificatie format eigenlijk al vast?
Posts: 442
@RacHunt, Ik denk dat je een artikel van woensdag heb gemist: Ferrari is het belangrijkste team.
Het lijkt mij dus dat ferrari bevoordeelt woord. Vooral financieel en met hier en daar een straf voor mclaren.
Daarnaast heeft de standaard banden leverancier alleen voordeel gehad voor Ferrari. Want Bridgestone was al ferrari\'s banden leverancier.
Oh, en voor ik het vergeet. Jij bent echt geen neutrale fan.
Posts: 941
62 Ferrari, mooi toch.