FIA bevestigt nieuwe safety car-regels
- Gepubliceerd op 28 jan 2009 08:22
-
5
- Door: Rob Veenstra
FIA-racedirecteur Charlie Whiting legt uit: De regels die in 2007 geïntroduceerd werden waren slecht en we gaan terug naar de reglementen van 2006. Met als enige aanpassing dat de coureurs nu gebonden zijn aan een minimale tijd voordat ze bij de pits mogen komen. Als we de safety car nu inzetten, krijgen alle coureurs meteen de boodschap en moeten ze de speciale safety car-mode aanzetten.
De ECU berekent dan een minimale tijd richting de pits. De coureur moet die richtlijn respecteren en de informatie is te zien op zijn dashboard. De reden waarom we de pits in de eerste ronde van een safety car dichtgooiden was om de mogelijkheid om snel terug naar de pits te rijden weg te nemen. Met het nieuwe systeem is het niet mogelijk om harder te gaan dan de minimumtijd en dus kan de pits weer open.
Trending nieuws
-
Doemscenario uitgesloten voor Leclerc: "Hij hoeft zich niet meer te bewijzen"
Volgens Jean Alesi is het oneerlijk om Charles Leclerc te vergelijken met zichzelf. Alesi reed in de jaren '90 vo...
24 jun 2026 12:46 -
Hamilton verklaart Ferrari-comeback: "Mijn fans hebben mij gered"
Lewis Hamilton heeft zich na een uiterst moeizaam debuutjaar bij Ferrari volledig teruggevochten in de Formule 1. De ...
24 jun 2026 14:47 -
'Alonso blijft in Formule 1: Spanjaard mikt op langer Aston Martin-verblijf'
Fernando Alonso mag dan inmiddels 44 jaar zijn en worstelen met een Aston Martin die zelden meedoet om de voorste pos...
24 jun 2026 15:24 -
Verstappen gooit hoop op Red Bull-updates: "We hebben nieuwe onderdelen"
Max Verstappen trekt met vertrouwen naar Oostenrijk voor de thuisrace van Red Bull Racing. Op de Red Bull Ring kende ...
24 jun 2026 14:06 -
Racing Bulls wijst tijdelijk nieuwe coureur aan
Het team van Racing Bulls laat aankomend weekend Ayumu Iwasa de eerste vrije training rijden. De Japanner krijgt daar...
24 jun 2026 13:22
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (5)
Login om te reagerenPosts: 461
Niets dan goeds over deze maatregel. Ben ook wel voorstander van die minimale tijd. Al snap ik het concept nog niet helemaal, maar het lijkt op het idee van ene Alard Kalff om iedereen aan een speedlimiter te zetten tijdens een safetycar periode. En wat voor de mensen die in hun geplande ronde hun stop niet kunnen maken omdat de pit-lane dicht is. Allemaal verleden tijd :) Tis nu wachten op het commentaar wat er gaat komen als er toch iets niet goed gaat tijdens de periode :P
Posts: 626
Ok ok...
Dus als je op 1 km voor de pits rijdt kan je minder hard dan wanneer je op 3 km voor de pits rijdt toch????
Lijkt me ook vreemd...
Daarbij, wat als je niet de pits ingaat? Krijg je dan ook een maximum snelheid?
Of is het idd zo als Tristan/Kalff zegt, dat iedereen een max snelheid krijgt? Dan valt er dus geen enkel voordeel te halen aan een saftyecar, behalve dan een minder dure pitsstop.
Dan is er toch ook geen saftycar meer nodig, als iedereen een max snelheid heeft?
Posts: 336
Volgens mij word er bedoeld dat er berekent wordt hoe ver je van de pits af bent. Iedereen krijgt dus een andere tijd aangegeven voordat ze de pits in mogen rijden. Denk dat als je voor die tijd bij de pits bent, dat je dan even moet wachten ofzo?
Posts: 11.414
Het voorstel is geen pitlimiter, maar een berekende minimale rondetijd vanaf de plek waar de auto op dat moment is. De coureur moet dan zelf zorgen dat hij niet te vroeg bij de pit is (of over de startstreep neem ik dan aan)
Dit beperkt eigenlijk nog steeds niet dat ze te hard rijden. Een coureur wil natuurlijk zo dicht mogelijk op die minimale rondetijd zitten dus dan kunnen ze misschien beslissen dat ze \"beter\" toch even opschieten en dan vlak voor de pit ingang even wachten tot de tijd verstreken is.
Het zal wel meevallen, maar toch. Het lijkt mij toch meer voor de hand liggend dat ze op de plaats van het ongeluk op de pitlimiter moeten.
Misschien dat het volgend jaar (2010) overigens minder een probleem is, want adn mogen ze niet meer tanken. Heb je waarschijnlijk toch veel minder auto\'s die de pits induiken.
Posts: 983
Of het artikel bevat 10% van de informatie of het is een waardeloos voorstel waar niet verder over is nagedacht.
Wie de pits in wil moet dus langzamer rijden. En wie niet de pits in wil kan gewoon volgas?
En als de pitstop gedaan is kan de verloren tijd gewoon weer ingehaald worden door volgas te gaan tot het punt waar de saftycar rijdt? Genoeg onveilige situaties te bedenken in dat geval.
In dat geval is een speedlimiter tijdens SC eenvoudiger en dus goedkoper (gezien de kostenbesparingen).