Ecclestone: "Fabrikanten kunnen ook drie autos inzetten"
- Gepubliceerd op 26 jan 2009 11:41
-
22
- Door: Rob Veenstra
Tegenover persbureau DPA legt Ecclestone uit: Als de fabrikanten motoren kunnen leveren aan andere teams, dan kunnen ze zelf ook met een derde auto aan de start verschijnen. Het zou beter zijn om minstens twintig autos op de grid te hebben. Of die wagens gerund worden door fabrieksteams of privéteams, dat maakt niet uit.
Trending nieuws
-
Drama op Red Bull Ring: Verstappen crasht tijdens Q3 in Oostenrijk
De kwalificatie op de Red Bull Ring voor de Grand Prix van Oostenrijk is op dramatische wijze ten einde gekomen. Max ...
27 jun 2026 17:01 -
Uitslag kwalificatie Oostenrijk: Russell grijpt controversiële pole na dramatische crash Verstappen
George Russell heeft de pole position gepakt op de Red Bull Ring. Hij was net wat sneller dan Charles Leclerc, d...
27 jun 2026 17:03 -
FIA besluit geen onderzoek te openen naar Russell
George Russell mag zijn pole position op de Red Bull Ring behouden. De Britse Mercedes-coureur reed de snelste ronde ...
27 jun 2026 17:17 -
Verstappen en Red Bull hebben achterstand op Mercedes in Oostenrijk
Max Verstappen heeft zich als zesde geplaatst voor Q2 tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk. De N...
27 jun 2026 16:24 -
Hamilton en Ferrari luiden alarmbellen voor kwalificatie in Oostenrijk
Lewis Hamilton heeft zich nadrukkelijk gemeld in de strijd om de poleposition voor de Grand Prix van Oostenrijk, maar...
27 jun 2026 15:29
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Honda
- Basis Brackley, Japan
- Jenson Button 7
- Jenson Button 12
- Jenson Button 16
129.451 reacties op Honda
10 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Honda

Reacties (22)
Login om te reagerenPosts: 1.748
Lol dan kan Pedro de la Rosa toch weer terug als racecoureur in de f1 komen.
Posts: 234
Ik weet het niet zo. Volgens mij maakt dat de sport er niet spannender op. Want dan heb je misschien meer auto\'s, maar dan heb je ook verhoudingsgewijs meer ondergeschikte coureurs. Want dan kiest een team een eerste rijder, en zijn er niet 1 maar 2 andere rijders die voor choco meerijden.
Posts: 848
Beetje vreemde gedachtengang!?
Als je een motor en bijbehorende onderdelen aan een priveteam kan verkopen dan verdien je daar als team geld mee. Als je zelf deze bolide en reserveonderdelen moet bekostigen, stijgen je uitgaven hier toch \"enorm\" mee?!
Ik krijg een beetje het gevoel dat Bernie en Max de afgelopen tijd de meest vreemde en vooral niet consistente uitspraken de wereld in sturen.
Posts: 1.278
Daar sprak hij een paar jaar geleden ook over! Toen dreigde ook niet voldaan te worden aan het concorde agreement en wou hij ook al 3 auto\'s per team! En stel je die situatie eens voor, hoe geweldig zou dat niet zijn!
Een extra zitje bij Ferrari, BMW en Renault! Wat doet Alonso, zien we Takuma Sato, Jenson Button, Bruno Senna, Lucas Di Grassi in de F1 (terug) :D
geweldig toch?!
Posts: 214
aan de ene kant goede oplossing, maar aan de andere kant wordt het voor de kleinere teams dan nog moeilijker om punten te pakken. de eerste 6 zijn dan neem ik aan gewoon ferrari\'s en mclaren\'s, daarachter waarschijnlijk nog 3 bmw\'s en 3 renaults. ik zou zeggen geef de kleinere teams een finacieel voordeel om met 3 auto\'s te rijden. die krijgen dan meer sponsor inkomsten(3 auto\'s ipv 2), maken hierdoor meer kilometers en daardoor meer data om de auto\'s te verbeteren, met als gevolg dan het veld dichter bij elkaar komt.
Posts: 358
Wat is dit voor een onzin!!! Drie auto\'s...deze man wou toch besparen en nu heeft hij het over drie auto\'s en privé teams en weet ik wat allemaal. Hij en Max zijn echte schande voor de sport. FIA, EN FOTA, moeten hier echt wat aan doen, zij maken de sport belachelijk. Hij en Max zijn echte geldwolven. Jammer dat wij als fans niets te zeggen hebben. Zij houden alleen rekening met ons, meer niet. In het kort, gewoon twee autos, Max en Bernie, eruit. Stelletje.......
Posts: 507
inplaats van dit domme gelul van een f1 trol die bang is dat er een claim tegen hem komt om dat hij niet met 20 wagens verschijnt verzint hij een oplossing die alleen voor hem uitkomst bied simpele oplossing in plaats van twee wagens te sponseren die allebei de zelfde kleursteling moeten hebben moet een sponsering bestaan zoals in de irl en dat was iets wat bar toen ook wou en werd verboden als je als team wil mee doen en het met 1 wagen wil doen moet dat toch kunnen en je pak gelijk mee dat er meer intresse komt van een hoop nieuwe teams [kijk maar eens goed naar de irl wagen twee verschilende kleuren en toch 1 team]en dat is voor sponser ook aantrekelijker die sponserd dan de rijder waar hij voor betaald
Posts: 461
Ooit gehoord van leestekens? Maakt het lezen een stuk aangenamer..
K weet niet waar die Ecclestone nu weer mee bezig is maar het lijkt nergens op in ieder geval. Het zou nooit goed komen. Kleine teams zullen eerder failliet gaan. En dan? I.p.v. een 1-2tje voor Ferrari (of een ander team..)een 1-3tje? Dus i.p.v. 18 punten ineens 24? Terwijl McLaren (of een ander team..) er dan 12 heeft? Dit betekend dat de verhouding er dan niet beter op wordt. Heeft Ecclestone wel gelijk dat de constructeur met de meeste overwinningen dan ook kampioen wordt.
Over de kosten besparingen van nu kan ik dan kort zijn: slecht idee om een 3e auto in te zetten want die is niet goedkoop.. En als de 4 grote teams alle punten wegkapen blijft er niets meer over voor RB, TR, FI, en Williams.
kortom: Ecclestone begint te dementeren en moet gewoon stoppen!
Posts: 124
klopt is even verwarent maar daar wen je zo aan
Posts: 11.414
Ik vind het niet zo\'n slecht idee. Qua kosten is de timing misschien wat rottig, maar met een auto extra kunnen de teams ook meer reclamegeld / televisigeld innen? Red Bull reed vorig jaar met 4 auto\'s en dat ging prima. Waarom dan niet?
Ik heb toch echt liever een extra McLaren, Ferrari, of Renault (dat zijn de 3 teams die motoren leveren) dan een Force india of iets dergelijks. Dat de kleine teams dan minder makkelijk punten pakken lijkt me niet zo\'n probleem. Om de eerste 8 plaatsen zal harder gevochten worden. Dat lijkt me interessanter dan dat er een achterblijver nog net in de punten eindigt.
Posts: 152
Patrick, ik denk dat je een groter probleem krijgt als teams meerder auto\'s gaan inzetten, ze hebben nu al moeite genoeg om twee auto\'s te runnen, daarbij ben ik bang dat wanneer er drie auto\'s ingezet worden er één daarvan als een test auto gezien wordt, en dat staat haaks op het testlimiet, wat als doel had om kosten te besparen zo maak je dat verhaal belachelijk.
Daarbij moet je alles wat Eikelsteen loopt te blaten in het putje spoelen die man is niet meer zuiver in zijn bolletje.
Posts: 11.414
Ik zie het probleem met de kosten niet zo. Meer auto\'s is ook meer inkomsten. Bovendien deel je de ontwikkel kosten nu over 3 auto\'s ipv 2. Een extra auto kost een stuk minder dan een ander team een hele nieuwe auto te laten maken. Uiteindelijk is het dus wel kostenbesparend.
Uiteraard zitten er ook nadelige gevolgen aan. Mij lijken de problemen met de punten inderdaad het grootste probleem (op korte termijn). Ook het probleem dat het kleine teams zal nog sneller zal wegdrijven en je dus uiteindelijk steeds minder teams overhoudt. Alleen zou ik daar dus niet zo mee zitten. Al zijn er maar 2 of 3 teams in de F1 die ieder 6 of 9 auto\'s inzetten. Wat dan nog?
Posts: 236
Hoezo een domme reactie ?????
Als er geen kleine teams zoals force india,williams,torro rosso,red bull zouden zijn was de formule 1 vorig jaar al opgedoekt.
De formule 1 kan niet zonder deze kleine teams!!!!
Daarnaast vind ik het idee van Burnie Eikelstoon ronduit belachelijk. Het is gewoon competitie vervalsing tegenover de kleine teams. Wat denken jullie dat er gebeurt als ferrari en mc laren en renault met drie auto\'s verschijnen aan de start van het seizoen????? Als Teams zoals Force India en Williams en Red Bull,Torro Rosso geen of weinig punten scoren is het volgend jaar gedaan met de formule 1. Deze teams dromen van een aantal punten in de race dat is de enigste reden waarom ze meedoen.
Mijn mening is of allemaal met drie auto\'s laten starten of helemaal niemand.
Mochten de drie grote teams alleen een extra auto in mogen zetten dan ben ik geen formule 1 fan meer.............
Posts: 11.414
Hoezo dom? Waarom is een groot team met 3 auto\'s erger dan Red Bull met 4 autos? Of McLaren die vermoedelijk een Force India auto aan het bouwen is?
Waarom zou F1 opgedoekt zijn als er geen kleinere teams zouden zijn? Waarom zou F1 bijvoorbeeld niet gewoon kunnen bestaan met 4 teams die ieder 6 auto\'s leveren? De top toerwagenklasses hebben dat ook. Vraag is of dat wenselijk is, maar jij claimt dat het ophoudt te bestaan. Dat slaat nergens op.
F1 is zo langzamerhand een auto fabrikanten race klasse geworden, dus het verdwijnen van de prive teams is niet zo vreemd. Die kunnen desnoods met het oude materiaal van de fabrikanten rond rijden.
Als je dat allemaal niet wil dan moet je autofabrikanten niet toestaan in de F1.
Jij bent overigens ook niet de *enigste* \"fan\". Laat staan de enige. Dus ze zullen er wel niet zo mee zitten als jij niet meer kijkt.
Ook een beetje een domme opmerking dat je dan niet meer gaat kijken. Waarom zou je liever kijken naar een achterligger die nog net een 8ste plaat pakt op 2 ronden achterstand dan naar 24 auto\'s die allemaal competitief zijn?
Posts: 335
Ik ben het volledig met je eens Patrick. Ik had eigenlijk opgegeven om te reageren op berichten waar niet over nagedacht was, maar ik zie dat jij het nog wel doet en hierbij dus een steuntje in de rug ;-).
Over het taalgebruik van de lieden hier; geef het maar op, het is een dagtaak.
Verder denk ik trouwens dat iedereen gelijk negatief is omdat er staat dat Bernie het zegt. Die man heeft ontzettend veel voor de sport betekend, en dat is de meeste mensen blijkbaar niets waard. Zonder hem was de F1 niet was het nu is, en hij geeft hier een suggestie voor het oplossen van een probleem wat hij ziet.
Posts: 152
Ja jonge jij bent perfect, een taalwonder puur sang, en als jij niet wil reageren prima, zit niet verlegen om een reactie van jouw, lijkt me beter dat je mensen hier met respect behandeld, en je niet verheven gaat voelen boven een ander, je bent ook niet verplicht te reageren, maar laat iedereen in zijn waarde.
En Eikelsteen heeft idd veel voor de sport betekend, maar die heeft zijn tijd gehad, hij wordt niet meer serieus genomen, dus afscheid nemen van die man, en ik hoop dat het ook zeer snel gebeurd, hij berokkend F1 nu heel veel schade toe.
En hoe kun je nu zeggen dat F1 niet was wat het nu is zonder hem, misschien wel beter dan nu , maar dat zullen we nooit te weten komen, want we zitten al veel en veel te lang met deze dictator opgescheept.
Posts: 236
ja hoor.....
Ik bedoel te zeggen dat zoals jij het schrijft het je niks uit maakt dat de prive teams verdwijnen uit de formule 1.
En ja ik vind het leuk om te zien dat een prive team een puntje pakken waar ze overigens kei hard voorwerken. Dat vind ik nu het mooiste van formule 1. Kijk ik weet ook wel dat Ferrari en Mclaren en Renault en BMW het belangrijkst zijn voor de formule 1 , ma
Posts: 236
.............. maar die hebben het grootste budget en de grootste mogelijkheden om punten te pakken.( dit is logisch )
Maar dat neemt niet weg dat de formule 1 tot nu toe ook prive teams heeft nodig gehad om het startgrid vol te krijgen.
En ik zou het heel vervelend vinden om 4 teams met 6 auto\'s om de startgrid te zien verschijnen. ( als dat jou definitie van fomule 1 is ???)
Ik bedoelde alleen om even terug te komen op de berichtgeving dat ik het competitie vervalsing vind dat alleen de grote teams de mogelijkheid krijgen om een extra auto in te zetten. Hierdoor wordt het moeilijker voor de kleinere teams om een punt te pakken waardoor deelname aan formule 1 niet interresant meer is. En ja ik geloof dat de grotere teams gebaat zijn bij prive teams aangezien verschillende teambazen dit ook hebben geroepen,iki bedoel je hebt gelijk dat de force india 2009 wagen in feiten een maclaren b wordt maar hierdoor heeft maclaren ook extra inkomsten
Posts: 236
EN HET VERDWIJNEN VAN FABRIEKTEAMS DAN ???? HONDA
TOYOTA moet presteren anders houden ze er ook mee op.
Sponsoren lopen weg bij fabrieksteams of minderen de sponsoring. ( BMW,Renault )
Nee die zitten er echt op te wachten om 6 auto\'s te bouwen en te bekostigen
Posts: 152
Ik denk dat op den duur de prive teams toch wel het loodje leggen, alhoewel de kosten besparingen wel in hun voordeel is.
Maar ik hoop dus echt niet dat de teams meer dan twee auto\'s krijgen, het gaat niet alleen om de rijders maar ook om het merk en mij lijkt leuker dat er meerdere auto merken in F1 komen.
En jouw visie over kosten verdelen over drie auto\'s en meerdere inkomsten, ja dat is lekker rekenen, maar die vlieger gaat niet op, een extra auto in de running houden kost bakken met geld en je moet een extra rijder hebben etc.
De reclame inkomsten denk maar niet dat wanneer je drie auto\'s hebt meer reclame geld kunt innen, bv een ING gaat echt niet meer betalen aan renault, uiteindelijk heb je dan verhoudings gewijs minder inkomsten, als je het over drie auto\'s gaat verdelen.
Posts: 11.414
Klompie,
In de DTM en WTCC etc is het voor de prive teams ook bijna onmogelijk om te winnen of punten te pakken. Nou en? Die teams doen daar nog steeds aan mee. Misschien nog wel makkelijker omdat ze gewoon een auto kunnen kopen. Ze hebben dan vaak ook een eigen prive team klassementje zodat ze nog een beetje meedoen.
Ik zou het persoonlijk ook leuker vinden als er meer teams waren, maar F1 is de laatste paar jaar veranderd naar een fabrieksteam sport.
Ik zou er persoonlijk niet zoveel moeite mee hebben als ze Vettel ook in een Ferrari of McLaren zouden zetten. Dan hebben we toch meer leuke gevechten om de kop dan dat hij ergens met een Red Bull in het middenveld zit te prutsen of een keer met een loterij kwalificatie wel wat naar voren komt.
Posts: 124
gaat wel even 10 tot 20 keer minder geld in om ik denk dat je met het buget van toyota cker 5 dtm teams kan onderhouden