Heidfeld: "Meer ongelukken door nieuwe voorvleugel"
- Gepubliceerd op 31 dec 2008 15:46
-
27
- Door: Dennis Roke
Heidfeld: "Ik denk dat er meer ongelukken zullen gebeuren, omdat we niet gewend zijn aan de bredere voorvleugel. Vanuit de cockpit kun je de vleugel namelijk niet zien. Je kunt er natuurlijk rekening mee houden, maar er zullen ook momenten zijn dat je snel een beslissing moet nemen en dan heb je geen tijd om aan de voorvleugel te denken. Toen ik de vleugel voor het eerst zag, wist ik meteen dat dat problemen zal gaan geven."
Heidfeld vind het nog te vroeg om te kunnen zeggen of de nieuwe aerodynamica een positieve invloed zullen hebben. "Het lijkt me redelijk logisch dat de nieuwe vorm van de vleugels een gunstige invloed zal hebben op de rij-eigenschappen, maar op dit moment valt er moeilijk een oordeel over te geven."
Trending nieuws
-
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (27)
Login om te reagerenPosts: 210
Toen ik de vleugel voor het eerst zag, wist ik meteen dat dat problemen zal gaan geven.\"
Ja dat kunnen wij leken zelfs wel bevestigen. je ziet dat hele brede kreng ook niet meer.
Posts: 2.250
Dat is altijd bij de F1. Vorig jaar waren de rijders bang dat zonder traction control rijden in de regen onmogelijk zou worden, Silverstonen, Monza en vooral Monaco hebben bewezen van niet...
Posts: 11.414
Er was toch duidelijk een rijder die heel wat spins heeft laten zien. Onder andere in de eerste 2 races, maar later in het seizoen ook nog op bijvoorbeeld Silverstone en Monaco. Op Monza heeft hij wijselijk heel langzaam rond gereden en zo spins voorkomen.
Posts: 1.748
Slim toch van Massa wat hij in Monza maar hij heeft ook laten zien dat Ferrari niet in de regen kan rijden maar in Monaco was Massa snel maar hij spinde niet dus ik weet niet waar jij het over hebt maargoed ik wens iedereen de beste wensen voor 2009!
Posts: 863
Het artikel gaat over Heidfeld Ik wens jou in het nieuwe jaar een nieuwe leesbril toe.
Posts: 1.748
Nee het gaat over ongelukken die gaan komen komen door de nieuwe voorvleugel ik wens jou hetzelfde
Posts: 11.414
Vloog twee keer van de baan en verloor daardoor twee keer zijn plek aan Kubica.
Raikkonen kwam prima mee in de regen met zijn Ferrari, dus het lag niet aan de auto. Hooguit aan de doordat iemand de setup niet op orde had.
Posts: 178
echt ongelofelijk hoe jij naar de F1 en Massa kijkt, belachelijk gewoon. Hij reed in Italie een keurige race. Hij heeft in Engeland een behoorlijke zeperd gemaakt, maar in de overige regenraces deed hij het gewoon best goed, iig beter dan Raikkonen. De Ferrari reed afgelopen jaar gewoon niet goed in de regen, Massa is geen regenkoning, op Engeland na deed hij het beter dan verwacht. Maar je wil het ook gewoon niet zien. Welke regenrace deed raikkonen het afgelopen jaar zo goed dan? Monaco? Engeland? Belgie (als je dat als regenrace wilt zien) ? Italie? Brazilie?
Posts: 118
Won die coureur ook niet de meeste GP\'s, afgelopen seizoen ?
Posts: 258
Eigenlijk niet...
Posts: 303
was dat die coureur die dacht ik ben wereld kampioen en huilend 2de werd
Posts: 1.748
ja
Posts: 178
Is dat niet de coureur die 1 bocht voor het einde van het seizoen nog (virtueel) kampioen was? Je weet wel, op dat moment dat jij waarschijnlijk vol ongeloof, met tranen in je ogen op de bank zat. Och wat had ik dat graag willen zien. ;)
Even terugdenkend..... Brazilië leek me nou ook niet echt een race onder makkelijke omstandigheden, deze reed hij toch echt subliem en dat op het moment dat het echt moest.
Onee, is waar ook, hij kan helemaal niet racen! ;)
Posts: 941
Telkens worden er in artikels mensen bij gehaald die er eigenlijk niets mee te maken hebben.
Posts: 302
Dwalen we niet een beetje van het onderwerp af?
---
Ik ben benieuwd hoeveel ongelukken het eigenlijk gaat veroorzaken. Ik denk in de eerste 3 races een aardig aantal en vanaf dat punt zullen er minder ongelukken gebeuren, tenzij er geracet worden op een natte baan
Posts: 941
Gard. Rarara, wie begon ermee.
Posts: 1.748
Was dat niet die coureur waarover mensen aan Maleisie zeiden dat hij vervangen zou worden dit seizoen en dat hij alleen op de favoriete circuits van hem kon winnen zoals Interlagos Sakhir en Instanbul. Was het ook niet die coureur die het integendeel bewezen heeft.
Posts: 941
Dwalen we niet een beetje van het onderwerp af?
---
Ja. Maar er zijn altijd eikels die met zichzelf of met Massa bezig zijn.
Posts: 11.414
Raikkonen ging stukken harder dan Massa op Monaco (race verklooid door een fout van het team, maar toch goed terug gekomen en tot zijn crash), Silverstone (geen top race, maar veel en dan ook veeeeel beter dan Massa), Monza (had Raikkonen pech dat hij net niet in de 5 minuten dat de baan het droogst was zijn kwalificatie rondje reed. Tijdens de race was hij echt heel veel sneller dan Massa.)
Spa en Brazilie zijn niet echt regenraces. Maar goed, op Spa was Raikkonen ook veruit sneller. Op Interlagos werd hij geslachtofferd voor Massa, maar dat lijkt me logisch.
Massa reed het hele seizoen als een krant in de regen en het zou me niets verbazen als dat hoofdzakelijk kwam door het verlies aan traction control en engine braking. Het jaar daarvoor ging het nog prima op Fuji.
Posts: 178
Pardon? Monaco; Voor zijn straf reed Massa voor hem en bij hem weg. Daarna rijdt Kimi zijn neus er af en knalt achter op Sutil. Juist, veel sneller...
Silverstone was hij idd beter en was Massa een ramp. Monza, hoe kom je er in godsnaam bij dat hij daar sneller wat? Hamilton, die was sneller, die vloog langs Kimi, die vervolgens maar rond plek 10 bleef ronddoberen. Spa was droog, tot er wat druppels vielen en meneer hem (recht voor m\'n neus, geweldig :P) in de muur parkeerde.
Interlagos geslachtofferd? het enige dat hij niet mocht was Alonso inhalen, dat was voor plek 2! Felipe was daar toch echt overduidelijk beter in welke omstandigheid dan ook. Hoe kun je dat toch ontkennen.... .
Ik vond dat massa dit jaar een stuk beter reed in de regen dan in welk van de voorgaande jaren dan ook, hij reed altijd al belabberd in de regen, dit jaar zaten er eindelijk eens een paar redelijk goede races bij.
Posts: 11.414
Ja Monaco. Als je de race langer hebt gevolgd dan de eerste 5 rondes dan zie je dat Massa volledig inkakt. Hij moet zelfs de hele race vechten met Kubica die bij de kwalificatie nog slechts plek 5 haalde (en waar Massa net na de start ook nog bij weg reed).
Bij Monza kwam Kimi toch een heel end van achteren en aan het eind van de race zat hij maar een paar seconden achter Massa.
Op Spa werd Massa gewoon zoek gereden in het droog (en nat). Inderdaad wel een domme crash van Kimi. Doet echter niets af aan de snelheid van de heren.
Op Interlagos kon Kimi pas een ronde later dan Massa zijn stop maken. Dat kostte gewoon plekken. In dat soort situaties is de tweede rijder altijd het haasje (net zo bij Bourdais en Kovalainen) Zonder het nadeel van die tweede rijders rol had Raikkonen gewoon vlak achter hem gezeten. Nauwelijks verschil in snelheid dus.
Dit het beste jaar voor Massa in de regen? En dan beschuldig je mij ervan niet goed te kijken? Afgezien van het drama dit jaar, kijk voor de gein nog eens naar de de strijd tussen Kubica en Massa op Fuji 2007 in de stromende regen. OK het ging om plek 6 of 7 ofzo (en het was wat mij betreft absoluut onfaire inhaal manoeuvre), maar hij weet zich in de stromende regen wel langs Kubica te wurmen. Op Europa 2007 finishte Massa als tweede. Ik kan me de race helemaal niet meer herinneren, maar dat zal toch niet volledig aan mazzel te wijten geweest zijn.
Kortom, in 2007 nog twee redelijke regenraces en in 2008 ondergemiddeld tot slecht in de regen. Bovendien ook in het droge vliegt hij er tweemaal vanaf met een spin die heel erg lijkt op te vroeg/te hard op het gas.
Maar goed als je ook andere rijders wilt zien. Raikkonen had twee keer een spin onder het aanremmen. Dat was hem waarschijnlijk niet gebeurt als hij engine braking had gehad (toch een soort TC tijdens het remmen) en op Spa was die spin hem ook niet gebeurt als hij nog TC had gehad. Hamilton op Monaco in de vangrail. Alonso op Canada (alhoewel er mensen zijn die hardnekkig volhouden dat dat aan de auto lag). etc etc etc
Er zijn in 2008 bij de meeste rijders nou niet heel veel spins extra geweest tov 2007, maar ik denk toch dat bijna alle rijders er wel een keer een spin door hebben gehad.
Het lijkt me ook wel dat er meer voorvleugels zullen gaan sneuvelen, maar dat zal ook wel binnen de perken blijven. Alhoewel er vast ook een enkeling zal zijn die er een paar breekt.
Posts: 178
ah kak, mn reactie van vanmorgen is er weer niet komen te staan!
ga niet alles na typen, maar toch 1 ding :p
Monaco:
\"Mijn snelheid was wel goed en ik had een goede strategie. We besloten deze echter te veranderen en het om te gooien naar een één-stopper. We gooiden de tank vol om de race te kunnen uitrijden, en dit was een fout\", vertelde Massa over zijn strategie. \"De baan werd droger, terwijl wij juist verwachtten dat er nog wat regen kwam. Robert maakte zijn pitstop en wij moesten de keuze maken om ook voor een tweede keer binnen te komen. We deden te lang over de beslissing en daardoor verloor ik de tweede plaats. \"
Ik kijk wel langer dan 5 ronden ;)
Posts: 941
Heidfeld: \"Meer ongelukken door nieuwe voorvleugel\" Dus het gaat hier niet over ouwe koeien.
Posts: 11.414
Interlagos,
Probeer de discussie een beetje te volgen in plaats van steeds mekkeren dat er niets ten nadele van Braziliaans rijders gezegd mag worden.
De parallel werd getrokken met het verdwijnen van traction control. Dat zijn inderdaad hele oude koeien ... van het afgelopen seizoen!!!
Posts: 941
Patrickl,
Welke discussie. Je verhalen worden alleen maar langer, en je haalt mensen en dingen erbij die niets met het onderwerp te maken hebben.
En die parallel, die heb jezelf getrokken. Er is niemand anders die het over TC heeft.
Slaap lekker verder.
Posts: 11.414
Kijk voor de gein eens naar mijn eerste reactie hier (is de derde in de lijst). Ga dan naar het berichtje daarboven. Gelezen? Goed zo en de volgende keer gewoon meteen goed lezen. Bedankt voor de medewerking.
Posts: 941
Patrickl,
Bedankt voor jouw medewerking.