Heidfeld: "Meer ongelukken door nieuwe voorvleugel"

  • Gepubliceerd op 31 dec 2008 15:46
  • 27
  • Door: Dennis Roke
Nick Heidfeld vreest dat er vroeg in het 2009-seizoen flink wat aanrijdingen gaan plaatsvinden tussen de coureurs. Het nieuwe aero-pakket voor 2009 omhelst onder andere een nieuwe voorvleugel, die aanzienlijk breder is dan zijn voorganger.

Heidfeld: "Ik denk dat er meer ongelukken zullen gebeuren, omdat we niet gewend zijn aan de bredere voorvleugel. Vanuit de cockpit kun je de vleugel namelijk niet zien. Je kunt er natuurlijk rekening mee houden, maar er zullen ook momenten zijn dat je snel een beslissing moet nemen en dan heb je geen tijd om aan de voorvleugel te denken. Toen ik de vleugel voor het eerst zag, wist ik meteen dat dat problemen zal gaan geven."

Heidfeld vind het nog te vroeg om te kunnen zeggen of de nieuwe aerodynamica een positieve invloed zullen hebben. "Het lijkt me redelijk logisch dat de nieuwe vorm van de vleugels een gunstige invloed zal hebben op de rij-eigenschappen, maar op dit moment valt er moeilijk een oordeel over te geven."

Reacties (27)

Login om te reageren
  • peet

    Posts: 210

    Toen ik de vleugel voor het eerst zag, wist ik meteen dat dat problemen zal gaan geven.\"

    Ja dat kunnen wij leken zelfs wel bevestigen. je ziet dat hele brede kreng ook niet meer.

    • + 0
    • 31 dec 2008 - 22:24
  • Kenney

    Posts: 2.250

    Dat is altijd bij de F1. Vorig jaar waren de rijders bang dat zonder traction control rijden in de regen onmogelijk zou worden, Silverstonen, Monza en vooral Monaco hebben bewezen van niet...

    • + 0
    • 2 jan 2009 - 12:10
  • Er was toch duidelijk een rijder die heel wat spins heeft laten zien. Onder andere in de eerste 2 races, maar later in het seizoen ook nog op bijvoorbeeld Silverstone en Monaco. Op Monza heeft hij wijselijk heel langzaam rond gereden en zo spins voorkomen.

    • + 0
    • 2 jan 2009 - 13:25
    • germain

      Posts: 1.748

      Slim toch van Massa wat hij in Monza maar hij heeft ook laten zien dat Ferrari niet in de regen kan rijden maar in Monaco was Massa snel maar hij spinde niet dus ik weet niet waar jij het over hebt maargoed ik wens iedereen de beste wensen voor 2009!

      • + 0
      • 2 jan 2009 - 19:06
      • Gard

        Posts: 863

        Het artikel gaat over Heidfeld Ik wens jou in het nieuwe jaar een nieuwe leesbril toe.

        • + 0
        • 3 jan 2009 - 17:00
        • germain

          Posts: 1.748

          Nee het gaat over ongelukken die gaan komen komen door de nieuwe voorvleugel ik wens jou hetzelfde

          • + 0
          • 4 jan 2009 - 19:09
      • Vloog twee keer van de baan en verloor daardoor twee keer zijn plek aan Kubica.

        Raikkonen kwam prima mee in de regen met zijn Ferrari, dus het lag niet aan de auto. Hooguit aan de doordat iemand de setup niet op orde had.

        • + 0
        • 4 jan 2009 - 00:22
        • Jonne

          Posts: 178

          echt ongelofelijk hoe jij naar de F1 en Massa kijkt, belachelijk gewoon. Hij reed in Italie een keurige race. Hij heeft in Engeland een behoorlijke zeperd gemaakt, maar in de overige regenraces deed hij het gewoon best goed, iig beter dan Raikkonen. De Ferrari reed afgelopen jaar gewoon niet goed in de regen, Massa is geen regenkoning, op Engeland na deed hij het beter dan verwacht. Maar je wil het ook gewoon niet zien. Welke regenrace deed raikkonen het afgelopen jaar zo goed dan? Monaco? Engeland? Belgie (als je dat als regenrace wilt zien) ? Italie? Brazilie?

          • + 0
          • 5 jan 2009 - 10:53
    • s vettel

      Posts: 118

      Won die coureur ook niet de meeste GP\'s, afgelopen seizoen ?

      • + 0
      • 3 jan 2009 - 09:03
      • Eigenlijk niet...

        • + 0
        • 3 jan 2009 - 18:25
      • f 1

        Posts: 303

        was dat die coureur die dacht ik ben wereld kampioen en huilend 2de werd

        • + 0
        • 3 jan 2009 - 20:46
    • Jonne

      Posts: 178

      Is dat niet de coureur die 1 bocht voor het einde van het seizoen nog (virtueel) kampioen was? Je weet wel, op dat moment dat jij waarschijnlijk vol ongeloof, met tranen in je ogen op de bank zat. Och wat had ik dat graag willen zien. ;)

      Even terugdenkend..... Brazilië leek me nou ook niet echt een race onder makkelijke omstandigheden, deze reed hij toch echt subliem en dat op het moment dat het echt moest.

      Onee, is waar ook, hij kan helemaal niet racen! ;)

      • + 0
      • 4 jan 2009 - 10:51
  • Telkens worden er in artikels mensen bij gehaald die er eigenlijk niets mee te maken hebben.

    • + 0
    • 2 jan 2009 - 23:01
  • Leonhart

    Posts: 302

    Dwalen we niet een beetje van het onderwerp af?
    ---
    Ik ben benieuwd hoeveel ongelukken het eigenlijk gaat veroorzaken. Ik denk in de eerste 3 races een aardig aantal en vanaf dat punt zullen er minder ongelukken gebeuren, tenzij er geracet worden op een natte baan

    • + 0
    • 3 jan 2009 - 22:12
  • Gard. Rarara, wie begon ermee.

    • + 0
    • 4 jan 2009 - 14:25
  • germain

    Posts: 1.748

    Was dat niet die coureur waarover mensen aan Maleisie zeiden dat hij vervangen zou worden dit seizoen en dat hij alleen op de favoriete circuits van hem kon winnen zoals Interlagos Sakhir en Instanbul. Was het ook niet die coureur die het integendeel bewezen heeft.

    • + 0
    • 4 jan 2009 - 19:20
  • Dwalen we niet een beetje van het onderwerp af?
    ---
    Ja. Maar er zijn altijd eikels die met zichzelf of met Massa bezig zijn.

    • + 0
    • 4 jan 2009 - 20:43
  • Raikkonen ging stukken harder dan Massa op Monaco (race verklooid door een fout van het team, maar toch goed terug gekomen en tot zijn crash), Silverstone (geen top race, maar veel en dan ook veeeeel beter dan Massa), Monza (had Raikkonen pech dat hij net niet in de 5 minuten dat de baan het droogst was zijn kwalificatie rondje reed. Tijdens de race was hij echt heel veel sneller dan Massa.)

    Spa en Brazilie zijn niet echt regenraces. Maar goed, op Spa was Raikkonen ook veruit sneller. Op Interlagos werd hij geslachtofferd voor Massa, maar dat lijkt me logisch.

    Massa reed het hele seizoen als een krant in de regen en het zou me niets verbazen als dat hoofdzakelijk kwam door het verlies aan traction control en engine braking. Het jaar daarvoor ging het nog prima op Fuji.

    • + 0
    • 5 jan 2009 - 14:47
    • Jonne

      Posts: 178

      Pardon? Monaco; Voor zijn straf reed Massa voor hem en bij hem weg. Daarna rijdt Kimi zijn neus er af en knalt achter op Sutil. Juist, veel sneller...
      Silverstone was hij idd beter en was Massa een ramp. Monza, hoe kom je er in godsnaam bij dat hij daar sneller wat? Hamilton, die was sneller, die vloog langs Kimi, die vervolgens maar rond plek 10 bleef ronddoberen. Spa was droog, tot er wat druppels vielen en meneer hem (recht voor m\'n neus, geweldig :P) in de muur parkeerde.
      Interlagos geslachtofferd? het enige dat hij niet mocht was Alonso inhalen, dat was voor plek 2! Felipe was daar toch echt overduidelijk beter in welke omstandigheid dan ook. Hoe kun je dat toch ontkennen.... .
      Ik vond dat massa dit jaar een stuk beter reed in de regen dan in welk van de voorgaande jaren dan ook, hij reed altijd al belabberd in de regen, dit jaar zaten er eindelijk eens een paar redelijk goede races bij.

      • + 0
      • 5 jan 2009 - 18:38
      • Ja Monaco. Als je de race langer hebt gevolgd dan de eerste 5 rondes dan zie je dat Massa volledig inkakt. Hij moet zelfs de hele race vechten met Kubica die bij de kwalificatie nog slechts plek 5 haalde (en waar Massa net na de start ook nog bij weg reed).

        Bij Monza kwam Kimi toch een heel end van achteren en aan het eind van de race zat hij maar een paar seconden achter Massa.

        Op Spa werd Massa gewoon zoek gereden in het droog (en nat). Inderdaad wel een domme crash van Kimi. Doet echter niets af aan de snelheid van de heren.

        Op Interlagos kon Kimi pas een ronde later dan Massa zijn stop maken. Dat kostte gewoon plekken. In dat soort situaties is de tweede rijder altijd het haasje (net zo bij Bourdais en Kovalainen) Zonder het nadeel van die tweede rijders rol had Raikkonen gewoon vlak achter hem gezeten. Nauwelijks verschil in snelheid dus.

        Dit het beste jaar voor Massa in de regen? En dan beschuldig je mij ervan niet goed te kijken? Afgezien van het drama dit jaar, kijk voor de gein nog eens naar de de strijd tussen Kubica en Massa op Fuji 2007 in de stromende regen. OK het ging om plek 6 of 7 ofzo (en het was wat mij betreft absoluut onfaire inhaal manoeuvre), maar hij weet zich in de stromende regen wel langs Kubica te wurmen. Op Europa 2007 finishte Massa als tweede. Ik kan me de race helemaal niet meer herinneren, maar dat zal toch niet volledig aan mazzel te wijten geweest zijn.

        Kortom, in 2007 nog twee redelijke regenraces en in 2008 ondergemiddeld tot slecht in de regen. Bovendien ook in het droge vliegt hij er tweemaal vanaf met een spin die heel erg lijkt op te vroeg/te hard op het gas.

        Maar goed als je ook andere rijders wilt zien. Raikkonen had twee keer een spin onder het aanremmen. Dat was hem waarschijnlijk niet gebeurt als hij engine braking had gehad (toch een soort TC tijdens het remmen) en op Spa was die spin hem ook niet gebeurt als hij nog TC had gehad. Hamilton op Monaco in de vangrail. Alonso op Canada (alhoewel er mensen zijn die hardnekkig volhouden dat dat aan de auto lag). etc etc etc

        Er zijn in 2008 bij de meeste rijders nou niet heel veel spins extra geweest tov 2007, maar ik denk toch dat bijna alle rijders er wel een keer een spin door hebben gehad.

        Het lijkt me ook wel dat er meer voorvleugels zullen gaan sneuvelen, maar dat zal ook wel binnen de perken blijven. Alhoewel er vast ook een enkeling zal zijn die er een paar breekt.

        • + 0
        • 5 jan 2009 - 20:02
        • Jonne

          Posts: 178

          ah kak, mn reactie van vanmorgen is er weer niet komen te staan!
          ga niet alles na typen, maar toch 1 ding :p

          Monaco:

          \"Mijn snelheid was wel goed en ik had een goede strategie. We besloten deze echter te veranderen en het om te gooien naar een één-stopper. We gooiden de tank vol om de race te kunnen uitrijden, en dit was een fout\", vertelde Massa over zijn strategie. \"De baan werd droger, terwijl wij juist verwachtten dat er nog wat regen kwam. Robert maakte zijn pitstop en wij moesten de keuze maken om ook voor een tweede keer binnen te komen. We deden te lang over de beslissing en daardoor verloor ik de tweede plaats. \"

          Ik kijk wel langer dan 5 ronden ;)

          • + 0
          • 6 jan 2009 - 21:53
  • Heidfeld: \"Meer ongelukken door nieuwe voorvleugel\" Dus het gaat hier niet over ouwe koeien.

    • + 0
    • 5 jan 2009 - 18:06
  • Interlagos,

    Probeer de discussie een beetje te volgen in plaats van steeds mekkeren dat er niets ten nadele van Braziliaans rijders gezegd mag worden.

    De parallel werd getrokken met het verdwijnen van traction control. Dat zijn inderdaad hele oude koeien ... van het afgelopen seizoen!!!

    • + 0
    • 5 jan 2009 - 19:21
  • Patrickl,

    Welke discussie. Je verhalen worden alleen maar langer, en je haalt mensen en dingen erbij die niets met het onderwerp te maken hebben.
    En die parallel, die heb jezelf getrokken. Er is niemand anders die het over TC heeft.
    Slaap lekker verder.

    • + 0
    • 6 jan 2009 - 17:20
    • Kijk voor de gein eens naar mijn eerste reactie hier (is de derde in de lijst). Ga dan naar het berichtje daarboven. Gelezen? Goed zo en de volgende keer gewoon meteen goed lezen. Bedankt voor de medewerking.

      • + 0
      • 6 jan 2009 - 23:21
  • Patrickl,

    Bedankt voor jouw medewerking.

    • + 0
    • 8 jan 2009 - 18:03

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar