user icon
user icon

'Mexicaans miljardair Slim neemt opgedoekt Honda-team over'

  • Gepubliceerd op 28 dec 2008 02:13
  • comments 18
  • Door: Jules van der Leeuw
Afgelopen week ging het gerucht al, maar gisteren meldde de Italiaanse krant La Stampa dat de deal rond is: Carlos Slim, de tweede rijkste man ter wereld, neemt het Formule 1-team van Honda over. Het nieuws is echter nog niet officieel bevestigd. Twee dingen lijken met het rondkomen van de overname duidelijk te worden. Het voortbestaan van het team is zeker en naast Jenson Button zal Bruno Senna het stoeltje van Rubens Barrichello overnemen.

Honda, dat afgelopen seizoen liefst 400 miljoen dollar in haar Formule 1-activiteiten pompte, besloot zich eerder deze maand uit de sport terug te trekken. Belangrijke oorzaak hiervoor is de financiële malaise, met name in de automobielindustrie.

De nieuwe eigenaar zou in principe een symbolisch bedrag hoeven neer te leggen voor het opgedoekte Japanse team. En met het vermogen van Slim, dat wordt geschat op ongeveer 60 miljard dollar, lijkt dit geen obstakel. Dit fortuin verdiende de Mexicaan bij elkaar in de telecommunicatieconcern Telmex. Opvallend onderdeel hiervan is Embratel, dat momenteel als sponsor verbonden is aan Bruno Senna. Diens aankondiging als tweede coureur van het team lijkt hiermee een kwestie van tijd.

Afgelopen seizoen boekte Honda geen grote successen. Met veertien gescoorde punten een negende plaats eindigde de renstal als voorlaatste in de WK-stand. De derde plaats van Barrichello tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië was het enige hoogtepunt.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • sanderndk

    Posts: 586

    Gelweldig nieuws, ook zeker dat de ouwe zeikwijf Rubens er definitief uit ligt!

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 04:25
  • peet

    Posts: 210

    Als het zo is dan doet mij dat een groot plezier, ben wel benieuwd wat Brunno Senna naast Jenson gaat laten zien.

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 09:25
  • Wat hoop ik dat dit waar is, een Mexicaans team, eindelijk.

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 09:57
  • F1Freak

    Posts: 201

    Zou mooi wezen! Nu maar hopen dat die geld erin stop en het team niet laat versloeberen zoals het bij andere teams is gebeurd. Senna erin en Barrichello eruit...nog mooier.

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 10:07
  • Mooi zo, ik ben benieuwd naar de livery :p

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 10:25
    • G-man6182

      Posts: 133

      Telmex?? Ik kan me zo\'n wagen uit de IRL herinneren die deze sponsor livery had. Weet even niet meer wie daarin reed. Maar geweldig nieuws voor de F1 in het algemeen natuurlijk. Toch weer 22 auto\'s aan de start in 2009!

      • + 0
      • 28 dec 2008 - 17:26
  • deze man had gelukig geen last van een saldo tekort

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 10:37
  • germain

    Posts: 1.748

    Ik hoop dat het waar is want dit is mooi nieuws en ook mooi op tijd nu heeft Slim genoeg tijd om te testen.

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 11:47
  • Apollo

    Posts: 79

    Ben ook benieuwd wat Bruno Senna gaat doen, hopelijk treedt hij in de voetsporen van jawel..Ayrton!

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 15:35
  • @Apollo: Ik hoop het ook, maar ja....Er is maar 1 Ayrton.

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 16:08
  • iedereen hoopt het van senna.. die jongen heeft zo\'n druk op z\'n schouders liggen z\'n oom ayrton senna was.. hopelijk valt kan hij het waarmaken, maar die jongen mag wel een beetje inbescherming worden genomen ... maar wel leuk voor senna als het in de f1 komt:D kan hij weer mer buemi trappen :D was altijd wel leuk in de gp2 :D goed dat honda overgenomen word, zonde als er een team uit de f1 gaat.. ik ben nu al benieuwt naar maar 2009 :D

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 17:52
  • joppie69

    Posts: 18

    zou het gewldig vinden. Vind het toch altijd een smakelijk team binnen de F1. ook een mooie comb met button en senna. zou toch ook zonde zijn dat button er buiten ligt een man met veel potentie.

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 18:12
  • Kenney

    Posts: 2.194

    Dit is echt goed nieuws, nu maar hopen dat het geen nieuws is om de krant mee te vullen...
    Barrichello eindelijk weg, en een nieuw jong talent erin...
    @Michel: Ze hebben nog altijd Ross Brawn en Nick Fry, ervaren mannen en die zullen zeker het team op poten houden...

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 18:20
  • Dimii

    Posts: 177

    op sporza.be ontkend de mexicaan dat hij het overkocht heeft, hij heeft zelf geen onderhandelingen gedaan..

    check:
    www.sporza.be/cm/s(...)ergrond_F1/1.442360

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 18:23
  • conundrum

    Posts: 77

    Jammer, ik lees zojuist het volgende bericht:

    www.sporza.be/cm/s(...)ergrond_F1/1.442360

    • + 0
    • 28 dec 2008 - 19:42
  • Cra-c-c

    Posts: 63

    Dat kan nog best een mooie auto worden.
    Zie de livery in de IRL.

    www.rfmsports.com/CART/News/DavidTelmex2.JPG

    • + 0
    • 29 dec 2008 - 08:43
    • johan

      Posts: 985

      Dat is de livery van het Forsyth-team en die is al jaren met die blauwe kleuren.
      Op die foto staat overigens een Champcar-auto.

      • + 0
      • 29 dec 2008 - 14:41

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (40)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar