Felipe Massa pakt pole position op thuiscircuit
- Gepubliceerd op 01 nov 2008 18:05
-
22
- Door: Dennis Roke
De zon schijnt in Interlagos als de kwalificatie van start gaat. Nelson Piquet jr is de eerste coureur op de baan en laat met zijn Renault een 1:13.208 noteren. De eerste serieuze tijd is voor Felipe Massa die niet verder komt dan de derde tijd. Hamilton profiteert en rijdt de snelste tijd met een 1:12.213.
Timo Glock zette in het begin even de snelste tijd neer, maar heeft moeite om zijn Toyota op de baan te houden, hij spint in de eerste bocht. Ondertussen rijdt Kubica voor wat hij waard is maar zijn inzet is slechts goed voor de twaalfde tijd. Met nog drie minuten te gaan is het Massa die een nieuwe aanval plaatst. Hij rijdt de snelste tijd met een 1:11.830. Sebastian Bourdais rijdt zich op het nippertje van de laatste plek af naar de tiende positie, terwijl David Coulthard op het nippertje doorgaat met de vijftiende tijd. Afvallers na het eerste deel zijn Kazuki Nakajima, Jenson Button, Nico Rosberg, Giancarlo Fisichella en Adrian Sutil.
Bij het begin van het tweede deel zijn het de beide Toyota's die het spits afbijten. Trulli komt tot een 1:12.107. Al snel is het Massa die de snelste tijd pakt met een 1:11.875. De pret voor de Brazilianen duurt echter niet lang want Hamilton duikt er nipt onder: 1:11.856. In de slotfase van Q2 is het plotseling Heikki Kovalainen die naar de snelste tijd gaat: 1:11.768. Het zal echter niet de laatste verrassing blijken te zijn. Vanuit het niets is het opeens Sebastian Vettel die de tweede tijd rijdt met de Toro Rosso (1:11.845). Nelson Piquet jr, Mark Webber, Robert Kubica, David Coulthard en Rubens Barrichello zijn de afvallers en mogen niet meer deelnemen aan het laatste en beslissende deel van de kwalificatie.
De brandstof in de auto's die deelnemen aan het derde deel is aangevuld en het is al snel Sebastian Vettel die de snelste tijd neerzet (1:13.155). Niet voor lang, want thuisfavoriet Felipe Massa is al op de baan. De Ferrari-coureur laat een 1:12.453 noteren. Lewis Hamilton kent een lastige ronde met een overstuurmoment en komt niet aan de toptijden. Massa is de eerste die de laatste run start en duikt nipt onder zijn eigen tijd: 1:12.368. Hamilton rijdt aanvankelijk nog de tweede tijd, maar wordt verslagen door Kimi Raikkonen en de opnieuw verrassende Jarno Trulli, die de tweede tijd rijdt.
Felipe Massa pakt een hele belangrijke pole position op zijn thuiscircuit. De Braziliaan heeft maar een doel tijdens de race van morgen: winnen. Hamilton moet nog twee plekken verliezen om het kampioenschap bij de Braziliaan te brengen.
Trending nieuws
-
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team McLaren
- Punten 37
- Podiums 0
- Grand Prix 41
- Land GB
- Geb. datum 19 jan 1980 (46)
- Geb. plaats Frome, Somerset, GB
- Gewicht 72 kg
- Lengte 1,82 m
67.104 reacties op McLaren
23 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Jenson Button
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.516 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (22)
Login om te reagerenPosts: 7.177
Mooi poll!!! En hoor hoe blij:P En dan die gene op de radio who is the DADDY now!!! haha
Posts: 11.414
De eerste klap is voor Massa en Ferrari. Alhoewel voor Hamilton deze stand natuurlijk ook prima zou zijn.
De tijden in Q3 schelen nauwelijks met Q2! Massa en Truli zijn maar een halve seconde langzamer, maar daarachter is er ook vrij weinig verschil. Zal mij benieuwen wat ze met de benzine hebben gedaan.
Kubica toch weer niet goed. Raar dat die jongen ineens zo wisselvallig aan het worden is terwijl Heidfeld juist een stuk beter gaat.
Posts: 985
Volgens mij hebben ze Massa vergeten bij te tanken.
Posts: 167
F1-kenners vroegen zich door het grote verschil tussen Massa en de rest al af of de Braziliaan misschien met minder benzine rond reed in de kwalificatie. Ingenieur Rob Smedley spreekt die stelling alvast tegen.
\"De benzinetank is normaal gevuld. We waren zelfs nog even bang of we niet teveel getankt hadden. Het was gewoon een ongelooflijke ronde van Felipe Massa. Soms kan hij echt het onderste uit de kan halen en dat heeft hij vandaag gedaan.\"
Hier heb je je antwoord;)
Posts: 985
Haha, ja dat wacht ik toch liever tot morgen af. Of wil hij hiermee zeggen dat de rest wel teveel getankt heeft? ;-)
Posts: 859
Als Hamilton met zo weinig benzine had gereden dan was hij ook vast en zeker wel op de eerste startrij te vinden. Maar met deze stand is er natuurlijk nog niks aan de hand. Massa moest gewoon op de eerste startrij beginnen wil hij kans maken op de overwinning. Hamilton hoeft dat niet. Ik denk dat Massa morgen als eerste naar binnen moet en dan waarschijnlijk nog niet een grote voorsprong heeft.
Posts: 178
Massa zei dat hij in Q2 juist een aantal foutjes had gemaakt en in Q3 wel een goede ronde had gereden. Het gat is idd erg groot, we zullen het zien, maar het zo wel een geweldige startopstelling voor een spannende racen morgen.
Posts: 94
massa en Trulli gaan morgen wel een hele vroege pitstop doen. Als het tegenzit vallen ze daarna ver terug. en wie lacht zich helemaal rot, Hamilton. Hij moet gewoon geen gekke dingen doen en zijn auto heel houden en dan word hij kampioen(jammergenoeg).
Hoop alleen dat we morgen geen trullitrain gaan zien vanf de 2e plek, alhoewel zou erg gunstig voor Felipe haha
Wat is er trouwens aan de hand met Kubica, zal toch niet aan de wagen alleen liggen want Heidfeld rijdt wel gewoon de Q3 in.
Posts: 11.414
Wel jammer dat Truli ertussen zit. Als Hamilton in de \"Truli train\" komt te zitten wordt het zeker een saaie race. Anders zou het toch nog best spannend kunnen worden.
Posts: 6
volgens mij gaat het morgen nog heel spannend worden. Stel dat trulli na de start op P2 kan blijven, dan gaat Massa toch een voorsprong kunnen uitbouwen. En misschien blijft hamilton op P4 ofzo hangen dan gaat hij toch moet opletten met een gemotiveerde Alonso....
Posts: 816
Morgen een kneiterharde 1 2 voor Ferrari, als het droog blijft
als het droog blijft denk ik:
1. Massa
2. Raikkonen
3. Hamilton
4.Trulli
5. Kovy
nat:
1. Raikkonen
2. Hamilton
3. Vettel
4. Trulli
5. Massa
denk ik hoor, maar er kan zo oververwachts iets gebeuren......
Posts: 3.471
Nou, als Massa eenmaal is ontketend, dan rijdt ie meestal wel een groot gat. Waarschijnlijk word Lewis er in de eerste bocht afgereden door een of andere lompe coureur. Ik hoop dat Massa het kampioenschap wint. Alonso op P2, dan ben ik helemaal gelukkig.
Posts: 11.414
Heeft Massa wel eens een groot gat getrokken dan?
Olav Mol zei ook al zoiets, dat massa het hele veld aan gort had gereden op Valencia, maar daar zat Hamilton de hele race op een vaste afstand achter hem.
Dat was zelfs een race waarvan Ecclestone klaagt dat de huidige puntentelling de rijders te weinig laat vechten om positie (bechuldigd hij dus note bene Hamilton van niet aanvallend genoeg rijden)
Posts: 863
Lekker sportief figuur ben jij.Laten we hopen op een normale race en niet op van die stomme akties zoals jij wil.Je noemt je zeker F1 fan?
Posts: 507
trulli mooi gedaan massa fantasties hammi hou je kop er bij en moge de beste kampioen worden mijn voor keur als massa fan gaat naar massa dus sucses hoop op een waanzinige race jermanie hoop op net zo\'n reactie van jou als aller grootse fan van massa allemaal een mooie laatste race morgen en geen afteraf gelul
Posts: 7.177
Ik dnek dat Massa zich heeft ingehouden in Q2... Vanwege de snelheid in Q1 en Q3
Posts: 2.250
Massa heeft maar 1 run gedaan in Q2, de McLarens 2. ALs massa een 2de run had gedaan was ie ook sneller in Q2. En hij maakte een fout in zijn eerste run zei ie
Posts: 11.414
Ik denk dat de baan gewoon sneller werd aan het eind van Q2. Je zag dat de groep die laat in Q2 nog naar buiten gingen ineens snelle tijden zetten (Vettel en Glock). Toen zijn Massa, Hamilton en Raikkonen toch niet meer op de baan geweest om hun tijd te verbeteren?
Posts: 435
Door massa vroeg binnen te halen gooien ze hun eigen ruiten in, die heeft gewoon top gereden, massa, hamilton nam geen risico, bij de start is het zaak dat kimi achter massa komt en ben benieuwd wat alonso gaat doen die zal super gemotiveerd zijn om hamilton voorbij te gaan in de eerste bocht, spannend, hamilton klaagde trouwens over de banden, die gaan morgen een belangrijke rol spelen.
Posts: 859
Maar dat van zijn engineer; natuurlijk gaan hun niet toegeven dat de auto licht is. Dat is toch logisch.
Posts: 11
Dat de beste coureur maar moge winnen en dat is dit seizoen Lewis.Zou zeer verdiend zijn dat hij de jongste wereldkampioen allertijden zou zijn.
Posts: 10.412
ik ben niet voor hamilton en al helemaal niet voor de vriendjes van de fia ferrari dus! ik doe eens gek 1 is alonso 2 hamilton en 3 massa. ook al is het anders brengd hamilton auto naar het einde is hij de kampioen!!