user icon
user icon

Jody Scheckter veegt vloer aan met de huidige Formule 1

  • Gepubliceerd op 29 okt 2008 15:51
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
Jody Scheckter, wereldkampioen Formule 1 in 1979, heeft in de Britse krant The Independent uitspraken gedaan waarin hij de koningsklasse van de autosport met de grond gelijkmaakt. De Formule 1 is geen schim meer van de sport waarin de Zuid-Afrikaan zich bijna dertig jaar geleden de beste ter wereld mocht noemen.

Scheckter legt in The Independent uit: “Ik ben geen fan van de weg die de Formule 1 is ingeslagen. De sport is nu een grote dictatorschap. Als je het regime niet steunt, wordt je verstoten. De structuur moet radicaal op de schop. Ik vind het niet leuk wat er met de Formule 1 gebeurt, het is een schande hoe ze met de sport omgaan.”

“Ze leiden de sport niet op een eerlijke manier. Het grootste probleem is Max Mosley (voorzitter van de internationale autosportbond FIA, red.), die na zijn seksschandaal had moeten opstappen. De Formule 1 was technologisch gezien altijd het hoogste haalbare, maar dat imago gooien ze nu te grabbel.”

“De straffen en penalty’s dit jaar voor Lewis Hamilton waren belachelijk. Dat is waarom ik hem de titel gun, hij verdient het. De sport is veel makkelijker dan het was, technologisch minder uitdagend. Voor mij was dat toen ik reed juist het mooie. De coureurs van nu hebben veel minder vrijheid met veel meer middelen.”

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Kubica

    Posts: 3.762

    Jammer. Nog een dementerende ex-courreur. Straffen voor Hamilton waren zeker niet allemaal belachelijk.

    • + 0
    • 29 okt 2008 - 16:00
    • Gompie84

      Posts: 28

      Dementerend? Lijkt me niet, want afgezien van de al dan niet terechte straffen voor Hamilton (en ook anderen!) kun je je afvragen wat e rnou nog leuk is aan dit zooitje waar in feite 2 teams de dienst uitmaken en de rest de kruimels mag verdelen.

      • + 0
      • 29 okt 2008 - 16:41
  • Ro

    Posts: 98

    Goed gezegd Jody.
    We hoeven niet eens te zijn over alle straffen van Hamilton, maar hij is wel een goede op de baan met zijn diverse acties.
    Maar in ieder geval, F1 is niet meer wat het vroeger was.

    • + 0
    • 29 okt 2008 - 16:45
  • nee Jody, mijn buurvrouw van 60 was 30 jaar geleden ook een stuk!Dingen veranderen, maar niets of dat beter of slechter is...Voor het deel van Mosley ben ik het met hem eens, die man is gek, het deel over Hamilton begrijp ik van zijn kant omdat hij als zuid-afrikaan engelse voorouders heeft, wat zijn visie verklaart...Maar in mijn ogen subjectief.Straffen waren ONDER DE HUIDIGE REGELGEVING terecht. Neemt niet weg dat er ruimte is voor discussie, maar die hebben we al genoeg gehad...

    • + 0
    • 29 okt 2008 - 20:06
    • felix50

      Posts: 5.792

      Ik had het niet beter kunnen omschrijven

      • + 0
      • 30 okt 2008 - 06:40
  • Joyride

    Posts: 22

    Wat Jody wilt zeggen is, dat de huidige technologie er voor zorgt dat de F1 tegenwoordig minder aantrekkelijk is om naar te kijken. Simpelweg omdat er niet dicht achter elkaar aan gereden kan worden. Coureurs van toen waren daardoor veel heldhaftiger, zeker omdat de auto\'s veel onveiliger waren.
    Het is tegenwoordig allemaal veel te clinisch. Zelfs zonder tractioncontrol zie je niet meer het gooi en smijtwerk van tenminste 10 jaar geleden
    Veiligheid is goed, nu de actie nog.....

    • + 0
    • 29 okt 2008 - 22:05
  • Roy-NL

    Posts: 848

    Hij heeft een duidelijke mening en tot op zekere hoogte is het ook jammer dat de \"hoogstaande techniek\" steeds meer te grabbel wordt gegooid.

    Alleen jammer dat hij vervolgens weer van die Lewis Hamilton uitspraken moet bezigen. Dat doet echt af aan de kracht van zijn statement, want dit staat in feite los van de mate waarin de F1 tegenwoordig nog innovatief kan zijn.

    • + 0
    • 30 okt 2008 - 08:47
  • Eindelijk eens iemand die niet dweperig mee gaat in de verheerlijking van Mosley en Ecclestone.

    Dicatoriaal bestuur !

    Helemaal juist mr Scheckter !

    • + 0
    • 30 okt 2008 - 11:33

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.134
  • Podiums 88
  • Grand Prix 111
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (35)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar