user icon

Jody Scheckter veegt vloer aan met de huidige Formule 1

  • Gepubliceerd op 29 okt 2008 15:51
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
Jody Scheckter, wereldkampioen Formule 1 in 1979, heeft in de Britse krant The Independent uitspraken gedaan waarin hij de koningsklasse van de autosport met de grond gelijkmaakt. De Formule 1 is geen schim meer van de sport waarin de Zuid-Afrikaan zich bijna dertig jaar geleden de beste ter wereld mocht noemen.

Scheckter legt in The Independent uit: “Ik ben geen fan van de weg die de Formule 1 is ingeslagen. De sport is nu een grote dictatorschap. Als je het regime niet steunt, wordt je verstoten. De structuur moet radicaal op de schop. Ik vind het niet leuk wat er met de Formule 1 gebeurt, het is een schande hoe ze met de sport omgaan.”

“Ze leiden de sport niet op een eerlijke manier. Het grootste probleem is Max Mosley (voorzitter van de internationale autosportbond FIA, red.), die na zijn seksschandaal had moeten opstappen. De Formule 1 was technologisch gezien altijd het hoogste haalbare, maar dat imago gooien ze nu te grabbel.”

“De straffen en penalty’s dit jaar voor Lewis Hamilton waren belachelijk. Dat is waarom ik hem de titel gun, hij verdient het. De sport is veel makkelijker dan het was, technologisch minder uitdagend. Voor mij was dat toen ik reed juist het mooie. De coureurs van nu hebben veel minder vrijheid met veel meer middelen.”

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Kubica

    Posts: 3.914

    Jammer. Nog een dementerende ex-courreur. Straffen voor Hamilton waren zeker niet allemaal belachelijk.

    • + 0
    • 29 okt 2008 - 16:00
    • Gompie84

      Posts: 28

      Dementerend? Lijkt me niet, want afgezien van de al dan niet terechte straffen voor Hamilton (en ook anderen!) kun je je afvragen wat e rnou nog leuk is aan dit zooitje waar in feite 2 teams de dienst uitmaken en de rest de kruimels mag verdelen.

      • + 0
      • 29 okt 2008 - 16:41
  • Ro

    Posts: 98

    Goed gezegd Jody.
    We hoeven niet eens te zijn over alle straffen van Hamilton, maar hij is wel een goede op de baan met zijn diverse acties.
    Maar in ieder geval, F1 is niet meer wat het vroeger was.

    • + 0
    • 29 okt 2008 - 16:45
  • nee Jody, mijn buurvrouw van 60 was 30 jaar geleden ook een stuk!Dingen veranderen, maar niets of dat beter of slechter is...Voor het deel van Mosley ben ik het met hem eens, die man is gek, het deel over Hamilton begrijp ik van zijn kant omdat hij als zuid-afrikaan engelse voorouders heeft, wat zijn visie verklaart...Maar in mijn ogen subjectief.Straffen waren ONDER DE HUIDIGE REGELGEVING terecht. Neemt niet weg dat er ruimte is voor discussie, maar die hebben we al genoeg gehad...

    • + 0
    • 29 okt 2008 - 20:06
    • felix50

      Posts: 5.792

      Ik had het niet beter kunnen omschrijven

      • + 0
      • 30 okt 2008 - 06:40
  • Joyride

    Posts: 25

    Wat Jody wilt zeggen is, dat de huidige technologie er voor zorgt dat de F1 tegenwoordig minder aantrekkelijk is om naar te kijken. Simpelweg omdat er niet dicht achter elkaar aan gereden kan worden. Coureurs van toen waren daardoor veel heldhaftiger, zeker omdat de auto\'s veel onveiliger waren.
    Het is tegenwoordig allemaal veel te clinisch. Zelfs zonder tractioncontrol zie je niet meer het gooi en smijtwerk van tenminste 10 jaar geleden
    Veiligheid is goed, nu de actie nog.....

    • + 0
    • 29 okt 2008 - 22:05
  • Roy-NL

    Posts: 848

    Hij heeft een duidelijke mening en tot op zekere hoogte is het ook jammer dat de \"hoogstaande techniek\" steeds meer te grabbel wordt gegooid.

    Alleen jammer dat hij vervolgens weer van die Lewis Hamilton uitspraken moet bezigen. Dat doet echt af aan de kracht van zijn statement, want dit staat in feite los van de mate waarin de F1 tegenwoordig nog innovatief kan zijn.

    • + 0
    • 30 okt 2008 - 08:47
  • Eindelijk eens iemand die niet dweperig mee gaat in de verheerlijking van Mosley en Ecclestone.

    Dicatoriaal bestuur !

    Helemaal juist mr Scheckter !

    • + 0
    • 30 okt 2008 - 11:33

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.292
  • Podiums 95
  • Grand Prix 118
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar