user icon

Jody Scheckter veegt vloer aan met de huidige Formule 1

  • Gepubliceerd op 29 okt 2008 15:51
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
Jody Scheckter, wereldkampioen Formule 1 in 1979, heeft in de Britse krant The Independent uitspraken gedaan waarin hij de koningsklasse van de autosport met de grond gelijkmaakt. De Formule 1 is geen schim meer van de sport waarin de Zuid-Afrikaan zich bijna dertig jaar geleden de beste ter wereld mocht noemen.

Scheckter legt in The Independent uit: “Ik ben geen fan van de weg die de Formule 1 is ingeslagen. De sport is nu een grote dictatorschap. Als je het regime niet steunt, wordt je verstoten. De structuur moet radicaal op de schop. Ik vind het niet leuk wat er met de Formule 1 gebeurt, het is een schande hoe ze met de sport omgaan.”

“Ze leiden de sport niet op een eerlijke manier. Het grootste probleem is Max Mosley (voorzitter van de internationale autosportbond FIA, red.), die na zijn seksschandaal had moeten opstappen. De Formule 1 was technologisch gezien altijd het hoogste haalbare, maar dat imago gooien ze nu te grabbel.”

“De straffen en penalty’s dit jaar voor Lewis Hamilton waren belachelijk. Dat is waarom ik hem de titel gun, hij verdient het. De sport is veel makkelijker dan het was, technologisch minder uitdagend. Voor mij was dat toen ik reed juist het mooie. De coureurs van nu hebben veel minder vrijheid met veel meer middelen.”

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Kubica

    Posts: 4.007

    Jammer. Nog een dementerende ex-courreur. Straffen voor Hamilton waren zeker niet allemaal belachelijk.

    • + 0
    • 29 okt 2008 - 16:00
    • Gompie84

      Posts: 28

      Dementerend? Lijkt me niet, want afgezien van de al dan niet terechte straffen voor Hamilton (en ook anderen!) kun je je afvragen wat e rnou nog leuk is aan dit zooitje waar in feite 2 teams de dienst uitmaken en de rest de kruimels mag verdelen.

      • + 0
      • 29 okt 2008 - 16:41
  • Ro

    Posts: 98

    Goed gezegd Jody.
    We hoeven niet eens te zijn over alle straffen van Hamilton, maar hij is wel een goede op de baan met zijn diverse acties.
    Maar in ieder geval, F1 is niet meer wat het vroeger was.

    • + 0
    • 29 okt 2008 - 16:45
  • nee Jody, mijn buurvrouw van 60 was 30 jaar geleden ook een stuk!Dingen veranderen, maar niets of dat beter of slechter is...Voor het deel van Mosley ben ik het met hem eens, die man is gek, het deel over Hamilton begrijp ik van zijn kant omdat hij als zuid-afrikaan engelse voorouders heeft, wat zijn visie verklaart...Maar in mijn ogen subjectief.Straffen waren ONDER DE HUIDIGE REGELGEVING terecht. Neemt niet weg dat er ruimte is voor discussie, maar die hebben we al genoeg gehad...

    • + 0
    • 29 okt 2008 - 20:06
    • felix50

      Posts: 5.792

      Ik had het niet beter kunnen omschrijven

      • + 0
      • 30 okt 2008 - 06:40
  • Joyride

    Posts: 25

    Wat Jody wilt zeggen is, dat de huidige technologie er voor zorgt dat de F1 tegenwoordig minder aantrekkelijk is om naar te kijken. Simpelweg omdat er niet dicht achter elkaar aan gereden kan worden. Coureurs van toen waren daardoor veel heldhaftiger, zeker omdat de auto\'s veel onveiliger waren.
    Het is tegenwoordig allemaal veel te clinisch. Zelfs zonder tractioncontrol zie je niet meer het gooi en smijtwerk van tenminste 10 jaar geleden
    Veiligheid is goed, nu de actie nog.....

    • + 0
    • 29 okt 2008 - 22:05
  • Roy-NL

    Posts: 848

    Hij heeft een duidelijke mening en tot op zekere hoogte is het ook jammer dat de \"hoogstaande techniek\" steeds meer te grabbel wordt gegooid.

    Alleen jammer dat hij vervolgens weer van die Lewis Hamilton uitspraken moet bezigen. Dat doet echt af aan de kracht van zijn statement, want dit staat in feite los van de mate waarin de F1 tegenwoordig nog innovatief kan zijn.

    • + 0
    • 30 okt 2008 - 08:47
  • Eindelijk eens iemand die niet dweperig mee gaat in de verheerlijking van Mosley en Ecclestone.

    Dicatoriaal bestuur !

    Helemaal juist mr Scheckter !

    • + 0
    • 30 okt 2008 - 11:33

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.393
  • Podiums 99
  • Grand Prix 124
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar