Jordan: "Hamilton moet geen risico's nemen"

  • Gepubliceerd op 25 okt 2008 17:09
  • 39
  • Door: Dennis Roke
Eddie Jordan heeft zijn licht laten schijnen op de kampioenschapsstrijd tussen Lewis Hamilton en Felipe Massa. Volgens de voormalig teambaas moet Hamilton voorbereid zijn op acties van Massa en vooral geen overbodige risico's nemen.

Jordan: "Mensen zullen me dit niet in dank afnemen, maar ik vind dat als Massa probeert Hamilton uit de race te rijden voor het kampioenschap dat hij daarop voorbereid moet zijn. Dan moet hij ervoor zorgen dat Massa er ook uit ligt."

Toch erkent Jordan dat als Hamilton zijn vorm van China kan vasthouden, de titel slechts een formaliteit is. "In China reed hij geweldig, in Japan was hij verschrikkelijk. Als hij de vorm van China behoudt is hij de nieuwe wereldkampioen. Maar hij moet geen risico's nemen. De hele wereld is tegen hem. De andere coureurs uiten kritiek en ook de wedstrijdleiding oordeelt vaak in zijn nadeel."

Volgens Jordan kan de hulp van Heikki Kovalainen cruciaal zijn voor McLaren. "Heikki heeft heel weinig aandeel gehad in het kampioenschap voor Lewis. Hij startte vaak met een zware auto en op de harde banden. Als McLaren erin slaagt Heikki op de eerste twee rijen te krijgen tussen de Ferrari's kan dat cruciaal zijn voor het kampioenschap."

Reacties (39)

Login om te reageren
  • ilCovano

    Posts: 214

    \'\'ik vind dat als Massa probeert Hamilton uit de race te rijden voor het kampioenschap dat hij daarop voorbereid moet zijn\'\'
    geweldig dat zo\'n man ook gewoon zegt dat ferrari zo in elkaar zit:P

    • + 0
    • 25 okt 2008 - 17:42
    • felix50

      Posts: 5.792

      waar baseer jij dat op of praat je gewoon iemand na die ook als ier is die zijn team in engeland had fan is van hamilton.Hij zelf denk zo hij had dat waarschijnlijk opdracht gegeven om iemand uit de race te rijden

      • + 0
      • 26 okt 2008 - 08:01
  • Ik denk niet dat Ferrari zo in elkaar zit. Dat was toch echt meer iets van Schumacher. Zelfs voordat hij in de F1 kwam heeft hij al wat kampioenschappen gewonnen door in de beslissende race de competitie eraf te rammen.

    Maar goed, Massa heeft inderdaad de schijn ook wel een (heel klein) beetje tegen na zijn \"inhaalpoging\" op Fuji.

    • + 0
    • 25 okt 2008 - 18:07
    • zo kan ik het ook. Is die actie op kimi in canada misschien wel in voorbehoud?

      Misschien was dat ook wel een klein beetje met die gedachte... Ik vind het pure onzin wat hij zegt.

      • + 0
      • 26 okt 2008 - 00:21
      • Gassuh

        Posts: 265

        Jij zegt constant tegen Patrickl dat hij geen oude koeien uit de sloot moet halen en nu doe jij precies dat! Beetje hypocriet...

        Maar goed, ik denk dat Massa er best toe in staat is om botsautootje te spelen, zie Fuji, maar alleen als hij of heel wanhopig is, of als hij gefrustreerd raakt.

        • + 0
        • 26 okt 2008 - 11:25
        • Pfff... Is fuji niet 2 races geleden? Juist. Dus ik reageer net zoals hem. Dus over oude races. Patrick haalt een oude race erbij zonder analeiding! Zie het verschil graag wil je!

          • + 0
          • 26 okt 2008 - 15:33
          • Gassuh

            Posts: 265

            Jermaine, je geeft mij nu gewoon gelijk. Ik noem je hypocriet, en je bevestigt het. En het \'verschil\' waar jij het over hebt is er niet, wat jou dus nog hypocrieter maakt. Maar ik snap het wel, alleen Jermaine mag oude situaties erbij halen en de rest niet. Want zo werkt de wereld toch?

            Ik ben het vaak eens met Patrickl over Massa, maar de manier waarop hij het brengt vindt ik toch een stuk minder, ik vind ook dat hij toch wel iets positiever over Massa zou moeten zijn. Ik snap dat je boos wordt over de manier waarop hij Massa schetst, maar de manier waarop jij reageert is echt niet normaal, alsof iemand in je gezicht gespuugd heeft. Dus als je volgende keer iets minder fel zou reageren, zouden we jou met z\'n allen een beetje serieuzer kunnen nemen.

            • + 0
            • 26 okt 2008 - 17:42
            • Jongen weer lees je het niet goed! Iemand anders haalt iets oud erbij en ik reageer dan hetzelfde dus ook met wat ouds. Maar he wacht dat is in nadeel van iemand die jullie goed vinden oh wacht dan mag het niet zo want dat praat ik tegen iemand die jullie goed vinden en oh wacht he het is te vergelijken met die actie dan want een kanshebber is geraakt door een rivaal...

              En ok mijn reactie szijn altijd ven goed voor jullei maar ik zet net zo mijn statement neer als eimand reageerd. Er zijn zat mensne die normaal reageren en dan reageer ik normaal doet de ander dit niet doe ik het ook niet.

              • + 0
              • 26 okt 2008 - 19:30
              • Gassuh

                Posts: 265

                Als jij een logisch en goed te lezen bericht typt, dan ga ik zeker proberen het goed te lezen. Ik reageer in dit bericht ook alleen op je eerste twee zinnen want de rest snap ik echt helemaal niks van.

                Ik zeg niet dat je geen oude feiten erbij mag pakken, maar je bent een beetje hypocriet als je datgene doet wat anderen van jou niet mogen.

                • + 0
                • 26 okt 2008 - 19:40
  • Wat een onzin.

    • + 0
    • 25 okt 2008 - 18:34
    • Brandje

      Posts: 78

      Precies Jermaine. Wat je zegt is onzin. Massa heeft Hamilton in Japan gewoon geramd. Als je ziet waar Massa vandaan kwam en volledig naast de baan reed. Als dit niet rammen is dan vraag ik me af wat jij er wel onder verstaat.

      • + 0
      • 26 okt 2008 - 09:00
      • Jermaine en Massa\'s definitie van rammen is dat de auto van Massa nooit andere auto\'s ramt. Dat is gewoon onmogelijk. Als er een crash is is het per definitie de auto van Massa die werd geramd door de andere auto. Doet er niet toe wat de situatie was.

        • + 0
        • 26 okt 2008 - 09:55
        • sanderndk

          Posts: 586

          Patrick je kraakt toch altijd ferrari af, je bent niet objectief. Je bent niet in staat om te reageren op fora, altijd probeer je met je beste nederlands het feit dat je een tunnelvisie hebt te verbergen. Je doet het alleen maar om mensen uit te lokken of te irriteren

          • + 0
          • 27 okt 2008 - 15:56
          • Ik ben juist eerder wel objectief. Ik waai niet steeds met de winden mee. Ik haal de hele geschiedenis erbij en maak zo mijn mening op. Niet door een enkel incidentje of iets dergelijks.

            Ik ben ook helemaal niet anti Ferrari. Ik ben niet eens anti-Massa. Ik ben inderdaad wel heel erg anti \"irritante massa verheerlijking\". Ik zou daarin wat diplomatieker kunnen zijn, maar dat zijn de fanboys ook niet. Die maken er zelf ook iets negatiefs van. Als ik zeg \"Massa is niet de beste\" wordt dat hysterisch vertaald tot \"Massa is de slechtste\".

            Ik denk ook dat mijn waardering van Massa heel wat beter strookt aan de werkelijkheid (en algemene mening) dan die van jermaine. Ik kijk er juist wel objectief naar en neem niet alleen de huidige scorelijst van het kampioenschap erbij.

            • + 0
            • 27 okt 2008 - 16:17
            • Geschiedenis heeft n9iks te maken met de heden of toekomst van de kwaliteit dit jaar van een rijder. Als je in het verleden gaat kijken oordeel je juist niet goed. Je moet naar het heden kijken.

              • + 0
              • 27 okt 2008 - 16:50
              • Gassuh

                Posts: 265

                Geschiedenis heeft alles te maken met het heden of de toekomst van een coureur. Waarom rijdt Sutil in een Force-India, omdat hij nog nooit echt wat heeft laten zien. Waarom zitten Kimi en Massa in een Ferrarri, omdat het allebei goede coureurs zijn en ze dat in het verleden hebben laten zien.

                • + 0
                • 27 okt 2008 - 17:47
                • Je snapt de punt niet!!! Je verleden maakt uit voor welk team je rijd maar niet voor je houdige rij kwaliteiten. Voor rijeigenschappen als fan moet je niet oordelen over het verleden want het heden is hoe hij rijd en niet zoals het verleden!

                  • + 0
                  • 27 okt 2008 - 18:54
                  • Hoe kun je verbetering in de huidige rijkwaliteiten meten als je dat niet toetst aan de rijkwaliteiten uit het verleden?

                    Hoe kun je het ongelijk aantonen van de criticasters als je de opmerkingen van de criticasters niet wilt toetsen? De criticasters noemen \"problemen\" met Massa die hij in het verleden vertoonde. Als die criticasters ongelijk hebben zouden die problemen nu dan dus minder aanwezig zouden moeten zijn.

                    Maar goed, Het gaat inderdaad niet alleen over vergelijkingen met het verleden. Het is een heel plaatje. Je kunt er niet een aspect uitpikken en dat als enige criterium bestempelen. Als je bijvoorbeeld simpelweg naar een enkele ranglijst kijkt zou je een paar jaar geleden (1999?) kunnen zeggen dat Irvine ineens een stuk beter was dan Schumacher. Zo werkt het natuurlijk niet.

                    • + 0
                    • 27 okt 2008 - 23:17
                    • Nope maar dan kan het aan de wagen liggen.
                      Ik heb het nu gewoon puur over de rijders kwaliteiten. Je kan daarin niet in het verleden kijken om te oordelen over hoe hij nu rijd. Dit jaar kan anders zijn dan andere jaren. Hij kan beter zijn geworden maar ook slechter. Dus het is onmogelijk om ty eoordelen over een rijder kwaliteit door het verleden erbij te halen.

                      • + 0
                      • 28 okt 2008 - 08:31
      • Jongen zo zie je alweer dat je amper hebt gekeken!!
        Ten eerste kwam hij richting de bocht met een Toyota voor zich die ontwijkte hij. Toen kwam HAmilton naast hem maar doro meer acceleratie iets voor hem. Dan stuurt Mssa helemaal op het gras (hier kan je slecht remmen)

        Kijk voortaan wat beter wil je!

        • + 0
        • 26 okt 2008 - 11:09
        • Brandje

          Posts: 78

          Beste Jermaine,

          Ik heb zojuist de actie teruggekeken. Massa heeft Hamilton wel degelijk geramt. Hij ging volledig over de kerbstones. Deze bocht kon hij echt niet halen met een andere auto voor hem. Waarom denk je dat Massa een (te lichte) straf kreeg?

          Als je wil kan ik je de race op dvd toesturen. Overigens raad ik jou aan om beter te kijken. Er staan namelijk wat spelfouten in je bericht.

          • + 0
          • 26 okt 2008 - 15:14
          • Ik heb de hele wedstrijd gezien ik heb het op youtube bekeken. Ja hij raakt Hamilton dúh!!!!!!!
            Maar dat is omdat massa helemaal rechts stuurt ook over het gras rijd en dit remt slecht af. F1 wagens remmen slecht vanaf 50 na nul als je het niet wist!

            • + 0
            • 26 okt 2008 - 17:03
            • Gassuh

              Posts: 265

              Ok, even een paar puntjes van kritiek:

              1. Als je de hele wedstrijd hebt gezien en je hebt het op YouTube gezien, dan zal je vast wel weten dat de bocht naar links ging en niet naar rechts. Jij zegt dat Massa naar rechts stuurt, als dat waar is dan zit hij natuurlijk helemaal fout.

              2. Dé mentaliteit waar Patrickl het constant over heeft, het ligt nooit aan Massa, maar aan de wagen, het weer, anderen, het pantoffeldiertje onder het bed in het hotel. Deze mentaliteit wordt door Massa en jou gedeeld. Enkele voorbeelden:

              - \'Op gras rem je slecht af.\'
              Nee echt! Het ligt aan het gras. Kleine tip: als je in een F1-bolide zit, moet je is het asfalt proberen, dan ga je een stuk harder. Grasmaaien doe je maar in je eigen tijd.

              - \'F1 wagens remmen slecht af als je 50 km/h of langzamer gaat.\'
              Dan had Massa op dat moment maar harder moeten gaan dan 50 km/h, daar is die wagen voor gemaakt.

              • + 0
              • 26 okt 2008 - 19:50
              • Iceman90

                Posts: 167

                Leuke reactie, zit natuurlijk wel wat wat je nu zegt.

                Jermain praat zich nu een beetje in de verkeerde positie, maar goed, Hamilton was in Canada fout en in Japan waren ze beidde fout, niemand die daar om heen kan kijken. (zelfs de grootste Massa fans zien dat Massa zijn temperement liet racen inplaats zijn handen en voeten:p.

                Op naar Brazillie na een *hopelijk* mooie spannende race van het seizoen 2008.

                • + 0
                • 26 okt 2008 - 21:28
              • Volgens mij is dat gewoon een fout in typen 8-)<br />
                <br />
                Nee Patrick heeft het vaak over hoe slecht hij massa wel niet vind. Kijk het na dan zie je het!!<br />
                <br />
                En gras remt langzamer geowon omdat je minder grip hebt heel logies. En hij zat daarop omdat Hamilton naast hem zat :O<br />
                <br />
                Wat een onzin die laatste! Dus jij wilt zeggen Massa ga met 100 door een bocht je mis je lijn je vliegt eraf maar ach ga gewoon 100 kmh door de bocht puur omdat je dan hard remt 8-) ONZIN!

                • + 0
                • 26 okt 2008 - 21:42
              • trouwens het gaat om de bocht waar hij die toyota tegen komt, gaat naar rechts

                • + 0
                • 27 okt 2008 - 09:30
        • Lol een Toyota in de weg? Heb je het incident wel gezien? Massa probeert zijn lijn te verdedigen door helemaal aan de binnenkant te gaan zitten en vergeet vervolgens compleet om de bocht te nemen.

          Je moet trouwens wel een beetje bij de smoezen van Massa blijven hoor. Volgens Massa werd hij door Hamilton geduwd. Maar goed, Massa zal wel ook slecht gekeken hebben.

          • + 0
          • 26 okt 2008 - 15:26
          • Heb je wel na die video gekeken! Hij stuurt naar links omdat als hij de bocht normaal nam tegen een toyota was aangekomen! Echt serieus soms twijfel ik wel of je F1 kijkt want bijna alles wat je de laatste tijd zegt is echt de grootste onzin ooit! Kijk die video!

            • + 0
            • 26 okt 2008 - 17:01
        • Ro

          Posts: 98

          Jermaine, ga toch een eind fiesten.
          Wat nou Massa kon niet remmen en daardoor ramde hij Hamilton?
          Waar zat je op dat moment met je ogen/ hersenen?

          De manier waarop de monteurs reageerden, was/is fout.

          Soms reageer je gewoon om te reageren

          • + 0
          • 26 okt 2008 - 18:47
          • Ik zeg niet kan remmen bijna niet remmen.

            En heb ik het over de monteurs?
            En ik zat bij de wedstrijd dat wat jullie garaag tegen massa inbrengen!

            • + 0
            • 26 okt 2008 - 19:32
            • Ro

              Posts: 98

              Jermaine, blijf fietsen jongen....

              De manier waarop Hamilton zijn positie verdedigde bij de chicane, is correct.
              Gaat niet om ik iets tegen Massa heb of niet.
              gaat erom dat hij fout zat PUNT UIT.
              Kijk naar alle race klasses maar hoe je jezelf in een chicane verdedigd.

              • + 0
              • 26 okt 2008 - 19:52
      • germain

        Posts: 1.748

        Dat was gewoon een domme actie van Massa niet meer en niet minder

        • + 0
        • 27 okt 2008 - 08:41
  • Twee dingen:
    1. In de engelse tekst van Jordan staat dat mocht Massa Hamilton raken (in een poging hem in de rondte of uit de race te krijgen), dan moet Lewis zijn wagen er keihard tegenin rammen in de hoop dat Massa daarmee uitgeschakeld is. Da\'s volgens mij net wat anders dan wat er in bovenstaande tekst staat.

    2. In dat interview staat ook dat meneer Jordan was aangedaan door hetgeen Hamilton op Spa was overkomen. Daarmee spreekt hij zichzelf tegen. Na Spa, toen de hele Britse bevolking aan het klagen was over een vermeend complot tegen hun rijder Hamilton, was het Jordan die de Britten er fijntjes op wees dat Spa alweer de 5e straf voor Hamilton was en dat de voorgaande 4 zeker terecht waren dus waarom de straf op Spa opeens niet...

    • + 0
    • 26 okt 2008 - 10:29
  • Gard

    Posts: 863

    Als Massa of Raikkonen dit echt zouden proberen dan moeten ze Ferrari volgend jaar maar schorsen.Zou erg onsportief zijn.Het beste is nu dat Hamilton pole traint en er als een speer vandoor gaat.En dat het onzin is daarvan heeft Massa het tegendeel al bewezen.

    • + 0
    • 26 okt 2008 - 12:15
  • repro

    Posts: 21

    Een beetje rare theorie van Jordan, Massa moet minimaal 2º worden dan is Hammilton van de baan rossen wel een groot risico
    verliest hij gegarandeerd tijd mee. Een logischer advies aan Hammilton zou zijn om Massa maar van de baan te rammen.

    • + 0
    • 26 okt 2008 - 19:27
  • Q3FI

    Posts: 828

    Tjongejonge wat een peuterspeelzaal hier zeg.
    Massa gedroeg zich op Fuji gewoon idioot, punt.
    En meneer Jordan is ook niet wijs. Massa heeft er niets aan om Hamilton van de baan te rossen in Brazilie. De kans dat hij zelf niet verder kan is dan veel te groot.
    Voor wat een (unfair) kampioenschap betreft spelen alleen Kovalainen en Raikkonen een rol. En ik hoop van harte dat dat niet gebeurd. Ik hoop op, en verwacht, een spannende slotrace.
    Als Ferrarist gun ik Ferrari, naast de constructeurstitel, ook de rijderstitel. Maar op de persoon af gun ik Hamilton de rijderstitel. Omdat hij geen zeikerdje is maar een pure racer.

    • + 0
    • 26 okt 2008 - 20:53
    • Helemaal mee eens.

      • + 0
      • 27 okt 2008 - 08:23
      • Q3FI: \&quot;Maar op de persoon af gun ik Hamilton de rijderstitel. Omdat hij geen zeikerdje is maar een pure racer\&quot;

        Daar ben jij het helemaal mee eens? Wauw, zijn we het toch nog een keer ergens over eens. Geweldig :)

        • + 0
        • 27 okt 2008 - 12:16
  • germain

    Posts: 1.748

    Trouwens ik zie het eerder gebeuren dat een McLaren Massa uit de race ramt dan Massa Hamilton dat zou echt heel dom zijn van Massa.

    • + 0
    • 28 okt 2008 - 07:50

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (45)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar