Uitvalbeurt Kovalainen smet op Chinees weekend McLaren

Zijn teamgenoot Lewis Hamilton ging er in Shanghai met de overwinning vandoor, maar voor Heikki Kovalainen was er veel minder reden tot juichen. Door een lekke band viel de Fin ver terug. Daarna haalde het team hem uit voorzorg naar binnen vanwege motorproblemen. Door zijn DNF in China gaat Fernando Alonso hem voorbij in het wereldkampioenschap.

Kovalainen: “Mijn start was prima, want ik ging langs Fernando en zat bijna naast Felipe in de eerste bocht. Maar bij bocht 14 was Fernando me echter alweer voorbij en moest ik genoegen nemen met de vijfde plaats. In mijn eerste stint had ik enorm veel onderstuur, maar dat hebben we met de eerste pitstop rechtgezet door wat meer vleugel te zetten.”

Eenmaal stevig op de vijfde plaats gooide een lekker rechtervoorband roet in het eten. “Het duurde een eeuwigheid voordat ik terug in de pits was, want ik moest voorzichtig rijden. Daarna kwam ik als zeventiende weer het circuit op. Uiteindelijk was er wat mis met de motor. Ach, we hebben nog een kans om in Brazilië de constructeurstitel te pakken, en daar gaan we voor”, zegt de Fin.

Teambaas Ron Dennis, vooral euforisch over de zege van Hamilton, verklaart dat Kovalainen met verkeerde banden op weg was. “Hij had erg last van onderstuur, veroorzaakt omdat er verkeerde banden onder zijn wagen waren gemonteerd. Daarna was er zijn motorprobleem: het mengsel in zijn motor bevatte langzamerhand teveel lucht, waardoor problemen hadden kunnen ontstaan. Omdat Heikki in Brazilië dezelfde blok zal gebruiken, hebben we ervoor gekozen om hem voor de zekerheid maar binnen te roepen”, aldus Dennis.

Reacties (24)

Login om te reageren
  • rafael

    Posts: 2.567

    De ferrari-fans smeek en bieden dat MacLaren (van lewis) gaat uitvalt, maar ik zie dat niet gebeuren.Hoop ik

    Ik verwacht dat McLaren en Ferrari over 2 weken weer op de eerste 2 rijen zal staan

    • + 0
    • 19 okt 2008 - 14:26
    • ilCovano

      Posts: 214

      dit is wel een heel onsportieve manier van denken hoor. je moet een kampioenschap winnen op eigen kracht en niet door uitvalbeurten of straffen van andere, je moet ook kunnen winnen zonder dat.

      • + 0
      • 19 okt 2008 - 18:01
      • Mmm jah maar zo i Alonso ook kampioen geworden in 2006.
        En heeft hamilton ook zo zijn mazzeltjes gehad. Massa ook

        • + 0
        • 20 okt 2008 - 09:33
      • Nu je het zo zegt, Alonso is ook daardoor 2 keer kampioen geworden. Massa mag nog van geluk spreken dat hij uberhaupt nog mee doet; zie Spa.

        • + 0
        • 20 okt 2008 - 12:27
        • Iedereen zo zijn geluk zie singapore voor Hamilton! En Melbourne waar ze allebei uitvallen...

          • + 0
          • 20 okt 2008 - 13:10
    • felix50

      Posts: 5.792

      Wat maak je je druk ham is wereldkampioen en terrecht al vind ik de persoon een .......maar ik gun het hem wel hij is de beste Dennis is een ander verhaal die gun ik helemaal niks ,die man hoort niet in de sport thuis

      • + 0
      • 20 okt 2008 - 06:08
      • Steff

        Posts: 405

        Klopt, Ron Dennis is een enorme kwal. Zoals hij Schumacher in het openbaar tijdens het FIA gala naar McLaren probeerde te halen was niet netjes.

        Maar, Ron Dennis is heel erg belangrijk geweest voor de Formule 1 en behoord samen met Eddie Jordan en Frank Williams tot de top! Ron Dennis heeft met hulp van anderen McLaren weer tot een mooi team gemaakt. 1998, 1999 waren mooie jaren en toen stond hij er, ook toen het niet goed ging (2001, 2002).

        • + 0
        • 20 okt 2008 - 10:36
    • Steff

      Posts: 405

      Is dit jouw manier van een sportieve sport?<br />
      Jij bent toch een McLaren fan? Is het niet zo dat het team en oprichter al vanaf hun geboortes \'McLaren\' heet? Schijf het dan \'altijd\' zo.<br />
      <br />
      Verder is het werken met punten, komma\'s en overige leestekens niet verplicht op een media als internet. Maar, het maakt het er voor de lezer zel gemakkelijker op. <br />
      <br />
      Nu maar even over Heikki. Ik heb de race gezien via ITV en Martin Brundle stond weer verbaast. Wie weet alle pech van Barrichello nog te herinneren vergeleken met de uitvalbeurten van M. Schumacher? Juist, als Heikki blijft uitvallen en Lewis heeft de goden aan zijn hand kan hij dit jaar gemakkelijk kampioen worden. Maar het blijft techniek, toch Schumacher 1998?

      • + 0
      • 20 okt 2008 - 10:30
      • Misschien zit er een verschil tussen de monteurs van Kovalainen en Hamilton? Schumacher had een top team van monteurs om zich heen verzameld die met hem mee gingen van Benneton naar Ferrari.

        • + 0
        • 20 okt 2008 - 11:15
  • Roy-NL

    Posts: 848

    Al ben ik geen fan van McLaren ik gun het Hamilton (en Dennis, etc.) van harte als hij het (rijders)kampioenschap weet te behouden (er vanuit gaande dat met 7pt voorsprong Hamilton deze al binnen heeft).

    Ik vind het een beetje vreemd/onsportief om hen dit te misgunnen als ze het (qua coureur) beter voor elkaar hebben.

    • + 0
    • 20 okt 2008 - 08:40
  • Het is wel altijd Kovalainen. Niet om het 1 of het ander maar je zou daar toch iets in kunnen zien.

    • + 0
    • 20 okt 2008 - 12:32
  • Maximo

    Posts: 9.887

    Pech of geen pech, de Renault van Alonso heeft ook menig pech gevalletje gehad dit jaar, maar Heikki staat nu zelfs achter Alonso. Ik hoop dat er naast Lewis in 2009 een andere courreur komt, hopelijk Rosberg, die wil ik wel eens zien rijden met een topwagen. Heikki kan beter naar Force India gaan, kan hij naast nog zo\'n afgedankte 2e courreur rijden.

    • + 0
    • 20 okt 2008 - 13:06
    • Tommieeee

      Posts: 774

      Helaas voor jou heeft Kovalainen een contract bij McLaren, Rosberg bij Williams, en Fisichella bij Force India.

      En natuurlijk, Kovalainen verbleekt dit jaar door verschillende oorzaken naast Hamilton maar ik vind het wat ver gaan om hem een afgedankte 2e coureur te noemen.

      • + 0
      • 20 okt 2008 - 15:07
  • Een pitblunder (of eigenlijk twee pitblunders) van Ferrari is geluk voor Hamilton? Zo lust ik er dan nog wel een paar.

    Geluk is in het spel als iets gebeurt buiten de omstandigheden van de tegenstanders. Bijvoorbeeld de safety car die net gelukkig/ongelukkig op de baan komt.

    • + 0
    • 20 okt 2008 - 14:27
    • Ja ook is een safty car geluk net zoals in monaco toen Massa onderweg was naar een winst!

      En ja die blunder is ene geluk voor hem. Dit heeft kimi tijd gekost en Massa al helemaal. Dusja dat is geluk!

      En volgens mij is een blunder in de pit door het team buiten de omstandigheden van de tegenstander.

      • + 0
      • 20 okt 2008 - 15:13
      • Tommieeee

        Posts: 774

        In Monaco heeft Massa ook zelf veel tijd verloren toen hij rechtdoor schoot in de eerste bocht en moest keren in een smalle uitloopzone dus ik denk niet dat je kan zeggen dat hij zonder safety-car zeker had gewonnen.

        Maargoed, dat is de discussie nu niet. :-)

        • + 0
        • 20 okt 2008 - 15:30
        • Jep niks is zeker ;)
          Maar hij reed wel vrij rond.

          • + 0
          • 21 okt 2008 - 06:32
  • Massa had op Monaco geluk dat Raikkonen en Kovalainen terug vielen. Die waren hem later makkelijk voorbij gegaan, want ze waren sneller dan Kubica. Massa had mazzel dat Hamilton een lekke band reed. Hij had alleen de enorme pech dat Kubica een betere coureur was en dat Kubica geen pech had. Of had Massa pech dat Kubica de snellere auto had? Het is maar hoe je het ziet natuurlijk.

    Kortom geluk is betrekkelijk.

    • + 0
    • 20 okt 2008 - 15:38
    • Sneller haha lol. Sorry maar dat was niet het geval!<br />
      Massa heeft 1 of 2 fouten gemaakt. Maarja zijn wagen was niet kapot.<br />
      En heikki was niet sneller :S wat een onzin. Kimi iets maar die maakte meer fouten.<br />
      Dus reed Massa beter.<br />
      <br />
      EN die lekke band Van Hamilton is zijn Eige schuld! Dus uiteindelijk heeft Hamilton geluk dat de safty car kwam anders had hij veel meer verloren!<br />
      <br />
      Kortom je praat weer onzin. Ik dnek echt dat ik hier mee ga kappen om op jou te reageren. Je reageerd op dingen wat totaal onzin is je doet net alles te weten en reageerd puur op een persoon die je mag of juist niet. Je kraakt Massa af zonder enige rede.

      • + 0
      • 21 okt 2008 - 06:35
      • Nou ja Kubica eindigde voor Massa. Hij kon Massa twee keer inhalen zelfs. Dat is op Monaco toch niet al te makkelijk. Dat is dan toch sneller? Of beter? Of gewoon geluk dus?

        Heikki en Raikkonen waren sneller dan Kubica in de kwalificatie. Als ze hun race gewoon hadden kunnen afmaken waren ze daar dus voor geweest. Kubica eindigde voor Massa, omdat Massa last had van de regen. Heikki en Raikkonen zijn coureurs die normaal gesproken geen probleem hebben dat ze stil vallen als er een spat regen valt. als je \&quot;wat als\&quot; spelletjes gaat spelen is het dus heel goed mogelijk dat die twee (net zoals Kubica) voorbij Massa waren gegaan. Mazzel dus voor Massa dat die twee wegvielen.

        Die verknoeide pits stop was ook de fout van Ferrari. Dat kun je dus geen geluk voor Hamilton noemen. Dat bedoelde ik dus exact. als jeh zo gaat tellen kun je het ook geluk noemen dat Hamilton lek rijdt.

        Het is jammer dat je gewoon nooit de bedoeling van een post begrijpt. Het hele punt is nou juist om aan te tonen dat jouw idee van wat geluk is nogal subjectief is. Massa doet inderdaad precies hetzelfde.

        • + 0
        • 21 okt 2008 - 19:00
        • In de qual was Massa sneller dan wioe dan ook! Een race is geen qual gast!

          Alleen kimi was iets sneller dan kubica maar heikki niet! Daarnaast heeft hij massa maar 1 keer ingehaald en dat was op het moment dat hij zich verremde.

          Dus kijk het goed na.

          En tuurlijk kun je een foute stop een geluk voor Hamilton noemen. Er is 1 rivaal VOOR hem weg. Dus dat scheelt hem weer en plaats. En door die pit heeft Massa veel punten verloren!

          Waar haal jij je fieten vandaan:S
          Damn echt serieus soms verbaas je me echt wat je neerzet er zit soms geen enkekele logica in!

          En ja als Hamilton een band lek rijdt is het Mazzel voor Massa! DÚH

          Ok laat me je even uit leggen wat geluk is.

          massa rijd voor aan en moet een pit maken hij was sneller dan Hamilton maar oeps er gaat wat fout in de pit Massa verliest heel veel tijd en krijgt een dirve trough. He wacht nu is Hamilton vooraan. Nou wat heeft hij toch een GELUK dat Massa PECH had bij de pit! Hamilton wint een plaats en dat is geluk!

          Ik weet niet waar heb jij ooit geleerd dat dat geen geluk zou zijn?

          • + 0
          • 22 okt 2008 - 08:08
          • johan

            Posts: 985

            Waar haal jij je fieten vandaan:S
            Damn echt serieus soms verbaas je me echt wat je neerzet er zit soms geen enkekele logica in!

            Vind ik toch wel een beetje grappig dat je dit over iemand anders zegt. Ook al zit er misschien een kern van waarheid in.

            • + 0
            • 22 okt 2008 - 14:08
  • Nog even heel rustig voor je dan:
    - Massa kan niet rijden op een natte baan
    - Daardoor reed zelfs Kubica komend vanaf P5 Massa eruit op die natte baan
    - Tijdens de kwalificatie waren Kimi en Heikki sneller dan Kubica
    - Hadden ze gewoon hun race kunnen aanvangen hadden ze voor Kubica gezeten
    - Voor Kubica is dus voor Massa

    Goed als jij rijdersfouten en team fouten geluk/pech gaat noemen dan kan ik er inderdaad wel in komen dat Massa beweert dat hij altijd pech heeft (met name in 2007 zeer irritant). Massa maakt die fouten inderdaad meestal zelf. Dat is dan dus ook pech. Pech dat hij zuigt. Ach ja.

    • + 0
    • 22 okt 2008 - 10:19
    • Ohja wacht eens hij kan niet rijden op een natte baan. Zie fuji afgelopen jaar met kubica dat gevecht moet je aardig kunnen rijden in de regen zie monza. De toppers (kubica imi en Hamilton) waar stonden die? Ohja wacht wacht ikw eet het ACHTER MASSA!

      Massa Monaco. Volgens mij deed Massa het zelfde als Kimi Alleen kimi knalde tegen de muur aan!

      Massa deed het beter daar!

      Silverstone. Nou sorry maar 11 keer spinnen ligt niet meer ALLEEN aan de rijder. Ook aan de setup die je kiest. Daarnaast is ferrari dit jaar erg slecht in de regen en Mclaren Juist goed in de regen.

      En qual is heel wat anders dan een race nogmaals 8-) Een qual wordt je positie van bepaald maar geeft geen gerantie dat je sneller bent in de race zelf.

      2007 had hij ook veel pech hoe je het wend of keert hij had veel pech. Ja hij maakte ook genoeg fouten maar had zeker veel pech!
      Daarnaast komt erbij dat jij alles zo zou maken dat het Massa schuld zou zijn. Volgens mij denk je zelfs dat de pit in singapore Massa\'s schuld was:S

      • + 0
      • 22 okt 2008 - 10:56

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (44)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel
show sidebar