Teams voor punt snelste kwalificatietijd, tegen verbod op tanken
- Gepubliceerd op 17 okt 2008 08:49
-
6
- Door: Rob Veenstra
Dat meldt autosport.com. Het idee van een punt voor de snelste tijd in de kwalificatie kreeg veel bijval. Het gaat niet om de pole position-tijd, maar om de snelste kwalificatietijd en die wordt verreden in Q2, aangezien het kwalificatieformat niet verandert en de coureurs in Q3 nog steeds met de hoeveelheid brandstof waarmee ze ook de race willen aanvangen, moeten beginnen.
Daarnaast is gesproken over verdere testrestricties. Zo zou de testlimiet van jaarlijks maximaal 30.000 kilometer per team teruggebracht kunnen worden naar maximaal 20.000 kilometer per jaar. De teams denken ook dat het mogelijk is om de levensduur van de motoren uit te breiden naar drie Grands Prix in plaats van twee, wat weer kosten zou besparen.
Over hoe de vrijdag van een raceweekend verbeterd kan worden bestaan veel verschillende ideeën, waaronder een race voor geld en een verplichte signeersessie met alle coureurs. Knopen zijn in China vooralsnog niet doorgehakt, maar het plan om het bijtanken tijdens races te verbieden is wel door de teams verworpen.
Trending nieuws
-
Verstappen ziet Red Bull stappen zetten: "Gaat beter"
Max Verstappen verraste vandaag vriend en vijand met de tweede tijd in de kwalificatie in Monaco. Verstappen kwam net...
06 jun 2026 18:24 -
Wolff sprakeloos na magische ronde Antonelli
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft intens genoten van de kwalificatie in Monaco. Hij had niet verwacht dat zijn coure...
06 jun 2026 17:54 -
Hamilton hoopte op meer in Monaco: "Ik heb echt alles gegeven"
Lewis Hamilton mocht na de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco tevreden zijn met de derde startplaats, maar he...
06 jun 2026 17:36 -
Vrolijke Verstappen geeft hilarisch 'advies' aan Antonelli
Max Verstappen voelde zich na afloop van de kwalificatie in Monaco heel erg goed. Na zijn frustratie in Canada, was d...
06 jun 2026 18:54 -
Radeloze Russell legt het weer af tegen Antonelli: "Deze auto past niet bij mijn stijl"
George Russell beleefde opnieuw een lastige kwalificatie in Monaco. De Mercedes-coureur moest genoegen nemen met de z...
06 jun 2026 18:06
Grand Prix van Monaco
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Grand Prix van Monaco
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (6)
Login om te reagerenpatrickl
Posts: 11.414
Dat punt op de kwalificatie is wel een beetje kolder op deze manier. Dan gaan ze halverwege de kwalificatie kijken wie het snelste is. Dat is toch te maf voor woorden?
Het huidige kwalificatieformat leent zich gewoon niet om daar punten voor uit te gaan delen.
Realcomrad
Posts: 224
inderdaad, dan gaan de \"top\" teams met een zogoed als lege tank Q2 in, en zijn het altijd (of toch meestal) de zelfde die gaan lopen met dat punt
Jermaine
Posts: 7.176
NOu FIA en Fota willen de F1 verpesten!
Straks zeggen ze ja tanken maag maar in die en die ronde. DTM en A1GP versie.
HEt wordt te erg nu!!
Steeltje
Posts: 65
Ik denk gewoon dat je een punt moet geven voor de kwalificatie. Dan wordt het tactisch ook andere koek. Het bijtanken zouden ze inderdaad moeten stoppen. Te vaak worden wedstrijden beslist tijdens een pitstop.
Het lijkt mij echter verstandig om pas volgend jaar te gaan kijken naar maatregelen aangezien je volgend jaar de nieuwe achtervleugel krijgt en inhalen wellicht dan weer wat gewoner wordt.
Oh ja Realcomrad, ze gaan nu al met lege tanks Q2 in :D. Anders komen ze niet bij de eerste 10 ;-)
Realcomrad
Posts: 224
oeps inderdaad
ndelacour
Posts: 12
Waarom niet dezelfde opzet als the superleague formula? Op vrijdag een kwalificatie, op zaterdag een eerste race and op zondag een tweede, met de omgekeerde startvolgorde. Het gaat dan echt ergens om op een zaterdag, en zelfs op een vrijdag. De race iets inkorten en door de omgekeerde volgorde meer inhaal acties en verschillende tactiek over twee dagen (maar wel punten voor iedereen om te verkomen dat iemand stop op zaterdag omdat hij toch buiten de punten rijdt en zo verder op de grid staat op zondag)