Hamilton beticht Massa van opzettelijke botsing

Het kwam tijdens de Grand Prix van Japan tot een aanrijding tussen titelfavorieten Lewis Hamilton van McLaren en Ferrari-rijder Felipe Massa. Laatstgenoemde ontkent enige opzet in het spel, maar de racestewards gaven hem wel een drive-through penalty.

Het laatste woord over het incident is echter nog niet gesproken. Hamilton verklaarde namelijk ver na afloop van de race: “Ik nam de bocht normaal en Felipe kwam agressief terug en raakte me. Ik denk dat dit zo opzettelijk als het maar zijn kan was.”

Mercedes-motorsportbaas Norbert Haug had iets meer reserves, maar trok een vergelijking met de remfout van Hamilton in de eerste bocht, waar hij ook een straf voor kreeg. “Lewis raakte niemand, maar Felipe tikte zijn directe concurrent in de rondte en ik twijfel of de toeschouwers dat willen zien.”

Reacties (97)

Login om te reageren
  • Nouja zeg! Dat bij kimi was dan zeker ook opzetelijk en dat van Alonso? zeur

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 09:46
  • Jonne

    Posts: 178

    Wat een onzin, dan reed Bourdais ook opzettelijk tegen Massa aan! Hamilton zag in bocht 1 twee Ferrari\'s naast zich en toen kwam het opeens helemaal niet zo slecht uit dat hij compleet zijn rempunt miste en het halve veld van de baan drukte. Massa en Hamilton zaten bij die 2 acties gewoon beide fout en zijn beide terecht gestraft. Hamilton heeft dit jaar ook al meer idiote acties uitgehaald en mag blij zijn dat hij niet vaker een drive trough heeft gekregen.

    even iets anders, hoe kwam Hamilton ineens achter Massa terecht dan in de 1e ronde!? Ik heb dit helemaal gemist, hij kwam als 3e ofzo de baan weer op na zijn actie in de 1e bocht, maar daarna reed hij ineens 7e ofzo? Heb iets gelezen over een actie met Alonso, heeft iemand hier beelden van?

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 09:54
    • Tommieeee

      Posts: 774

      Ik vroeg me inderdaad ook al af waarom Hamilton opeens na de eerste ronde achter Massa reed terwijl hij na het akkefietje in de eerste bocht er nog voor zat.

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 10:30
  • BV

    Posts: 135

    Hij vloog buiten de baan in bocht 1, waardoor hij terug de baan weer op een stuk gras moest meepakken waardoor hij een 2e maal snelheid verloor, waardoor de rest net weer voor hem terecht kon komen. Ik miste dat stuk ook in het begin, maar later in de herhaling werd het duidelijk.
    Hamilton heeft gewoon pech gehad gister, sierde hem wel door te zeggen dat hij achteraf wel spijt had van zijn actie in de 1e bocht, maar dit vind ik dan toch jammer. Prima dat je het denk (want ik dacht het stiekem ook) maar hij had dit beter voor zich kunnen houden. D\'r is nog geen man overboord, zolang de volgende 2 races beter zijn. Ik geloof nog steeds dat Hamilton de titel pakt dit jaar!

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 10:05
  • ik vond het wel een stomme fout van massa, hij wist dat het nooit ging lukken. Maar verder wil ik er niks over zeggen. Hier jonne:

    es.youtube.com/watch?v=1Xq5Q07SOxs

    lewis ging daarna ook nog een keer wijdt.. vandaar van P3 naar p7 idd ;)

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 10:11
    • Jonne

      Posts: 178

      Mooi, dankje!

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 10:31
  • Falkor

    Posts: 91

    kampioen omwaardig al da geblijt en gezeur. kan beter met Massa in hondehok kruipen en daar kunnen ze samen wat janken. Robert go for it jongen

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 10:13
  • kieko

    Posts: 435

    En massa zal zeggen dat de actie niet opzettelijk was, evenzo als hamilton zal hij kunnen zeggen dat het hem spijt, dit seizoen meent hamilton dat iedereen aan de kant moet gaan en vooral geen gevaarlijke acties mag uithalen, alleen hijzelf, weet hij wat het is om iemand tegen te komen op de baan die net zo agressief en zonder verstand rond rijdt.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 10:34
    • Welke gevaarlijk acties heeft Hamilton dan uitgehaald?

      Hij heeft Glock in een verdedigende van zijn lijn (Hamilton\'s lijn) geduwd. Dat is \"normaal\" want dat deed Kubica deze race ook bij Raikkonen en dat deed Raikkonen bij Hamilton op Spa etc etc etc. Bij het verdedigen mag je je lijn houden. Bovendien had Glock inderdaad niet zo bespottelij kmoeten doen. Hij is net ingehaald door Hamilton en gaat dan irritant ernaast zitten. Met dus de kans op de volgende bocht een aanrijding als Glock een do or die aanval gaat doen om zijn net verloren plek met hand en tand te verdedigen.

      en hij remde deze race te laat voor de eerste bocht. Verder?

      Hamilton haalt gewoon gedecideerd in. Juist om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Het verschil is hooguit dat hij feitelijk andere auto\'s inhaalt. Dat is tegenwoordig inderdaad redelijk ongebruikelijk en dus min of meer een strafbaar incident geworden.

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 10:43
      • OOOH Dit meen je niet he?<br />
        <br />
        Hamilton mag dus wel zijn rij rijden als iemand naast hem rijd maar hamilton er net voor zit maar Massa dus niet?<br />
        Want dna is het opeens Massa die het fout gedaan heeft? <br />
        <br />
        Wat een ONZIN zeg!
        <br />
        Massa mag het niet doen en Hamilton wel pfff

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 11:06
        • Wat is je onduidelijk Jermaine? Vraag het maar in het Nederlands en ik zal kijken of ik het je kan uitleggen.

          • + 0
          • 13 okt 2008 - 11:32
          • Kubica

            Posts: 5.745

            Sommige dingen zijn gewoon onmogelijk

            • + 0
            • 13 okt 2008 - 11:36
            • Nee hoor. HEt is meer dat jullie dat niet willen lezen omdat wat ik daar schreef duidelijk laat zien dat jullie partijdig zijn als wat in jullie mening!

              Want massa deed het zelfde wat HAmilton deed in Monza en dat van Hamilton mocht 8-)

              • + 0
              • 13 okt 2008 - 11:47
              • Kubica

                Posts: 5.745

                Het is geen kwestie van niet willen, het is een kwestie van je artikelen soms gewoon niet kunnen lezen, omdat er geen touw aan vast te knopen is. Overigens zie ik liever Massa dan Ham kampioen worden, dus voel je niet altijd zo aangevallen.

                • + 0
                • 13 okt 2008 - 12:17
                • Nee maar het gaat hier voornamelijk om patrick. Hij zegt de actie van Mass akan niet maar de actie van Hamilton in monza dat mag omdat hij gewoon zijn lijn mag rijden omdat hij een halve wagen voor Glock zat.

                  Dus hij vond dat hij het recht had(hamilton) Om glock van de baan te dwingen.

                  Maar Massa mocht niet zijn lijn gaan rijden in de eerste bocht van hem.

                  Nou wat klopt hier niet want Massa zat er ook met de helft van de wagen voor.

                  • + 0
                  • 13 okt 2008 - 12:23
                  • johan

                    Posts: 985

                    Ik mis het punt een beetje. Volgens mij zijn die acties totaal niet vergelijkbaar. Bij het insturen van de bocht was Massa nog helemaal niet voor Bourdais, dus insturen prima, maar dan moet je niet zeuren als je tegen Bourdais aanrijdt.

                    • + 0
                    • 13 okt 2008 - 12:28
                    • Maar dit was dus wel hetzelfde want Massa reed met de helft voor bourdias en HAmilton was een helft voor Glock. Dus precies hetzelfde.

                      • + 0
                      • 13 okt 2008 - 12:51
                      • johan

                        Posts: 985

                        En waarom heeft Glock geen straf gehad? En als je vind dat Hamilton fout is, dan is Massa toch ook fout?

                        • + 0
                        • 13 okt 2008 - 14:05
                        • geen idee. Maar ik heb ook gezegd dat ik de straf onterecht vond.
                          Massa zat een beetje fout maar ook weer niet want hij komt niet van de pit. En bourdias krijgt wel een blauw elamp voor waarschuwing vandaar is het anders.

                          • + 0
                          • 13 okt 2008 - 14:22
                          • johan

                            Posts: 985

                            Jermaine, die blauwe lamp is geen blauwe vlag he. Die lamp is er om coureurs op de hoogte te stellen van het feit dat er auto\'s op het rechte stuk rijden.

                            Het heeft er helemaal overigens helemaal niks mee te doen of hij wel of niet uit de pits komt.
                            Laat ik het anders vragen: Als Bourdais nu niet uit de pits was gekomen, maar al op de baan zat, was Massa dan wel fout in jouw ogen?

                            • + 0
                            • 13 okt 2008 - 14:33
              • johan

                Posts: 985

                Heilig boontje. Jij bent ben hier waarschijnlijk de meest subjectieve persoon. Dus geef niet zo af op anderen.

                • + 0
                • 13 okt 2008 - 12:30
                • Sorry!! Heellll no. Dat is pure onzin!
                  Ik kijk altijd na de race. Waar verdedigen van Massa helemaal niks mee te maken heeft.
                  Die actie van Massa was dom en de straf terecht wat ik eerder heb gezegd. Dus ga eerst eens rond kijken voordat je dat zegt! Pure onzin

                  • + 0
                  • 13 okt 2008 - 12:50
          • Wat is er moeilijk aan. Een actie waarbij Massa geen ruimte geeft mag volgens jou niet.
            Waar hamilton hetzelfde zou doen zou het racen zijn.

            Zie bijv dat Hamilton zijn lijn gaat rijden in monza met glock naast hem. Dit was hetzelfde als bij Massa en bourdias

            Maar die actie van Massa was Massa\'s schuld volgens jou
            en die actie van Hamilton was dat glock er niet irritant naast moets rijden..


            Wat is daar moeilijk aan te begrijpen? Of wil je het niet begrijpen omdat je nu laat zien dta je meningen puur tegen massa zijn en voor Hamilton?

            • + 0
            • 13 okt 2008 - 11:43
      • En dan was het zeker ook Hamiltons lijn in de pitbox en zijn lijn op Bahrain? PFF

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 11:06
      • Kubica

        Posts: 5.745

        Zelf vind ik dat Hamilton gedecideerd lomp rijdt. Ik krijg al langzaam een deja-vu gevoel.

        Verder vind ik dat noch Hamilton, noch Massa, noch Bourdais gestarft hadden moeten worden. Op deze manier durft dadelijk niemand meer in te halen uit angst voor sancties.

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 11:31
        • Hamilton herrinnert me inderdaad aan Senna. Toen was er ook constant gezeik van de mensen die werden ingehaald. Daar houden coureurs gewoon niet van.

          Maar goed, ik neem aan dat je einde seizoen 2007 bedoeld met deja-vu :) Inderdaad begint het er wel op te lijken.

          • + 0
          • 13 okt 2008 - 11:36
          • ndelacour

            Posts: 12

            Hamilton zet zijn auto ernaast 25m voor de bocht, zonder de intentie om de bocht the nemen. Het enige dat die actie kan verklaren is een gedachte om anderen van de baan te drukken.
            Maar goed, als het stomweg achterop een andere auto rijden die stilstaat voor een rood licht, en daarmee degene die voor je licht per direct uit te race te rijden, als geoorloofd wordt beschouwd, dan is een dergelijke actie niet zo verwonderlijk...
            Ongeoorloofde stomme acties van Hamilton, idd deja-vu ;-)

            • + 0
            • 13 okt 2008 - 11:43
    • felix50

      Posts: 5.792

      Dat vind ik ook als je zelf zo rijd krijg je het terug maar dan loopt het jochie te janken .Hij laat zelf niemand leven terwijl er altijd gezegd word door iedereeen leven en laten leven maar daar denkt onze egoist ham anders over .

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 11:54
  • Het zal niet opzettelijk geweest van Massa. Dit is gewoon de manier waarop Massa denkt dat je auto\'s in kunt halen. Hij ramt hem in de zijkant en gaat dat achteraf jammeren dat ze uit de weg hadden moeten gaan.

    Kijk bijvoorbeeld nar de race vorig jaar op Fuji bij Kubica, een paar races terug bij Coulthard, en deze race met Bourdais (eigenlijk Webber ook wel) en dus bij Hamilton.

    Massa kan gewoon niet racen. Daarom gebeuren dit soort ongelukken hem steeds weer.

    Massa geeft Hamilton ook doodleuk de schuld van dit ongeluk. Hij snapt het gewoon echt niet. Het zal dus ook nooit wat worden met die jongen. Als hij niet inziet dat hij het niet kan, dan zal hij zich ook nooit verbeteren en eindelijk wel behoorlijk leren inhalen.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 10:37
  • ilCovano

    Posts: 214

    massa zegt toch altijd dat hij veel van schumacher heeft geleerd, deze actie dus ook.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 10:44
  • MrOrange

    Posts: 193

    Denk wel dat Massa niet de opzet had om Ham rond te tikken. Iedereen weet dat een vleugel of ophanging zo scheef is of afbreekt. Denk dat hij gewoon 1 doel heeft en de rest om zich heen vergeet. Hij mist wat ingredienten die een kampioen nodig heeft.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 10:53
  • bgraafland

    Posts: 10

    als idereen netjes de ideal lijn gaat rijden is het niet bepaald meer interessant om naar te kijken, laat al die figuren (champion material or not) al die acties vooral wel doen....hebben wij tenminste toch iets leuks opm naar te kijken en wat mij betreft mag idd Kubica kampioen worden.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 11:17
  • dude

    Posts: 335

    Ik zal het even samenvatten:
    Straf Massa: terecht, veel te enthausiast, nee hij kon er niet meer bij, en of hij Hamilton expres raakte is twijfelachtig, maar die schijn had het zeker.
    Straf Hamilton: terecht, dit was gewoon domweg gevaarlijk. Bijna iedereen mist inderdaad zijn rempunt, maar dat komt omdat blijkbaar bijna niemand de eerste bocht wil nemen.
    Straf Bourdais: onterecht. Dit is simpelweg van de zotten, Massa moet zijn veel te enthausiaste handelingen evenals Hamilton eens evalueren, racen is inderdaad racen, maar je moet wel reeel blijven. Ik vind het leuk als ze het proberen, maar dit zijn geen acties die je van eventuele toekomstige kampioenen moet verwachten. Zoals velen hoop ik dus ook dat ze elkaar keihard uitschakelen en dat onze Robert ervandoor gaat met de titel. (Bourdais heeft overigens briljant gereageerd op fzijn straf moet ik zeggen, top!)

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 11:22
  • Smitju

    Posts: 442

    @jermaine.
    Wat Massa bij Hamilton deed was hetzelfde als wat Hamilton bij Raikkonen deed op spa, alleen dan een heel stuk erger. En natuurlijk een mildere straf omdat, het een ferrari is. Massa heeft een positie gewonnen, en zijn tegenstander in feite buiten de punten gebotst. En krijgt hiervoor slechts een drive-trough penalty.

    En Hamilton verremde zich, zijn straf is wel terecht. Maar om nou te zeggen dat het terecht was dat massa hem wegdrukte vind ik helemaal belachelijk. Aangezien Raikkonen zich ook verremde in Monaco 2008.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 11:26
  • Poetje

    Posts: 26

    Hamilton moet niet zo zeiken! Nu is hij een keer het haasje bij de actie van iemand anders. Tevens is Massa hier ook voor gestraft. Wat ik nergens lees en hoor is echter de belachelijke inhaal actie van Hamilton bij Alonso in de laatste ronde nadat hij net op een ronde gezet is!!! Hij had niks meer te winnen.. Dan met blokkerende voorwielen weer inhalen..... mijns inziens totaal nutteloos en gevaarlijk.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 11:35
    • Kubica

      Posts: 5.745

      Ja, ik heb me daar ook over verbaasd... Ach Ham dacht zeker alsnog in de punten te kunnen komen door zich te \'unlappen\'

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 11:39
    • renato

      Posts: 174

      Helemaal mee eens, die actie van Hammie in de laatste ronde was echt wel \&quot;over the top\&quot;, met rokende banden de leider van de race inhalen?????
      Die jongen moet eens naar zijn hoofd laten kijken hoor!
      En waarom zou massa opzettelijk Hammie aanrijden? om dan het risico te hebben zelf uit de race te liggen en Robert Kubica met alle punten te zien vertrekken uit Fuji?
      Laat die stomme verhaaltjes achterwege en bekijk de wedstrijd eens objectief. We zitten nu op twee wedstrijden voor het einde van het kampioenschap en iedereen die nog meedoet aan het kampioenschap wil zich niet laten doen. (actie hamilton 1°bocht en de actie van massa op Hamilton) maar van die overdreven acties zoals in de laatste ronde op Alonso zal Hammie toch moeten afzien. Probleem; Hamilton heeft een te groot ego gekregen. Hij zegt telkens in de pers dat hij gegroeit is en dat hij beter dan vorig jaar geworden is...
      Jammergenoeg heeft hij dat dan nog niet kunnen tonen op het circuit...

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 12:13
      • Kubica

        Posts: 5.745

        Idd Ham\'s ego is gegroeid en flink ook...

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 12:23
      • Tommieeee

        Posts: 774

        Je snapt het echt niet hè?

        In de laatste ronde had Alonso genoeg voorsprong om de race rustig uit te rijden, ieder risico vermijdend. Hamilton daarentegen lag 12e en stel nou dat er in de laatste ronde nog een paar op elkaar waren geklapt of uitgevallen of wat dan ook, dan had hij zijn positie misschien nog wel kunnen verbeteren. Als hij rustig achter Alonso was blijven zitten dan had dat voor zijn positie niets meer uitgemaakt (want op een ronde achterstand). Daarnaast ging Alonso zelfs voor Hamilton aan de kant dus waar heb je het over met je \'over the top\' en \'rokende banden\'!? Pfff...

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 13:01
        • renato

          Posts: 174

          Man heb je de wedstrijd wel gezien????
          Hamilton kwam met \'ROKENDE BANDEN\' uit de bocht net achter Alonso.
          En met al die veronderstellingen van je zou er nog veel moeten gebeuren hoor. Laat die hoop maar een beetje achterwege.(4wagens die nog zouden uitvallen)
          En trouwens Alonso is dan ook aan de kant gegaan voor Hamilton. Op een rechter stukje. Maar je haalt de raceleider niet in een bocht in waardoor je door een onbesuisde actie nog kan botsen met de NR 1 in de wedstrijd.
          En voor alle duidelijkheid; Ik weet ook wel dat jezelf unlappen goed is voor eventuele punten maar (en ik herhaal het nogmaals zodat het duidelijk is voor jou NIET IN EEN BOCHT DE LEIDER INHALEN MAAR OP EEN RECHT STUK) niet op die manier zoals we van Hamilton gezien hebben.

          En hou die lullige klote commentaar achterwege van \&quot;Je snapt het echt niet hé?\&quot;

          • + 0
          • 13 okt 2008 - 13:32
          • Tommieeee

            Posts: 774

            Oh gaan we schelden? Wow, knap hoor.

            Je maakt een hoop kabaal om niets, dat een coureur zich ontdoet van zijn ronde achterstand gebeurd zo vaak. En goh, dat kleine beetje rook bij het remmen, lekker boeiend zeg. Alsof hij daar óók al voor gestraft moet worden. Feit is dat Alonso Hamilton erlangs liet.

            • + 0
            • 13 okt 2008 - 13:47
            • renato

              Posts: 174

              Ja hoor, bedankt en tot ziens.

              • + 0
              • 13 okt 2008 - 14:23
        • Poetje

          Posts: 26

          Volgens mij snap jij het niet helemaal Tommie!!!! Als hij zijn positie had kunnen verbeteren, dan hadden er vijf man uit moeten vallen in het tijdsbestek van minder dan 1 ronde. Waarbij ze allemaal een paar seconden achterstand hadden op elkaar (zie de lijst met tijden van de race).We weten dat dit onder droge weersomstandigheden praktisch onmogelijk is. Hamilton kon dus helemaal niks winnen met deze actie!!!! Alonso ging aan de kant voor hem omdat hij hem zag aankomen. Tevens blokkeerde Hamilton wel degelijk zijn voorwielen tijdens deze actie. Met als gevolg rokende banden. Voortaan maar een beetje beter opletten als je iets wil opschrijven hier!

          • + 0
          • 13 okt 2008 - 13:35
        • Kubica

          Posts: 5.745

          Ja ik dacht ook, misschien vallen er nog wel 4 of meer uit in de laatste ronde. Groot gelijk dat Hami nog even met rokende banden probeert een rustige rijdende Alonso probeert in te halen.
          Get real!

          • + 0
          • 13 okt 2008 - 13:35
          • Tommieeee

            Posts: 774

            Ach, misschien had Massa nog een paar domme acties uitgehaald, je weet maar nooit met dat Braziliaanse heethoofd.

            • + 0
            • 13 okt 2008 - 13:48
            • Kubica

              Posts: 5.745

              Daarom dacht Hami, laat ik zelf ook nog maar een enthousiaste aktie ondernemen zeker

              • + 0
              • 13 okt 2008 - 14:15
    • johan

      Posts: 985

      Alonso liet hem volgens mij gewoon voorbij.

      Daarnaast is het toegestaan om jezelf te unlappen als je sneller bent dan de leider. En dat was wel het geval op dat moment.

      Herinnert u Irvine (tijdens zijn debuut) en Senna zich allen nog?

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 12:34
      • s vettel

        Posts: 118

        Moest Irvine wel met een stomp voor z\'n kop bekopen, hahahaha

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 12:46
      • renato

        Posts: 174

        Tuurlijk liet Alonso hem voorbij. Alonso wou gewoon een aanrijding vermijden.
        En jezelf unlappen als je sneller bent is ook geen probleem.
        Maar waar is het allemaal goed voor? Was die actie nodig? Wou Hamilton zijn ego nog eens strelen?

        Het is natuurlijk allemaal toegestaan, maar laat ons eerlijk zijn: Dit hoefde totaal niet!!!en zeker niet op zo\'n manier.

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 12:51
      • Kubica

        Posts: 5.745

        Als ik het me goed herinner, kwam de rook van de banden van Hamilton. ALs Alonso hem gewoon voorbij had gelaten waren die rokende banden niet nodig geweest.
        In mijn ogen weer een onbezonnen actie van L.H. die hem niets maar dan ook niets kon brengen. Anders dan bij Schumacher/Verstappen, waardoor Verstappen het podium op kon.

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 13:09
  • Jonne

    Posts: 178

    Nog 1 ding, Massa rijdt wel vol over de kerbs, maar hij heeft zijn stuur wel helemaal naar links. Mocht er opzet zijn dan had hij wel even rechtuit gestuurd toch?

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 11:51
    • Ja daarom maar dat willen ze niet zien. Want het is Massa alles wat massa doet is fout;) (volgens de meeste hier en bij rtlgp)

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 12:03
    • In de on board beelden zag je Massa overigens wel naar rechts sturen op moment dat Hamilton ernaast zit.

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 12:30
      • Jonne

        Posts: 178

        Ja toen waren ze de bocht al uit, hadden ze elkaar geraakt en dan kun je toch niks anders dan er zo omheen te rijden?

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 13:22
        • Nee vlak voordat Massa Hamilton raakte stuurde hij naar rechts. Kan de youtube clip niet meer vinden. Zo\'n geteut dat die clips iedere keer verwijdert worden en dan ook nog zo lukraak (het stikt van de F1 clips op Youtube, maar sommige worden ineens verwijderd)

          Doet er overigens niet toe, want hij moest waarschijnlijk ook van het gras af en de baan weer op. Maar goed, hij stuurde wel naar Hamilton toe vlak voor de aanrijding.

          • + 0
          • 13 okt 2008 - 14:16
    • johan

      Posts: 985

      Ooit van onderstuur gehoord? Rechtdoor sturen was niet echt meer nodig, hij ging er al zo lomp in.

      Overigens denk ik niet dat het expres was, voordat ik weer aangevallen wordt.

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 12:31
  • Jermaine,

    Er is een verschil tussen je lijn verdedigen en iemand aanrijden. Massa ramt zijn auto er gewoon vol in bij Bourdais. Zonder dat daar ook maar de minste reden voor was.

    Hamilton knijpt Glock langzaam naar buiten. Dat Glock daar dan blijft zitten is zijn fout. Glock had lang genoegd de tijd om zich te bedenken.

    Bourdais werd gewoon aangereden en kon daar verder niets meer aan doen. Hij reed al helemaal op de curbs. Het triestste is nog wel dat Bourdais Massa er gewoon voorbij liet. Alsnog rijdt die debiel tegen hem op. Dat is waar mensen een probleem mee hebben.

    Er is een verschil tussen voorrang hebben en voorrang nemen.

    Er is een verschil tussen je lijn verdedigen en iemand daarbij nodeloos aanrijden.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 12:37
  • jass

    Posts: 281

    Hopelijk strijden volgend jaar andere coureurs (Kimi, Kubica en Heidfeld, Alonso, Heikki) om de titel, ontstaat er ook niet zo\'n gezeik over de dommigheden van Massa en onbesuisdheden van Hamilton.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 12:46
  • weba010

    Posts: 47

    Ik weet echt niet wat al die mensen hier zitten te zeiken.
    Oke, Hamilton was iets te optimistisch in de 1ste bocht. Maar hij probeer het tenminste. Moet je dan heel je leven lang naar een paar auto\'s kijken de achter elkaar blijven rijden?

    Laat ze elkaar lekker inhalen, al is het gevaarlijk. Racen is inhalen, actie\'s maken en proberen te winnen! Niet heel de race achter iemand blijven. Hetzelfde met Bourdais en Massa. Waarom geven ze daar nou weer een straf voor? Gewoon een racemoment dat niet helemaal goed verloopt. Kan gebeuren, hoort erbij. Maar dan moet je er geen straffen voor gaan geven. Want dan zullen de inhaalacties voorlopig wegblijven.

    Eigenlijk moeten we blij zijn met Hamilton. Oke, hij is soms arrogant en rijd als een dwaas. Maar hij is één van de weinige die nog durft in te halen, zelfs in de laatste ronde als hij al zijn punten kan verspillen. De rest bijt niet van zich af en blijft maar lekker heel de race achter een andere auto rijden.
    Haal hem gewoon in! Probeer wat! Lukt het niet, pecht, volgende keer lukt het misschien wel. Er moet meer actie komen, er moet minder gezeken worden en er moeten al helemaal minder straffen worden gegeven.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 13:01
  • Gonfa

    Posts: 234

    Pfft, wat een zeikerd man. Ik vind dat de stewards voortreffelijk werk geleverd hebben en iedereen terechte straffen hebben gegeven. Of nee, bourdais moest geen straf krijgen volgens mij maar al de rest wel.
    Massa: verprutste een andere rijders race, verdiende straf.
    Hamilton: verprutste veel andere rijders hun race, én raakte raikkonen wel dus ik weet niet wat ze zagen dat ze niemand raakten.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 13:08
    • felix50

      Posts: 5.792

      Daar gaat het nu juist om .Dat ham zo rijd is geen probleem als hij maar de andere niet van de baan drukt en zodoende hun race en niet te vergeten het kampioensschap verkloot

      • + 0
      • 14 okt 2008 - 07:48
  • Ja hoor, het is zover! De eerste barstjes in het zorgvuldig geverniste smoeltje van ons uitvoerig getrainde duracell mediakonijntje, hebben zich gevormd.

    Dat we van doen hebben met een verwend snotjong, dat wisten we eigenlijk al. Maar zijn jullie ook zo benieuwd wat er nog meer tevoorschijn komt wanneer de verf helemaal weggebladderd is?
    Toch gewoon maar een jankerd?

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 13:29
  • Roy-NL

    Posts: 848

    ha ha ha, hoe zat dat ook alweer:

    \&quot;wat jij niet wil dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet\&quot;?

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 13:57
  • jjgend

    Posts: 155

    Nog even een reactie puur met betrekking tot de titel:

    Als ze beide zonder punten waren geeindigd, is in het voordeel van wie???

    Juist ja, Hamilton.

    Dus kan me echt niet voorstellen dat Massa het extra gedaan zou hebben. (anders zou hij echt dom zijn)

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 14:40
    • Kubica

      Posts: 5.745

      Weet je het dan nog niet? Massa heeft een in de voorvleugel geintegreerde bumper. Is ook goed voor z\'n gewichtsverdeling. Dus heeft rammen door Massa wel degelijk zin en met weinig risco. (saracasme)

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 14:47
    • Nee dat klopt niet. Hamilton was net Massa voorbij en Hamilton was ook duidelijk snel. Als Massa Hamilton had laten gaan dan was Hamilton in ieder geval 1 punt meer uitgelopen, maar waarschijnlijk nog wel meer. Massa komt niemand voorbij en Hamilton had nog wel wat mensen ingehaald.

      Kortom Massa had er wel degelijk voordeel van om Hamilton eruit te rammen.

      Denk niet dat hij het express deed overigens. Gewoon weer onkunde van Massa. Hij snapt gewoon niet wat inhalen is.

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 14:59
      • jjgend

        Posts: 155

        Het gaat erom of het express was of niet. (Wat je nu al toegeeft dat het niet express was) Het was zeker te optimistisch van Massa dat kan zelfs Jermaine niet ontkennen.

        Het gaat er NIET om wat er was gebeurt als Massa er niet tegenaan gereden was. Maar aangezien jij daar wel op in gaat zal ik je even verbeteren. In dat geval had alleen Hamilton een drive trough gehad en was hij dus helemaal kansloos geweest en Massa had nog veel meer punten gescoord. Echt de slimste ben je ook niet.

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 15:22
        • Echt slim ben je inderdaad niet. Het gaat om de situatie op de baan. Op dat moment wist Massa nog niet dat Hamilton een drive through kreeg.

          Ik vraag me ook af of Hamilton een drive through had gehad als ze Massa niet bestraft hadden. Leek me meer een geval van, \&quot;nou als je Massa raadvoor bestraft dan hamilton ook\&quot;.

          • + 0
          • 13 okt 2008 - 15:44
          • jjgend

            Posts: 155

            Hij wist het nog niet maar Hamilton heeft hem wel gekregen FEIT!

            Het is wel heel makkelijk om er vanuit te gaan dat Hamilton zijn straf alleen kreeg omdat Massa een straf kreeg.

            Hamilton had gigantisch voordeel in de eerste bocht. Als hij zelf niet 1 of 2 bochten later rechtdoor gegaan was had hij 2de of 3de gelegen en Massa 7de of 8ste. (dat hij een fout maakte wil niet zeggen dat hij er niet voor gestrafd hoeft te worden) Hij verknalt het voor Raikkonen want die had een super start en kon de eerste bocht nog halen. Hij raakten hem trouwens ook nog. Massa had kunnen aansluiten achter Raikkonen.

            • + 0
            • 13 okt 2008 - 16:06
          • kaaskop

            Posts: 178

            patrickl blijf bij de les.
            raadvoor is in het Nederlands daarvoor.
            En omdat de eene straf krijgt, krijgt de andere dat ook slaat helemaal nergens op.
            In de Wereldpers D F GB Ö Sch om maar een paar Landen te noemen word Hamelton voor de manier van doen veroordeelt en het is van Hamelton zielig om met dit sort gezijk op de proppen te komen.

            • + 0
            • 14 okt 2008 - 11:27
            • Kubica

              Posts: 5.745

              Als je een ander op fouten wil wijzen, schrijf dan tenminste zelf foutloos, ok? word veroordeelt= wordt veroordeeld; Gezijk=gezeik in Nederland

              • + 0
              • 14 okt 2008 - 12:14
              • kaaskop

                Posts: 178

                Is niet waar!

                • + 0
                • 14 okt 2008 - 18:08
      • Kubica

        Posts: 5.745

        Gelukkig is Hmailton inderdaad iedere race erg fair (NOT)

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 15:28
      • Wat een onzin zeg... :S
        Als je kijkt was de laatste sector duidelijk sneller bij ferrari. Dus had massa daar in kunnen lopen en daarna op het rechte stuk Hamilton kunnen inhalen zoals hij bij rubens deed en bij webber. Dus het is onzin te zgegen dat Hamilton een punt had uitgelopen. Daarnaast had hamilton nog een straf open staan en had Massa de betere snelheid in de race.

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 16:49
        • jjgend

          Posts: 155

          Als Ferrari in de laatste sector echt een stuk sneller was had Massa Hamilton op het rechte stuk waarschijnlijk niet in kunnen halen.
          Dit is omdat je juist voor de laatste sector veel downforce nodig hebt, iets wat je op het rechte stuk juist niet nodig hebt.

          Hamilton/McLaren is ook geen Barrichello/Honda of Webber/Red Bull. Dus was echt niet makkelijk geweest.

          PS: van die straf open hebt je zeker gelijk in. Zie mijn reacties op Patrick Maar blijft een als, als, als verhaal.

          • + 0
          • 13 okt 2008 - 17:56
  • jabe

    Posts: 25

    Dus hamilton mag als hij naast Glock komt deze gewoon in het NATTE gras drukken? te gek om woorden!!!

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 14:58
  • Maximo

    Posts: 9.887

    Dit doet Massa wel vaker, niets bijzonders. In 2007 tikte hij Alonso in Barcelona ook net tegen zijn achterwiel aan en dat is niet de enige keer. Het is een vuil truckje, alleen zag het dit keer wel erg klungelig uit zo over het gras.

    Lewis heeft dus helemaal gelijk, maar ja hij moet weten dat dit risico er de laatste 2 races ook in zit en als Lewis zelf de kans krijgt Massa een tikje te geven dan zal hij het ook niet laten. Dat wordt genieten de laatste 2 races, want de mouwen zijn opgestroopt en het lijkt er op dat zowel Massa als Lewis niet meer voor rede vatbaar zijn. Netjes treintje rijden zal er niet meer bij zijn, de spanning wordt opgevoerd .... wie zal zich niet kunnen beheersen???? (misschien is die Pool wel de lachende 3e, mag van mij wel)

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 15:24
  • germain

    Posts: 1.748

    Massa was niet slim genoeg om hier in te halen wel begrijpelijk van Massa maar wel dom hij had het beter rustig aan kunnen doen zoals hij ook achter button deed maar doet hij hij gaat er langs echt een domme fout die Massa het kampioenschap kan kosten

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 15:40
  • weba010

    Posts: 47

    Wat zitten al die mensen te zeiken over de unlapping van Hamilton. Boeie dat het de raceleider is! Er is bovendien niks geraakt en niks gebeurd, dus maak je niet zo druk man.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 16:00
    • jjgend

      Posts: 155

      Het is ook totaal niet boeiend.

      Maar waarom blijft hij er dan eerst ik weet niet hoeveel rondes achter en gaat hij er dan (totaal zinloos) op een dusdanige manier voorbij.

      Als hij het een paar rondes eerder gedaan zou hebben had ik het gesnapt, maar in de laatste ronde???

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 16:09
      • waarschijnlijk omdat Alonso in de laatste ronde van het gas ging?

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 16:13
  • Benz

    Posts: 368

    Natuurlijk was het pure opzet van Massa! Overduidelijk gewoon!! Hamilton kreeg de straf omdat Massa ook een straf kreeg en dan was Massa weer terug gevallen tot bij Hamilton in de buurt en dat wil de FIA niet hebben! Stel je voor dat Hamilton alsnog voor Massa was geeindigd? Dat kan niet hoor , zo is het niet afgesproken met Ferrari!

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 16:15
  • Was toch ook opzettelijk, dus wat doet iedereen moeilijk.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 16:21
    • Weet je waarom iedereen moeilijk doet? Omdat iedereen dnekt te weten hoe het zin (ik net zo min).

      Maar we zijn geen Massa we zijn geen Hamilton dus dit weten we niet.
      Ik dnek aan dingen wat zijn voordeel zou zijn geweest.
      en nadeel.
      Massa had gewoon daar zijn vleugel kapot hebben kunnen maken. Dus waarom zou hij dat doen. EN massa stuurde de bocht wel in.

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 16:51
      • Waarom hij dat zou doen? Lol, ik denk dat vooral jij moet weten waarom hij dat zou doen en gezien de uitslag is dat ook wel duidelijk genoeg.
        Tuurlijk stuurt Massa in, als hij gewoon rechtdoor was gereden dan had hij hem met de neus geraakt en was de neus waarschijnlijk kapot gegaan. Nu stuurt hij in en raakt hij Lewis met zijn wiel. En nu was er de kans nog dat het als een race-incident werd afgeschoven.

        • + 0
        • 13 okt 2008 - 16:58
  • ik wil niet veel zeggen hamlapje maar ik vind dat jij toen in de pitstraat opzettelijk raikonen en nog iemand [was even tijdelijkblind]er uit tikte ps je word met de minuut vervelender met dit soort uitlatingen

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 16:53
  • glenn1

    Posts: 40

    Zo zie je maar weer dat die niet kan accepteren de straf, ga zo door massa kampioen

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 17:35
  • Grappig, moeten er misschien ook nog mensen werken hier....? 84 reacties voor 18.00uur, ik wou dat ik zo\'n baas had waar ik de hele dag kon internetten...

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 19:21
    • Kubica

      Posts: 5.745

      Wat dacht je van eigen baas zijn :-) ?

      • + 0
      • 13 okt 2008 - 20:26
  • dre

    Posts: 43

    Kan alleen maar zeggen koekje van eigen deeg Hamilton. Je hebt zelf dit jaar meerdere malen zeer aggressieve acties uitgevoerd op de baan, kijk alleen maar al naar Spa en Monza. Moet je nu niet gaan huilen als iemand een aggresieve actie op jouw uitvoerd.

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 19:52
  • zilver

    Posts: 4

    Wel leuk hoor om de verschillen tussen posts van mclaren en ferrari fans te zien. Die van de gemiddelde mclaren fan is goed onderbouwd en is meestal in goed tot redelijk a.b.n. geschreven. Dit in tegenstelling tot het vreemde gewauwel van de gemiddelde ferrari fan, echt grappig :)

    • + 0
    • 13 okt 2008 - 21:49
    • Is eigenlijk een beetje onzin wat je zegt om eerlijk te zijn.

      • + 0
      • 14 okt 2008 - 07:26
    • felix50

      Posts: 5.792

      je bedoelt dat gewauwel van fiaferarri wat zo goed onderbouwd word door zilverfans

      • + 0
      • 14 okt 2008 - 07:54
  • Ha, ha, ha, kaaskop gaat over een tikfoutje van mij zitten mekkeren. Weet je wat zo geinig is. Je hele stukje zit vol met taal-, interpunctie- en spelfouten. Snel geteld staan er minimaal 10 fouten in.

    Echt geweldig. Bedankt voor een schuddebuikende lachbui kaaskop.

    • + 0
    • 14 okt 2008 - 11:49
  • kaaskop

    Posts: 178

    Maar het is mooi om te beleven hoe het is als je 40 jaar geen Nederland schrijft er dan weer mee begint en je kunt er op wachten ze kommen onmiddelijk uit de spuigaten kalvinisten zeiden wij vroeger tegen zo iets.
    Bedank voor de reaktie op wat ik schreef over Hamelton maar dat schijnt voor somige mensen niet zo belangrijk te zijn gaan liever over andere dingen schrijven

    • + 0
    • 14 okt 2008 - 18:15
  • Kaaskop,

    Jij bent degene die hier begint te klagen over een tikfoutje. Je bent dus zelf de calvinist? Duitsers hebben misschien geen gevoel voor humor, maar zelfs jij moet daar toch de grap van in zien.

    Als je in ieder geval de namen van de coureurs een keer behoorlijk leert spellen, dan krijg je misschien ook een reactie op je hersenspinsels. Je overduidelijke gebrek aan respect betekent dat je hier ook geen respect zult ontvangen. Misschien hooguit wat gebral van een mede fanboy.

    • + 0
    • 14 okt 2008 - 20:31

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (45)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar