Ross Brawn: "Massa zou een waardig kampioen zijn"

Honda-teambaas Ross Brawn kan niets met de twijfels van sommigen aan de waarde van een eventueel kampioenschap voor Ferrari-coureur Felipe Massa. Mocht de Braziliaan de titel winnen, dan verdient hij het ook, zo vindt de Engelsman. Brawn werkte in 2006 met Massa samen bij Ferrari en heeft hem enorm zien groeien.

“Felipe zou een waardige kampioen zijn”, begint de Honda-teambaas. “Hij is misschien een beetje een laatbloeier. Aan het begin van zijn loopbaan reed hij nogal eens roekeloos en maakte hij veel fouten, maar hij is altijd al erg snel geweest. In het jaar dat we samen bij Ferrari zaten maakten we hoogte- en dieptepunten mee, maar over het algemeen presteerde hij uitstekend. Felipe komt van ver, maar is nu kampioensmateriaal.”

Reacties (33)

Login om te reageren
  • helemaal met hem eens ook wat ik altijd zeg. Hij is gegroeid en als hij wint is hij gewoon waardig kampioen of mensen het hier willen of niet het is gewoon zo. En hij is gegroeid en dat mogen mensen ook wel eens inzien inplaats van telkens op de oude Massa rekenen. Mensen die massa niet mogen mogen wel eens ga twijfelen aan hun reacties want veel mensen zeggen hetzelfde over Massa en vinden dat hij goed bezig is. En hun hebben er meer verstand van dan wie dan ook hier. En zijn minder partijdig!

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 09:38
    • Dat Massa gegroeid is zal ik niet ontkennen, dat hij de beste is als hij kampioen wordt evenmin, maar dat hij de snelste is wel. De straf van Hamilton in België heeft hem danig in de kaart gespeeld, dat zul je niet kunnen ontkennen.
      Als Massa fan (uit je woorden durf ik dat wel af te leiden) kijk je wellicht niet objectief naar de verrichtingen van de Braziliaan en zul je dus vast niet willen toegeven dat hij van tijd tot tijd echt domme dingen doet. Onmogelijke, ondoordachte acties waarbij hij zichzelf elimineert.
      Soms hij briljant en soms erg dom, over het algemeen niet echt de rijder waarvan ik houd. Al heb ik wel grote waardering voor zijn soms waanzinnige inhaalacties die ook nog slagen.

      • + 0
      • 9 okt 2008 - 11:15
      • jjgend

        Posts: 155

        Sorry, maar ik snap jou reactie niet helemaal.
        Als je het hebt over iemand die domme/ondoordachte acties maakt denk ik meteen aan Hamilton, niet aan Massa. (Spa, monza en nog een paar die ik niet zo uit mijn hoofd weet)
        Massa heeft nog niet veel fouten gemaakt dit seizoen. Het lag meer aan het feit dat de auto het niet goed doet in de regen of technische problemen.
        Verder gaat het in Spa om 6 punten. Als Massa in Hongarije niet zijn motor opgeblazen had 2 rondes voor het einde had Hamilton ook 1 of 2 punten minder gehad en Massa 10 meer.
        Verder zet er de volgende keer even bij wat jij dan dom en ondoordacht vind. Dat is wel handig voor de discussies.
        Van wat voor soort rijder je houdt is natuurlijk je eigen keuze. Maar Massa is iig niet zo arrogant als Hamilton. (zie bericht van Hamilton van vandaag: IK DIT en IK DAT)

        • + 0
        • 9 okt 2008 - 13:23
        • Ik heb geen idee waar je dit vandaan haalt, Massa heeft tijdens Silverstone meer fouten gemaakt dan Lewis in heel zijn carriere heeft laten zien, en om deze fouten dan maar meteen af te schuiven op het \'problemen met de auto\' gaat natuurlijk helemaal nergens over, Kimi had er toch ook niet zoveel last van?

          Daarmee kun je ook meteen Massa\'s probleem tackelen, zodra Massa niet van Pole kan vertrekken dan trekt hij de wedstrijd (bijna) nooit. Zie de foutjes hij heeft laten zien anno 2008.

          Met andere woorden, Massa\'s fouten worden gereflecteerd op Ferrari, Lewis\'s fouten op hemzelf.

          Het aantal spins Massa heeft laten zien dit jaar staat totaal niet op het aantal foutjes Lewis heeft laten zien, ik kan zo al 5 races bedenken waar Massa zelf de fout in gegaan is.

          Dus zo constant als jij doet overkomen is Massa absoluut niet.

          • + 0
          • 9 okt 2008 - 13:56
          • Misschien wel. Maar de wagen was natuurlijk niet te rijden. 11 keer spinne gebeurd geen 1 f1 rijder als er niet iets mis is met de wagen.

            Daarnaast de fouten van hamilton waren dommer.

            En kimi had er niet veel last van Maar zoals je weet bestaat er een deel \"setup\" genaamd. Dus kan kimi hebben gekozen voor een regen setup!

            Melbourne begin (maar niet aan de finish door de wagen)
            Sepang (spin en liep vast)
            Monaco (iets doorrijden geen erge fout kimi knalde daar tegen de muur met resultaat vleugel kapot)
            Silverstone.
            en singapore.

            Wat meer?

            Hamiton

            Canada pit.
            Bahrain op de achterkant van alonso en veel te laat weg rijden
            Monaco reken ik mee bij massa dus het foutje op silverstone reken ik ook mee bij hamilton.
            France afsnijden.
            en belgie

            Laatste 2 niet echt een \"echte fout\"

            En massa is constant genoeg om aan de finish te komen en nu 2e te staan;)

            • + 0
            • 9 okt 2008 - 14:18
    • johan

      Posts: 985

      \"het is gewoon zo\" Dat is dus jouw mening, net als dat er mensen vinden dat Massa geen waardig kampioen zou zijn.
      Dus zeggen dat het zo is, gaat niet op. Je mag het wel vinden natuurlijk en iedereen hier weet dat jij dat vind :P

      • + 0
      • 9 okt 2008 - 11:21
      • ja eens maar je kan er ook niet omheen draaien dat mensen in F1 zelf veel verstand er van hebben en dat er veel zeggen dat hij echt gegroeit is en voor het kampioen kan gaan.

        En ja zou je dneken dat ze dat allemaal weten? lol:P

        • + 0
        • 9 okt 2008 - 12:12
        • Ik wil Massa niet al te veel afkraken maar om eerlijk te zijn hoor ik, buiten het kamp van Ferrari of Massa zelf, maar weinig mensen zeggen dat Massa een waardig kampioen is.

          Over het algemeen is het toch wel de naam Lewis Hamilton wie een waardig kampioen zou zijn.

          Dit puur omdat Lewis meer uit de McLaren weet te halen dan Massa uit zijn Ferrari, in de basis is de Ferrari gewoon sneller dan de McLaren, dat kan je niet ontkennen. Vandaar dat de prestaties van Lewis, voor mijn gevoel, meer gewaardeerd worden dan bijvoorbeeld van Massa. Lewis staat immers nog met 7 punten voor Massa.

          • + 0
          • 9 okt 2008 - 12:37
          • Als eerste hoe weet je zo zeker dat de basis van ferrari sneller is? Dit kunnen wij niet weten dit denken we.

            Daarnaast zijn er HIER weinig mensen die dat zeggen maar mensen die er echt verstand van hebben gokken anders wel op Massa. Mensen die zelf in F1 zitten of er enigzins mee te maken hebben. Ook rijders van F1 zeggen dit.

            Sorry ik ga voor de kant die meer weet van F1 dan ons allemaal bij elkaar.

            • + 0
            • 9 okt 2008 - 12:54
            • Lol, jij gaat voor de kant die zegt wat jij wil horen. Als diezelfde experts Massa afkraken dan zijn het waardeloze nietsnutten die er niets vanaf weten.

              \"Expert\" is bij jou hetzelfde als \"fan van massa\".

              Ik weet niet meer wie het zei, maar het was iets als: \"At the end of every year one driver is declared the winner, but not every year there is a true champion\".

              • + 0
              • 9 okt 2008 - 13:16
              • Oh dus als ik het goed heb vind jij ros brawn geen expert?
                En als ze Massa afraken zou ik het niet totaal mee ens zijn denk ik \"niet totaal\" Maar dat ligt aan wat het geval is. Als Massa elke keer rijd als Sepang zou ik het logies vinden.

                Maar iemand die ene kampioenschap wint is kampioen of je het wil of niet en massa is kampioen waardig. En diegene die dat zei had het hier nergens over een Massa. Dus wat wil je ermee zeggen.

                Als iemand wint in een seizoen is hij kampioenwaardig hoe je het het ook mag bekijken.

                • + 0
                • 9 okt 2008 - 14:10
            • Kimi champ

              Posts: 6

              Ik begin nu toch wel behoorlijk te storen aan het taalgebruik van Jermaine. Met zijn bewoorderingen geeft hij alleen reacties van mensen uit de Formule 1 te waarderen.. terwijl hij zelf ook 1 van die amateurfans is.. je zou er goed aan doen beetje meer respect voor je medemens te tonen jongen!<br />
              <br />
              Jij hebt er hier net zoveel verstand van als menig ander vind ik. Je gaat wel erg ver om je favorietje Massa te verdedigen!!

              • + 0
              • 9 okt 2008 - 14:53
              • ik zeg helemaal niet dat je alleen de mensen uit F1 moet waarderen. Het heeft niet eens met waarderen te maken. Het heeft met Kennis te maken en ik zeg niet dat ik vel kennis heb hoor.
                Dat horo je mij ook niet zeggen.

                En ik heb respect voor elke medemens kan je aan mensen die mij kennen vragen. De vraag is hebben sommige van hier wel respect voor de rijders. Enieg wat ze kunnen is zeggen hoe slecht ze Massa vinden. Dat is geen kennis en ook nog een geen respect

                • + 0
                • 9 okt 2008 - 15:08
                • Kimi champ

                  Posts: 6

                  Dus nu is het opeens kennis? Voor jouw doen is je taalgebruik nu redelijk.. maar je kraamt nog steeds onzin uit. Iedereen verkondigt hier zijn mening en als die grotendeels in het nadeel van Massa zijn zal dat wel zijn oorzaak hebben denk je ook niet? Massa zit op deze site in ieder geval gebakken met jouw onvoorwaardelijke steun!

                  • + 0
                  • 9 okt 2008 - 16:29
                  • Ik denk eerlijk gezegd dat die onvoorwaardelijke steun van Jermain juist zorgt voor de hausse aan negatieve reacties over Massa.

                    Massa is zo\'n een dertien in het dozijn rijder waar normaal gesproken niemand een mening over heeft. Als er dan 1 fan gaat roepen dat Massa zo geweldig is en de feiten zo extreem verdraaid als Jermain dan geeft dat alleen maar negatieve reacties van mensen die normaal gesproken helemaal niet negatief zouden staan ten op zichte van Massa.

                    Ik heb geen enkel probleem met Massa, maar wel met die onzinnige en buitensporige Massa verheerlijking van Jermain.

                    Hij dwingt ons eigenlijk om het negatieve in Massa naar voren te brengen om zijn posts uit te balanceren.

                    • + 0
                    • 9 okt 2008 - 18:06
  • jass

    Posts: 281

    Waardig of niet, terecht of onterecht? Wat en discussie toch de laatste tijd in allerlei nieuwsberichten en reacties. In mijn optiek is degene die aan het eind van het jaar de meeste punten heeft de echte kampioen. Keke Rosberg (pa van Nico) won in ik meen 82 het kampioenschap met 1 race overwinning. Anderen hadden meer overwinningen, maar Keke was constanter, hoor je toch ook niemand over?

    Ik hoop trouwens wel dat Hamilton kampioen wordt, maar als Massa het wordt heeft hij gewoon een betere eindsprint gemaakt in het kampioenschap.

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 11:12
  • jass

    Posts: 281

    Als als als, als Kimi niet zoveel problemen met de auto had gehad in ik meen 2003 (vs Schumi) en 2005 (vs Alonso), dan was Kimi met 2 vingers in de neus nu al 3 voudig wereldkampioen, dat is het mooie en soms frustrerende van autosport (sorry kimi fan).

    Zowel Massa en Hamilton zijn dit seizoen niet feilloos, enerzijds door eigen toedoen anderzijds door het toedoen van het team. De stand zegt daarover genoeg. De kampioen kan max 104pt scoren dit jaar. Erg weinig voor een seizoen met 18 GP\'s. En dat Kubica nog zo dicht bij staat...

    Ter illustratie: 2007 met 17 GP\'s had Kimi 110pt en 2006 met 18 GP\'s had Fernando 134pt.

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 14:16
  • Bij Massa is het zo gewoon geworden, dat hij altijd iedereen behalve zich zelf de schuld geeft als er iets mis gaat, dat het nu een soort eigen leven gaat leiden. Blijkbaar is het inderdaad nu een feit dat als Massa zijn auto niet onder controle kan houden dat het dan aan de auto ligt.

    Massa vliegt volledig op eigen gelegenheid van de baan in de eerste bocht. beginnersfout zou je zeggen, maar nee, de auto ging later stuk, dus geen fout van Massa.

    Hamilton heeft een keer een weekend wat problemen met de snelheid. Komt doordat hij een groentje is die zijn auto niet kan afstellen. Massa geeft op Silverstone een act die een voorloper op de \&quot;Clowns van Singapore\&quot; lijkt en het ligt aan \&quot;de auto\&quot;.

    Wat dat betreft is Massa wel gegroeid ja. Vroeger zei iedereen dat hij niet zo moest zeiken, maar nu wordt het voor zoete koek aangenomen.

    Massa maakt nu het hele seizoen dus geen enkele fout, want als er iets mis gaat komt dat niet door hem.

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 14:24
  • \&quot;En kimi had er niet veel last van Maar zoals je weet bestaat er een deel \&quot;setup\&quot; genaamd. Dus kan kimi hebben gekozen voor een regen setup!\&quot;

    Inderdaad. Toch een fout van Massa dus?

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 14:32
    • Hoevaak wordt er gekozen voor aan andere setup dan nodig is. Dit si risico van het TEAM! Dus ook massa ja. Maar het team en hij maken de setup ze komen samen met droog setup middel of regen setup.

      • + 0
      • 9 okt 2008 - 15:05
  • @ Jarmaine,

    Dan kom ik nog op 6 fouten Massa vs 2 fouten van Lewis, jezelf elimineren is anders dan aan het races zijn waarbij je \'n risico neemt en gewoon punten scoort. Natuurlijk had Lewis aandeel in de aanrijding met Alonso, maar neem nu wel het feit dat Alonso even van zijn gas ging die de aanrijding veroorzaakte.

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 14:55
    • Nou sorry maar dat was niet het geval.
      Daarnaast hamilton schakelt zichzelf toch ook uit in Canada en neemt zelfs nog iemand mee en iemand mee voor een straf

      • + 0
      • 9 okt 2008 - 15:06
  • @Silvershadow
    Over de Foutjes van Lewis; Naar aanleiding van de Spa affaire, waarbij de gehele britse natie op z\'n achterste benen stond, heeft Eddie Jordan de britten er even fijntjes op gewezen dat Lewis dit jaar al 5 keer op het matje is geroepen bij de FIA; ook dat zijn fouten!

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 15:12
    • Noem je ook iemand op, Irvine ... De meest media-geil persoon uit de geschiedenis van F1 en die er altijd alles aan doet om in de media te komen met provocerend gedrag, altijd om mensen te shocken. En sowieso, waar heeft Irvine 4 jaar gereden btw? :)

      • + 0
      • 9 okt 2008 - 18:35
  • Kubica

    Posts: 5.745

    Hier gaan we weer... het gaat weer over Massa en Jermaine komt goed op stoom.

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 16:22
    • germain

      Posts: 1.748

      Dan ben ik de enigste die zich stoort aan dit

      • + 0
      • 10 okt 2008 - 09:53
  • Het gaat toch over Massa? Je hebt wel een antwoord klaar als Massa bij een artikel erbij word gehaald maar je doet nu precies hetzelde in een vorige post door Kimi en Hamilton op hun fouten te wijzen.
    Ik ga niet je lijstje af lopen en daar antwoord op geven, daar heb ik noch zin noch de tijd voor.
    Maar \'dat\' van de eerste 2 races is gewoon volledig aan zichzelf aan te rekenen. Dat in Melbourne later de auto stuk ging wil niet zeggen dat je dat daar op af kan schuiven. Sepang was ook volledig aan zichzelf te danken, gewoon te gretig met het bij blijven van Kimi en ging daardoor te vroeg op het gas. Er liep niks vast, behalve dan hijzelf in het grind.

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 17:18
    • Kan juist wel. Omdta je niet weet wat hij had gedaan daarna! &amp; mensne hebben de finish gezien en massa was sneller dan 3 mensen in iedergeval daar.
      Dus het is onzin te zgegen dat ik dat niet kan zeggen. Sure hij heeft een fout gemaakt je zult mij ook horen dat het niet zo is net zoals sepang. Wat ik al vaak heb gezegd dat dat dom was.
      Maar dat vergeten andere dan weer 8-)

      • + 0
      • 9 okt 2008 - 22:58
  • Gassuh

    Posts: 265

    Laat Jermaine lekker gaan, als er iets slechts over Massa wordt gezegd dan voelt Jermaine zich op z\'n pik getrapt, en als Massa iets zegt dan is Jermaine het er mee eens, maakt niet uit hoe belachelijk het is, maar het is gewoon zo. Niemand die hier reageert kan hem er van overtuigen dat Massa iets fout doet, dus waarom geven we het niet gewoon massaal (lol, MASSAal) op?

    @SilverShadow:
    Niet Eddie Irvine, maar Eddie Jordan, voormalig team-eigenaar. Maar je hebt wel gelijk, Irvine is de meest media-geile persoon uit de geschiedenis van de F1.

    Nu on-topic:
    Ik ben het er niet helemaal mee eens. Tuurlijk, als iemand de meeste punten haalt, dan is die kampioen. Maar ik vindt dat Massa niet de persoon is om kampioen te zijn, vooral omdat hij, zoals meerderen hier zeggen, nooit fouten maakt, maar omdat de auto iets raars deed of omdat de set-up niet goed was. Ik krijg dan zo\'n gevoel van: \&quot;Gedraag je als een volwassen vent en zeg gewoon dat je het verkloot hebt!\&quot;

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 21:08
    • Het probleem is niet dat meerder mensen niet inzien wat massa goed doet.
      En als Massa een fout maakt zeg ik dat ook. Ik val hem alleen niet zo aan als de mensen hier dara is helemaal niks mis mee!
      Dus waar heb je het over?

      Jullie doen precies het tegenovergestelde van wat ik doe!

      • + 0
      • 9 okt 2008 - 22:59
  • Enigste or enige?

    • + 0
    • 10 okt 2008 - 13:25
  • jass

    Posts: 281

    Zal ik nog wat olie op het vuur gooien?
    Wat zei Massa na de vrije training van vandaag?

    \&quot;Felipe Massa, Ferrari (4de, +0\'108\&quot;)
    \&quot;Ik ben tevreden met de eerste dag. De balans in de auto is goed. Zowel in een snelle ronde als over een stint. Alles zit dichtbij elkaar, maar ik had iets hoger kunen staan als ik geen verkeer had gehad in mijn laatste run op zachte banden. Die zijn erg snel, maar wel inconsistent.\&quot;\&quot;

    M.a.w. het was wederom niet zijn schuld ;-)

    • + 0
    • 10 okt 2008 - 20:42

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (45)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar