Stewart acht Massa zeker niet kansloos voor titel

Oud Formule 1-coureur Jackie Stewart is van mening dat Ferrari-coureur Felipe Massa zijn titelambities voor dit jaar niet moet opbergen. De Braziliaan leed in Singapore een gevoelige nederlaag ten opzichte van concurrent Lewis Hamilton, maar met nog drie Grands Prix op het programma en zeven punten achterstand is nog alles mogelijk.

Drievoudig wereldkampioen Stewart: “Felipe is de meest verbeterde coureur ten opzichte van vorig jaar. Hij presteert constant en heeft minder diepe dalen. In 2007 was hij de ene dag supersnel en een dag later nergens te bekennen. Dat heeft hij nu niet meer. Ik ben een groot bewonderaar van zijn rijstijl en hij kan nog altijd kampioen worden dit jaar. Ferrari heeft het voordeel in het droge, McLaren is sneller als het regent. De titelstrijd ligt met nog dertig te behalen punten wijd open.”

En mocht Massa de titel niet winnen, dan heeft zijn werkgever daar een behoorlijk aandeel in gehad met alle fouten. Nogmaals Stewart: “Ik heb een liefde voor Ferrari, maar wat ze in Singapore lieten zien was beschamend. Een parade van fouten. Massa weg laten gaan met de brandstofslang nog in de auto en hem dan nog laten wachten aan het einde van de pitstraat om het ding te verwijderen kan Ferrari op het einde de wereldtitel kosten.”

Reacties (34)

Login om te reageren
  • Steff

    Posts: 405

    Van de hak op de tak. Zei deze Jacky Stewart begin dit jaar niet dat Massa aan zijn laatste seizoen bezig was bij Ferrari? Ik kan hem niets anders dan gelijk geven, maar de man geeft niet zijn mening maar realiteit: Natuurlijk kan Massa nog winnen, Hamilton staat geen 30+ punten voor.

    • + 0
    • 3 okt 2008 - 10:31
  • Kijk hij ziet tenminste ook de grote stap die hij heeft gemaakt wat veel weigeren te zien omdat ze massa niet mogen. Ben het helemaal met hem eens en er is niks op aan te merken.

    En dat van singapore was idd erg:S Zo dom want een mens heeft die fout gemaakt niet eens de machine en het was om te zorgen dat ze niet tegen een auto zouden rijden in de pit maar nog gebeurde dit bijna dus het faalde in elk opzicht dat die persoon de control panel bestuurde voor het groene lampje.

    • + 0
    • 3 okt 2008 - 10:32
    • Hyphen

      Posts: 3

      Inburgeringscurus nog niet voltooid? Jermaine, doe wat aan je spelling en grammatica! Ook is een cursus begrijpend lezen geen weggegooid geld voor jou. Elke F1 rijder krijgt kritiek. Maar zodra het over Massa gaat, werkt dat als een rode lap op een stier bij jou. Jammer hoor...

      • + 0
      • 6 okt 2008 - 11:49
      • Als er onterecht commentaar is over wie dan ookz ul je mij daar op horen. Kijk hoe ik op de reacties reageerde en van hamilton bij het begin ook kimi raikkonen iedereen. Ik heb respect voor elke rijder daar op het veld! En ik zou dan ook gewoon hun verdedigen en Massa net iets meer dan de andere omdat ik daar fan van ben.

        Daarnaast het gaat hier niet over de spelling

        • + 0
        • 6 okt 2008 - 12:12
        • Hyphen

          Posts: 3

          Spelling zou inderdaad geen onderwerp moeten zijn. Maar de manier waarop jij schrijft, is werkelijk tranentrekkend. Wat bedoel je met jouw tweede zin? Ik kan er geen chocola van maken. En \"respect voor elke rijder op het veld\"? Het gaat hier over Formule 1 toch?

          • + 0
          • 6 okt 2008 - 12:58
          • Elke rijder die rijd... Dat bedoel ik daarmee.. Ik bedoel je rijd met =300 krijgt veel g krachten op je af en moet dan nog een wagen besturen nou heb ik respect voor.

            • + 0
            • 6 okt 2008 - 14:07
            • Hyphen

              Posts: 3

              Kom ik toch weer terug op de cursus begrijpend lezen... Ik heb geen antwoord gehad op mijn eerste vraag (wat je bedoeld met jouw tweede zin uit je vorige comment). Verder laat de spelling wederom te wensen over. Rijdt is met \"dt\" in beide zinnen (stam + t)

              • + 0
              • 6 okt 2008 - 14:14
              • Jonge je zet erbij van wat bedoel je met de 2e deel over respect voor elke rijder op het veld. Daar geef ik gewoon antwoord op dus waar heb je het over:S

                • + 0
                • 6 okt 2008 - 14:34
        • germain

          Posts: 1.748

          dat klopt ja

          • + 0
          • 6 okt 2008 - 14:05
  • Dimii

    Posts: 177

    Massa heeft zeker nog grote kansen!
    het zal beslist worden in brazilie.. en daar heeft massa het voordeel! dus ik zet mijn geld op massa !!

    • + 0
    • 3 okt 2008 - 16:27
  • johan

    Posts: 985

    Als Massa geen kampioen wordt moet hij eerst de schuld bij zichzelf zoeken en dan pas bij het team.
    Geldt ook voor Hamilton trouwens.

    • + 0
    • 3 okt 2008 - 17:55
    • Ja ook eens iedereen moet kijken wat ze zelf beter kunne doen wat ze kunnen veranderen aan hun styl aan hun constantheid. Kimi mag werken bijv aan het halen van de finish en massa mag iets meer werken aan snel gaan achter. Hierbij zeg ik niet dta hij slecht dan is maar gewoon minder. Maar zo kan iemand gewoon telkens beter worden. En daarin vind ik dat massa een goeie stap heeft gemaakt vergeleken 2007.

      • + 0
      • 3 okt 2008 - 23:45
      • sanderndk

        Posts: 586

        Kimi mag werken aan het halen van de finish, zegt er 1 over de huidig wereldkampioen, dat is goeie haha mijn god hoe kom je er op. Kimi is gewoon een rare snuiter face it, het valt niet te verklaren hij heeft die push niet.

        • + 0
        • 4 okt 2008 - 13:32
  • Massa heeft het dit jaar natuurlijk wel een stuk makkelijker nu hij in de snelste auto rijdt. Vorig jaar was Mclaren nog duidelijk sneller.

    Voor een coureur als Massa is het een stuk eenvoudiger als hij rustig vooraan zijn rondjes kan rijden. Zo gauw als er auto\'s in de weg zitten of een vogel op de weg schijt raakt hij in paniek. Dat was vorig jaar een veel groter probleem dan nu.

    Zelfs dan is Massa nog steeds niet constant. Races zoals in Australie, Maleisie, Canada, Silverstone, Monza en Singapore zijn toch nog steeds races waar hij echt matig presteert. Bij Canada en Monza komt hij er nog mee weg omdat er zoveel mensen uitvallen, maar toch. Eigenlijk hetzelfde geldt voor Monaco, daar wordt het verdoezeld doordat bij de start Raikkonen en Kovalainen achter hem wegvallen.

    Dat is dus toch ongeveer de helft van de races waar hij onder het kunnen van de wagen presteert.

    Maar goed, Raikkonen rijdt de tweede helft van het seizoen zo extreem belabberd dat Massa er alsnog gunstig bij afsteekt.

    • + 0
    • 3 okt 2008 - 23:34
    • Ja moet echt altijd wat bedenken om de reden dat massa goed gaat he? Begint echt zielig te worden.
      in Canada vielen niet eens zoveel uit!
      En hij haalde daar geowon mensen in.
      melbourne 1 foyt dat was het en is uitgevallen door problemen met de auto! Waarom rekent iedereen Massa daarop af? Terwijl een kimi daar veel erger ging? Geef muij eens een rede daarvoor?

      • + 0
      • 4 okt 2008 - 11:41
      • Ik zie gewoon niet wat er nou zo goed is aan Massa. Behalve zijn goede auto dan. Als hij nou een keer echt wat laat zien dan zou ik misschien van mening veranderen. Vooralsnog zie ik een saaie coureur die als tweede rijder goed werk deed en nu helaas zijn saaie rijstijl aan de kop van het veld kan tonen.

        Op Cananada haalt Massa in. Pffft. Twee keer stuit hij op een auto die van de baan vliegt en een andere meeneemt. Leuke momenten inderdaad, maar meer niet. Het is triest dat dat soort momenten inderdaad de enige inhaal acties van Massa zijn.

        Of die auto nou stuk ging of niet op Melbourne doet er niet toe. Massa reed knudde. Of iemand anders daar nog slechter reed doet er uiteraard ook niet toe.

        Weet je wat zielig is? Iedere keer die lamme excuses voor waarom Massa slecht presteert. Het ligt aan de auto, het weer, andere rijders, de pit crew, de strategie, of wat dan ook. Nooit aan Massa. Aan de andere kant als hij met de snelste auto van het veld gewoon zijn rondjes rijdt en ergens op het podium komt dan is het helemaal omdat Massa ineens zo geweldig vooruit is gegaan.

        Het simpele feit is dat Massa niet is vooruit gegaan. Die Ferrari is een klap sneller geworden dan de concurrentie en Massa profiteert daarvan. Inderdaad meer dan gemiddeld, omdat hij zo extreem slecht rijdt als er ook maar iets tegen zit.

        • + 0
        • 4 okt 2008 - 12:56
        • Ik ga het dit kjeer niet te lang maken geen zin in.

          Maar wat er goed is aan Massa is ten eerste dat hij alleen al zon wagen kan rijden net zoals alle adnere in F1 dat alleen al is goed.
          Daarnaast kan hij vaakoll rijden dus moet je hard kunne gaan dat is goed. Hij heeft dit jaar samen met hamilton de meeste wedstrijden gewonnen en hij leert nog steeds he! IS eigenlijk zijn 2e jaar voor het kampioenschap eerst was hij 2e rijder bij schumacher daarvoor had hij niet de wagen.

          Hij haalt niet alelen in al iemand zich verslipt hoevaak moet ik nog alle banen opnoemen waar hij inhaalt. Daarnaast haalde hij in canada meerdere in daarnaast was er weinig ruimte!

          En Massa maakt fouten maar als je kijkt! Massa hungary = auto singapore = pit melbourne massa maakt 1 fout maar valt uit door de auto.
          En het doet jij niet toe dat iemand het slechter omdat je massa gewoon niet goed vind maar als je kijkt naar kimi in melbourne echte rookie fouten en over wie hoor je slechte commentaar juist massa die 1 fout maakt!

          Daarnaast ferrari is niet eens de snelste wagen je hebt ook nog mclaren! De smoes komt van jou vandaan! Kijk eens F1 serieus gast

          dman toch weer te veel tijd verspilt aan iemand die gewoon blind is om zijn ogen eens open te doen.

          • + 0
          • 4 okt 2008 - 14:24
    • oh en als je het allemaal zo goed weet doe het eens zelf;)

      • + 0
      • 4 okt 2008 - 11:41
  • felix50

    Posts: 5.792

    Oud Formule 1-coureur Jackie Stewart is van mening dat Ferrari-coureur Felipe Massa zijn titelambities voor dit jaar niet moet opbergen.Ben blij dat Steward het zegt want anders had Massa het op gegeven hahahahahah.Wat een zeikert is stewart toch eerst brand hij ferarri af en nu zegt hij dat er een zwak voor heeft.

    • + 0
    • 4 okt 2008 - 11:56
  • Tuurlijk Jermaine. Het is altijd \"de auto\" is als Massa minder presteert. Of wijs naar iemand anders die ook slecht presteert. Blijf dat maar herhalen. Leuk voor je dat jij er wel in gelooft.

    Ten eerste, hoe kom je erbij dat Massa het zoveel beter deed dan Raikkonen in Melbourne? Raikkonen had een geweldige race, maar vloog er af bij een inhaalpoging. Massa vloog er volledig op eigen gelegenheid af in de eerste bocht en rijdt doodleuk tegen Coulthard aan. Massa maakt daar de rookie fouten na een prima kwalificatie terwijl Raikkonen tenminste nog iets probeert te maken van een race die slecht begon door problemen tijdens zijn kwalificatie.

    Waarom moet je er trouwens iedere keer fouten van anderen bij halen? Even ter verduidelijking het gaat zo: \"Massa doet het zo geweldig hij is echt amaaaaazing\", \"ehm nou, in ongeveer de helft van de races rijdt hij als een natte krant\", \"Ja maar Raikkonen rijdt ook slecht en waarom heb je het daar dan niet over\" ,\"Nou we hadden het over de \'amazing massa\' vandaar\" ...

    Ten tweede, je noemt inderdaad steeds weer die drie banen waar Massa zogenaamd geweldig inhaalt en ik heb je al aangegeven dat dat was door respectievelijk ongelukken van andere rijders, een snelle start en door zijn pitstopstrategie (dus zonder auto\'s op de baan in te halen).

    Inderdaad, kijk nou eens serieus Formule 1. Het is niet mijn fout dat jij maar twee seizoenen F1 hebt gezien. Ik kijk al wat langer.

    Je gaat mij niet overtuigen dat Massa zo geweldig is door te wijzen naar fouten van anderen en te mekkeren over de pech die Massa altijd heeft.

    • + 0
    • 4 okt 2008 - 17:02
    • \\jongen kimi raikkonen kwam met de achterband op het gras slipte remde VEEEEl te laat.

      massa 1 fout!

      En waar zeg ik dat hij het veel beter deed? Ik zeg dat jullie alleen dan commentaar geven op massa!

      Het punt is als er wat over kimi is en aar gaat wat over kimi is het zal wel komt wel goed enz. en als het zelfde zou zijn met massa is het massa dit massa dat 100 berichten hoe slecht jullie massa vinden enz.
      Is dat nou zo moeilijk te begrijpen dat stukje?

      En gaan we weer iemand voorbij komen is inhalen hoe je het ook went of keert snelle start is ook een plus punt!

      En lange rkijken blijkt niet echt te helepn in jou geval omdta je naar andere jaren kijkt om te opordelen wat dit jaar gebeurt!

      • + 0
      • 4 okt 2008 - 20:27
    • Patrick, werkelijk ik bezijk mezelf van het lachen hier! Ik moet je wel gelijk geven inzake je opinie over \"Amazing Massa\". Het is een sympathieke gast denk ik en behoort zeker tot de wereldtop qua rijders maar hij is absoluut geen racer. Meer een hard-vooraan-rijder. Hij is geen Alonso of Hamilton want die hebben laten zien dat ze meedogenloos kunnen zijn op het asfalt.

      • + 0
      • 4 okt 2008 - 21:37
      • Ha, ha, gelukkig nog iemand die de lol er van in kan zien ;)

        • + 0
        • 5 okt 2008 - 20:10
        • mbjkrab

          Posts: 323

          Daar zijn er nog velen meer, hoor! Let\'s face it, Massa wordt nu geen kampioen en wordt nooit kampioen in de F1. Een goede 2e rijder is het, maar daar blijft het bij! Dit jaar wordt het voor hem dan ook weer nét niet!

          • + 0
          • 6 okt 2008 - 09:15
          • Let\'s face this: Jij denk alles te weten van F1 en hoe het gaat spelen hoe iemand een progress maakt in het rijden hoe iemand zich kan verbeten hoe iemand zichzelf dus compleet ontwikkeld maar dit alles weet je niet want je kan niet in de toekomst kijken en je weet niet hoeveel Massa kan groeien! Je weet niet hoe massa het gaat doen met die nieuwe regels het kan beter en slechter. (waar jij weer zou zeggen heel kinderachtig waarschijnlijk *slechter*)
            Maar dit alles weet je niet dus massa kan nog kampioen worden dus massa kan een vet goeie racer worden. En waar je al helemaal de fout in gaat is dat je massa niet mag en daarop je commentaar laat lopen.

            • + 0
            • 6 okt 2008 - 09:47
            • mbjkrab

              Posts: 323

              Ik heb nooit gezegd dat ik Massa niet mag! Sterker nog; ik heb bij mijn weten altijd gezegd dat ik hem een GOEIE 2e rijder vind. Dat hij nu noodgedwongen 1e rijder is bij Ferrari heeft meer met de wanprestaties van Raikkonen te maken dan met de, in jouw ogen super-, kwaliteiten van Massa. Goed, fair enough, jij vind hem een goede top-rijder...ik dus absoluut niet! Hier verschillen we van mening.. prima toch!
              Misschien dat je eerst eens bij jezelf te rade moet gaan, voordat je commentaar geeft op iemands reactie!!

              • + 0
              • 6 okt 2008 - 10:58
              • Je hebt altijd slecht commentaar op massa wanneer dit kan zelfs als Massa wint heb jij wel weer wat aan te merken als iets gebeurd buiten zijn schuld heb je ook altijd wat te merken. Moet je het dan nog zeggen dat je hem niet mag?

                En ik geef commentaar op iemand die altijd wel weer wat te melden heeft wat slecht is aan hem wat nergens voor nodig is. Dat noemen ze een fan zijn van iemand!

                En je hoeft niet iemand goed te vinden van mij maar blijf wel realistisch! Ik mag alonso niet echt maar ik kan niet om zijn kwaliteiten heen draaien en zou ik ook nooit doen.

                • + 0
                • 6 okt 2008 - 11:30
                • mbjkrab

                  Posts: 323

                  Ik heb commentaar op alle rijders, echter wordt Massa door jou (en de Pers) helemaal de \'lucht in\' geschreven. Op zich ook wel logisch, omdat hij gedurende de tweede helft van dit seizoen bovengemiddeld goed presteert en zelfs 2e in het algemeen klassement staat. Als Ferrari fan ben ik daar natuurlijk blij mee, maar weet ik ook, dat dit feitelijk NIET de plaats is waar hij thuis hoort! Massa doet het dit jaar goed, hij rijdt goed (jammer van de teamfout in Singapore) en hij zit goed in z\'n vel! Ik blijf echter wel realistisch...serieus gas geven kunnen er meer! Ook Alonso... (en hém mag ik dus niet; dit is om z\'n algemene attitude en z\'n actie tegen Doornbos in Hongarije).

                  • + 0
                  • 6 okt 2008 - 12:36
                  • Nou hier ben ik het dus met je eens. Hij laat een goeie seizoen zien. EN dat is alles wat ik bedoel. Iedereen heeft dingen aan te werken ook massa. Hij is neit echt zoals Hamilton die gewoon iedereen voorbij stormt massa is meer veilig thuisbrengen van de wagen. Of zich soms te druk maken. Maar verder is hij gegroeit en dat is mijn punt.

                    • + 0
                    • 6 okt 2008 - 14:07
                    • mbjkrab

                      Posts: 323

                      Wat jij nu zegt, zo denk ik er ook over: \"Hamilton die gewoon iedereen voorbij stormt..\" en \"massa is meer veilig thuisbrengen van de wagen\". Dát is toch nu net de hele essentie van het verhaal waar ik constant op doel? Je zegt het per slot nu zelf ook!
                      Massa kan inderdaad goed een auto veilig thuisbrengen (normaal gesproken, tenminste..laat ik dat dan meteen afvlakken voordat ik reacties van anderen krijg) en hij is zeker gegroeid, maar nogmaals.. waar jij nu net Hamilton noemt, noem ik (tenminste; normaal gesproken) Kimi Raikkonen. Dat is ons meningsverschil, waar je nu zelf (eindelijk) antwoord op geeft! Verder ben ik het helemaal met je eens en mag je van mij ook net zo\'n grote fan van Massa zijn, of wat dan ook. Prima zelfs! Volgens mij ben je zelfs de grootste Massa-fan van Nederland!

                      • + 0
                      • 6 okt 2008 - 14:37
                      • germain

                        Posts: 1.748

                        nee ik ben de grootste Massa fan van Nederland

                        • + 0
                        • 6 okt 2008 - 15:23
                      • kijk we komen er wel. idd Hamilton is duidelijk de betere racer dat vind ik ook duidelijk daar mag massa aan werken maar hij is er niet super slecht in omdat hij het ook WEL kan. Maar het is niet zijn sterkste punt dat weet ik ook wel :)
                        Maar volgens mij heb ik dat ookw el een keer gezegd.

                        En zou zo maar kunnen maar dnek het niet heb niet van die dingen ofzo van hem.

                        • + 0
                        • 6 okt 2008 - 15:31
                      • Ik rij wel in zijn wagen in die league waar ik in rij^^

                        • + 0
                        • 6 okt 2008 - 15:32

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (45)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar