Massa: "We moeten minder fouten maken"

Ferrari-rijder Felipe Massa kijkt heel kritisch naar zijn eigen presteren en dat van zijn team in de eerste seizoenshelft. De Braziliaan reed in sommige weekenden ongenaakbaar goed en viel bij andere Grands Prix weer op door uitglijders, net als zijn Italiaanse werkgever. Die fouten mogen Massa en Ferrari in de resterende negen races niet meer maken.

Massa: “Na de race op Silverstone heeft het team in Maranello gewerkt aan veel verschillende aspecten, om bijvoorbeeld de procedures tijdens een raceweekend te verbeteren. De details kan ik niet geven, dat is vertrouwelijke informatie. Maar we weten dat we handelend op moeten treden om te voorkomen dat we bepaalde fouten nogmaals maken. Zo foutloos mogelijk rijden is vanaf nu tot en met Brazilië de primaire doelstelling.”

Teambaas Stefano Domenicali is het volledig met zijn coureur eens. “Het team, de coureurs en de auto hebben bewezen op elk circuit onder elke omstandigheid competitief te kunnen zijn. We hebben onszelf alleen niet altijd in de positie bevonden om daarvan te profiteren. We hebben de redenen daarvoor geanalyseerd en zijn tot de conclusie gekomen dat we nog meer aandacht aan elk detail moeten geven. De manieren waarop we dat kunnen doen zijn bestudeerd in Maranello.”

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Paul

    Posts: 626

    Joh!

    • + 0
    • 17 jul 2008 - 10:48
  • Helemaal eens. En nee mensen het is niet alleen massa bij silverstone....

    Maar ben het met hun commentaar eens.

    • + 0
    • 17 jul 2008 - 11:24
    • johan

      Posts: 985

      grappig dat je meteen in de verdediging schiet, voordat iemand iets gezegd heeft.

      • + 0
      • 17 jul 2008 - 13:13
      • ja omdat de emeste dan commentaar op hem zullen geven wat nu gelukkig mee valt en zo heb ik gelijk mijn mening neer gezet

        • + 0
        • 17 jul 2008 - 14:13
        • johan

          Posts: 985

          Het enige waar je je mening zo over geeft is over andere mensen en niet over dit stukje.

          En na zo\'n race is het niet meer dan logisch dan mensen reageren op Massa. Ongeacht wat daarvoor gebeurde.

          • + 0
          • 17 jul 2008 - 15:25
          • Nee mensen mogen hun mening geven maar uiteindelijk komt het erop bij de meeste hier dat alles aan massa lag en niet aan het team dat is een feit kijk maar eens naar artikelen over massa.

            Ze mogen erop reageren idd Maar de meeste wachten gewoon echt op een fout van hem en springen dan gelijk op hem. Elk kleine foutje dat hij maakt wordt afgekapt. En dat slaat nergens op

            • + 0
            • 17 jul 2008 - 16:28
            • P Smulders

              Posts: 40

              Fijn dat jij je als beschermheilige van Massa opwerpt.
              Ik denk dat Massa zelf in staat moet zijn om zijn criticasters te overtuigen van zijn kunnen, heeft ie jou niet bij nodig.
              Laat hem zijn kunsten maar op de baan vertonen...wordt ie goed voor betaald.

              • + 0
              • 18 jul 2008 - 09:07
    • Nee, ook op andere circuits.

      • + 0
      • 18 jul 2008 - 11:59
  • germain

    Posts: 1.748

    Juist Massa zo wil ik het zien er gewoon iets van zeggen

    • + 0
    • 17 jul 2008 - 13:09
  • germain

    Posts: 1.748

    Ik hoop echt dat Ferrari een keer schitterd met Massa en Raikkonen in de regen want het is zeker mogelijk. Dat is bijna alles in de regen.

    • + 0
    • 17 jul 2008 - 13:17
  • BV

    Posts: 135

    Massa: “We moeten minder fouten maken”
    Vooral hijzelf inderdaad.

    @P Smulders + kombatunit:
    :-)

    • + 0
    • 18 jul 2008 - 13:03
    • Sorry hijzelf heeft niet meer echt meer fouten gemaakt dan kimi. Kijk kimi op monaco en op melbourne... vooral melbourne. daar waar hij gewoon amateur fouten maakt.
      Monaco... ja...

      Massa heeft de 2e race verpest (1e race kan hij niks aan doen auto viel uit waar iedereen hem op afrekent wat echt vaag is) 3e race komt hij gelijk terug en vecht zich naar de top en staat daardoor ook gelijk met kimi en hamilton. Dus jullie kunnen zeggen wat jullie willen maar vergeet niet als massa veel fouten maakt hoe komt het dan dat hij gelijk staat met de andere?

      • + 0
      • 18 jul 2008 - 13:29
      • Ik vind het prima dat je Massa fan bent, maakt mij niet uit.
        Nou ik wil je wel uitleggen waarom Massa gelijk staat.
        In Canada was Hamilton even charmant en dacht \'hey, ik neem Kimi wel mee.\'
        Frankrijk had hij geluk dat Kimi problemen met zijn uitlaat had.
        En omdat Kimi wereldkampioen is vind ik persoonlijk dat Ferrari daar de conclusie uit moet trekken en Kimi de status van 1ste rijder geven.

        • + 0
        • 18 jul 2008 - 13:56
        • Daar is hij 2 punten verloren. maar had 1 punt gekregen bij melbourne die massa niet had.
          Daarnaast dat hamilton geval heeft hij ook gedaan bij sutil. Daarnaast mocht ik niet zeggen als massa geraakt werd problemen had en weet ik veel allemaal. Want ja \"dat is racen krijg ik dan te horen\" Dan is dit hetzelfde

          dat is racen zulke dingeb gebeuren

          • + 0
          • 18 jul 2008 - 14:44
          • johan

            Posts: 985

            Jermaine ik zal je even helpen rekenen. Raikkonen kreeg 2 punten minder en Massa 2 punten meer, das een verschil van 4 dus.
            In Canada (uitgaande van het slechtste geval, kimi 3de) mist Kimi 6 punten en Massa krijgt er 2 extra (uitval Lewis en Kimi). Das een verschil van 8, dat is dus al 12 punten die Raikkonen niet heeft gehaald.

            En als je het voorval in Canada vergelijkt met dat van Monaco, heb je totaal geen kaas gegeten van f1, maar dat terzijde.

            In Australie, Maleisie en Silverstone, heeft Massa zelf alle eventuele punten door het putje gegooid.

            Is dat onderhand genoeg uitleg waarom Massa gelijk staat??

            • + 0
            • 18 jul 2008 - 15:46
            • Waar kreeg kimi 2 punten minder en andere meer?
              En dat van canada. Ja misschien had kimi die punetn gekregen maar dat is dan ooke en misschien want hij had daar net zo goed kunnen uitvallen. Hij had een fout kunnen maken pech kunnen hebben met zijn wagen. Zonder dat hamilton hem had geraakt. Ook in melbourne had massa 1 fout gemaakt je weet niet hoe het verder had kunnen lopen. Hij had daar ook eghwoon 3e kunnen komen. Dus die heeft hij neit verpest hij lag eruit omdat zijn wagen kapot ging. EN maakte daar maar 1 fout bij het begin.

              In maleisie ja dat deed hij zelf was dom en jammer voor mij maar shit happens. Silverstone ook maar daarbij is ferrari niet sterk in \"als het niet loopt zoals gepland\"
              Massa is daar vaak van de baan gegaan en had een slechte race klaar is gewoon zo. Maar je berekening klopt niet helemaal want je weet niet hoe het zou gaan lopen. Er kan altijd van alles gebeuren.

              Hierbij in canada moest massa 2x achterelkaar erin omdat ze bij ferrari niet hadden getankt bij hem. Dus daar mist massa heel vel punten door omdat hij helemaal naar achteren moet
              Dus als je die er dan ookw eer \"bij\" rekent is het ookw eer heel anders.

              Je kan aan alle kanten gaan rekenen hoe het had kunnen lopen maar veranderd niks aan het feit dat hij nu gewoon gelijk staat met hamilton en kimi.

              • + 0
              • 18 jul 2008 - 16:25
              • johan

                Posts: 985

                Laatste kans/poging. Rekenen voor Dummy\'s les 2:
                Kimi zonder probleem in Frankrijk = 10 punten en Massa 8
                Kimi met probleem in Frankrijk = 8 punten en Massa 10

                Dus als je dan die 2 punten extra aan Kimi geeft, moet je ze van Massa afhalen. Dan zou Kimi op 50 komen en Massa op 46.
                50 - 46 = 4. Snappie?

                De berekening klopt prima, aan de hand van wat er tot nu toe is gebeurd.
                En als we allemaal moeten gaan opnoemen wat er zou kunnen gebeuren of wat er niet was gebeurt als... Massa had in Australie ook op een later moment tegen de vangrail kunnen rijden. Kimi had in Monaco een drivetrough door een teamfout, had hij nooit achter Sutil gezeten. Kimi weet wel punten te scoren in Silverstone, waarom Massa niet?

                Dus als je objectief (dus niet met een roze brilletje) kijkt hoe de punten zijn verspeeld door beiden en je legt het op een weegschaal, dan zakt die voor Massa door naar eigen fouten en bij Kimi door naar pech.

                Ow ja, als je tegen iemand aanrijdt is idd je auto stuk. (zie australie)

                • + 0
                • 18 jul 2008 - 17:10
  • BV

    Posts: 135

    En ik vind het gewoon leuk om te stangen, nou goed :-)
    Massa vind ik simpelweg de ondergeschikte van Kimi.
    Dat weet Ferrari, Massa denk ik zelf ook, alleen nu jij nog Jermaine :-)

    We zullen het dit weekend weer gaan zien, met een regenbuitje kan het wel weer spectakel worden.

    • + 0
    • 18 jul 2008 - 14:17
    • VIND IK zeg je ff voor de duidelijkheid. Dus dat is een mening. Dit staat ver van een feit vandaan.

      En als ferrari dat weet waarom nemen ze dan niet gelijk kimi als eerste rijder? Want dat is nu dus niet zo. En ga niet zeggen ja is wel zo bla bla bla. En idd we zullen zien! Vergeet niet de teambazen en hoge mensne in F1 en autosport waren verbaasd over hoe massa reed toen vanaf race 3

      • + 0
      • 18 jul 2008 - 14:46

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (45)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar