Ferrari uit kritiek op FIA-plannen voor KERS
- Gepubliceerd op 23 apr 2008 13:48
-
6
- Door: Rob Veenstra
Ferrari: We moeten eens kritischer kijken naar enkele technische en sportieve besluiten die de FIA de laatste tijd voor de Formule 1 heeft genomen. Zo is de ontwikkeling aan motoren bevroren en is er een maximumaantal toeren van 19.000 ingesteld. Dat heeft logischerwijs tot gevolg dat iedereen op 19.000 toeren rijdt en er is geen verschil in kracht of toerental. Je kan ook niet tijdelijk over de toerenbegrenzer gaan om iemand in te halen, want dat is niet toegestaan.
Ze hadden wat meer naar NASCAR moeten kijken, waar ze wel limieten stellen maar met vrijheden voor onderzoek en ontwikkeling. De huidige Formule 1-regels staan ons niet toe om welk onderdeel dan ook te herontwerpen om het te verbeteren. Dat zorgt er voor dat Ferrari geweldige motorenengineers heeft die stil zitten. En dan laten ze ons ook nog eens extra geld spenderen aan de ontwikkeling van KERS.
De jongens die nu verantwoordelijk zijn voor de motoren hebben geen kennis van de hoogwaardige accus en de elektronische motoren die daarvoor vereist zijn. Dat betekent dat we nieuwe gespecialiseerde engineers moeten aantrekken, wat ook weer een investering is. Hergebruik van energie is geen probleem, maar niet op deze manier. Ze laten te veel verschillende systemen toe. We moeten oppassen dat de Formule 1 niet tot een verkapt GP2 transformeert.
Trending nieuws
-
Woeste Wolff overweegt juridische stappen na FIA-besluit
Mercedes-teambaas Toto Wolff laat doorschemeren dat ze mogelijk juridische stappen gaan zetten na het terugdraaien va...
12 jun 2026 16:46 -
Uitslag VT2 Barcelona: Norris grijpt de macht, Verstappen slechts zesde
De tweede vrije training in Barcelona is een feit. Op het Catalaanse circuit werd in deze sessie de tweede tijd genot...
12 jun 2026 18:00 -
FIA-stewards doen uitspraak over incident met Verstappen
De FIA-stewards hadden een onderzoek geopend naar het incident met Fernando Alonso en de Red Bulls in de tweede vrije...
12 jun 2026 18:13 -
Verstappen zet Red Bull wéér op scherp: "Werk aan de winkel"
Max Verstappen is nog niet helemaal tevreden over de prestaties van Red Bull op de vrijdag in Barcelona. Verstappen w...
12 jun 2026 18:49 -
Wolff waarschuwt Antonelli: "Russell is een van de besten, hij komt terug"
George Russell beleefde opnieuw een frustrerend weekend in Monaco, waar een fout van Mercedes ervoor zorgde dat hij g...
12 jun 2026 17:22
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.100 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (6)
Login om te reagerenApollo
Posts: 79
Ik vind de huidige regels ook maar saai... de FIA is soms zo onlogisch de laatste tijd, allerlei nieuwe regels die alleen maar zorgen voor nieuwe kosten terwijl ze juist de kosten willen laag houden. Waar is de goede jaren 90\' tijd gebleven.. ik hoop dat de formule 1 niet veranderd in zo\'n ecologisch natuurlijkvriendelijk gedoe, daar wachten de echte fans namelijk totaal niet op.
mbikkie
Posts: 51
Als ze wat willen veranderen, laat dan aub het TURBO-tijdperk terugkomen;)
bokito
Posts: 195
Niks nieuws eigenlijk, het enige nieuws feit is dat ze bij Ferrari hebben ontdekt dat het alleen maar geld kost. En wat dat betreft zijn ze laat want dat wist ik toen de FIA met het idee kwam.
De laatste jaren draaien ze door bij de FIA en dan bedoel ik echt wel in negatieve zin. Ik kan het idee van kosten reductie wel begrijpen maar kennelijk beseffen ze niet dat elk nieuw idee ook moet worden uit gevoerd en dat kost geld. Helemaal als na korte tijd het idee niet blijkt te werken.
patrickl
Posts: 11.414
Misschien denk ik wel te eenvoudig, maar die F1 teams hebben toch gewoon een budget. Zou dat nou echt minder dan wel meer worden als de FIA geld besparende of geld vernietigende maatregelen verzint?
Ik zie ook het nut van al die regel wijzigingen niet. Zeker niet als ze zulke tegenstrijdige maatregelen nemen.
Wat is er mis met gewoon racen?
patrickl
Posts: 11.414
Zie net een uitspraak van M. Schumacher die wel voor KERS is. Niet zozeer op basis van het nut voor de Formule 1 zelf, maar omdat het goed zou zijn voor het milieu.
felix50
Posts: 5.792
Apollo je hebt gelijkook ik vind dat als je iedere jaar andere eisen stelt en of regels de f1 er niet goedkoper op maakt en dan kan je zoals patrickl zeggen er is een budget.Dat is nu juist het struikel blok voor alee teams je kunt een gudget grens nemen en daar kan je dus alles voor plannen maar wat als er weer eens een andere regel komt daar is dan geen rekening mee gehouden dus dat zal niet werken .de motor regel vind ik ook niks omdat de f1 het nieuwste van het nieuwste hoort te zijn