Nieuwe kwalificatiesysteem krijgt steeds meer vorm
- Gepubliceerd op 12 feb 2014 11:23
-
11
- Door: Jeroen Jonkers
Een mogelijke oplossing zou het uitreiken van een extra setje banden zijn voor de derde sessie. Volgens Roberto Chinchero, werkzaam voor Autosprint, zou dit extra setje de zachte en dus snellere band betreffen.
Volgens het bericht zal de regel worden afgeschaft die schrijft dat coureurs de race moeten aanvangen op het laatste setje banden dat zij gebruikten in de slotsessie. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de rijders er vol voor gaan in Q3. Vanaf nu zouden de rijders uit de top tien de race moeten starten op het setje banden waarmee zij hun snelste tijd reden in Q2. Om te voorkomen dat rijders die Q3 niet halen banden sparen tijdens de kwalificatie, krijgen zij een extra setje zachte banden voor de race.
Omdat men verwacht dat de wijzigingen meer actie op de baan zullen genereren, wordt Q3 verlengt tot twaalf minuten, waardoor de rijders meer tijd hebben voor een extra run. De verlenging van Q3 heeft een inkorting van Q1 tot gevolg. De eerste sessie zal vanaf nu nog achttien minuten duren.
Trending nieuws
-
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
Team Verstappen staat voor enorme uitdaging
Het team van Max Verstappen gaat aankomend weekend op jacht naar succes in de 24 uur van Spa-Francorchamps. Terwijl V...
23 jun 2026 07:36 -
Oud Ferrari-coureur vreest voor Leclerc: “Hamilton heeft hem mentaal geraakt”
Charles Leclerc beleeft een moeilijke periode bij Ferrari. De Monegask zag teamgenoot Lewis Hamilton de Grand Prix va...
23 jun 2026 08:48 -
Goed nieuws voor Verstappen: "Podium in Oostenrijk zit er zeker in"
Isack Hadjar kijkt met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur verwacht dat het team va...
23 jun 2026 08:11 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (11)
Login om te reagerenPosts: 7.320
Lijkt me de goede kant op gedacht.
In Q3 moeten de laatste 10 gewoon alles op alles willen zetten om zo hoog mogelijke P ter behalen. Binnenblijven en banden sparen is gewoon niet wat men wil zien als je een paar honderd ballen gelapt hebt voor een kaartje, en bovendien een anti climax en regelrechte tegenwerking mbt de spanningsboog.
Posts: 3.077
Waarom geen kwalificatie banden? De super super soft
Posts: 3.592
Komt ook weer een kostenplaatje bij kijken... Die band zou weer ontwikkeld moeten worden; kost geld... Dit is een vrij simpele manier die eigenlijk gelijk in te voeren is en niet bijzonder veel geld kost aangezien de band al ontwikkeld is. Het kost alleen 40 extra banden, en dat valt qua kosten nogal mee.
Dit is een hele simpele maan effectieve manier om Q3 nieuw leven in te blazen en waarbij de coureurs ook echt alles eruit kunnen halen. Gaan we iig ook weer eens wat blokkerende wielen zien bij het aanremmen, want dat soort praktijken missen we nu aangezien ze nu veeeeeel te voorzichtig moeten doen met de banden waarop ze ook moeten starten.
Posts: 5.887
Krijgen we dan ook die heerlijke kwalificatie-motoren terug? Van die apparaten die maximaal 100km mee gaan. Heerlijk was dat!
Posts: 3.592
Haha, past prima in het kostenreductie plaatje Eddy! :) Ik stem voor!
Posts: 517
Hmmmm misschien zal het aan mij liggen, maar als een coureur Q3 om betrouwbaarheidsredenen besluit uit te zitten lijkt het me stug dat het uitreken van een extra setje banden veel verschil zal maken.
Posts: 3.592
Tja, eerst was het een optelsom, niet rijden betekend verder naar achteren, maar wel versere banden. Nu zou het ook verder naar achteren starten betekenen, maar ook geen voordeel van versere banden omdat de rest die dan ook heeft. Dit zal velen dan toch echt eerder doen besluiten om toch maar te gaan. Dit is de beste oplossing met de mogelijkheden die ze hebben (snel in te voeren en niet duur).
Teams verplichten te rijden in Q3 gaat nooit lukken omdat een team altijd een 'tijdelijk' mankement kan verzinnen.
Enige wat ze nog kunnen verzinnen wat ook vrij simpel is, is een punt voor pole uitdelen, dan gaan ze er ook wel voor. Wat mij betreft voegen ze die ook nog toe!
Posts: 417
Idd, dit heeft toch allemaal geen zin.
Wat echt zou helpen is het uitreiken van punten voor de eerste X plaatsen. Bijvoorbeeld P1 5, P2 3, P3 2 & P4 1 punt of iets dergelijks.
Kan meneer Eikelsteen dat idee van punten voor de laatste race ook meteen opbergen.
Posts: 758
"...de race moeten aanvangen op het laatste setje banden dat zij gebruikten in de slotsessie."
Moet dit niet zijn: "...de race moeten aanvangen op het setje banden waarmee zij hun snelste ronde hebben gereden."? Anders rijdt je een knalsnelle ronde, gevolgd door een kei-langzaam rondje op verse banden. Of ben ik nu degene die een maas in de wet heeft gevonden:P
Posts: 10.089
Je hebt helemaal gelijk :p
Ik dacht ook een maas in de wet gevonden te hebben bij F1 '13... Gewoon na je snelste ronden de muur in rijden en dan heb je voor de race verse bandjes eronder.
In het echt natuurlijk geen optie :b maar een soort van "lekke band" effect moet toch makkelijk te vervalsen zijn ?
Posts: 10.089
Je hebt helemaal gelijk :p
Ik dacht ook een maas in de wet gevonden te hebben bij F1 '13... Gewoon na je snelste ronden de muur in rijden en dan heb je voor de race verse bandjes eronder.
In het echt natuurlijk geen optie :b maar een soort van "lekke band" effect moet toch makkelijk te vervalsen zijn ?