McLaren's 'vleugel-ophanging' zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen
- Gepubliceerd op 30 jan 2014 12:24
-
17
- Door: Jeroen Jonkers
Het Duitse Auto Motor und Sport spreekt van een "truc", duidend op het feit dat de ontwerpers van het Britse team door middel van de achterwiel-ophanging het effect van de inmiddels verboden delen onder de achter vleugel proberen na te bootsen.
"Het is interessant, we zullen zien of Charlie Whiting het ermee eens is," zo stelt het artikel. "Wanneer Whiting niet protesteert, dan zal de concurrentie snel moeten volgen." Het schijnt dat dat James Allison en Adrian Newey, wellicht de grootste techneuten van de huidige Formule 1-wereld, verbaasd waren toen ze het ontwerp onder ogen kregen: "Ik heb enkel wat wazige foto's gezien," aldus Allison, "ik wil er echter graag meer van weten want het interesseert me wel."
Adrian Newey daarentegen twijfelt aan de legaliteit van het ontwerp: "Ik heb de foto's niet gezien, maar zoals het beschreven is, klinkt het alsof er acht ophangingselementen zijn en er zijn er maar zes toegestaan. Bovendien zijn er duidelijke regels over de toegestane breedte van de ophanging."
Volgens Auto Motor und Sport is het ontwerp tot dusver legaal verklaard. Zo zou het team uit Woking afgelopen zomer groen licht hebben gekregen van de FIA en volgens een bericht op de officiële Formule 1-website is het idee van McLaren volkomen legaal. Er wordt echter verwacht dat de concurrerende teams zullen protesteren tegen het ontwerp.
Trending nieuws
-
Verstappen opende de deur voor F1-debuut Antonelli
Max Verstappen heeft er volgens Jock Clear mede voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli op jonge leeftijd kon debutere...
23 jun 2026 09:26 -
Leclerc geeft toe: "Deze auto ligt Hamilton beter dan de vorige generatie"
Charles Leclerc heeft toegegeven dat Lewis Hamilton een voorsprong op hem heeft bij Ferrari. De zevenvoudig wereldkam...
23 jun 2026 10:46 -
Verstappen gebombardeerd tot favoriet voor Oostenrijk
Het team van Red Bull Racing maakt volgens Franz Tost serieuze kans op een topprestatie in Oostenrijk. De werkgever v...
23 jun 2026 10:09 -
Goed nieuws voor Verstappen: "Podium in Oostenrijk zit er zeker in"
Isack Hadjar kijkt met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur verwacht dat het team va...
23 jun 2026 08:11 -
Oud Ferrari-coureur vreest voor Leclerc: “Hamilton heeft hem mentaal geraakt”
Charles Leclerc beleeft een moeilijke periode bij Ferrari. De Monegask zag teamgenoot Lewis Hamilton de Grand Prix va...
23 jun 2026 08:48
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.583 reacties op McLaren
163 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (17)
Login om te reagerenPosts: 2.788
Dus Lotus zit nu non stop te werken om alle noviteiten te integreren in hun auto zodat ze met een beest aanvangen in Melbourne. Jammer dat ze na 2rondjes moeten stoppen door de renault motor.
Posts: 7.033
James Allison zit nu bij Ferrari he. Ik was vanaf dag 1 al onder de indruk van McLarens achterkant. Ik hoop niet dat andere teams gaan protesteren. Ze moeten niet zeiken. Helemaal Newey moet zen mond houden want zelf is hij het met dit soort dingen.
Posts: 7.033
want meestal is hij het met dit soort dingen.
Als de FIA groen licht heeft gegeven en McLaren door de keuring is gekomen. Dan moet iedereen het maar lekker zelf kopieren inplaats te protesteren.
Posts: 2.323
als het duidelijk in de regels staat dat het niet mag zou newey dat gewoon zeggen. newey zegt dat je meet 6 ophangelementen mag hebben terwijl mclaren er 8 heeft ...
Posts: 10.071
Newey had ook geprotesteerd tegen een soort beschermdeksel (5 kg.) die zij wel en Ferrari niet op de turbocharger hebben, de FIA oordeelde dat Ferrari's oplossing legaal is.
Dat zien we niet vaak, dat Newey afgetroefd wordt met regelinterpretatie.
James Allison verklaarde gister dat de verkregen data goed overeenkomen met die van de nieuwe windtunnel in Maranello, nou heb ik dat al vaker gehoord, dus eerst zien.
Posts: 5.887
@Mr.Monza: Het gaat hier om een beschermdeksel voor het 'turbo-wiel', die bij Ferrari inderdaad is geïntegreerd in de cover, waar Mercedes en Renault er een extra (3kg zware las ik) kap op hebben gezet. Dit is dus meer een battle tussen Renault, Mercedes en Ferrari ipv Newey vs Allison lijkt me.
Hoe zit het met het aanpassen van de motoren? Bij de v8's was dit nagenoeg onmogelijk, maar wat zijn de mogelijkheden nu eigenlijk?
Posts: 7.033
Ik las hier inderdaad ook over.
n rules FIA mandated that in case of compressor failure all parts must remain contained inside a car so that they don't injure spectators, mechanics, stewards... Renault and Mercedes made the shield part of their Power Unit and after 28th of February it will not be possible to change design of that shield because Power Units will be homologated. Ferrari haven't made that shield part of Power Unit, but it is a part of bodywork around compressor so that part will not be homologated and they could change it's shape, make it lighter etc...
Posts: 1.579
@Snelle Eddy.
Wat betreft aanpassingen aan de motoren; die worden, naar ik begrepen heb, geleidelijk 'bevroren'. Ik ken de percentages niet precies, maar het werkt ongeveer alsvolgt: Het eerste jaar mogen 40% van de onderdelen gemodificeerd worden, het tweede jaar 20%. het derde 10 en daarna is het net als bij de V8'en Schluss met doorontwikkelen.
Posts: 480
Door aanhalingstekens te gebruiken suggereert de schrijver hier een quote. Dat is het niet. De site Auto, Motor und Sport spreekt over: Mclaren trickst"mit der Hinterachse. Geen sprake van een vervoeging van het woord ingenieus.
Maar de vertaling kan nog slechter. Een truck is volgens mij een vrachtwagen.
Er wordt waarschijnlijk bedoeld: een ingenieuze truc, oftewel, een handigheidje, een slimme manier om iets te doen.
Posts: 2
Afwachten, maar als McLaren fan hoop ik dat ze deze achterophanging mogen behouden en er terug mee naar de top rijden.
Posts: 402
Heeft iemend een goede foto van de achetrkant?
Posts: 7.033
Ja hoor
www.formula1.com/w(...)013/dms1430a172.jpg
s29.postimg.org/jscd4yviv/mp4_29_above.jpg
www.formule1.nl/me(...)s_1391076197.98.jpg
Posts: 7.033
http://www.newsf1.it/wp-content/uploads/2014/01/sospensione-mclaren.jpg
Posts: 402
Ik vind het maar een raar ontwerp. Gevoelsmatig lijkt het meer op een parashute. Maar het zal vast wel werken door alle lucht richting vleugel/diffuser te duwen. Zijn er mensen die we exacte werking wel weten?
Posts: 402
En bedankt L. Hamilton!
Posts: 9.176
ADN,
Simpel gezegd: Het zorgt voor lage druk achter de vleugel in langzame en middelsnelle bochten waardoor de effectiviteit van de achtervleugel toeneemt. Op hoge snelheid wordt de auto tegen de grond gedrukt en komt er een gat tussen bodemplaat en wishbone waardoor de drag weer afneemt. Slim bedacht dus.
(check "the racers edge" van Peter Windsor op jijbuis. Klik daar even op recente uploads. Craig Scarborough (Scarbs) is daar vaak om dit soort zaken uit te leggen.)
Posts: 930
Ja hoor daar is Red Bull weer met gezeur over andere. Als je het zo zeker weet dat het niet mag dan moet je maar gewoon protest indienen. Ben blij dat McLaren de grenzen opzoekt.