Haas houdt hoop op Formule 1 deelname 2015

Gene Haas, zakenman en teambaas van zijn eigen Nascar-team, houdt hoop dat hij met een nieuw team aan de start kan staan in het Formule 1-seizoen van 2015, ondanks dat Bernie Ecclestone aankondigde dat zijn deelname "erg onwaarschijnlijk" is.

Ondanks Haas' fortuin, bewezen diensten als Nascar-teambaas en moderne windtunnel twijfelt Ecclestone of de 61-jarige Haas wel goed voorbereid is op een avontuur in de koningsklasse van de autosport: "Iemand kan tien miljard op zijn bankrekening hebben, maar dat wil niet zeggen dat al het geld ook wordt uitgegeven," aldus Ecclestone tegenover F1 Business-journalist Caroline Reid.

Haas bevestigde maandag dat Haas Racing Development al vijfduizend dollar aan inschrijfgeld heeft betaald aan de FIA, omdat de overkoepelende organisatie geïnteresseerden zocht voor een plek op de grid voor 2015. De Amerikaan is echter op de hoogte van de scepsis van Ecclestone: "Meneer Ecclestone denkt dat ik niet genoeg geld heb om dit te doen. Hij gelooft niet dat we een licentie krijgen, dus mijn kansen zijn waarschijnlijk niet al te groot."

Gezien het feit dat Haas' bedrijf, Haas Automation, een winst boekt van twee miljard per jaar, zijn velen ervan overtuigd dat als er een racefanaat genoeg geld heeft voor de Formule 1, dat het dan de Californiër wel is. Haas is dan ook teleurgesteld in het pessimisme van Ecclestone: "Het is wel heel erg jammer."

"Ik respecteer de man en het is een erg lastige sport, zelfs de hoogste tak van de autosport in de wereld. Ze willen teams die tien jaar mee kunnen draaien in de sport, maar wanneer meneer Ecclestone dan al zegt dat we geen kans maken op een licentie, dan is het nogal dom om door te gaan. Ik weet niet precies wat hij ons probeert te vertellen. Misschien dat het een erg ingewikkelde sport is. We hebben hem alle informatie gegeven, misschien bieden we niet wat hij zoekt. Het is echter hun proces, dat heeft men te respecteren. Als je t pusht, dan werkt het al helemaal niet," aldus Haas.

Een mogelijk speerpunt van Ecclestone zou kunnen zijn dat Haas een nieuw team wil beginnen en zich niet wil inkopen in een bestaand team. Teams moeten namelijk beschikken over gigantische budgetten om competitief mee te kunnen doen: "De grote teams spenderen tweehonderd tot driehonderd dollar, maar daar werken tien ingenieurs aan een fitting. Ik denk niet dat wij het zo zouden benaderen, maar misschien ben ik wel naïef. Ik denk gewoon dat wij Amerikanen in staat zijn om snelle machines te produceren zonder dat ze heel ingewikkeld zijn. Ik kan het mis hebben, maar ik heb dat gevoel. Iedereen zegt dat ik gek ben, maar ik was pas echt geschokt toen meneer Ecclestone zei dat ik niet weet wat ik doe. Dat deedt pijn," zo vertelt Haas.

Reacties (5)

Login om te reageren
  • redbull1

    Posts: 929

    "De grote teams spenderen tweehonderd tot driehonderd dollar" nou dan ga ik me ook maar eens inschrijven.

    • + 0
    • 28 jan 2014 - 13:39
  • Ik hoor verschillende kenners roepen dat deze meneer Haas de beste kandidaat is. Vanwege zijn geld, vanwege zijn succes in Nascar, vanwege zijn ultra moderne windtunnel. Maar als ik nu lees dat de beste man denkt met een eenvoudige Amerikaanse auto wel succesvol te kunnen zijn...
    Het is net zo dat hij een gebrek aan chassis raffinement kan compenseren met cubic inches...

    • + 0
    • 28 jan 2014 - 13:45
    • redbull1

      Posts: 929

      slechter als hrt zal het toch niet worden? en ze zullen er wel achter komen hoe moeilijk of makkelijk het is om zo'n auto te maken

      • + 0
      • 28 jan 2014 - 13:48
  • ''Ik denk gewoon dat wij Amerikanen in staat zijn om snelle machines te produceren zonder dat ze heel ingewikkeld zijn.''

    Als je zoiets zegt dan vraag je er ook wel een beetje om, alsof ''wij'' Europeanen, merken als Ferrari, Mclaren, Mercedes en Redbull.. Teams die +- gemiddeld 200 miljoen euro per jaar besteden aan de F1 simpelweg ''te ingewikkeld denken'' dat ''wij Amerikanen wel even beter kunnen''

    Ja dan maak je jezelf niet populair bij Ecclestone, maar dat ligt dit keer niet aan Ecclestone denk ik.

    • + 0
    • 28 jan 2014 - 13:47

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar