Abiteboul: "Lastiger om tegenwoordig een punt te scoren"
- Gepubliceerd op 27 dec 2013 14:30
-
10
- Door: Jeroen Jonkers
"Betrouwbaarheid is iets geks, om heel eerlijk te zijn", aldus Abiteboul tegenover Autosport. "Een paar jaar geleden kon je er vanuit gaan dat een aantal auto's de finish niet zouden halen, simpelweg vanwege de betrouwbaarheid."
De oorzaak van de betrouwbare bolides zoekt Abiteboul in de wagens zelf, maar ook in de circuits van tegenwoordig: "We praten er niet veel over, maar het heeft onder andere te maken met de layouts van de nieuwe circuits."
"Rijders kunnen van de baan gaan en er eenvoudig weer terug op rijden. Zelfs als er in de eerste bocht een ongeluk is, rijdt iedereen er omheen en dat is het dan. Ik ben zelf geen coureur, maar ik ben van mening dat de auto's van tegenwoordig eenvoudiger te besturen zijn dan vroeger."
"De coureurs zijn in staat om met hun bolides op de limiet te rijden en soms rijden ze erg dicht bij elkaar. Wanneer ze over de limiet gaan en van de baan schieten, wordt dit niet afgestraft."
"Ik ben niet van mening dat coureurs tegenwoordig een stuk beter zijn dan tien jaar geleden. Het totaalplaatje is een combinatie van de layout van het circuit, de wagens en al de overige systemen."
Trending nieuws
-
Verstappen opende de deur voor F1-debuut Antonelli
Max Verstappen heeft er volgens Jock Clear mede voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli op jonge leeftijd kon debutere...
23 jun 2026 09:26 -
Leclerc geeft toe: "Deze auto ligt Hamilton beter dan de vorige generatie"
Charles Leclerc heeft toegegeven dat Lewis Hamilton een voorsprong op hem heeft bij Ferrari. De zevenvoudig wereldkam...
23 jun 2026 10:46 -
Verstappen gebombardeerd tot favoriet voor Oostenrijk
Het team van Red Bull Racing maakt volgens Franz Tost serieuze kans op een topprestatie in Oostenrijk. De werkgever v...
23 jun 2026 10:09 -
Goed nieuws voor Verstappen: "Podium in Oostenrijk zit er zeker in"
Isack Hadjar kijkt met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur verwacht dat het team va...
23 jun 2026 08:11 -
Oud Ferrari-coureur vreest voor Leclerc: “Hamilton heeft hem mentaal geraakt”
Charles Leclerc beleeft een moeilijke periode bij Ferrari. De Monegask zag teamgenoot Lewis Hamilton de Grand Prix va...
23 jun 2026 08:48
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (10)
Login om te reagerenPosts: 666
Klopt niet echt aangezien bijna 50% van alle rijders punten krijgen. Vroeger was dit niet zo. Als je moet vertrouwen op het uitvallen van andere wagens om punten te scoren dan moet je misschien toch eens intern kijken eerder dan extern. Bij Caterham weten we wel wat er scheelt. Die twee komkommers in dienst nemen echter is ook niet het beste plan om punten te scoren.
Posts: 8.908
Onzin want de grootste oorzaak voor het feit dat zij geen punten scoren ligt extern van het bedrijf!
Ben jij nu zo kortzichtig of doe je gewoon zo?
Sinds het begin van de autosport zijn er altijd teams en coureurs afhankelijk geweest van het uitvallen van anderen om te kunnen scoren.
RedBull, Lotus, Ferrari, Mercedes scoorden altijd punten, voor het gemak zijn dat dus 8 plaatsen. Dan zijn er vervolgens McLaren, FIF1, STR, Sauber die om de overige 2 plekken strijden, dat zijn vervolgens weer 8 rijders. Dan blijven er niet veel mogelijkheden over of niet?
Posts: 8.908
Ja en daarom moet er ook een budgetplafond komen en is de nieuwe motor een goede stap. Nu nog die achterlijke regels weg over een maximaal aantal motoren en versnellingsbakken en de reglementen iets verder vrij geven zodat er weer ruimte is voor innovatie.
Dan zien we weer motoren ploffen, een bak sneuvelen en een team in de achterhoede door een ingenieuze vinding de aansluiting vinden. En dan kunnen teams als Caterham en Marussia zo maar eens in de gelegenheid komen om punten te pakken. Nu moeten ze wachten op een regenrace welke zij in de 3e versnelling gaan rijden in de hoop dat er voor ze voldoende mensen af gaan!
Posts: 66
Toch heeft hij wel een beetje een punt. Qua crashes is het door de veilige uitloopstroken een stuk minder geworden. Het gebeurd ook nauwelijks nog dat een auto de grindbak in knalt en vervolgens vast blijft zitten. Maar goed, als je op die manier punten moet scoren, zit er toch ook iets anders niet goed...
Posts: 8.908
Zie eerdere reactie!
Is al sinds het begin van de autosport zo dat enkelen op deze wijze wel voor de punten moeten gaan.
Posts: 2.635
vind ik ook .....als ik punten zou moeten scoren door het uitvallen van anderen dan blijf ik liever in mijn zetel hangen.
Punten scoor je op eigen kracht ... dat geeft je ook meer voldoening en power om een tandje bij te steken.
Een beetje regen hier en daar , domme beslissingen van anderen teams je je rijd zowaar een nette kwalificatie ........no thx dat is voor mij vooralsnog geen topprestatie maar een meevallertje. Ik zal hiermee velen op hun teentjes trappen maar het is nu eenmaal mijn mening.
Posts: 8.908
Je trapt mij er niet mee op de tenen!
Maar het getuigt wel van weinig inzicht. Laat ik beginnen te melden dat ik altijd vind dat een sporter alles uit zijn kunnen moet halen en het hoogst haalbare naar moet streven. Dat geldt dus ook voor coureurs en F1 teams!
Echter zijn er slechts voor de 1e 10 punten en als je dan gaat kijken naar de betrouwbaarheid (zoals ook hier omschreven in het artikel) dan blijkt er niets anders over dan de ijdele hoop dat anderen uit zullen vallen. Dat is geen schande en zij hoeven ook niet in hun zetel te blijven zitten. Zij kunnen met opgeheven hoofd deelnemen, daar zij onder valse voorwendselen de F1 in getrokken zijn. De regels van 2014 zouden wellicht in hun voordeel kunnen werken, afhankelijk van welke motor de beste prestaties weet te leveren en of de teams dit over weten te brengen op het asfalt.
Maar vooralsnog is het zo dat zij zich niet hoeven te schamen en dat zij enkel kunnen en mogen hopen op pech van anderen. Hopelijk zal 2014 voor hen een verandering te weeg brengen!
Posts: 4.175
Met de nieuwe regels komend jaar zou Caterham wellicht eens geluk kunnen hebben. Het nieuwe ERS, de Turbomotor en brandstofregels kunnen begin van het seizoen voor wat uitvallers zorgen...
Posts: 2.635
en waarom zou dat geluk geven aan caterham?????? waarom niet aan marussia , tr , fi , wil , enzzzzzzzzzzzzzzzzzz ??
Posts: 4.175
Dat sluit ik ook zeker niet uit. Het kan net zo goed een keer goed uitpakken voor een ander team.