user icon

Formule 1 kondigt budgetplafond aan voor 2015

  • Gepubliceerd op 10 dec 2013 08:52
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
De Formule 1 krijgt vanaf 2015 een budgetlimiet. Een werkgroep is in het leven geroepen om de exacte invulling van dat budgetplafond uit te werken. In die werkgroep zetelen vertegenwoordigers van de teams, de internationale autosportbond FIA en de commerciële rechtenhouder FOM.

Het is de bedoeling dat voor het einde van juni 2014 de regels voor het budgetlimiet afgerond zijn. Het budgetplafond geldt dan vanaf januari 2015, zo zijn de Formule 1 Commissie en de Strategy Group overeen gekomen bij een vergadering in Parijs.

De uitgaven van de teams houden de gemoederen al langere tijd bezig. De vorige FIA-voorzitter Max Mosley probeerde al eens een budgetlimiet door te drukken. Hij zette in op een plafond van 40 miljoen pond, maar onder hevige oppositie van de teams ging dat plan de prullenbak in.

Reacties (12)

Login om te reageren
  • lars75

    Posts: 8.908

    Dat zeg ik net ergens anders :-)

    In mijn ogen één van de belangrijkste stappen die de F1 te maken heeft.

    Nu nog alle restricties weg en we kunnen weer vooruit!

    • + 0
    • 10 dec 2013 - 09:00
    • Tifoso

      Posts: 2.862

      Volledig mee eens. Ik wil niet al die beperkingen die ze nu hebben bedacht om de kosten te reduceren. Budget limiet is dan een betere optie maar dan niet 40 miljoen wat een vijfde van het budget is dat ze nu hebben. Doe het realistisch en bouw het langzaam af tot 100 miljoen of zo, het moet namelijk ook niet een cheap ass serie worden. Het moet wel de eye-candy van de motorsport blijven. Ik denk dat er wel 5 a 6 teams zijn die dat nu al kunnen ophoesten. Dat de rest het niet kan opbrengen wil niet zeggen dat ze meteen kansloos zijn. Verschillen worden kleiner dus de kleinere teams kunnen ook hier en daar voor verrassingen zorgen. Kom maar op met vrije motor ontwikkeling, onbeperkt testen, etc en weg met DRS, verplichte pitstops, etc.
      Belangrijkste zal zijn hoe ze dit willen controleren want wat als sponsoren bepaalde kosten voor hun rekening gaan nemen, etc. dat soort gaten moeten goed dichtgetimmerd en gecontroleerd kunnen worden.

      • + 0
      • 10 dec 2013 - 09:40
    • lars75

      Posts: 8.908

      cheap ass serie?

      Met 40 miljoen zitten ze nog steeds op 200% van de eerst komende serie daaronder!

      Enig idee hoeveel 40 miljoen is?

      • + 0
      • 10 dec 2013 - 10:17
    • 100 miljoen lijkt me een eerlijke restrictie.

      • + 0
      • 10 dec 2013 - 11:30
    • @Plukjee en Tifoso
      100 miljoen dat is pakweg 3000 x Jan Modaal om twee autootjes 19 wedstrijdjes te laten rijden over de hele wereld, ik vind het eigenlijk nog buiten alle proporties.

      Controle op die budgets lijkt mij onmogelijk, zeker bij de fabrieksteams. Die hebben zoveel afdelingen waar je wat research \"weg kan schrijven\" onder een andere noemer dan F1 wat een team als Marussia nooit zal kunnen. Het is gewoon erg moeilijk om een echt budgetplafond in te stellen.

      • + 0
      • 10 dec 2013 - 12:18
    • Tifoso

      Posts: 2.862

      @Lars & Jim Clark, het moet daarom ook niet bedoeld zijn voor jan modaal. Het moet een niche serie en vooral high end serie blijven.
      Het zijn daarnaast niet zomaar auto\'s, die door jan en alleman ontworpen kan worden. Als je dat wilt ga je maar naar karts kijken of zo. Daarnaast zit daar voor een groot deel ook onkosten voor transport e.d. in. Eigenlijk zou dat voor de rekening van Bernie komen, die wil dat de races zo ver weg plaatsvinden. Vroeger toen maar een handvol races buiten Europa plaats vonden kon je nog met de vrachtwagen van GP naar GP rijden, daar mag ook wel weer naar gekeken worden.

      • + 0
      • 10 dec 2013 - 15:07
    • lars75

      Posts: 8.908

      @Tifoso
      En dat kan niet voor 200% tot 300% van het budget van het WEC, leMans, Indycars, GP2 of DTM? Wanneer je slechts 200% meer uitgeeft ben je niet niche genoeg?

      • + 0
      • 10 dec 2013 - 21:06
  • Kevin

    Posts: 4.810

    Alweer.

    • + 0
    • 10 dec 2013 - 09:24
  • Ik moet het nog zien gebeuren.
    Zal wel weer een politiek vormgegeven draak van een regel worden met uitzonderingen voor:
    - teams die hun eigen motoren bouwen
    - prijsgeld van het afgelopen seizoen wordt miet meegerekend
    - het salaris van (top-) coureurs valt buiten de limiet
    - de salarissen van 3 (top-) ontwerpers wordt buiten de limiet gehouden
    - ...
    En aan het eind van de rit is het RedBull die alles tegen houdt (want waar anders laat je die belachelijke marges die op dat cafeïne / suikerdrankje verdiend worden?)

    • + 0
    • 10 dec 2013 - 11:07
    • Sprokkel

      Posts: 517

      Nou ja... meneer Mateschnitzel kan in dat geval altijd Sauber, FI, en Marussia nog opkopen om er een of ander satteliet Bull team van te maken.

      • + 0
      • 10 dec 2013 - 12:34
  • Met die 40miljoen die MoSSley voorstelde kunnen de topteams zonder sponsors rijden. Bernie betaald voor hun genoeg uit tv gelden e.d..

    • + 0
    • 10 dec 2013 - 14:19
    • Oeh jaaaa !!! Goed plan!

      Een rooie Ferrari
      Een zilveren Merc
      Een groene Lotus
      Een oranje McLaren

      • + 0
      • 10 dec 2013 - 16:19

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar