user icon

Maserati kondigt toetreding tot Formule E aan voor 2023

  • Gepubliceerd op 11 jan 2022 09:05
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra

Maserati keert volgend jaar in officiële hoedanigheid terug in de autosport. Het Italiaanse merk stapt in de Formule E. Maserati was begin dit millennium met de MC12 in de GT1-klasse voor het laatst actief in de racerij. De autofabrikant maakt in 2023 een rentree en heeft daarvoor de Formule E uitgekozen, in verband met de lancering van de elektrisch aangedreven Folgore-lijn.

Het is nog niet duidelijk of Maserati een eigen fabrieksteam aan de start zal brengen in de Formule E of de handen ineen slaat met een van de bestaande renstallen. Directeur Davide Grasso: "Als merk zijn we trots om terug te keren waar we thuis horen, als hoofdrolspelers in de racewereld. In de wedloop richting meer performance, meer luxe en meer innovatie is Folgore onweerstaanbaar en vertegenwoordigt het de puurste vorm van expressie voor Maserati."

"Dat is waarom we besloten hebben om in de Formule E onze rentree in de autosport te maken, om onze klanten rechtstreeks te ontmoeten in het centrum van diverse grote steden over de hele wereld en om de drietand (het logo van Maserati, red.) de toekomst in te leiden", aldus Grasso.

De nieuwbakken FIA-president Mohammed Ben Sulayem is in zijn nopjes met de komst van Maserati in de Formule E. "Dat een iconisch automerk als Maserati, met een trots en succesvol erfgoed in de racerij, zich aan deze serie verbindt, is een bewijs van het overweldigende vertrouwen in de Formule E richting het volgende tijdperk voor deze klasse. De nieuwe Gen3-eenzitter zal het neusje van de zalm op gebied van duurzaamheid, technologie en performance zijn."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • MaseratE

    • + 3
    • 11 jan 2022 - 09:13
    • Metzeler

      Posts: 209

      Registreren die naam !!!

      • + 1
      • 11 jan 2022 - 09:26
    • @Metzeler: Dat heb ik al geprobeerd, maar het kon niet meer. Volgens de online administratie was iemand me net voor; een of andere D. Grasso, geloof ik ;-)

      • + 1
      • 11 jan 2022 - 09:31
  • Ik heb marketing gestudeerd en volg mij snappen ze het niet helemaal daar bij Maserati. Er nemem niet voor niets andere fabrikanten afscheid van de FE. Er kijkt geen hond naar want het doet pijn aan je ogen en door het gebrek aan diversificatie in de FE kan je je onmogelijk onderscheiden van concurrenten. Daarnaast gaat niemand naar de Maserati dealer om een zo groen mogelijke auto te kopen.
    Maar goed, succes ermee Maserati!

    • + 0
    • 11 jan 2022 - 11:19
    • NoBullshit@ ik bewonder je achtergrond, een prachtig en divers vak, maar mijns inziens zijn de tv cijfers van FE zo slecht nog niet. In vergelijking met F1 valt alles in het niets uiteraard.

      Maserati is onder FIAT zwaar onderbelicht gebleven de laatste jaren... ik denk dat Stellantis een strategie moet kiezen voor dit merk die 180 graden draait, met het vooruitzicht op de EU regels van 2030.

      • + 0
      • 11 jan 2022 - 13:34
  • Vlaflip

    Posts: 85

    Formule E is gelijk aan 'wippen met condoom'

    • + 0
    • 11 jan 2022 - 11:23
    • Das altijd nog beter den niet wippen (met of zonder condoom).
      Maar ik snap je punt.

      Overigens is het dan de vraag of het Pirelli rubber is ofmrijdg de FE met beter rubber?

      • + 0
      • 11 jan 2022 - 12:41
  • Lol. Ze willen een hoofdrolspeler in de racewereld worden en kiezen vervolgens voor de FE...

    • + 0
    • 11 jan 2022 - 13:59
  • Kampsie

    Posts: 407

    Ik zal de mijne vanavond weer eens aanslingeren om de co2 uitstoot weer een beetje te compenseren.

    • + 0
    • 11 jan 2022 - 14:31
    • Dan maar hopen dat beide turbo's het doen? ;-)

      • + 0
      • 11 jan 2022 - 16:38
    • Kampsie

      Posts: 407

      Ja die doen het prima 👌

      • + 0
      • 11 jan 2022 - 16:45
    • Top!

      • + 0
      • 11 jan 2022 - 16:51

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar