user icon
user icon

Frijns maakt indruk in vrije trainingen voor ePrix Santiago, Di Grassi en Lopez snelsten

  • Gepubliceerd op 26 jan 2019 15:38
  • comments 20
  • Door: Bjorn Smit

Robin Frijns kan met een goed gevoel naar de kwalificatie voor de derde ePrix van het Formule E-seizoen 2018/19 toewerken. De Nederlander noteerde in de vrije trainingen de vierde en tweede tijd. Lucas di Grassi was de snelste in sessie 1, José Maria Lopez in de tweede training.

Di Grassi was de snelste in een rommelige sessie, die iets uitliep door een crash van Sebastien Buemi. Dat deerde de Braziliaan dus niet echt, want met 1:08.630 was hij ruim een tiende sneller dan Pascal Wehrlein. De bolides van Virgin Racing zaten er goed bij, want Sam Bird noteerde de derde tijd. Hij werd op de voet gevolgd door Frijns en de Techeetah van regerend kampioen Jean-Eric Vergne.

Frijns nam zijn goede vorm mee naar de tweede vrije training, want de Nederlander stond tot kort voor het einde van sessie bovenaan met een 1:08.260. In de laatste drie minuten zette Lopez echter een snellere tijd neer met een 1:08.194. Op een tiende achter de Argentijn eindigde Di Grassi de training als derde, gevolgd door Bird en Wehrlein.

De kwalificatie voor de ePrix van Santiago wordt om 16.00 uur Nederlandse tijd verreden. De race volgt om 20.00 uur en beide sessies zijn live te volgen op Ziggo Sport Racing en Eurosport 1.

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Stoffel daar ook niet best? ik volg het niet echt maar die zou daar toch wel effe zijn naam waarmaken. Of zit er echt een groot verschil tussen de wagens?

    • + 0
    • 26 jan 2019 - 16:04
    • Stoffel heeft nogal moeite met energie besparen, maar dat heeft iedereen. Dus hij zal wel niet hard genoeg rijden. er zal wel wat verschil zitten tussen die wagens, maar hier is de invloed van de coureur een stuk groter dan in F1.

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 16:32
    • StevenQ

      Posts: 5.513

      maar Stoffel was in de Q net 5e en zit dus in de Superpole, en Frijns slechts 16e

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 16:37
    • Ik heb alleen de live timing kunnen zien, maar ik begrijp er maar weinig van. Ze kwalificeren in 4 verschillende groepen. En blijkbaar als je in de verkeerde groep zit dan heb je pech en zal je ergens acherin het veld moeten starten? En wat is nou weer een superpole?

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 16:42
    • Dit kwalicatieformat slaat helemaal nergens op. De 4 groepen waarin de coureurs dmv loting (wtf!) worden ingeloot is zwaar oneerlijk, de 1e groep moet de baan schoon rijden, en de groepen daarna profiteren daarvan omdat de baan steeds sneller wordt. Dit zorgt wel voor veel spektakel in de race, omdat de snellere coureurs/auto's zoals Vergne, Lotterer, Dámbrosio, Frijns en Da Costa aan een opmars moeten beginnen.

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 16:52
    • Boutsen

      Posts: 709

      @Schwantz, het is idd oneerlijk tegenover groep 1 deze keer, maar in Saudi waren de latere groepen dan weer in het nadeel. Iedere race is er wel een of andere groep die prijs heeft. Alle wagens tegelijk de baan opsturen kan trouwens niet, want daar zijn de circuits te kort voor. Loting lijkt me dan uiteindelijk nog de beste manier om de kwalificatie aan te pakken. En het draagt bij aan het spektakel want iedere race zijn er wel enkele toppers die midden of achteraan het veld moeten starten.

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 17:21
    • dus ipv van sport is het meer een soort bingo?

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 17:23
    • @ROYALERE

      Stoffel niet te best, jammer.
      Hij kan er echt niks van. ;-)

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 17:26
    • Kwalificaties in groepen, superpole, fanboost, attack mode. Ik vind het niet om aan te zien. Er rijden een hoop coureurs mee die ik wel interessant vind om te volgen, maar alles wat autosport mooi maakt zie ik amper terug in de FE.

      Als ze niet allemaal tegelijk de baan op kunnen doe dan in ieder geval de groepen indelen op basis van de stand in het kampioenschap. Wie verzint het nou om dit met een loting te doen?

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 18:27
    • Dat zeg ik niet STOF, Ik volg dit circus niet maar ik zie hem zelde hoog staan. Daarom vraag ik het ook.

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 18:42
    • Boutsen

      Posts: 709

      @Royalere, ter verduidelijking, hij rijdt voor HWA. Een nieuw team in de FE. Zowel Vandoorne, zijn teammaat Paffett als iedereen binnen het team zijn rookies en hebben dus alles nog te leren. HWA zal vanaf volgend jaar het officiele Mercedes team worden met Mercedes motoren en ze beschouwen dit seizoen als een leerjaar zonder echte ambities te koesteren. Hun simulator staat zelfs nog niet op punt en is op dit moment nog niet eens bruikbaar. Daarenboven gebruiken ze dit seizoen Venturi motoren, de zwakste van het pak. Venturi heeft heel wat betrouwbaarheidsproblemen en hun energy recovery is ronduit slecht. Als je Vandoorne's prestaties wil inschatten, kan je dat best doen door die te vergelijken met de andere Venturi coureurs: Massa, Mortara en Paffett. Tegenover de Audi's, Nissans, Jaguar, BMW en DS maken ze onder normale omstandigheden geen schijn van kans. Het feit dat hij al tweemaal binnen de top 5 mag starten in dat hok, toont aan dat hij best wel een potje kan sturen. In Marrakesh begaf zijn motor het in de kwali, maar hij was op dat moment het snelste rondje van allemaal aan het neerzetten. Hij doet dat goed hoor, alleen wordt hij geplaagd door technische problemen net zoals de andere Venturi coureurs. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat hij het tijdens de vorige race zelf heeft verknald in de eerste bocht ... Het is een moeilijk begin door allerlei omstandigheden en door eigen foutjes, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.

      • + 2
      • 26 jan 2019 - 20:04
  • Frijns 3e in de 1e kwalificatiegroep, maar dat was ook de zwaarste groep met alleen maar toppers. Hopelijk blijft hij binnen de top 5 om voor pole te ogen rijden zometeen.

    • + 0
    • 26 jan 2019 - 16:11
  • Schitterende kwalificatie! Het hele veld is overhoop gehaald!

    Tweet

    • + 0
    • 26 jan 2019 - 16:46
  • Superpole:

    1.Pascal Wehrlein !
    2.Sebastien Buemi
    3.Sam Bird.
    4.Stoffel Vandoorne !
    5.Daniel Abt
    6.Lucas Di Grassi

    • + 0
    • 26 jan 2019 - 16:49
    • Einduitslag startgrid, maar DiGrassi en Stoffel nog under investigation.
      Knap van rookie Wehrlein!

      Di Grassi - Buemi
      Wehrlein - ABT
      Vandoorne- Bird
      Mortara - Günther
      Sims - Massa
      Lopez - Evans
      Vergne - Rowland
      Lotterer - Frijns
      Paffett - Da Costa
      Turvey - Piquet
      D'Ambrosio - Dillmann

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 17:25
    • @PIETJE BELL

      Waarvoor is Stoffel in onderzoek?

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 17:33
    • StevenQ

      Posts: 5.513

      de pits uitrijden bij rood licht

      • + 1
      • 26 jan 2019 - 17:40
    • Stoffel moest naar plaats 6, maar blijft op plaats 5 omdat di Grassi
      is gediskwalificeerd.

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 19:03
    • Dus één plaatsje verloren en weer terug gewonnen.
      Da's straf.

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 19:53
  • Waarom dat FE geleuter op F1 site? Als ik die zie dan moet ik denken aan mijn Scalextric racebaan uit 1964. Die maakte ook zo'n plastic ''piepgeluid''.

    • + 0
    • 27 jan 2019 - 07:53

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Team Rapax
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land FR
  • Geb. datum 5 okt 1991 (28)
  • Geb. plaats Montelimar, FR
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,86 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa 2019
Australië
29 - 31 maa 2019
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr 2019
China
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan
10 - 12 mei 2019
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei 2019
Monaco
7 - 9 jun 2019
Canada
21 - 23 jun 2019
Frankrijk
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië
26 - 28 jul 2019
Duitsland
2 - 4 aug 2019
Hongarije
30 - 1 sep 2019
België
6 - 8 sep 2019
Italië
20 - 22 sep 2019
Singapore
27 - 29 sep 2019
Rusland
11 - 13 okt 2019
Japan
25 - 27 okt 2019
Mexico (land)
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov 2019
Brazilië
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa 2019
Australië Albert Park
29 - 31 maa 2019
12 - 14 apr 2019
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei 2019
23 - 26 mei 2019
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun 2019
21 - 23 jun 2019
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul 2019
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug 2019
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep 2019
6 - 8 sep 2019
Italië Monza
20 - 22 sep 2019
27 - 29 sep 2019
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt 2019
25 - 27 okt 2019
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov 2019
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar