user icon
user icon

Telefoontje van Wolff zorgde voor overstap van Vandoorne naar Formule E

  • Gepubliceerd op 18 okt 2018 17:17
  • comments 29
  • Door: Niels Langenberg

Stoffel Vandoorne heeft onthuld dat een telefoontje van Mercedes-teambaas Toto Wolff ervoor heeft gezorgd dat hij volgend jaar voor het Formule E-team van HWA gaat rijden. Dat team is aangesloten bij Mercedes en is nu dus de uitkomst gebleken voor de Belg, die voor volgend jaar geen plek meer had in de Formule 1.

"Het eerste contact was volgens mij in september. Eigenlijk werd ik gebeld door Toto en hij vroeg me of ik er interesse in had om voor HWA in de Formule E te rijden en ik hoefde door niet echt lang over na te denken."

"Ik denk dat HWA een team is die het in het verleden geweldig heeft gedaan. Afgelopen weekend wonnen ze in de DTM nog het kampioenschap. De plannen voor de toekomst zien er erg spannend uit. Toen ik de kans kreeg om in de Formule E te rijden voor HWA, wetende wat de toekomst ging brengen, hoefde ik er zeker geen tweede keer over na te denken", aldus Vandoorne. 

Reacties (29)

Login om te reageren
  • Mooi voor Stoffel. Sympathieke vent die op het verkeerde moment bij het verkeerde team zijn F1 debuut maakte. Verdient nog een tweede kans in de F1.

    Maar wat valt de snelheid van die nieuwe FE bolides tegen zeg. Uiterlijk hele mooie open wheel auto's. En dan gemiddeld 144kmh rijden is wel erg teleurstellend. Wel mooi dat we van de wagenwissel af zijn komend seizoen. Ik vind dat de FE wel spectaculair racen oplevert, ondanks het gemis aan geluid. Maar daar zullen we voor de toekomst toch aan moeten wennen.

    • + 6
    • 18 okt 2018 - 17:20
    • Arie54

      Posts: 2.729

      Ga er maar eens inzitten, dan schijt je bagger als zo'n ding accelereert.

      • + 0
      • 18 okt 2018 - 18:03
    • KoBus

      Posts: 2.382

      @ARIE54

      Hahaha, dat had ik al toen ik eens mee mocht (en later zelf rijden) in een Tesla....
      Bammmm, wat een trekkracht...

      • + 0
      • 18 okt 2018 - 18:13
    • delange

      Posts: 1.132

      je vergeet wel dat de tracks dat gemiddelde uiteraard ook naar beneden halen.

      • + 2
      • 18 okt 2018 - 18:56
    • In de toekomst waterstofmotoren in de F1 en die maken gewoon geluid hoor!

      • + 0
      • 18 okt 2018 - 19:28
    • Heb ook meegereden in de snelste Tesla, 0-100 in 3,9 sec? je voelt het wel maar door het gebrek aan geluid lijkt het niet heel bijzonder.

      • + 1
      • 18 okt 2018 - 19:48
    • Darlos, de auto's op waterstof maken ook geen geluid ;-) die zetten de waterstof om naar elektriciteit en rijden daar op.

      Waterstof als verbrandings brandstof heeft een heeeeeeeeeel laag rendement

      • + 0
      • 18 okt 2018 - 20:07
    • Tata gaat een hele fabriek bouwen voor 2021, maar dat levert maar een druppel op een gloeiende plaat aan de energie die ze verbruiken..

      • + 0
      • 18 okt 2018 - 20:54
    • delange

      Posts: 1.132

      @ NEPPATSREV wat een trage Tesla was dat ???

      • + 1
      • 18 okt 2018 - 21:44
    • Er zijn waterstofmotoren op basis van verbranding die al aardige rendementen laten zien. Dat gaat de goede kant op.

      • + 0
      • 19 okt 2018 - 06:17
    • F312

      Posts: 735

      @ NINO FARINA

      Waterstof o.b.v. verbranding is een gestoord idee.
      Als je schone waterstof maakt, dus door elektrolyse van water dan ben je al 50% energy kwijt. In een verbrandingsmotor heb je een rendement van 25-30% en dus is je totale rendement maar 12,5-15%. Dan heb ik het nog niet eens over de energiekosten van transport en het comprimeren van H2 om het mee te kunnen nemen.

      Waterstof icm met een brandstofcel is al een ridicuul idee voor in een auto laat staan als je het dan ook nog eens heel inefficient gaat verbranden.....

      Vanaf windmolen / zonnecel t/m voortstuwing in een auto is er met H2 3x zoveel energie nodig als je dit via waterstof en een brandstofcel doet dan met het opladen van een accu. Daarnaast zijn de kosten 4x zo hoog als met een accu.

      • + 0
      • 19 okt 2018 - 08:41
    • Check de aangepaste Volvo van Ulemco. Gaat de goede kant op!

      • + 0
      • 19 okt 2018 - 10:13
  • Leuk voor hem en wat schuift het? ;)
    Dat hij dus lekker dichtbij Mercedes zit, is alleen maar goed voor zijn toekomst. Nu moet hij het waarmaken en misschien ga ik het wel volgend jaar volgen met de namen die nu bekend zijn.

    • + 0
    • 18 okt 2018 - 17:21
  • Dat is niet echt verwonderlijk.
    Stoffel was vrij en op deze manier wordt de link met Mercedes verklaard.

    • + 1
    • 18 okt 2018 - 17:21
    • Ja ze zetten hem in 2020 in de Mercedes. haha echt niet....

      • + 1
      • 18 okt 2018 - 18:02
    • @ALONSO FAN

      Lezen wat ik schrijf hé.
      Ik schrijf nergens dat Stoffel in 2020, F1 rijd bij Mercedes.
      HWA wordt gelinkt aan Mercedes, meer is er niet.

      • + 3
      • 18 okt 2018 - 18:14
    • snailer

      Posts: 3.144

      Helaas begint Stoffel zijn leeftijd tegen zich te keren voor een terugkeer naar F1. Maar wie weet als hij weer zo dominant is als voor de F1 zit er toch nog een F1 stoel in. Ik verwacht het niet.
      Stoffel, veel mensen zullen sneers als deze bliven geven. Er is geen vermaak als leedvermaak. Zwijgen is goud. Stoffel zit goed zo. Misschien vind ik het wel een beetje jammer dat hij niet koos voor Indi. Daar had hij zich op grote snelheid kunnen bewijzen en dan zou ik de Indi (om Stoffel) wel zijn gaan volgen. FE vind ik helaas niet boeiend.

      • + 1
      • 18 okt 2018 - 18:29
  • Hansnah

    Posts: 275

    Fijn voor Stoffel. Hopelijk komt hij hierbij beter uit de verf dan bij Mclaren.

    Off Topic
    Waar blijven de berichtgevingen over:
    1. Perez die voor 2019 heeft getekend bij RPFI
    2. Coca Cola sponsoring van McLaren voor de laatste 4 rondes van dit jaar

    • + 1
    • 18 okt 2018 - 17:23
    • rice

      Posts: 1.938

      Rustaagh;) Het artikel van de nieuwe motor van Renault kwam ook pas 5 uur later online, ze moeten eerst alles herschrijven / vertalen.

      Maar die deal met Coca Cola en de submerken van het concern is een mooie opsteker voor Mclaren, lees dat er een mogelijkheid bestaat om de deal te verlengen.

      Wat ook bijzonder nieuws is, is het nieuwtje dat Torro Rosso twijfelt of ze de nieuwe Honda motor nog gaan inzetten dit seizoen. De upgrade is misschien iets te vroeg door Honda geïntroduceerd waardoor Torro Rosso nog de nodige vraagtekens heeft over de motor. Gasley zei het volgende: "in een ideale wereld hadden ze er meer kilometers mee gedraaid op de testbank."

      • + 0
      • 18 okt 2018 - 17:33
    • Coca cola?

      Damn dat hebben ze goed voor bij elkaar bij Mclaren , dat is een van de grootste bedrijven ter wereld ..

      • + 0
      • 18 okt 2018 - 17:59
    • Rikkie

      Posts: 104

      Deze berichten horen niet thuis bij dit topic

      • + 1
      • 18 okt 2018 - 18:01
    • Nou rikkie
      Voor jou Ontopic :

      Die gladjakker Toto heeft allang door dat Stoffel zonder politieke spelletjes die bij Mclaren aan de gang waren en chaos van Alonso om hem heen best wel snel kan zijn , en wil hem wellicht in de Formule E meemaken / volgen

      • + 1
      • 18 okt 2018 - 18:09
  • Offtopic Incoming BREAKING: Sergio Pérez rijdt ook volgend jaar voor Force India

    • + 0
    • 18 okt 2018 - 17:40
  • ray1975

    Posts: 2.400

    Het is je gegund Stoffel... Te lief voor de F1, maar hopelijk vermorzelend voor de Fe...

    • + 0
    • 18 okt 2018 - 19:24
    • John6

      Posts: 3.808

      Aan de andere kant hij heeft toch in de F1 gereden, is maar voor weinig rijders weggelegd, zoveel stoeltjes zijn er niet. Hoop dat hij het goed zal doen in de Formule E kan hij zich daar op focussen in de toekomst.

      • + 0
      • 19 okt 2018 - 05:10
  • Top van Toto....Daar hoor ik niemand over. Anders had Stoffel gewoon in de WW gezeten.

    • + 0
    • 18 okt 2018 - 19:45
    • Da's waar, er liep al een paar weken het gerucht, maar dat Toto le hero er tussen zat was nog niet geweten.
      En dom is Toto ook niet ;-)

      • + 0
      • 18 okt 2018 - 20:06
    • JM_K

      Posts: 742

      @Dutch... idd 😉😀

      • + 0
      • 18 okt 2018 - 21:12
    • Kon altijd nog als taxi chauffeur aan de slag...

      • + 0
      • 18 okt 2018 - 22:39

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 6 dec 1982 (37)
  • Geb. plaats Oban, Groot Brittannië
  • Gewicht 53 kg
  • Lengte 1,68 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender