user icon

Norris: "Ik verwacht dat De Vries in 2019 Formule 2-titel wint"

  • Gepubliceerd op 24 maa 2019 11:29
  • comments 18
  • Door: Bjorn Smit

Nyck de Vries maakte veel indruk tijdens de Formule 2-tests en dat heeft Lando Norris ook gezien. De McLaren-coureur denkt dat zijn collega uit het opleidingsprogramma van het team in 2019 de grote favoriet voor de Formule 2-titel is.

De Formule 2 werkte zes testdagen af voorafgaand aan het nieuwe seizoen, dat volgende week in Bahrein zal beginnen. Van die zes dagen was De Vries vier keer de snelste man en ook de andere dagen eindigde hij in de top 3. De Nederlander lijkt dus de man in vorm te zijn in de laatste opstapklasse richting de Formule 1 en in zijn derde seizoen in de klasse wil hij graag de titel pakken. Norris, afgelopen jaar tweede in het kampioenschap, vindt dat geen onrealistisch doel.

'Nyck de man om wie alles draait'

“Ik heb de tests een beetje gevolgd en Nyck is dit jaar duidelijk de man waar het allemaal om draait", vertelde Norris aan Motorsport.com. "Tot dusver lijkt hij de sterkste te zijn. Hij gaat bovendien zijn derde Formule 2-seizoen in, terwijl een groot aantal van zijn tegenstanders dit jaar in het kampioenschap debuteert. Hij heeft daarmee een behoorlijk groot voordeel.”

“Er rijden echter  ook nog een paar andere jongens met ervaring mee, zoals Sergio Sette Camara, Nicholas Latifi, Jack Aitken en Louis Deletraz. Er staan dus behoorlijk wat snelle coureurs op de grid die net zo goed zijn als Nyck en straks in Bahrein ongetwijfeld competitiever zullen zijn dan tijdens het testen. Ik denk dan ook dat we dit jaar een aantal spannende races te zien krijgen."

De Vries favoriet voor titel bij Norris

Norris ziet in De Vries de gedoodverfde winnaar van het Formule 2-kampioenschap. Of de Nederlander daarmee dan ook een kans gaat afdwingen in de Formule 1, dat vindt Norris lastig in te schatten. "Nyck is zonder twijfel een zeer goede rijder. Dat heeft hij in verschillende klassen laten zien. Maar wie een kans verdient en wie niet, is een moeilijke. Soms heb je als coureur een beetje geluk nodig."

"Er zijn genoeg voorbeelden van coureurs die goed genoeg waren voor de Formule 1, maar het om een of andere reden niet hebben gehaald. Maar Nyck is een sterke rijder en ik verwacht dat hij dit jaar het Formule 2-kampioenschap wint. Veel mensen verwachten dat. Maar ik ben niet degene die bepaalt of hij daarna ook een kans in de Formule 1 moet krijgen.”

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Kan best, En dan? Mclaren is goed bezet en alle andere teams ook wel aardig. Misschien Williams? Maar ik weet niet of hij nog ergens een berg goud heb liggen. En die zullen dan wel eerder voor Ocon gaan.

    • + 0
    • 24 maa 2019 - 11:48
    • En dan? WEC (Jumbo)? En Nyck heeft al meerder FE (Virgin Audi) tests gedaan, maar ook getest voor Audi DTM. Zoiets zal het wel worden denk ik.

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 12:07
    • Is dat dan echt een verbetering? kan je net zo goed in de F2 blijven toch?

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 12:10
    • De kampioen van de F2 moet verplicht naar een andere klasse, dus in de F2 blijven is bij een kampioenschap voor Nyck geen optie.

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 12:28
    • Oh dat wist ik niet, Bedankt voor de info. Testrijder misschien een mogelijkheid?

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 12:29
    • Nyck kan misschien met een schuin ook kijken naar het stoeltje van Albon, maar dan moet 'ie wel met overmacht F2 winnen.

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 12:46
    • StevenQ

      Posts: 8.547

      voorlopig doet Albon het goed en Nyck is ook nooit Red Bull coureur geweest

      daarnaast heeft Albon als Thai natuurlijk wel een voordeel(aangezien Red Bull van oorsprong Thais is en een gedeelte van het bedrijf nog steeds Thais is)

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 14:28
  • Hourpower

    Posts: 428

    De druk op de schouders dus dit jaar. Het moet dit jaar gebeuren en volgend jaar naar de Formule 1. Alles minder dan dat zal voor hem als teleurstelling voelen. Wie weet maakt hij dan kans bij Toro Rosso als Kvyat doorschuift naar RedBull.

    • + 0
    • 24 maa 2019 - 12:15
    • En Gasly zetten we dan maar op straat? of albon?

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 12:20
    • John6

      Posts: 7.157

      Reken daar maar niet op, de beste uit de F2 rijden al in de F1 dus ja, nee die gaat geen F1 halen Nyck is mijn idee, zijn tijd was een paar jaar geleden om te slagen, hij kan toch andere klasse gaan rijden, ik zie het probleem niet zo.

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 12:24
    • Hourpower

      Posts: 428

      @Royalere Je weet hoe makkelijk dat gaat bij Marko

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 12:27
    • Ja dat weet ik maar de Vries is echt niet beter dan gasly denk ik. dus dan zouden ze Gasly wel in de TR zetten. Kvyat gaat nooit meer in de RB rijden denk ik waarom zouden ze dat doen? . Gaat gewoon niet gebeuren. Dan zie ik ze nog eerder voor Perez/Hulkenberg gaan.

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 12:32
    • Hourpower

      Posts: 428

      @ Royalere Eerlijk gezegd denk ik ook dat het moeilijk wordt voor de Vries of hij moet dit jaar écht uitblinken en laten zien dat hij een volwassen coureur is geworden die zich sterk verbeterd heb. We wachten het maar af.

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 12:44
    • Gaat niet gebeuren. Dr Marko heeft twee nieuwe speelgoedjes gevonden in Dan Ticktum en Liam Lawson. Daar komt niks tussen. Ticktum is gek, gestoord, maf en idioot gebleken, maar hij gaat in de Super Formula de laatste licentiepunten scoren en volgend jaar wss Albon vervangen. Kvyat is bij Ferrari een ideale testdriver gebleken dus die blijft nog 1 a 2 jaar tot Lawson er klaar voor is

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 12:51
    • ringo

      Posts: 3.620

      De vraag heeft heeft nyck uberhaupt een interesante achtergrond ? norris zijn vader is vermogend. alleen talent kom je er niet.

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 20:25
    • @ringo: de afgelopen twee seizoenen had Nyck de hulp van de Gelael clan. Sean Gelael was zijn teamgenoot bij Prema en al in de tijd dat hij met Rapax en Racing Engineering reed, deelde Nyck info met Gelael. In ruil daarvoor kreeg hij steeds een KFC sponsor bucket. Weet alleen niet of hij die "finger lickin good" ondersteuning bij ART nog heeft :p

      • + 0
      • 24 maa 2019 - 20:56
  • Ik heb het ook al eerder geschreven hier dat zijn beste kans om te promoveren vorig jaar was maar hij werd helaas 4e en viste achter het net.
    Er rijden gewoon teveel jonge veelbelovende talenten nu in de F1 maar heel misschien zou hij baat kunnen hebben bij een eventuele NL GP volgend jaar, mits hij wel dominant kampioen wordt (ik bedoel dus extra sponsoring vanuit NL bij een NL GP)

    • + 0
    • 24 maa 2019 - 13:02
  • Is de Vries nog altijd Mclaren coureur? Wie weet hoe dat is gegaan afgelopen jaar want er waren toen toch berichten dat Mclaren de Vries niet zou verlengen?

    • + 0
    • 24 maa 2019 - 18:11

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race

    16:00 - 18:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    16:00 - 18:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    16:00 - 18:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    16:00 - 18:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Ga jij een Grand Prix bezoeken in 2023?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2
  • Podiums 0
  • Grand Prix 1
  • Land NL
  • Geb. datum 6 feb 1995 (27)
  • Geb. plaats Sneek, NL
  • Gewicht 52 kg
  • Lengte 1,65 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2023

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
3 - 5 maa
Bahrein
17 - 19 maa
Saoedi-Arabië
31 - 2 apr
Australië
28 - 30 apr
Azerbeidzjan
5 - 7 mei
Verenigde Staten van Amerika
19 - 21 mei
Italië
26 - 28 mei
Monaco
2 - 4 jun
Spanje
16 - 18 jun
Canada
30 - 2 jul
Oostenrijk
7 - 9 jul
Groot Brittannië
21 - 23 jul
Hongarije
28 - 30 jul
België
25 - 27 aug
Nederland
1 - 3 sep
Italië
15 - 17 sep
Singapore
22 - 24 sep
Japan
20 - 22 okt
Verenigde Staten van Amerika
27 - 29 okt
Mexico (land)
3 - 5 nov
Brazilië
17 - 19 nov
Verenigde Staten van Amerika
24 - 26 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2023

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 maa
17 - 19 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
31 - 2 apr
Australië Albert Park
28 - 30 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
5 - 7 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
19 - 21 mei
26 - 28 mei
Monaco Monte Carlo
2 - 4 jun
16 - 18 jun
30 - 2 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
7 - 9 jul
Groot Brittannië Silverstone
21 - 23 jul
Hongarije Hungaroring
28 - 30 jul
25 - 27 aug
Nederland Circuit Zandvoort
1 - 3 sep
Italië Monza
15 - 17 sep
22 - 24 sep
20 - 22 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
27 - 29 okt
3 - 5 nov
Brazilië Interlagos
17 - 19 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit