user icon
user icon

De Vries oppermachtig tijdens kwalificatie op Spa

  • Gepubliceerd op 24 aug 2018 17:43
  • comments 34
  • Door: Jeroen Jonkers

Nyck de Vries heeft zijn sterke start van het Formule 2-weekend op Spa Francorchamps een vervolg gegeven door een oppermachtige pole position voor zich op te eisen. De Nederlander bleef kampioenschapsleider George Russell vier tienden voor, Lando Norris eindigde als vijfde.

De Vries kreeg zijn pole zeker niet cadeau, aangezien de eerste tijd van de Prema-coureur door de organisatie geschrapt werd. De Vries zou met vier wielen buiten de baan geweest zijn en daardoor werd zijn tijd ongeldig verklaard. 

Met nog ongeveer tien minuten op de klok denderde de Nederlander over het circuit in de Ardennen, waarbij met name zijn middensector ijzersterk was. De Vries was de enige rijder die onder de 51 seconden wist te rijden in dat gedeelte van het circuit. 

Bij het vallen van de vlag eindigde De Vries vier tienden voor Russell, terwijl Sergio Sette Camara als derde eindigde. Luca Ghiotto neemt morgen tijdens de hoofdrace plaats op de vierde startpositie, terwijl McLaren-reserve Norris als vijfde start.

Alexander Albon vertrekt vanaf de zesde stek, Antonio Fuoco start zevende. De top tien werd gecompleteerd door Nirei Fukuzumi, Louis Deletraz en Artem Markelov. Debutant Dorian Boccolacci kwam tijdens zijn eerste Formule 2-kwalificatie voor MP Motorsport niet verder dan de laatste tijd.

De Formule 2-hoofdrace op het circuit van Spa Francorchamps start morgen om 16.45 uur Nederlandse tijd.

Reacties (34)

Login om te reageren
  • Klasse gedaan, zijn eerste pole in F2.

    • + 0
    • 24 aug 2018 - 17:51
    • FF wissele??

      • + 0
      • 24 aug 2018 - 17:54
    • ray1975

      Posts: 2.400

      nu ook gewoon een eens afmaken morgen. van kop af, zonder bullshit. Gewoon koppie erbij.

      • + 1
      • 24 aug 2018 - 20:31
  • Ik krijg t idee dat de vries in een positieve Flow is gekomen sinds zijn overwinning ,
    Mooi dit !

    • + 1
    • 24 aug 2018 - 17:54
    • d@nny

      Posts: 2.151

      Ik nog niet. Zeker mooi deze dominante pole maar eerst maar eens kijken wat het vervolg is.

      Na die overwinning in Hongarije een slecht resultaat in de sprint race. Hij moet eens een weekend van dominantie neerzetten en het liefst twee achter elkaar. Dat heeft alleen Russell nog maar gedaan. Ik weet dat het soms Nyck zijn fout niet is maar soms maakt hij zelf ook foutjes.

      Als hij dit wekeend en volgend race weekend goed weet te presteren wie weet wat er dan nog mogelijk is. Hij moet nu echter wel geluk hebben dat er iets met Russell gebeurt!

      • + 0
      • 25 aug 2018 - 09:55
  • Albon moet morgen op het podium zien te komen... Anders is de interesse gauw weg bij helmut marko, als die er al is

    • + 0
    • 24 aug 2018 - 18:00
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      Albon heeft dit seizoen al 3 poles en 3 overwinningen

      • + 0
      • 24 aug 2018 - 21:27
  • Strak vooraan blijven rijden de rest van het seizoen. Dan wellicht nog kans op een F1 zitje. Klasse gedaan dit. Ik was erbij op de Hungaroring. Bizar hoe snel hij op een opdrogende baan naar Norris reed.

    • + 0
    • 24 aug 2018 - 18:24
    • Net zo bizar als hoe Norris op een nette baan wegreed bij Nyck. De ene droog weer setup, de andere een nat weer setup.

      • + 0
      • 24 aug 2018 - 18:35
    • Nope @pietje2013 Norris stond ook op deoge setup.

      • + 2
      • 24 aug 2018 - 18:54
    • Jello

      Posts: 573

      @Hika Makkinen, hoe weet jij dat zo zeker? Ik meen mij te herinneren dat hij in het interview na de race zei dat ze met de setup hadden gegokt op regen.

      • + 0
      • 24 aug 2018 - 20:47
    • Ik was in Hongarije en sprak na het weekend mensen van Carlin.

      • + 0
      • 24 aug 2018 - 21:47
    • Je beantwoordt toch je eigen vraag? Norris op een regensetup en De Vries op een droogweersetup, logisch dat de ene in de regen wegrijdt en de andere op het droge terugkomt...

      • + 0
      • 24 aug 2018 - 22:10
  • Ik hoop dat hij zich los kan weken van McLaren en dan misschien wel wordt opgepikt door TR.
    Heel goed van hem in Spa en hopelijk een goede race.

    • + 0
    • 24 aug 2018 - 18:38
    • Adjo83

      Posts: 904

      Gevoelsmatig zeg ik dat ze hem liever kwijt zijn dan rijk bij McLaren. Zeker na zijn uitspraken bij Ziggo destijds.

      • + 0
      • 24 aug 2018 - 21:08
  • geert61

    Posts: 1.099

    denk maar niet dat tr nyck een stoeltje zal geven die jongen past niet in het team

    • + 0
    • 24 aug 2018 - 18:47
    • @Geert61: Ik zou niet weten waarom niet.
      Hij is iets ouder dan max maar ziet er veel jonger uit en past zodoende nog gemakkelijk bij het RB concept.
      Hij heeft ook nog een leuk race koppie (alla Leclerc)

      Hij moet wel vanaf nu constanter voorin mee gaan doen en proberen in de top 3 terecht te komen.

      • + 0
      • 24 aug 2018 - 18:54
    • Want? Is hele bescheiden jongen. Zou daar prima passen.

      • + 0
      • 24 aug 2018 - 18:55
    • The dre

      Posts: 2.184

      Als er nou iemand niet bescheiden is, is hey nyck de vries wel.
      Leuke gozer hoor, maar imo niet bescheiden.

      • + 1
      • 25 aug 2018 - 08:53
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      inderdaad: voordat er 1 race gereden is zeggen "als ik Lando Norris dit seizoen versla rijd ik volgend jaar F1" is nou niet bepaald bescheiden

      • + 0
      • 25 aug 2018 - 12:10
  • maxioos

    Posts: 1.685

    Heb de Q bekeken, erg indrukwekkend. Als morgen winst plus snelste ronde en Zondag top 4 en snelste ronde en dan volgende gp zelfde en hij zou de laatste 2 races nog echt mee gaan spelen. Maar zou geen enkele punt mogen laten liggen.

    • + 0
    • 24 aug 2018 - 18:58
  • Beetje een loterij bij de Vries.... Eerst maar is een seizoen bepaald niveau zien vast te houden.

    • + 2
    • 24 aug 2018 - 19:43
  • Mick Schumacher staat ook weer op pole. Doet het ook erg goed nu in de formule 3. Heeft de afgelopen twee raceweekenden races gewonnen.

    • + 0
    • 24 aug 2018 - 20:08
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      is geen topper, hij heeft al 48 F3 races gereden en er pas 2 gewonnen

      • + 2
      • 24 aug 2018 - 20:38
    • Adjo83

      Posts: 904

      Plus 1 steven. Vind hem ook niet bijzonder. Een 13 in dozijn coureur meer niet....

      • + 0
      • 24 aug 2018 - 21:10
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      zeker als je je bedenkt dat Lance Stroll in zijn 1e seizoen bij Prema al 1 race won en in zijn 2e seizoen 14 races won

      • + 1
      • 24 aug 2018 - 21:24
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Ja, die Schumacher junior kan natuurlijk nooit aan supertalent Stroll tippen.

      • + 2
      • 24 aug 2018 - 21:47
    • Mick Schumacher is nog altijd maar 19, vroeger werd dit als zeer jong bekeken, misschien is hij gewoon een iets wat laatbloeier? Hij is de laatste weken iig goed bezig.

      • + 0
      • 24 aug 2018 - 22:12
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      even oud als Stroll dus die het in datzelfde Prema team veel beter deed(maar het in de F1 niet laat zien)

      • + 1
      • 24 aug 2018 - 22:43
    • AtteH

      Posts: 1.517

      Stroll had gewoon eerst ook een jaartje F2 moeten doen en niet zo haastig zijn, want het is zeker geen slechte coureur, anders word je ook niet kampioen in de F3. Maar bij Mick heb ik mijn twijfels nogal, het is niet meer vergelijkbaar met vroeger, maar misschien komt het nog bij hem, maar ik heb er een hard hoofd in... Als ie in de F1 zou komen zou dan alleen zijn vanwege zijn naam, als hij ooit genoeg punten bijelkaar gaat halen.

      • + 0
      • 24 aug 2018 - 23:31
  • gabini

    Posts: 773

    Hulde, zo mag imbhet graag zien!!

    Bewijs maar dat je F1 materiaal bent!!!

    • + 0
    • 24 aug 2018 - 23:10
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      nee, dat bewijs is er pas als hij constanter word, een coureur die maar een paar races in het seizoen presteert heeft een F1 team niks aan

      • + 0
      • 25 aug 2018 - 08:51
    • @stevenQ dat zegt gabini toch ook. Hij zegt toch niet “nu heb je je je bewezen voor de F1”

      • + 0
      • 25 aug 2018 - 09:51
  • zeru

    Posts: 108

    Lekker nyck

    • + 0
    • 25 aug 2018 - 08:29

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Italië
  • Geb. datum 20 mei 1996 (24)
  • Geb. plaats Cariati, Italië
  • Gewicht 58 kg
  • Lengte 1,69 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar