user icon

Salo plaatst vraagtekens bij uitleg uitvalbeurt Raikkonen

  • Gepubliceerd op 30 aug 2013 10:49
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra
Oud Formule 1-coureur Mika Salo gelooft de verklaring die Lotus gaf voor het uitvallen van Kimi Raikkonen in België niet. Volgens de Britse renstal had een tear-off zich in een van de brake ducts bij Raikkonen genesteld, waardoor de temperatuur van de remmen te hoog opliep. Zodoende haalde de Fin voor het eerst in 2013 de finish niet en eindigde zijn recordreeks bij 27 Grands Prix achter elkaar in de punten.

Salo vindt de uitleg van Lotus echter weinig overtuigend. De Fin denkt dat de Britse renstal zich misrekend heeft bij een aantal updates op de auto van Raikkonen. "Ik wantrouw de toelichting van het team voor de uitvalbeurt van Kimi. De brake ducts worden tijdens een race zo heet dat een tear-off daarin gewoon smelt. Lotus had op vrijdag in Spa ook al problemen met de remmen, maar zondag lag het opeens aan een tear-off? Als je iets introduceert om de luchtstromen een andere richting op te sturen, dan heeft dat ook gevolgen voor de koeling van de remmen", aldus Salo op MTV3.

Bestel hier de nieuwste Lotus merchandise!

Reacties (15)

Login om te reageren
  • En hoe krijg je een redelijke grote tearoff in een klein brakeductje? Vragen vragen.

    • + 0
    • 30 aug 2013 - 10:53
  • guardian

    Posts: 227

    Gewoon montage foutje lijkt mij

    • + 0
    • 30 aug 2013 - 10:58
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    De reden van een tear-off is idd wel vrij apart. Dat is zo\'n dun stukje plastic, dat zou daar idd smelten lijkt me zo... Anderzijds hadden ze \'m ook eerder naarbinnen kunnen halen om de tear-off te verwijderen, dan had ie zeer waarschijnlijk nog wel punten gehaald. beetje vaag...

    • + 0
    • 30 aug 2013 - 11:01
  • Denk dat hij in staking was.:p

    • + 0
    • 30 aug 2013 - 11:01
    • Dimensie

      Posts: 616

      Ik had ook het idee dat het voor Kimi alles of niets was...
      Hij bleef gewoon door gaan en op de radio zei hij dat hij het niet verstond.

      • + 0
      • 30 aug 2013 - 11:11
  • ALS het een rekenfoutje is, waarom had hij het probleem dan alleen links voor??
    Het was duidelijk te zien tijdens de race, dus mij lijkt het wel een verklaring die aangenomen kan worden. Het is een vrij kleine opening, maar het is wel mogelijk lijkt mij dat er iets in terecht kan komen. En een tear-off verwijderen lijkt mij onder de race niet makkelijk vanwege dat het door de hoge temperaturen gesmolten is en daardoor vastkleeft aan andere onderdelen.

    • + 0
    • 30 aug 2013 - 11:08
    • Np-F1

      Posts: 917

      Bij een rekenfout zou het kunnen zijn dat het formaat, de hoek van de opening of van de buis verkeerd stond voor de luchtstroom over de auto. Ik kan mij niet herinneren dat zoiets eerder is gebeurd, maar wel dat er in het verleden over brake ducts is geschreven dat daar ook de nodige aerodynamische zaken bij spelen, zoals andere luchthappers voor de motoren.

      • + 0
      • 30 aug 2013 - 11:41
  • Het was inderdaad een vreemde uitvalbeurt, zeker met zoiets onbenulligs als een tear off. Donderdag voor de race was Raikkonen al afgemeld voor de pers ontmoeting. Vermoedelijk rommelt het bij Lotus achter de schermen.

    • + 0
    • 30 aug 2013 - 11:16
  • DaanF1

    Posts: 267

    Ik was er live bij en kan alleen maar zeggen dat er in de openingsfase van de race remstof uit zijn bolide leek te komen bij het aanremmen voor Les Combes. Het verhaal van de tear-off lijkt mij een beetje onwerkelijk.

    • + 0
    • 30 aug 2013 - 11:29
    • Op TV zag je het bij elk rempunt gebeuren.

      • + 0
      • 30 aug 2013 - 11:45
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Klopt, dat was niet normaal. Het kwam er behoorlijk uit! Dat dat komt door de oververhitting veroorzaakt door een tear-off is vrij apart. Helaas heb ik er onvoldoende kennis van om dit als feiten neer te zetten... ;)

      • + 0
      • 30 aug 2013 - 12:54
    • Buxoq

      Posts: 174

      Het begon zelfs al op de startgrid dus dan zou het al in de opwarmronde gebeurt moeten zijn. Nog een reden waarom mij dit extra sterk lijkt.

      • + 0
      • 30 aug 2013 - 14:22
  • Mika Salo.McLaren Martin Whitmars Sergio Perez en Kimi Raikonen,ik zet mijn geld op de overstap naar McLaren van Kimi.de geruchten van Whitmars ,kimi die het niet naar zijn zin heb bij lotes kwa centjes .wie er uit gaat deert me niet maar laat kimi daar maar heen gaan.

    • + 0
    • 30 aug 2013 - 15:13
    • Bij Lotes nog wel. Whitmarsh heeft al letterlijk gezegd dat ze geen gesprekken hebben gehad met Raikkonen en dat ze met Button en Perez verder willen.

      • + 0
      • 2 sep 2013 - 00:23
  • felix50

    Posts: 5.792

    Als we alles gehad hebben (waaronder mijzelf natuurlijk )komt Salo met een complot theorie

    • + 0
    • 31 aug 2013 - 12:25

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar