user icon

Alonso: "Bevelen opvolgen hoort bij plichten van coureur"

  • Gepubliceerd op 11 apr 2013 14:59
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra
De licht ontvlambare situatie bij Red Bull Racing houdt de gemoederen flink bezig. Ferrari-coureurs Fernando Alonso en Felipe Massa zijn ook gevraagd naar hun mening over de hele toestand. Alonso strooit nog wat zout in de wonden bij Red Bull Racing door te stellen dat hij wel zou gehoorzamen bij de opdracht om achter zijn teamgenoot te blijven hangen.

De Spanjaard verklaarde: "Ik denk niet dat ik me ooit in die positie bevonden heb, maar in dat geval zou ik een pas op de plaats maken. Uiteindelijk betaalt het team je en moet je min of meer doen wat zij je opdragen. Journalisten kunnen ook niet de muren van het hoofdkantoor van de krant verven, het zijn geen schilders. Keepers staan ook niet in de spits. Als rijder moet je niet op de stoel van de teamleiding gaan zitten. We hebben allemaal onze plichten en dat heb je te respecteren."

Voor Massa zijn teamorders geen onbekend fenomeen, hij was zelf al een aantal maal het lijdend voorwerp. "Ik ben geen tegenstander van teamorders, als het logisch en op het juiste moment is. Ik heb meerdere coureurs geholpen, zoals Kimi Raikkonen in zijn kampioensjaar en Fernando in 2012 omdat hij kans maakte op de titel. Met een intelligente opdracht heb ik geen problemen. Soms is het minder logisch en dan heb ik er wel moeite mee."

Bestel hier de nieuwste Ferrari merchandise!

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Ik denk er net zo over, maar dat wordt dan door velen in de categorie \'zonder ruggengraat\' gezet. Maar uiteindelijk moet je doen wat de baas zegt op je werk.

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 15:05
    • Dat geld voor jou en voor mij (of je zegt braaf ja en doet het vervolgens toch anders), maar die coureurs hebben voor mij maar 1 functie; mij als racefan entertainen, moeten ze orders negeren om dat doel te bereiken, of hun teammaat een oor aannaaien;
      so be it, i really don\'t care, heb ik persoonlijk liever dan een andere coureur die zijn teammaat ook voorbij kon maar er als een mak schaap achter bleef hangen.
      Misschien zijn mijn favorieten tot nu toe ook nooit de sympathiekste coureurs geweest ;)

      • + 0
      • 11 apr 2013 - 17:05
  • marcio

    Posts: 2.495

    Hmm, dus klopt het toch niet dat Alonso inspraak heeft wie zijn teamgenoot mag worden. Als dat zo is dan spreekt hij zichzelf hier wel aardig tegen.

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 15:06
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Waarom zou hij hiermee tegenspreken dat hij mogelijk inspraak heeft in zijn teamgenoot?
      Hij geeft alleen aan dat als ze aan het rijden zijn, hij zal luisteren naar opdrachten vanaf de pitsmuur. Hij is tenslotte maar een werknemer. De uiteindelijke beslissing ligt dus bij de teamleiding, en niet bij hem.
      In het geval van de keuze van een teamgenoot heeft hij waarschijnlijk wel inspraak, maar het is uiteindelijk het team dat beslist. Hooguit dat hij in zijn contract een clausule heeft staan dat hij zonder problemen mag vertrekken als hij het er niet mee eens is. En zolang Ferrari dat dan niet wil, zullen ze naar hem luisteren.

      • + 0
      • 11 apr 2013 - 15:26
    • felix50

      Posts: 5.792

      trouwens ik ben mercedesfan en als 2de team ferrari.

      • + 0
      • 11 apr 2013 - 17:16
  • Cypher

    Posts: 2.144

    Makkelijk praten als alleen je teamgenoot dat moet doen

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 15:22
    • felix50

      Posts: 5.792

      Dat weet je helemaal niet want dat Alonso achter massa zit is nog niet gebeurd op de manier als bij RB.maar ik begrijp je wel je bent geen fan van Alonso .en zoals vele dan doen is iets zoeken om het verhaal wat deze jongens vertellen onderuit te halen.Ook Marcio zegt iets wat helemaal niet in het interview staat want er word helemaal niet gesproken over teammaats uitzoeken.

      • + 0
      • 11 apr 2013 - 17:15
  • Aldus de coureur die nog nooit in dienst van een teamgenoot hoefde te rijden..

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 15:26
    • dus voor de juiste teams gekozen

      • + 0
      • 11 apr 2013 - 15:35
    • dat is op zich waar, wil ook niet beweren dat hij ongelijk heeft, alleen wel lekker makkelijk praten zo...

      • + 0
      • 11 apr 2013 - 15:39
    • Kenney

      Posts: 2.208

      Inderdaad wel vrij ironisch dat juist hij dit moet zeggen... Domenicali zou het maar eens moeten proberen om te zeggen: \"Fernando, maintain the gap\", ik denk dat Alonso uit z\'n vel springt eerlijk gezegd. Dit zeg ik op basis van het verleden waar hij al duidelijk maakte dat zijn teammaat altijd voor hem moest wijken. Tuurlijk is dit weer psychologische oorlogsvoering van Alonso, maar ik weet zeker dat hij het hetzelfde zou gedaan hebben.

      • + 0
      • 11 apr 2013 - 15:51
  • Beim Pressekonferenz Alonso gegen Vettel: \"Befehl ist Befehl!\"

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 15:55
  • louc_

    Posts: 2.277

    Als een iemand zich in Vettel zijns zienswijze kan inleven zou het toch zeker Alonso moeten zijn! En wat doet hij? Juist

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 16:09
  • Haha, bij dit soort berichten verheug ik me altijd al op de reacties ;)

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 16:35
  • lars75

    Posts: 8.908

    Is makkelijk praten als je dat nooit hoeft te doen en alleen de opdrachten krijgt die jou in een zetel helpen. Al zijn ze van een ander team of moeten ze de auto in de vangrail parkeren en een SC veroorzaken.

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 16:36
  • F1joris

    Posts: 398

    Ach voor iemand die zijn teamgenoot ten gunste van hem heeft laten crashen verbaast deze uitspraak me ook niet echt meer. Ik ga even naar het toilet de vinger in mijn keel is deze keer wel overbodig.

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 16:38
  • sailor

    Posts: 10.268

    Alonso heeft helemaal gelijk.

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 19:25
  • keezie

    Posts: 66

    Tuurlijk Alonso, dat ben je je hele carrière gewend. Van je teamgenoot dus. Het zegt genoeg dat Massa hier vooralsnog niets over heeft gezegd. De ultieme teamspeler is het. En Alonso mag blij zijn met zo\'n maat. Ik denk nl echt dat Alonso minder zou presteren met een teammaat die het niet pikt om 2e viool te spelen. Eigenlijk belachelijk dat Alonso dit soort dingen durft te zeggen, omdat ie zelf heel goed weet dat dit hem nooit zou overkomen. En mocht Massa halverwege dit seizoen voor Alonso staan en Ferrari zit te snakken naar een titel, wat gaat er dan gebeuren? Ik hoop dat het zo gaat en dan ben ik erg benieuwd naar de toon van Alonso. We zullen zien. Teamorders zijn fout en onsportief. Altijd, zonder uitzondering.

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 21:08
  • Tifoso

    Posts: 2.866

    Maar wel je teamgenoot benadelen en uiteindelijk ook je team (Hongarije 2007).

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 21:58
  • is wel makkelijk voor Alonso, zijn teamorders zijn meestal als volgt: \"Haal Massa in!\"

    • + 0
    • 11 apr 2013 - 22:43
    • Tifoso

      Posts: 2.866

      Ik denk dat het eerder is: \"Continue driving, Massa is slower than you. Did you understand? Massa is slower than you.\"

      • + 0
      • 12 apr 2013 - 09:27
  • KensiB

    Posts: 931

    ...De Spanjaard verklaarde: \"Ik denk niet dat ik me ooit in die positie bevonden heb.....

    Mijn reactie: :-D :-) :-#

    • + 0
    • 12 apr 2013 - 13:38

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 79
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar