user icon

De la Rosa treurt na laatste race voor Spaans Formule 1-team

  • Gepubliceerd op 27 nov 2012 11:26
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra
Pedro de la Rosa is bedroefd. De toekomst van zijn werkgever HRT is hoogst onzeker. De renstal heeft nog een paar dagen om een koper te vinden en een inschrijving voor het seizoen 2013 in te dienen, anders is het einde verhaal. Vast staat in elk geval dat Spanje volgend jaar niet met een team op de grid vertegenwoordigd is.

De la Rosa deelde aan Antena 3 mede: "Wat er ook gebeurt, de renstal zal niet meer Spaans zijn en dat is mijn grootste treurnis. We zien waarschijnlijk nooit meer een Spaans team in de Formule 1. We verkeren in grote onzekerheid. Blijft de renstal bestaan, ondergaan we een naamsverandering, dat soort vragen spelen. Ik voel me slecht als ik met monteurs praat omdat ik niet weet of het de laatste keer is dat we samenwerken. We begonnen dit project in de veronderstelling dat het voor de lange termijn zou zijn."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • guidoF1

    Posts: 898

    bedankt voor de mooie auto\'s want ze zagen er goed uit, maar helaas nu in het rijtje bij spyker,lola,forti enz...

    • + 0
    • 27 nov 2012 - 11:49
    • Lola & Forti Corse kun je niet vergelijken met HRT. Lola heeft slechts deelgenomen aan 1 kwalificatie, die waren 13 seconden trager dan de pole ofzo, en Forti Corse was ook enorm langzaam en finishte vaak op 5 a 6 ronden achterstand als ze al aan de finish kwamen.
      De vergelijking gaat echt totaal niet op.

      Ik vraag me dan uberhaupt of hoeveel mensen die jaren bewust hebben meegemaakt, de jaren van Simtek, Pacific, Forti en misschien zelfs wel Andrea Moda, ATS, Scuderia Italia en dat soort flut. DAT waren pas achterhoede teams.

      • + 0
      • 27 nov 2012 - 12:03
    • Beamer

      Posts: 1.094

      @ Damon: wel even bij de feiten blijven! Scuderia Italia heeft zelfs op het podium gestaan (2x!) Chassis was overigens ontworpen door Dallara (hebben we wel de link richting HRT). Ze zijn daarna wel afgezakt, maar toch, een vergelijking met HRT gaat wel mank.

      Simtek heeft ook wel een paar leuke dingen laten zien met onze eigen JV achter het stuur. Beste resultaat 9e, toen niet goed voor punten.

      ATS heeft van 1977 tot en met 1984 in totaal 8 punten gehaald, waarna de eigenaar in 1988 terug kwam met een team onder de naam Rial. In twee seizoenen, 6 punten.

      Pacific , Forti, Andrea Moda, idd, dat was helemaal niks.

      • + 0
      • 27 nov 2012 - 12:17
    • @DH

      De vergelijking tussen andere periodes gaat toch helemaal mank aangezien regelementen veranderen. Het juist des te triester dat een HRT nog zover achterstand had terwijl het veld een stuk dichter bij elkaar is komen te liggen en het over meer gelijkwaardig materiaal beschikt. Vroeger was de pole tijd soms wel eens 2 sec sneller dan de nr2. En waren er bijv 3 bandenleveranciers als je dan als kleine constructeur bent overgeleverd aan een flutband..

      • + 0
      • 27 nov 2012 - 12:23
    • @Beamer, inderdaad, met rijder JJ Letho die toen als groot talent gold.
      Simtek heeft buiten de prestaties van JV op het kleine bochtige kartbaantje van Argentinië weinig tot niets laten zien, ze werden door gebrek aan vermogen op alle andere banen rond de oren gereden, maar goed, gebrek aan vermogen was een kwaaltje van die Ford v8 klantenmotor waar vele achterhoedeteams mee reden.
      Overigens, het verschil met de HRT\'s en de rest van het veld mag dan aanzienlijk kleiner zijn als diezelfde verschillen bij de andere genoemde teams, ik zie HRT zeker net zo kansloos.
      Pacific kan ik me ook nog goed herinneren, vooral die draak van een wagen uit 1994 (een soort van grijs met roze belijning erop meen ik), ze waren zo lelijk als ze traag waren

      • + 0
      • 27 nov 2012 - 12:30
    • Klopt, echt lelijk die Pacific, maar de Forti Corse\'s vond ik ook bagger lelijke wagens.

      Ik kan me Scuderia Italia volgens mij nog alleen van 1993 herinneren. Maargoed, daarvoor volgde ik geen F1. Maar je hebt gelijk Beamer!

      Die Simtek was overigens echt wel een rotbak van jewelste. JV reed in Argentinië 1995 gewoon briljant, en een jaar later weer! Was echt zijn baan naar mijn idee!

      • + 0
      • 27 nov 2012 - 13:07
    • Beamer

      Posts: 1.094

      @DH: als je refereert aan 1993, dan heb je gelijk wat Scuderia Italia betreft. Ze waren echter dat jaar bijna kampioen geworden. In dat jaar was er namelijk nogal wat controverse met betrekking tot electronische hulpmiddelen. De FIA wilde dit verbieden en het enige team dat geen electronische hulpmiddelen had was..... Scuderia Italia.

      Simtek kan bij mij altijd wel op sympathie rekeningen, want ik vond het gewoon een super mooie auto om te zien....

      • + 0
      • 27 nov 2012 - 14:07
    • @DH, die Simtek viel eigenlijk wel mee. Auto was ooit voor BMW gebouwd, maar die bliezen het project ineens af. Die rottige Ford-motor die erin lag verpestte het voortdurend. Jos verklaarde ooit dat juist die rottige Simtek de best sturende auto was waar hij ooit in had gereden.

      In de categorie \"prullebak-teams\" vielen vooral Forti (eerste auto een omgebouwde F3000, later een schimmig samenwerkingsverband met Shannon), Coloni (kwamen nooit door de pre-kwalificatie), Eurobrun (zie vorig), Life (poging een W12 in de F1 te krijgen) en Andrea Moda (schoenenverkoper Sasetti die de boedel van Coloni kocht om mee te racen) het meest negatief op

      • + 0
      • 27 nov 2012 - 14:08
    • Probleem met die Simtek lag toch met name in de versnellingsbak ik kan me vaag herinneren dat de reden was waardoor Jos Verstappen elke race uitviel. De wagen had opzich toch nog wel snelheid omdat hij dacht ik toch redelijk was in kwalificatie.

      • + 0
      • 27 nov 2012 - 15:55
    • De Simtek was inderdaad gewoon een goede auto. Er werd destijds zelfs heel lovend over gereageerd omdat die wagen via CFD was gemaakt. Hij was gewoon verschrikkelijk onbetrouwbaar.

      • + 0
      • 27 nov 2012 - 20:16
    • Np-F1

      Posts: 917

      Forti had in 1995 een goed budget en een manke auto, en in 1996 een mank budget, gare coureurs en een goede auto.

      • + 0
      • 27 nov 2012 - 20:39
    • @Runningupthathill
      De Simtek was een mooie auto, door het geringe budget van het team moesten ze werken met een Ford klantenmotor waardoor ze op elke baan power tekort kwamen en ook de versnellingsbakken bleken fragiel.
      Inderdaad was designer en teambaas Nick Wirth verantwoordelijk voor het ontwerpen van de wagen via CFD, zoals hij dat later bij Virgin ook zou doen. Er werd alleen nogal eens getwijfeld aan de stevigheid van vleugelophangingen e.d., met name toen bij de Virgins vleugels begonnen af te breken moest iedereen ineens terugdenken aan het fatale ongeval van Ratzenberger in 1994

      • + 0
      • 28 nov 2012 - 09:35
  • Kan Alonso het team niet gewoon kopen. Dan kunnen ze voor hem wat toeren uithalen tijdens een race enzo...

    • + 0
    • 27 nov 2012 - 11:56
    • Ik heb eens ergens gelezen dat Alonso 50 miljoen pond in belastingen moest betalen nadat hij van Zwitserland naar Spanje is verhuisd. Dus ja, hij zou HRT met gemak kunnen kopen lijkt mij.

      • + 0
      • 27 nov 2012 - 16:44
  • Ik hoop echt vurig op een koper; ik vind het gewoon een aderlating, 2 auto\'s minder op de grid. Ja, vind dit echt balen... Ik wil 26 wagens op de grid. Dat is een lekker vol startveld. Als ik die starts zie met 20 wagens...Zo kaal en leeg! En met diverse teams op de wip kijk ik steeds reikhalzend uit naar de Stefan GP\'s en de ProDrives van 2013...
    Maar ik zie niks.

    • + 0
    • 27 nov 2012 - 19:53
  • Np-F1

    Posts: 917

    \"We zien waarschijnlijk nooit meer een Spaans team in de Formule 1.\"

    Hoop houden, Pedro! Misschien zijn er wel Ierse, Griekse, Italiaanse of Cypriotische investeerders! ;)

    • + 0
    • 27 nov 2012 - 20:41

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel