user icon

FIA schakelt Di Grassi in voor ontwikkeling van Formule E

  • Gepubliceerd op 28 aug 2012 10:13
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA maakt serieus werk van een nieuwe raceklasse genaamd Formule E. De E staat in dit geval voor Elektronisch, de aandrijving vindt volledig via batterijen en elektrische kracht plaats. De serie moet in 2014 zijn eerste jaargang beleven.

De Spaanse zakenman en GP2- en GP3-teameigenaar Alejandro Agag en investeerders uit Hong Kong hebben zich aan de FIA verbonden voor de Formule E. Pirelli-testrijder Lucas di Grassi is ingeschakeld om de bolide te ontwikkelen. Een race in de straten van Rio de Janeiro lijkt een zekerheidje en de FIA mikt op meer wedstrijden in het centrum van grote steden. Reuters stelt dat voor Duitsland een race rondom de Brandenburger Tor in Berlijn de voorkeur geniet.

Volgens de Financial Times is het de bedoeling om deelnemers te lokken bij de traditionele Formule 1-teams, elektrische auto-productenten en globale merken. De topsnelheid van de wagen zal 220 kilometer per uur bedragen. Agag: "We verwachten niet dat grote autofabrikanten zich meteen in de Formule E storten. De industrie is nog niet bekend met elektrisch racen. Maar ik weet zeker dat ze later alsnog komen."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Het begin van het einde.....

    • + 0
    • 28 aug 2012 - 11:23
    • neor2

      Posts: 1.523

      Ben ik niet met je eens, dit zou een hele leuke klasse kunnen worden. Zo ongeveer de enige beperking die constructeurs mee krijgen is dat er maximaal 300kg aan accu\'s in de bolide mogen liggen. Verder is er ontzettend veel vrijheid in het ontwerp.

      Mede door het max gewicht aan accu\'s komt het er op aan de accu zo efficient mogelijk te gebruiken. De capaciteit per kilo zo groot mogelijk maken, en zoveel mogelijk \'verloren\' weer opvangen. Beide zijn ontwikkelingen die interessant kunnen zijn voor de grote fabrikanten omdat dit ook voor de huidige hybride en elektrische auto\'s van belang kan zijn.

      Het enige wat hier heel raar aan zal zijn is het geluid dat ontbreekt of kunstmatig moet worden toegevoegd.

      • + 0
      • 28 aug 2012 - 11:45
    • neor2

      Posts: 1.523

      Zoveel mogelijk \'verloren\' energie weer opvangen bedoelde ik dus :).

      • + 0
      • 28 aug 2012 - 11:50
  • ik zie me al zitten achter de buis, volume vol open :(
    ik vind het prima dat alles tegenwoordig groen moet en ook ik vind het milieu belangrijk, maar blijf aub van de racerij af

    • + 0
    • 28 aug 2012 - 11:44
    • Np-F1

      Posts: 917

      Waar gaat de motorsport op rijden als we een olie-crisis krijgen dan?

      • + 0
      • 28 aug 2012 - 13:11
    • methanol misschien net als in de States?
      bovendien, natuurlijk zal het zo zijn dat er in de toekomst meer en meer raceklasses electrisch gaan, ik zal er dan enkel gewoon geen races van gaan bezoeken.

      • + 0
      • 28 aug 2012 - 13:28
  • oebidoebi

    Posts: 632

    dan is het net zoiets als tennissen en voetballen zonder bal :)

    • + 0
    • 28 aug 2012 - 11:58
  • Tja dan kunnen ze in ieder geval van zandvoort een stilte gebied van maken heeft de gemeente ook hun zin..........ik zie me al zitten zeg......JAKKIEBAH.....autoracen zonder geluid....

    • + 0
    • 28 aug 2012 - 14:20
    • dan wordt het op meerdere manieren een stilte gebied, geen geluiden op het asfalt, geen mensen meer in de duinen, geen files meer op de toegangswegen

      • + 0
      • 28 aug 2012 - 15:27
    • Np-F1

      Posts: 917

      Nog nooit naar de Diesel Endurance Cup of vroeger de Seat Endurance Cup geweest? Daar hoorde je 2 uur lang alleen maar banden piepen en de zoemer van de pitlane..

      • + 0
      • 28 aug 2012 - 16:51
    • Np-F1,
      eehhh ... nee nooit geweest
      en als ik jou post zo lees hoef ik er ook niet naartoe

      • + 0
      • 28 aug 2012 - 20:01
  • Beri

    Posts: 3.115

    Een klasse die je los moet zien van alles wat er nu al rijdt. Leuke opzet. Alleen ben ik benieuwd naar de uitwerking :)

    • + 0
    • 28 aug 2012 - 17:26
  • Rodawa

    Posts: 2.418

    Klinkt op zich niet verkeerd. Ik ben benieuwd of het aanslaat. En als het echt niks wordt zonder motorgeluid, kunnen ze altijd nog een variant op dit proberen:

    www.youtube.com/watch?v=n17B_uFF4cA

    • + 0