Button-Gate is voorbij: Button blijft bij B·A·R!

  • Gepubliceerd op 19 sep 2005 16:23
  • 0
  • Door: Tim Wijen
Jenson Button rijdt ook in 2006 voor het team van B·A·R. De Brit heeft een bedrag van 10 miljoen Engelse ponden betaald aan de renstal van Williams, aangezien hij zijn contract heeft moeten afkopen. Vrijdag zou het contract zijn getekend, waardoor de Engelsman geen verplichtingen meer heeft voor Williams. Beide teams weigeren nog ieder commentaar, maar men verwacht woensdag een officiële bekendmaking. De teambaas van het team van Williams, Frank Williams, heeft herhaaldelijk in het openbaar gezegd dat er niet valt te onderhandelen over het contract dat is gesloten tussen de Britse coureur en het team uit Grove. De afgelopen maanden leek hij echter een stuk milder te worden en kwam ‘Jens’ zelfs met de mededeling dat de gesprekken wonderbaarlijk goed verliepen. In deze maanden zijn er veel gesprekken geweest tussen Chris Chapple aan de kant van Williams en het management van Jenson Button, gesteund door het team van B·A·R.

Button zal het team van Williams moeten betalen om het feit dat hij aankomend seizoen niet voor het team zal rijden. Het ziet er echter naar uit dat het team van B·A·R hier ook een deel aan zal bijdragen. Button is de afgelopen 12 maanden namelijk het gesprek van de dag geweest vanwege Button-Gate, zoals het getouwtrek tussen de twee Engelse teams werd genoemd. Het was in oktober 2004 dat Button met de verrassende mededeling kwam dat hij over zou stappen naar de renstal van Williams. Dit werd echter teruggedraaid door de Contract Recognition Board, onderdeel van de overkoepelende organisatie FIA.

Williams had daarna een contractuele optie op de Britse coureur, waarin stond dat hij in 2006 alsnog voor het team zou rijden. Deze optie hield wel in dat Button op 21 augustus niet meer dan 75 procent van de punten mocht hebben in vergelijken met de leider in het kampioenschap. Na een dramatische start van het seizoen wist hij hier niet in te slagen, waardoor hij contractueel gezien verplicht was om in 2006 voor Williams te rijden. Button bedacht zich echter en wilde bij zijn werkgever blijven, nadat motorleverancier Honda een groter aandeel in het team kocht.

Dit betekent ook dat Takuma Sato definitief uit moet kijken naar een nieuwe werkgever. Button zal volgend jaar voor B·A·R uitkomen, samen met Rubens Barrichello, die van Ferrari over is gestapt. Een allerlaatste optie voor Sato om bij het team te blijven is als derde coureur. De Japanner krijgt dan de opdracht om te testen en om op de vrijdag te helpen tijdens de Grand Prix weekenden. Of Sato hier echter veel interesse in heeft is nog maar de vraag.

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (46)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar