user icon

Verwondingen van Maria de Villota zijn levensbedreigend

  • Gepubliceerd op 03 jul 2012 12:51
  • comments 36
  • Door: Rob Veenstra
Marussia-testcoureur Maria de Villota vecht voor haar leven in een ziekenhuis in Addenbrooke. Dat blijkt uit een verklaring van de East of England Ambulance Service. Die stuurde vanochtend een ziekenwagen met spoed naar het vliegveld van Duxford waar het ongeluk plaats vond.

De Villota is bij een rechte lijn-test tegen een stil staande vrachtwagen geknald. Marussia doet nog geen mededelingen over haar toestand. Een woordvoerder van de East of England Ambulance Service wel. "De vrouw in kwestie heeft levensbedreigende verwondingen opgelopen en na behandeling ter plekke is ze vervoerd naar het ziekenhuis van Addenbrooke voor verdere zorg."

Reacties (36)

Login om te reageren
  • sfmmsc

    Posts: 14

    Niet best. Uiteraard hoop ik op beterschap!

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 12:57
  • Rudi84

    Posts: 4.805

    Bah, met z\'n allen duimen dan maar.

    Wat zou ze kunnen hebben? Ik kan me (net als andere reacties) niet anders voorstellen dan dat ze eronder geschoven is en het met haar hoofd heeft opgevangen. Schiet dat dan door in je rugwervels, aangezien je hoofd niet naar achteren kan?

    Ik speculeer al weer veel te veel. Eerst maar afwachten...

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 12:58
  • Dit klinkt niet best. Ik vrees dat 3 juli 2012 de geschiedenis in gaat als de eerste zwarte dag in de Formule 1 sinds 1 mei 1994....

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 13:01
  • Dit klinkt niet goed. GP-Gert ik vrees het zelfde maar hoop dat ze beter word. Zou echt niet goed zijn voor de sport.
    Ik en ik denk ook vele van jullie zijn benieuwd naar de beelden. Want uit de beschrijving klinkt het als een heel raar ongeluk.
    Afwachten dan maar ...

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 13:10
  • ThumbsUp

    Posts: 799

    Ze zou tegen de laadklep van de truck gereden zijn!

    \"De wagen accelereerde plotseling en eindigde tegen de truck die de auto naar het vliegveld had gebracht. De wagen kwam tegen de zijkant van een soort van laadklep. Zij zal op dat moment waarschijnlijk met een snelheid van tussen de dertig en vijftig kilometer per uur hebben gereden, na kort daarvoor nog over de driehonderd kilometer per uur te zijn gegaan.\"

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 13:14
    • waar leest u dat THUMBSUP?

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:15
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      @Mitchell: Zie de foto in een van de posts hieronder, daar zie je duidelijk die (verticale) klep openstaan.

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:25
    • horizontaal rudi;) Maar even goed bedankt!

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:26
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      Nee, verticaal.

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:38
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      Of gaat het om een klep die je niet op de foto ziet? Ik dacht dat die \'deur\' bedoeld werd, vond de benaming laadklep al vreemd.

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:40
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      Oh haha, nu zie ik het inderdaad. Ik was gefocust op die grote deur. Klep is idd horizontaal :-)

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:44
    • ja het is niet helemaal duidelijk hoor, maar ik dacht dat het ging om die horizontale klep

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:49
  • .Henry

    Posts: 1.308

    Bovenstaande posts zijn wel erg voorbarig. In principe weten wij, de fans, helemaal niet over haar situatie op dit moment. Levensbedreigend is een erg ruim/breed begrip, en hoeft zeker niet te betekenen dat het op de slechtst mogelijke manier zal eindigen.

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 13:15
    • daar heb je gelijk in. Serieus verwondingen heb je al snel, ze is eerst behandeld op het circuit alvorens ze naar het ziekenhuis ging. Dus ik denk inderdaad dat bovenstaande posts iets te negatief zijn.

      Zelfde zag je met kubica, die heeft ook wel veel, maar niet meteen het ergste (overleiden). Laten we positief blijven!

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:18
  • ThumbsUp

    Posts: 799

    En op NU NL staat dat ze de klap met de helm geïncasseerd zou hebben.

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 13:17
  • .Henry

    Posts: 1.308

    Heb net een foto te pakken gekregen.
    twitpic.com/a3duh9

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 13:19
    • ja, de klap tegen de helm.... gelukkig zijn die helmen giga sterk. Afwachten dus. Bedankt!

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:22
    • http://audioboo.fm/boos/871126 geluidsfragment

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:24
  • BMRacing

    Posts: 58

    Ja hopen dat het allemaal oke komt. Alleen vreemd wat heeft een vrachtwagen daar te zoeken...

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 13:21
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      Nou, die heeft de auto daar gebracht.

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:41
  • Bron: BBC News

    BBC Cambridgeshire presenter Chris Mann, who witnessed the crash, said the car had completed a circuit when it \"suddenly accelerated\" into the back of the lorry.

    \"From where I was standing it looked like the helmet took the brunt of the impact,\" he said.

    \"Strangely, the car suddenly accelerated into the lorry and the car went careering into the side of the loading board.\"
    --
    Of te wel, het klinkt dat ze met het hooft(helm) de zijkant van een laadklep heeft geraakt...oftewel de neus en wielen er onder door en zij vol ertegenaan...Ik vrees het ergste, als je al ziet wat een veer met Massa deed.

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 13:21
    • Hooft? Hoofd bedoel ik... Tja twee jaar in england gewoond he?

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:24
    • In GB is het ook met een d ;-)

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 17:11
  • Frijns

    Posts: 2.564

    Je wilt niet weten hoe scherp zo\'n laadklep is. Hart vast houden voor iedereen die het beste hoopt voor haar.

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 13:26
  • .Henry

    Posts: 1.308

    Volgens het Twitter account van de hulptroepen, @Magpas_Charity, zou ze in \"stable condition\" zijn.

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 13:27
    • ik wilde het net zeggen, u was me voor;)

      Stabiel klinkt al vele malen positiever! Bedankt Henry, tevens bedankt voor de foto, goed speurwerk;)

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:29
    • Frijns

      Posts: 2.564

      Gelukkig, ze zal er niet best aan toe zijn maar dit geeft wel hoop dat ze er weer bovenop komt.

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:32
    • .Henry

      Posts: 1.308

      \"De Villota was reportedly motionless for around 15 minutes as paramedics attended to her but was seen to move her hands before being transported to hospital.\"

      Aldus The Gaurdian.

      De oorzaak zou trouwens het anti-stall systeem geweest zijn. Als je vaart mindert, en daarbij laag in de toeren komt, grijpt de ECU in zodat de motor niet afslaat. Dit doet de ECU door meer gas te geven, waardoor je dus weer vaart meerdert. Dit kan vooral in de 1e versnelling een \" verrassing \" zijn.

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:36
    • .herny, thanks! Over de ECU heb ik inderdaad zoiets eerder gelezen, dat klopt inderdaad..

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:39
    • Frijns

      Posts: 2.564

      Dat zouden ze haar toch grondig eerst verteld moeten hebben.

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:42
  • Ze is met haar hoofd tegen de laadklep van de truck aangereden.

    Zie ook: www.bbc.co.uk/news(...)8685789#TWEET167990

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 13:30
  • Beri

    Posts: 3.528

    Een helm kan een dusdanige klap wel overleven. Die kunnen in potentie zelfs kogels tegenhouden. Maar het menselijk lichaam moet ook de krachten die de helm te voortduren krijgen verdragen. De nek is hierbij het kwetsbaars. Zie ook het ongeluk van Henry Surtees waarbij simpelweg zijn nek brak.
    Ik hoop dat alles goed gaat komen met Maria, maar een dusdanige verwonding is zeer ernstig. Ook al wordt er gerept over een stabiele situatie op dit moment.

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 13:43
    • gelukkig was de snelheid 30-50, dat is het \"voordeel\" enigsinds

      • + 0
      • 3 jul 2012 - 13:50
  • Blijkbaar hebben toch niet alle Spaanse coureurs geluk!
    Gelukkig mankeert Alonso niks.

    • + 0
    • 3 jul 2012 - 17:16

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar