Hill looft Hamilton na inhaalactie op Verstappen: "Magisch"

Lewis Hamilton heeft na de Grand Prix van Canada lovende woorden ontvangen voor zijn inhaalactie op Max Verstappen. De Ferrari-coureur vocht zich in Montréal langs de Nederlander naar de tweede plaats en maakte daarmee diepe indruk op voormalig wereldkampioen Damon Hill, die zelfs een opvallende vergelijking trok met Ferrari-legende Nigel Mansell.

Hamilton beleefde op het Circuit Gilles Villeneuve zijn beste Grand Prix-weekend sinds zijn overstap naar Ferrari. Na een race lang duel met Verstappen wist de Brit in de slotfase alsnog toe te slaan, waarmee hij de tweede plaats veiligstelde achter de dominante Mercedes van Kimi Antonelli.

Hamilton knokt zich langs Verstappen na intens gevecht

Beide wereldkampioenen begonnen de race vanaf de derde startrij, maar profiteerden al vroeg van de mislukte strategische gok van McLaren op intermediates. Daardoor schoven Hamilton en Verstappen snel op naar voren, achter de Mercedes-coureurs.

In de openingsfase wist Verstappen Hamilton nog voorbij te steken, maar de Ferrari-coureur bleef voortdurend in het spoor van de Red Bull hangen. Een foutje van Hamilton in de chicane van bocht acht en negen leek zijn kansen even te verpesten, nadat hij door het gras moest en enkele seconden verloor.

Toch vocht de zevenvoudig wereldkampioen zich knap terug in de tweede stint. Met nog zeven ronden te gaan plaatste Hamilton uiteindelijk zijn beslissende aanval aan de buitenkant van bocht één, waarna Verstappen ondanks het gebruik van de overtake-modus geen antwoord meer had.

Damon Hill lyrisch: ‘Hij deed me denken aan Mansell’

De inhaalactie van Hamilton bleef ook buiten de paddock niet onopgemerkt. Damon Hill, wereldkampioen van 1996, sprak op sociale media vol bewondering over het optreden van de Ferrari-coureur in Canada.

“Die inhaalactie van Hamilton op Max was pure magie”, schreef Hill. “Hij was het hele weekend al ongelooflijk sterk. Het deed me zelfs denken aan Nigel Mansell.”

De vergelijking is opvallend, aangezien Mansell nog altijd de laatste Britse coureur is die races wist te winnen voor Ferrari. Met zijn sterke optreden in Canada lijkt Hamilton in elk geval steeds beter zijn draai te vinden bij de Italiaanse renstal.

Nou Hill wat was er nou zo magisch aan die actie? Was gewoon een passeeractie op een recht stuk baan die nog ver voor de bocht was afgerond. Niet meer dan een batterij gerelateerde passeeractie waarbij de voorligger niets anders kan doen dan zijn lot ondergaan.

  • 34
  • 26 mei 2026 - 09:32

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Nou Hill wat was er nou zo magisch aan die actie? Was gewoon een passeeractie op een recht stuk baan die nog ver voor de bocht was afgerond. Niet meer dan een batterij gerelateerde passeeractie waarbij de voorligger niets anders kan doen dan zijn lot ondergaan.

    • + 34
    • 26 mei 2026 - 09:32
    • Per saldo waren de Red Bull en Ferrari even snel. Normaal zou Verstappen dat onderling duel dan winnen als zijn hoofd leeg is - hij is nu eenmaal de snellere coureur van de twee.
      Maar omdat ie vooral zit t mokken in zijn auto, hetzij over de regels hetzij over de afstelling, is dit geen garantie op voorhand meer. Het 'magische' is dus dat Hamilton wint van een niet-magische Verstappen. Nou zo goed is Hamilton nog wel.
      Verstappen zal zichzelf opnieuw een beetje moeten uitvinden - niet om nog sneller te gaan maar om zijn onvrede tijdens de race opzij te zetten.

      • + 0
      • 26 mei 2026 - 10:14
    • Rimmer

      Posts: 13.324

      Mwah, Max was op sommige stukken heel snel en Lewis op andere stukken. Max kom je niet zomaar voorbij, zelfs niet als je echt wel sneller bent. Lewis moest lang wachten en zoeken maar deed het uiteindelijk strak en zonder aarzelen waardoor Max alleen kon accepteren. Het was zeker wel knap gedaan van Lewis en niet elke rijder had dat in die Ferrari gekund. Sterker nog, Lec was nergens te bekennen. Lewis heeft een goede race gereden met een mooie actie voor P2 en het was leuk om te zien. Na afloop was er respect en waardering omdat beide lekker gereden hadden. Ik vond het wel mooi.

      • + 8
      • 26 mei 2026 - 10:22
    • Van wat ik heb gezien is de race niet gewoon goed geweest van Hamimton.

      De race van Hamilton was ijzer sterk. Zoals gezegd. Niet gewoon goed. Klasse.

      Ja ik heb in de herhaling gezien dat Verstappen er voorbij kwam door een foutje van Hamilton. En ik heb gezien dat hij bijna 4 seconde verloor in een ronde door een fout. Heb ik geen beelden van gevonden. Maar uit de data leek het me een fout van Hamilton.
      Maar dat bepaalt de grote rijders. Die kunnen fouten herstellen.

      De inhaalactie van Hamilton was voor mij niet bijzonder. Verstappen maakte geen fout. Hij accelereert gewoon strak uit de bocht. En vervolgens begon op een kort recht stuk de boel te clippen. Hamilton vloog er vrij eenvoudig voorbij en was voor de bocht al ruim voor Verstappen. Gewoon wat we dit jaar al vaak zien. Inhalen door de zwakke motor regels. En dat belachelijke overtake knopje dat nog erger is dan DRS was.
      Mensen die niet willen geloven dat dit op zich een makkie was....
      Bekijk de onboard van Hamilton. Het harvest lampje gaat 2 maal aan bij Verstappen. Bekijk ook de data op gp-today.

      En toch heeft Rimmer gelijk. Het was erg strak gereden.
      Hij wist zoveel druk op Verstappen te zetten dat die gedwongen werd de hybride te veel aan te spreken. Uiteindelijk maakte dat de inhaalactie gewoon zoals Rimmer het beschreef erg strak.
      Het is klasse. Hij maakte gebruik van de mogelijkheden. Heb ooit Verstappen geroemd die op een zelfde manier Leclerc en Sainz zo bestreed (2022) hoewel dat wat complexer was omdat de ferrari's toen super snel waren. Hij zorgde toen met de druk voor extra deg van de Ferrari. En hij zorgde dat de batterijen vol geladen waren.
      Dus waarom zou ik Hamilton in deze niet roemen? Klasse gedaan.
      Ik zag een totaal andere Hamilton dan de afgelopen jaren.
      Ik heb een vermoeden dat hij veel tijd in de sim heeft besteed na Miami. Hij heeft duidelijk de data van de race gebruikt om te leren.

      Dit is weer de Hamilton zoals van ouds. Hard werken. slim en geslepen.

      Deze man hebben we lang moeten missen.

      Hopelijk weet hij deze trend door te zetten, want als dat zo is, dan heeft Leclerx een grote issue.

      De RBR was overigens minder snel dan de Ferrari's. Dat is ook wel duidelijk als je naar de data kijkt. Maar super groot was het verschil niet. Iets van 0.15 sec per ronde gemiddeld.
      Maar dit geeft ook de klasse aan die Hamilton deze race had. Elk andere rijder had Verstappen niet zomaar verslagen.

      Genoeg lofzang. Ik vond de twee van wat ik heb gezien de drivers of the Day. Samen met Colapinto.

      • + 3
      • 26 mei 2026 - 10:52
    • @snailer...we moeten ook gewoon herkennen dat Hamilton bijna nooit een slechte race in Canada heeft. Of het nu outright goed resultaat is of relatief tot de rest van het jaar. Dus 1 Montreal maakt nog geen zomer, relatief tot Leclerc dan.

      • + 1
      • 26 mei 2026 - 11:07
    • "een niet-magische Verstappen " Op dat moment speelde er een probleem bij de auto van verstappen. hij moest tweemaal een "fail 2 "uitvoeren en precies op dat moment kreeg hij ook te horen dat hij geen "upshift" mocht doen in combinatie met een ander actie. Wellicht had hij geen tijd om uit te vogelen hoe hij daar het minste nadeel van ondervond.

      • + 2
      • 26 mei 2026 - 11:53
    • Mee eens hoor, iOosterbaan.

      Vandaar ook dat ik de hoop uitsprak dat hij dit vast kan houden.

      We gaan het allemaal beleven.

      • + 1
      • 26 mei 2026 - 13:10
    • Lulham

      Posts: 766

      Dit is weer typisch Brits chauvinisme inderdaad, ze komen al klaar in hun strakke onderbroek bij de gedachte aan Hamilton die een niet-Brit passeert, wanneer het daadwerkelijk gebeurt is het een orgie van orgasmen in de paddock.

      • + 1
      • 26 mei 2026 - 15:12
    • Clipping, clipping en nog eens clipping.

      • + 0
      • 26 mei 2026 - 16:10
    • zorba

      Posts: 1.733

      al de gejank over die regels van sommigen vallen me zwaar tegen ,eindelijk zien we races waar de piloten hun rijkunsten en racedenken moeten benutten en niet vanaf de start gas geven waarbij de electronica de rest doet zonder dat de rijder er iets moet voor doen ,nu moet je als rijder zelf de input geven waar je best je extra energie gebruikt en nu zie je dat sommigen geen kaas gegeten hebben hoe ze er mee moeten om gaan.
      Dan zie je piloten als Verstappen en Hamilton wel weten hun kunde opdat gebied te benutten , ook al hebben ze een mindere wagen, ik kijk uit naar het moment dat Ferrari een gelijke snelheid kan genereren op de rechte stukken als Mercedes, en McLaren en ja Redbull met een beetje meer downforce in de bochten zal hebben. Dan zullen we massaal terug voor de tv zitten om de races te zien met onvoorziene uitslagen en spanning. We hebben jaren lang ge-oppert dat de rijder meer input moest hebben van zijn kunde, nu we dat hebben is het voor sommigen terug niet goed ,wat willen jullie dan een wagen met 4cilinders voor redbull en de anderen met een tweetakt zodat Verstappen alles terug wint ?

      • + 0
      • 27 mei 2026 - 08:36
  • Ja hoor natuurlijk,dat was gewoon passeren .
    Niks magisch aan ,zal waarschijnlijk een volle vuile sok aan overgehouden hebben die Hill.

    • + 3
    • 26 mei 2026 - 09:34
  • Vond Max op Lewis gewaagder en ook dat was een 'gewone' inhaalactie met betere deployment.

    • + 6
    • 26 mei 2026 - 09:46
  • Suske en Wiske en de magische batterij!

    • + 6
    • 26 mei 2026 - 09:48
    • Suske en Wiske en de geflopte motorformule!

      • + 3
      • 26 mei 2026 - 09:52
    • The Wolf

      Posts: 982

      Suske & Wiske en de Vette V10, da's pas een leuk album

      • + 3
      • 26 mei 2026 - 09:56
    • Suske en Wiske en de Domme Damon.

      • + 3
      • 26 mei 2026 - 11:12
  • jd2000

    Posts: 7.769

    Magisch....Zit me af te vragen of we naar hetzelfde hebben gekeken.

    • + 7
    • 26 mei 2026 - 10:24
    • Jij zat itt Damon niet te kijken door een Brise bril!

      • + 1
      • 26 mei 2026 - 13:08
  • Supa

    Posts: 2.709

    De inhaalactie van Lewis op Max was echt geweldig. Je hoorde het publiek meteen losgaan van vreugde!

    • + 2
    • 26 mei 2026 - 12:22
    • Duracell had daar de complete tribune afgehuurd voor haar werknemers...

      • + 1
      • 26 mei 2026 - 13:05
  • Schumi86

    Posts: 618

    Haha magisch he net als Mario Kart.

    • + 2
    • 26 mei 2026 - 13:54

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 3.488
  • Podiums 128
  • Grand Prix 239
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar