Max Verstappen bestraft na onhandige fout in Miami

Max Verstappen heeft na afloop van de Grand Prix van Miami een tijdstraf van vijf seconden ontvangen. Hij krijgt deze straf voor het overschrijden van de witte lijn aan het einde van de pitlane, hij maakte deze fout toen hij na zijn enige pitstop weer de baan opkwam toen de Safety Car naar buiten was gestuurd.

Verstappen maakte vroeg in de Grand Prix van Miami zijn pitstop. Hij was in de openingsronde van de race gespind, en daarbij had hij zijn banden flink beschadigd. Toen Isack Hadjar en Pierre Gasly waren gecrasht, en de Safety Car de baan op werd gestuurd, besloot Red Bull te handelen en Verstappen naar binnen te halen voor zijn pitstop. Bij het uitrijden van de pitlane reed hij over de witte lijn, en opvallend genoeg besloten de stewards pas na de race een uitspraak te doen.

Ze verklaren dat ze dit deden, omdat ze te weinig goed beeldmateriaal hadden. Hierdoor besloten ze tot na de race te wachten, waar Verstappen zijn fout toegaf.

Wat hebben de stewards besloten?

Verstappen moest lang wachten op het besluit, maar nu is duidelijk geworden dat hij vijf seconden tijdstraf  heeft ontvangen. Hierdoor blijft hij vijfde, aangezien Charles Leclerc eerder al een straf ontving. Het is een smet op het weekend van Verstappen, dat verder meer dan naar wens is verlopen voor hem. De updates van Red Bull lijken te werken, en hij kon het hele weekend vechten met de concurrentie van Mercedes, McLaren en Ferrari.

Positieve zaken

Door zijn goede prestaties dit weekend zette Red Bull in ieder geval een stap in het constructeurskampioenschap. Ze staan daar nu vierde, en hebben Alpine en Haas eindelijk ingehaald. De straf was vervelend voor Verstappen, en na afloop van zijn bezoekje aan de stewards gaf hij al aan dat hij er waarschijnlijk een straf voor zou ontvangen. Hij moest zich ook melden voor een incident met George Russell, en daar hebben de stewards geen straffen uitgedeeld.

Verstappen zal zich nu gaan focussen op de 24 uur van de Nürburgring, die over twee weken op de planning staat. Daarna vervolgt hij zijn F1-seizoen met de Canadese Grand Prix.

Het helpt eigenlijk nagenoeg nooit als pas na de race de straf wordt uitgedeeld want de mogelijkheid wordt dan ontnomen om er de strategie op aan te passen. Daarnaast kan het ook gebeuren dat een race finisht onder de safety car en je daardoor ineens 15 plekken verliest voor een incident in ronde... [Lees verder]

  • 34
  • 4 mei 2026 - 00:34

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Dit had tijdens de race gemoeten. Valt wel op dat fia max loopt te helpen

    • + 25
    • 3 mei 2026 - 23:58
    • Is weer eens wat anders toch?
      Stll we rise.

      • + 9
      • 4 mei 2026 - 00:14
    • NicoS

      Posts: 20.857

      Wat was het verschil dan geweest? Hij had dan vijf seconden bij z’n tijd opgeteld gekregen, net als nu.
      Het maakt in dit geval niets uit, dus hoezo helpt de FIA?

      • + 20
      • 4 mei 2026 - 00:21
    • Het helpt eigenlijk nagenoeg nooit als pas na de race de straf wordt uitgedeeld want de mogelijkheid wordt dan ontnomen om er de strategie op aan te passen. Daarnaast kan het ook gebeuren dat een race finisht onder de safety car en je daardoor ineens 15 plekken verliest voor een incident in ronde 8.

      Dit zou eigenlijk niet moeten kunnen. Als ze niet in staat zijn om een incident binnen een half uur te beoordelen dan moet er geen straf meer volgen.

      • + 34
      • 4 mei 2026 - 00:34
    • Het maakt wel uit, want dan kun je anticiperen. Zover dat de FIA Max helpt ga ik niet, daar geloof ik geen snars van, maar dat je gewoon penalties moet uitdelen tijdens een wedstrijd lijkt me logisch.

      • + 10
      • 4 mei 2026 - 00:44
    • NicoS

      Posts: 20.857

      Als….. in dit geval niet aan de orde. Ook al zou de race achter de saftycar zijn gefinisht, dan was daar ook niets aan te doen.
      Maar goed, in dit geval maakt het geen verschil of de straf tijdens de race of na de race is uitgedeeld.
      Net terug gekeken, Max gaat aan het uiteinde van de streep met het wiel op de lijn, en zat er net buiten.
      Straf terecht!

      • + 3
      • 4 mei 2026 - 00:44
    • @Stillwerise, jij bent niet het scherpste mesje in de lade hè.... Ik vermoed zelfs dat je sinds AD 2021 nog elke dag een huilmomentje hebt. En dat omdat je de slechtste coureur ooit in een Ferrari zo aanbidt 🤣

      • + 18
      • 4 mei 2026 - 01:21
    • Sneu hoor Fluppie.

      • + 9
      • 4 mei 2026 - 02:33
    • En Stillewerise is niet sneu, koppie toe?

      • + 9
      • 4 mei 2026 - 06:56
    • DJJeffHax

      Posts: 747

      De FIA helpt Max niet. Ze hadden eerder erop gegokt dat Charles een beetje dichterbij zou zitten zodat ze Max terug konden zetten naar P6 wat niet gelukt is.

      • + 3
      • 4 mei 2026 - 07:25
    • JV

      Posts: 2.739

      Max hoefde geen banden meer te wisselen dus die 5 seconden hadden tijdens de race niets uitgemaakt.

      • + 0
      • 4 mei 2026 - 09:05
  • Psykosis

    Posts: 84

    Alweer zo lang zonder F1 want die hebben alweer vakantie Pppppfffffffffffffffff...

    • + 2
    • 4 mei 2026 - 00:03
  • AUDI_F1

    Posts: 3.886

    Toch zou ik het beeld ervan graag eens zien. Het schijnt moeilijk te zien te zijn, en was ook maar met 1 band.

    De stewards hebben vastgesteld dat de buitenkant van de linker voorband de buitenkant van de doorgetrokken witte pituitgangslijn heeft overschreden.

    • + 0
    • 4 mei 2026 - 00:07
    • Je kan terug kijken, onboard is het ook niet moeilijk te zien. Want je ziet duidelijk zijn linker voor wiel volledig over de streep gaan. Dat was een hele hele duidelijke. Snap dan ook niet waarom ze tot na de race hebben gewacht..

      • + 11
      • 4 mei 2026 - 00:23
    • DJJeffHax

      Posts: 747

      Volgens de racebeelden wat ik gezien had kreeg Max niet voldoende ruimte waardoor hij over de witte lijn kwam. Had Max geprobeerd wel de lijn te vermijden dan was er hoogst waarschijnlijk een crash geweest met Sjaakie.

      • + 0
      • 4 mei 2026 - 07:27
    • AUDI_F1

      Posts: 3.886

      De stewards hebben dit na de race bekeken omdat ze eerst betere beelden wilden hebben en daarop de 'overtreding' konden vinden.

      • + 0
      • 4 mei 2026 - 07:44
    • Nou ik zag de onboards bij Viaplay en daarop was het niet duidelijk te zien daar leek het er op dat het juist net niet helemaal over de lijn was.

      • + 2
      • 4 mei 2026 - 09:23
    • Maximo

      Posts: 9.887

      Over de lijn is over de lijn, al is het maar met 1 cm met maar 1 band.

      Iedere coureur en iedereen aan de pit muur van iedere race serie in de wereld weet dit en dat het een tijdstraf oplevert.

      • + 3
      • 4 mei 2026 - 09:38
    • Het is maar goed dat Max in een driewieler reed , anders had hij nog 5 seconden extra straf gekregen voor zijn linker achterband.

      • + 0
      • 4 mei 2026 - 10:20
  • Denk een terrechte straf aangezien dit in het verleden al vaker bij diverse coureurs gebeurt.

    Snap alleen niet dat deze straf dan na de race beslist moet worden. Op de lijn niks aan de hand erover is 5 sec straf. Hoe simpel kan het zijn.

    • + 9
    • 4 mei 2026 - 00:24
  • Waar blijft die rem straf van Russell???

    • + 9
    • 4 mei 2026 - 04:53
    • nr 76

      Posts: 7.530

      Russell is samen met Verstappen bij de stewards geweest, en ze hebben besloten dat het geen straf waard was.
      Sja, je gaat natuurlijk niet je collega een straf aan zitten naaien bij de stewards....

      • + 5
      • 4 mei 2026 - 05:42
    • Rocks

      Posts: 1.096

      Mietjes krijgen geen straf 😎

      • + 0
      • 4 mei 2026 - 07:00
  • SennaS

    Posts: 12.221

    De fia faalt weer eens door zulke peanuts dingen te bestraffen en ook nog na de race.
    Er is geen andere coureurs bij betrokken en het is wel of niet over de streep, dan kun je toch direct wel/niet bestraffen zodat het team en coureur daarop kunnen inspelen.
    De fia heeft een handje van beslissingen op het groen doek

    • + 0
    • 4 mei 2026 - 21:57
    • Verstappen reed met een wiel over het laatste stukje van de lijn. Die lijn ligt er om veiligheidsreden.
      Rijders komen met grote snelheid aan en de rijder die de pit uit rijdt. kan een fataal ongeluk veroorzaken als hij in de baan van de rijder op snelheid komt. Om dit te voorkomen is die lijn daar.
      Het maakt niet uit of het 1 mm is of een wiel, zoals nu, of een hele auto. De regel geeft de kaders aan. En die regel is overschreden. Zou de straf nu niet zijn uitgedeeld, waar lift dan de volgende grens. 2 wielbreedtes? 2 autp breedtes?

      De straf is meer dan terecht gegeven. Ik vind zelfs dat het strenger moet worden gestraft. Het gaat om veiligheid.

      • + 0
      • 4 mei 2026 - 23:53

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 3.500
  • Podiums 128
  • Grand Prix 240
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar