user icon

Fernando Alonso: "2011 is mijn beste seizoen tot nu toe"

  • Gepubliceerd op 11 nov 2011 14:56
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
Ferrari-coureur Fernando Alonso won dit jaar pas één maal, maar de Spanjaard is allerminst ontevreden over zijn eigen prestaties dit seizoen. “Dit is het beste seizoen uit mijn carrière tot nu toe”, liet de tweevoudig wereldkampioen aan AS weten.

Hij vervolgt: “Ik vind het vreemd dat men suggereert dat mijn periode bij Ferrari vooralsnog een mislukking is. Zonder twijfel waren 2010 en met name 2011 de beste jaren uit mijn loopbaan. Het is moeilijk te herhalen; we finishen de meeste races, noteren goede rondetijden, onze starts zijn fantastisch, onze pitstops zijn geweldig, veel podiumplekken en een overwinning. Natuurlijk willen we allemaal voor de titel vechten, maar als dat niet mogelijk is moet je accepteren dat anderen beter zijn.”

Alonso zou ook voor geen goud van plek ruilen met Red Bull Racing-coureur en kampioen Sebastian Vettel. “Nee, nee, nee. Ik zit bij mijn droomteam, al klopt het wel dat Sebastian en ik nu op gelijke hoogte staan met elk twee wereldtitels. Maar als ik naar de toekomst voor de komende vijf jaar kijk, zit ik liever waar ik nu zit dan waar hij zit.”

Hij gelooft niet dat het uitgemaakte zaak is dat Red Bull Racing ook in 2012 heerst in de Formule 1. “Men dacht ook dat Lewis Hamilton tien jaar op een rij zou winnen, en hetzelfde gold voor Button en Brawn GP die zogenaamd een magische formule hadden gevonden. Nu is Red Bull Racing twee jaar toonaangevend en verwacht men dat nog twintig jaar, maar dat gaat niet gebeuren.”

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Alonso had deze uitspraak niet moeten doen. Heeft onheil over zich afgeroepen. Zie FP2. ;-)

    • + 0
    • 11 nov 2011 - 15:12
    • Onheil over zich af roepen?

      Hij zegt gewoon waar het op staat.. en we zitten hier niet in sprookjesland...

      • + 0
      • 11 nov 2011 - 15:57
  • Beetje laat misschien, maar heb iemand een link met live streaming @ FP2?!!!

    • + 0
    • 11 nov 2011 - 15:15
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    Qua rijden is ie denk ik idd beter dan ooit. Hij haalt alles uit de auto, maakt vrijwel geen fouten (misschien kleintje in Canada) en presteert zeer constant. Dat de auto niet de snelste is doet er dan niks aan af dat hij maxmimaal preseert en daar doelt ie op.

    En wat dat betreft zal idd de hegemonie van RBR een keer stoppen. Is het niet 2012, dan kan het heel goed 2013 zijn. Want alles stopt een keer. en afgaande op de laatste ~12 jaar zit er een goede kans in dat Ferrari komende 5 jaar echt nog wel een keer kampioen kan/zal worden.

    • + 0
    • 11 nov 2011 - 16:53
  • Zo zie je maar dat niet alles zo is zoals het van buitenaf lijkt. Je zou toch denken dat 2005 en 2006 zijn beste jaren waren. Voelt dus blijkbaar anders. Fantastisch realisme wat Alonso hier ten toon spreidt. Ook hierin is hij zo sterk en volwassen. Los van de rijderskwaliteiten zit het mentaal ook goed hoor bij deze coureur.

    • + 0
    • 11 nov 2011 - 17:08
  • Ik heb de laatste 2 jaar echt respect gekregen voor deze man!
    Wat hij zegt is meestal interessant, en ondanks een mindere wagen.. laat hij zien waartoe hij in staat is!
    Respect!

    Toch heb ik wel een weerwoord op de laatste alinea:
    Hamilton: was genekt door de nieuwe regelgeving voor 2009, zelfde situatie, kan gewoonweg niet (komt nl. geen nieuwe regelgeving)
    Button: Hadden door die nieuwe regelgeving maar 1 jaar in de top
    Vettel: We zullen zien, vooralsnog lijkt niets RBR te stoppen, die te vergelijken zijn situatie Hamilton, en al helemaal niet met situatie Button

    Maarja, die 2 situaties waren vooraf ook niet te voorspellen (situatie button natuurlijk wel meer dan situatie lewis)

    We Will see, Deze situatie lijkt het meest op de tijd van Ferrari
    Komende jaren geen grote regelgeving veranderingen, zijn toonaangevend en voorlopig is er geen reden waarom dat opeens zal omkeren.. al kan je het niet helemaal met Ferrari vergelijken, toen waren er geen teams die het tegen Ferrari op konden nemen que technische mogelijkheden, geld, etc. met het testlimiet.. ik citeer Coulthard even

    \'\'Michael reed in een auto die superieur was aan de auto\'s van zijn rivalen, met ongelimiteerde testmogelijkheden en het grootste budget in de Formule 1. Ferrari en Mclaren hebben de middelen en het personeel om Red Bull tegenstand te bieden, wat ze ook al meermalen gedaan hebben.\'\'

    Misschien stopt de nieuwe motorformule Redbull wel, en word Williams opeens Wereldkampioen :)

    nieuwe tijden, nieuwe mogelijkheden, nieuwe gebeurtenissen.. we zullen zien wat de toekomst ons brengt!

    Ik verwacht i.i.g. wel dat Alonso nog een WK binnenhaalt.. Ik gun het hem ook

    • + 0
    • 11 nov 2011 - 18:30
    • .Henry

      Posts: 1.308

      \"Komende jaren geen grote regelgeving veranderingen\"

      Stond er voor 2013 niet iets op het programma m.b.t. de motor ofzo? Toch wel een ingrijpende verandering...

      • + 0
      • 12 nov 2011 - 00:27
    • Idd ik dacht ook dat ik dat er nog bij had gezet.. maar dat moet ik bij het editten er tussenweg hebben gehaald

      • + 0
      • 12 nov 2011 - 09:22
  • @Redactie: S.v.p. spelling check op \"overwin...\"

    • + 0
    • 11 nov 2011 - 20:00
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      En ondertussen schrijf je zelf \'spellingcheck\' verkeerd...

      • + 0
      • 12 nov 2011 - 00:55
  • Michael

    Posts: 1.434

    Hij geeft dus hier eigenlijk aan dat die 2 WKs niet verdient zijn.

    <<Ik vind het vreemd dat men suggereert dat mijn periode bij Ferrari vooralsnog een mislukking is..>> Wie zegt dat nou?

    <<..al klopt het wel dat Sebastian en ik nu op gelijke hoogte staan met elk twee wereldtitels.>>
    Ja die van Vettel zijn eerlijk verdient.

    <<...en verwacht men dat nog twintig jaar, maar dat gaat niet gebeuren>> Ik kan mij niet voorstellen dat hij nog 20 jaar in de F1 blijft.

    • + 0
    • 12 nov 2011 - 01:07

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 145
  • Podiums 0
  • Grand Prix 84
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park