user icon

Alonso: "We missen steeds de slag door slechte kwalificaties"

  • Gepubliceerd op 17 okt 2011 14:48
  • comments 27
  • Door: Rob Veenstra
Ferrari-coureur Fernando Alonso finishte in Zuid-Korea als vijfde. De Spanjaard gaf vijftien seconden toe op winnaar Sebastian Vettel. Het gat met de nummer twee bedroeg slechts drie seconden. Na een matige kwalificatie kon de Scuderia in de race weer wel volgen. Ferrari betaalt steeds de prijs voor het tegenvallende kwalificatietempo.

Die conclusie trekt Alonso na het weekend in Zuid-Korea. “We hadden de snelheid aan het einde van de race en op de zachte banden waren we vrij snel. Maar in het begin zat ik al bijna aan mijn maximum, dus ik denk niet dat ik met een vrije baan voor me veel beter had gepresteerd. Het is de consequentie van een slechte kwalificatie. Dat is al het hele seizoen zo, op zondagen zijn we beter dan op zaterdagen. Daardoor missen we steeds de slag en sluiten we in de wedstrijd te laat bij de groep met leiders aan. We moeten ons kwalificatietempo verbeteren zodat we verder van voren starten. Dan kunnen we ons op zondag op de een of andere manier wel met de top meten. We halen de finish in een groep van vier coureurs van de topteams en binnen drie seconden van de tweede plek. Dat bevestigt ons beeld dat we op zondag mee kunnen, maar op zaterdag worstelen.”

Reacties (27)

Login om te reageren
  • 2012 wordt het gat kleiner voor alle topteams naar Redbull. Door de afschaffing van de blown-difusser. RBR heeft het systeem geperfectioneerd en rest kon alleen aanhaken. Ik denk dat 2012 Ferrai kampioen wordt. Ik zie MGP,McLaren en RBR strijden om plek 2. In silverstone zagen we al hoe RBR presteerde zonder de BD. Ferrari was echt sterk, alonso had 17 sec voorsprong op RBR. Dat is ongeveer 0.325 per ronde. Dat moet RBR in de winter gaan goed maken dat is best veel. Helemaal als bedenkt dat ze qua aero en mechanische grip denk ik rond de 90-100% zitten qua ontwikkeling. Dus daar gaan ze geen grote succes boeken.

    Ik zet mijn geld op Alonso voor 2012!

    • + 0
    • 17 okt 2011 - 14:58
    • Ik help je met hopen.

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 15:06
    • tuurlijk hoop ik op alonso. maar aub wie er ook wk wordt niet meer zon jaar als dit!

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 15:08
    • precies wat je zegt! ik denk dus echt dat rbr puur de blown diff op vettels rijstijl heeft ontwikkeld (dit jaar), en nu de kwalificaties redelijk makkelijk naar hun toe trekken.
      volgend jaar wil ik het nog zien, het is normaal echt ferrari (en ook mclaren) die de dikke mechanische grip en aero in huis hebben, ik zie ferrari volgend jaar wel weer terugveren omdat het geblazen diffuser grapje ten einde loopt

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 15:11
    • AirJan

      Posts: 1.200

      Vergeet dan voor het gemak ook even niet dat Ferrari tegen het verbod op de BD was omdat het een essentieel onderdeel van hun ontwerp was. Alle topteams moeten opnieuw beginnen zonder BD, niet alleen RBR, maar ook zeker McLaren en Ferrari.

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 15:23
    • natuurlijk, maar tijdens de GP van Silverstone zag je duidelijk dat Ferrari er veel minder last van had, dan RBR en McLaren. Ferrai maakt ook gebruikt van de blown-difusser alleen die van hun is duidelijk niet zo efficient als die van McLaren en RBR. En desondanks zitten ze niet zo ver van RBR en McLaren af. Daarom ben ik positief gestemd als het gaat om Ferrari en 2012. En wat betreft MGP Costa en Willis zijn zeer goede versterkingen, willis ervaring in mechaniek bij RBR en Costa als Aero is zeker niet niks. Dan heb je nog Brawn en Bell, dit kan alleen maar leiden naar succes helemaal met de financiele steun van een concern als Mercedes-Benz.

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 15:31
    • ik ben blij dat jij de gegevens van de auto\'s al weet terwijl de teams nog bezig zijn met hun engineering. Waarom werk je eigenlijk niet bij een team?

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 15:39
    • In Silverstone stond RBR gewoon nog op de pole. Ferrari won dan wel de race, maar in hoeverre had dat ook te maken met de omstandigheden van de GP (regen aan het begin, warm krijgen van banden etc.)

      Het is McLaren dat inderdaad net de grootste tik kreeg, niet RBR. Ik geloof inderdaad ook wel dat de gaten naar de top kleiner worden.

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 16:03
    • We hebben wel in Silverstone gezien dat de afschaffing van de B-D Mclaren het meeste raakt, dat het RBR nauwelijks raakt en dat dat het voor Ferrari weinig tot niets uit maakt

      Ik zie niet in waarom het gat persè kleiner word voor iedereen, zo groot is de voorsprong namelijk niet, als die er uberhaupt is op dit moment, en er is nog genoeg ruimte voor verbetering

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 16:28
    • Er was wel degelijk een voorsprong, misschien niet zozeer in de voorbije twee races, al was RBR in Korea duidelijk wel weer sneller in de race, maar er is lang een voorsprong geweest.

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 17:31
  • JeePee

    Posts: 395

    Wel een verbetering t.o.v. Raikkonen zeg, die Alonso. Wat kan die man ontwikkelen zeg. Je ziet die auto per race sneller worden! Echt heel slim van Ferrari om de man die meer uit die kut F60 wist te halen dan Alonso uit de huidige Ferrari doet, voor 17 mil aan de kant te zetten.

    Oh wacht...

    • + 0
    • 17 okt 2011 - 15:18
    • FA1903

      Posts: 413

      Frustraties? Kimi die de laatste 2 jaar supergemotiveerd reed bij Ferrari.. het liet afweten tegen Massa in zijn 2de jaar..

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 15:52
    • dat was toch die zo spraakzame man die doodleuk met een ijsje door de pits liep? ja was echt een publieks trekker en super om sponsoren mee binnen te halen...

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 18:25
    • Bedoel je dat Alonso alleen maar bij Ferrari rijdt voor zijn sponsors en aantrek voor sponsors?

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 18:38
    • Michael

      Posts: 1.434

      Nou nou Kimi wist tenminste nog kampioen te worden in de Ferrari maar de duurst betaalde coureur kan alleen maar vragen of hij langs Massa mag. Doet Massa het niet dan weet Ferrari nog wel een foefje bij de pitstops.

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 20:31
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      @Michael; Met het soort opmerkingen die je maakt kan echt niemand je meer serieus nemen... Zelfs de grootste Alonso hater kan inzien dat hij tot de top 3 beste coureurs hoort en naar mijn mening ook tot de beste 3 vanaf 2000.

      • + 0
      • 18 okt 2011 - 00:41
    • @running zou die grote sponsor niet hebben geholpen?

      • + 0
      • 18 okt 2011 - 02:27
    • Die sponsor is uberhaupt de reden dat Alonso in 2010 al in de Ferrari zat.

      Maar jij zegt dus dat Alonso alleen maar in de Ferrari rijdt omdat die meer sponsors en sponsoraantrek had als Kimi? Met andere woorden, je vindt hem niet beter als Raikkonen?

      • + 0
      • 18 okt 2011 - 03:13
    • Die reactie van michael vind ik wel goed gezegd. Bij Mclaren werd hij niet vooruitgeschoven en dat stond hem niet aan. Bij ferrari doen ze dat nu wel en dat zint hem wel, beter alonso vervangen dat zou beter gaan.

      • + 0
      • 18 okt 2011 - 14:46
  • F1McLaren

    Posts: 631

    Ik hoop nog steeds dat Briatore terug komt, ze moeten is een schop onder hun kont hebben in dat team. Ze lopen al zolang achter de feite aan, en dan heb je zo een top Coureur en dan kan je het niet waarmaken. 1 keer gewonnen dit jaar, terwijl ze vorig jaar al voor het einde begonnen aan de auto.

    • + 0
    • 17 okt 2011 - 15:28
    • En zo is het. Briatore is vaak een eikel, een lul, een achterbakse vent..... EN HIJ WEET IN TEGENSTELLING TOT DOMENICALE HOE HIJ MOET WINNEN! Al was alleen maar tuinkabouter Todt er nog geweest, had al veel gescheelt.

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 15:37
    • een teambaas maakt het verschil....??

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 16:29
    • Want Domenicale heeft niet gewonnen in 2007 en 2008?

      • + 0
      • 17 okt 2011 - 17:32
    • In 2007 (en lang daarvoor) was Domenicali al werkzaam bij het team, echter vervult hij pas sinds \'08 de positie van teambaas, daarvoor was het ene J. Todt.

      • + 0
      • 18 okt 2011 - 03:40
    • In 1998 was Domenicale uberhaupt de man die Schumacher probeerde tegen te houden om naar Coulthard toe te stappen. Je hebt gelijk over 2007 overigens, maar Domenicale heeft toch evenzeer gewonnen in 2008 en 2010.. Todt had in 2007 ook de titel niet gepakt als men bij McLaren geen stomme fouten was beginnen maken.

      • + 0
      • 18 okt 2011 - 14:12
  • aruba24

    Posts: 640

    Het heeft niet alleen met de blow.deffuser te maken bij ferrari , de V8 motor van ferrari is een multiklepper net als cosswort deze motoren zijn helemaal niet geschikt voor blow.deffuser deze motoren worden ook heel warm , de renault en mercedes blijven de kleppen kortstondig langer open (uitlaatklep) net als een luchtcompressor en deze motoren blijven vrijwel koel met temperatuur zo daarvoor de betrouwbaarheid van redd.bull in 2011 zo groot is , en in silverstone was temperatuur probleem voor renault heel groot dus wordt tandje trug schroeven of een upgrade vragen aan de Fia.

    • + 0
    • 17 okt 2011 - 16:57
    • In een poging om de auto\'s langzamer te maken heeft de FIA besloten om vanaf 2006 de auto\'s te laten rijden met een 2.4 liter V8-motor met niet meer dan vier kleppen per cilinder.

      @John,hoeveel kleppen hebben de Ferrari en Cosworth motoren dan, en hoeveel die van Renault en Mercedes.

      • + 0
      • 18 okt 2011 - 00:23

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 149
  • Podiums 0
  • Grand Prix 85
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov