user icon

FIA overweegt verbod op DRS voor Eau Rouge op Spa

  • Gepubliceerd op 22 aug 2011 16:14
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA denkt eraan om het gebruik van de beweegbare achtervleugel in de snelle bocht Eau Rouge op het circuit van Spa-Francorchamps te verbieden. Dit op aandringen van rijdersvakbond GPDA, dat de zorgen bij de federatie kenbaar heeft gemaakt.

Dat meldt Autosport. Eau Rouge wordt sowieso niet opgenomen in de DRS-zone voor de race, maar op vrijdag en zaterdag is de beweegbare achtervleugel vrij te gebruiken. Eerder greep de bond in Monaco al eens in door een DRS-verbod voor de tunnel uit te vaardigen.

HRT-coureur Vitantonio Liuzzi verwoordt de stand van zaken: “Het is anders dan in Monaco, want hier hebben we geen dak of pilaren. Een crash in Eau Rouge is een normaal race-ongeluk zoals op elke andere plek. Maar het klopt wel dat het op het randje is met DRS.”

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Uitloopstroken genoeg in Eau Rouge, dus gewoon 1 iemand laten testen, dan beslissen of het vrij te geven is. Lijkt me niet zo moeilijk.. maar ja.. tis de Fia..

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 16:28
  • ??!!! Kunnen coureurs niet meer zelf beslissen? Als je de ballen niet hebt houd je je vinger van de knop.
    De \"beste coureurs ter wereld\" lijken wel angsthazen.
    Je moet DRS niet gebruiken, het MAG.

    Dus, geen verbod op DRS, op welk circuit dan ook.

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 16:33
    • .Henry

      Posts: 1.308

      En bij de mogelijke crash als het gevolg van het gebruik van DRS is onstaan is ook alleen de coureur in kwestie betrokken? Nee inderdaad, er rijden nog 23 andere coureurs rond die daarbij gewond kunnen raken. Dus de FIA kan op deze manier makkelijk een onnodig risico weghalen.

      • + 0
      • 22 aug 2011 - 17:29
    • James

      Posts: 1.652

      Dat gaat niet op. Ze mogen het overal gebruiken dus waarom zou je het verbieden voor Eau Rouge.

      Er zullen altijd bochten zijn waarin je DRS beter niet gebruikt maar dat moeten de rijders op het moment zelf maar uitmaken. Anders kan je op elk circuit wel DRS verbieden in minstens 5 bochten.

      • + 0
      • 22 aug 2011 - 19:47
  • Tifoso

    Posts: 2.866

    Weer iets minder om de mannen van de jongens te onderscheiden. Laat het vrij en laat de coureur zelf kiezen. Gaat hij voor veiligheid of durft hij het aan om op topspeed enDRS door eau rouge te gaan...

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 16:38
  • Jammer.

    Sinds de V8 stelt Eau Rouge niets meer voor, maar met DRS geactiveerd, hadden we weer de mannen vd mietjes kunnen scheiden.

    Helaas ontneemt de FIA ons dit spectakel.

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 16:39
  • En gaan we ook weer achter de SC starten als het regent tijdens de start?

    Lange leve de FIA weer.

    Nee even serieus.. ik vind dat de FIA te vaak paniekerig doet.
    In dat geval met DRS, maar ook met regenraces en starten achter de SC.
    De beste coureurs ter wereld rijden hier, laat ze racen man!

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 16:43
  • Neejoh, juist niet! laat ze maar, kunnen we zien wie er ballen hebben!

    @FerrariRules: Laat Hamilton het dan maar testen. :P

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 16:45
  • ik hoop wel op DRS.. vooral in de kwali, zou een gigantisch nadeel voor RBR zijn als het verboden is

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 16:53
    • turbof1

      Posts: 1.804

      Dat nu ook weer niet. Voor en na de bocht kunnen ze het naar hartelus gebruiken.Op vlak van DRS zou Red Bull zelf het meeste voordeel hebben op Spa, zelfs met 1 bocht minder, gezien de snelle bochten en het lange circuit.

      • + 0
      • 22 aug 2011 - 17:05
  • turbof1

    Posts: 1.804

    Verleden jaar namen ze met 1 hand en het f-duct open ook de eau-rouge en toen hoorde je niemand klagen. Ok, er is iets meer verlies van downforce, maar de auto\'s zijn ook evoluties van verleden jaar die waarschijnlijk nu in het algemeen meer downforce hebben, wat dus elkaar zou moeten compenseren. Het zou moeten lukken.

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 17:03
    • Wat je niet moet vergeten is dat de F-duct toch iets meer vleugel \"dicht\" laat dan DRS, met de F-duct heb je gewoon iets meer downforce.

      • + 0
      • 22 aug 2011 - 17:48
  • Hawke

    Posts: 50

    Iedereen bekritiseert de FIA maar het is weer op aandringen van de GPDA. Was daar zeurpiet Webber niet de voorzitter van

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 17:10
  • Wat geen DRS op Eau Rouge ?
    Zit ik dus voor niets te verheugen op het effect Wat DRS op Eau Rouge zal hebben ?
    Geen 15 uitvallers, geen Vettel die de bocht neemt zonder DRS omdat hij vooraan rijdt en Webber die hem vol gas met KERS (die het op wonderbaarlijke wijze het perfect doet) en DRS open neemt, Vettel inhaalt, terwijl Chris Horner zijn longen uit zijn lijf schreeuwt met Mark, Maintain the gap en Mark\'s reactie zal zijn: too late mate, not bad for a nr 2 driver !
    Oke dit is maar gekheid, zal ook nooit gaan gebeuren ook al zal DRS wel mogen maar jullie begrijpen wel waar ik heen wil toch?
    Verder wil ik met dat Vettel/Webber verhaal niet de coureurs belachelijk maken dus alle fans hoeven geen reacties te geven van je maakt ze belachelijk enz.
    Laat die DRS gewoon vrij, zodat we kunnen zien wie de echte mannen zijn met ballen en wie niet
    Trouwens over Lewis Hamilton gesproken, zal hij er wat over gaan zeggen over het verbod en zo ja wat zal hij gaan zeggen ?

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 17:16
  • Godius

    Posts: 658

    Met de v10 kon je nog in die bocht jezelf onderscheiden van de rest. Met de v8 is het gewoon volgas knallen.

    Met drs heb je nog tenminste de mogelijkheid om de mannen van de jongens te onderscheiden.

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 17:24
    • .Henry

      Posts: 1.308

      Met de V10 zouden ze net zo makkelijk vol gas kunnen. Het is niet (vooral) makkelijker door het lagere vermogen, maar door de hogere grip.

      • + 0
      • 22 aug 2011 - 17:31
  • Trouwens ik zit me net te bedenken dat ik met dat verhaaltje de race zat te beschrijven en daar is DRS niet vrij te gebruiken
    ik bedoelde eigelijk dat Vettel het niet aandurfde om de bocht in te gaan met DRS als ze het wel overal mogen gebruiken

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 17:48
  • Kootje

    Posts: 587

    Mensen .... leer lezen !!!
    Iedereen loopt de FIA weer te beschuldigen van betutteling ,terwijl er duidelijk staat:

    \"Dit op aandringen van rijdersvakbond GPDA, dat de zorgen bij de federatie kenbaar heeft gemaakt.\"

    Het is dus \'n meerderheid van de coureurs die hierom vroegen ,niet de FIA !!!
    En in dat geval denk ik bij mezelf: Jeez .... het is géén verplichting ,maar \'n optie. Als je niet durft of kunt ,gebruik \'t dan niet.

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 18:07
    • Beri

      Posts: 2.945

      \"En in dat geval denk ik bij mezelf: Jeez .... het is géén verplichting ,maar \'n optie. Als je niet durft of kunt ,gebruik \'t dan niet. \"

      Hulde! _O_

      • + 0
      • 22 aug 2011 - 19:01
  • Beri

    Posts: 2.945

    Overigens, op twitter verschijnen de eerste berichten dat het al zeker is dat gedurende de vrije trainingen en de kwalificatie in de Eau Rouge geen DRS mag worden gebruikt. En zoals genoemd, gedurende de race is het niet van invloed omdat de DRS zone pas na het Radillion begint.

    • + 0
    • 22 aug 2011 - 19:04
  • Volgens mij begrijpt niet iedereen hier wat voor effect DRS heeft op de achtervleugel... als je met DRS door de Eau Rouge gaat crash je zeer zeker aangezien de achtervleugel op dat moment bijna niks voor stelt, en je toch die bocht naar rechts en dan links maar en met die snelheden... kan niet goed gaan.

    • + 0
    • 23 aug 2011 - 09:30

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel