user icon

Alonso opgelucht met einde Alpine-hoofdstuk

  • Gepubliceerd op 22 nov 2022 09:33
  • comments 20
  • Door: Bob Plaizier

Fernando Alonso viel afgelopen weekend uit in zijn laatste Grand Prix voor het team van Alpine. De Spanjaard eindigde daarmee zijn seizoen in stijl, hij werd dit jaar immers geteisterd door pech. Alonso is blij dat het erop zit en dat hij vandaag de post season test mag afwerken voor zijn nieuwe werkgever Aston Martin.

Alonso kende dit jaar een redelijk sterk seizoen. De Spaanse tweevoudig wereldkampioen reed vrijwel elk weekend rond in de top tien. Door de vele problemen viel Alonso regelmatig uit in kansrijke positie. Het zorgde voor de nodige frustratie bij Alonso en hij sprak dat dan ook meerdere keren hardop uit.

Onacceptabel

In Abu Dhabi viel Alonso wederom redelijk vroeg uit terwijl hij op puntenkoers lag. Na afloop van de race zuchtte hij het uit bij Motorsport.com: "Ik ben blij dat het achter de rug is! De feiten geven wel aan dat het mij regelmatig tegenzat. In totaal viel ik zes keer uit maar er waren ook meerdere problemen zoals bijvoorbeeld in de kwalificatie in Melbourne. In Oostenrijk kon ik niet eens starten in de sprint. Er waren negen of tien betrouwbaarheidsproblemen. Dat is echt onacceptabel op dit niveau. Het gebeurde allemaal bij mijn auto!"

Aston Martin

Alonso heeft het hoofdstuk Alpine nu dicht gedaan. De Spaanse coureur rijdt vanaf volgend seizoen voor het team van Aston Martin, vandaag rijdt hij al zijn eerste meters in het groen tijdens de post season test. Alonso: "Ik ben blij dat dit nu klaar is. Ik pas op maandag het stoeltje bij Aston Martin en dinsdag staat de bandentest op het programma. Hopelijk is dat een nieuw project en heb ik dan meer geluk!"

Patrace

Posts: 3.274

Ik vind niet dat hij hier de schepen achter zich verbrandt. Hij is kritisch en gezien de onbetrouwbaarheid van Alpine is die kritiek ook wel terecht, lijkt me.

  • 7
  • 22 nov 2022 - 10:07

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Metzeler

    Posts: 268

    Typerend voor hem dat hij altijd alle schepen achter hem verbrand maar ik vind hem toch wel een van de smaakmakers van de F1

    • + 4
    • 22 nov 2022 - 09:52
    • Patrace

      Posts: 3.274

      Ik vind niet dat hij hier de schepen achter zich verbrandt. Hij is kritisch en gezien de onbetrouwbaarheid van Alpine is die kritiek ook wel terecht, lijkt me.

      • + 7
      • 22 nov 2022 - 10:07
    • Metzeler

      Posts: 268

      Waar ik op doel is eigenlijk de manier waarop hij zijn kritiek meestal uit, die is nl. altijd vrij kort door de bocht (woordgrap :-)) of hij nu gelijk heeft of niet want echt opbouwend is klinkt het nooit zo

      • + 2
      • 22 nov 2022 - 11:04
    • Woordgrapjes kan je beter aan mij overlaten @Michelin

      • + 0
      • 22 nov 2022 - 16:51
  • Skimi

    Posts: 777

    Zijn foto's dat hij zich in alpine kleding tijdens de race al meldde bij de achteringang van de aston martin pitbox. Die is er helemaal klaar mee

    • + 2
    • 22 nov 2022 - 09:56
  • Dat is dus team nummer 3 waar hij na afegelopen zondag meer welkom is (na Mclaren en Ferrari).

    Alonso is de coureur die voor meer gedoe binnen een team zorgt dan zijn talent goedmaakt.

    • + 3
    • 22 nov 2022 - 10:06
    • k.w

      Posts: 887

      En Honda want die zouden ook terug komen...al is dit pas in 20 25 dacht ik

      • + 0
      • 22 nov 2022 - 10:20
    • Dus kan hij niet meer terecht bij McLaren Ferrari Alpine RedBull en AlfaTauri. Voor hij in pensioen gaat heeft hij na Aston Martin nog steeds 4 opties waarvan zelfs 1 topteam :-)

      • + 1
      • 22 nov 2022 - 11:20
  • Ben ik nou de enige die denkt dat het bij AM niet veel beter gaat worden..?

    • + 0
    • 22 nov 2022 - 10:37
    • Beamer

      Posts: 1.341

      de AM is in ieder geval een stuk betrouwbaarder....

      • + 2
      • 22 nov 2022 - 10:42
    • Al is een snelle onbetrouwbare wagen, betrouwbaarder maken, makkelijker dan andersom

      • + 2
      • 22 nov 2022 - 11:11
    • Ik verwacht eerlijk gezegd volgend jaar best veel van AM. Hier en daar een podium waarbij Alonso in 2024 kan vechten voor de titel.

      • + 0
      • 22 nov 2022 - 11:11
    • Pitcrew

      Posts: 347

      @Starscreamer, ben je serieus? Waar komt dat vertrouwen vandaan?

      Hier en daar (met wat geluk) een podium zie ik nog wel voor me, maar over 2 jaar echt meedoen om de titel? Als McLaren met al hun historie, kennis en middelen al niet kan aanhaken denk ik dat AM het zeker niet kan.

      • + 2
      • 22 nov 2022 - 11:22
    • Je ziet de AM steeds beter worden dus ik verwacht dat Alonso een goede keuze heeft gemaakt.

      • + 0
      • 22 nov 2022 - 11:32
    • ChiellesF1

      Posts: 93

      @Mike

      Volgend jaar zal hij niet regelmatig de top 10 binnenrijden nee.

      Maar Pa Stroll is bereid om er heeeeel veel geld tegenaan te gooien zodat zoon lief ook eens voorin kan meerijden. (of als springbord kan fungeren)

      En dat Alonso daar best een seizoen wat verder naar achter voor over heeft is niet zo gek. AM heeft nu al een betrouwbare motor dan Alpine heeft, en gaan vol inzetten op de ontwikkeling. En daar kan Alonso prima mee uit de voeten.

      • + 0
      • 22 nov 2022 - 14:36
  • Alonso heeft de vaart er goed in. Meeste rondjes van iedereen. Stand na 5/9 uur.

    tinyurl(.)com/2s4ewvj3

    • + 2
    • 22 nov 2022 - 11:22
  • Smaakmaker die Alonso.
    Ik ben blij dat hij nog effe op de grid staat en hoop vurig dat ie z'n tanden komend jaar een keer bloot kan lachen op het podium na een knotsgekke race.

    • + 1
    • 22 nov 2022 - 11:36
    • Ik hoop met je mee @Zeswieler!

      • + 2
      • 22 nov 2022 - 11:54
    • Piep

      Posts: 20

      Smaakmaker, klopt. En dat op die leeftijd. Daar waar we zeggen dat Ham wellicht vanwege zn leeftijd al over zn zenith heen is, Vet dat ook al lang was, tot hij zn afscheid aankondigde en weer vrijer ging rijden, en we over Mr Mwoa maar helemaal niks zeggen, daar gaat deze Spanjaard maar door. Blij dat hij er volgend jaar weer bij is, kijken hoe hij Seb zn schoenen gaat vullen.

      • + 1
      • 22 nov 2022 - 21:55

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 296
  • Podiums 1
  • Grand Prix 122
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (41)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
30 - 2 okt
Singapore
7 - 9 okt
Japan
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika
28 - 30 okt
Mexico (land)
11 - 13 nov
Brazilië
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
30 - 2 okt
7 - 9 okt
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
28 - 30 okt
11 - 13 nov
Brazilië Interlagos
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar