Jenson Button: "Vettel zit in de best mogelijke situatie"

Sebastian Vettel hoeft volgens Jenson Button geen enkel risico meer te nemen dit seizoen om zijn tweede wereldtitel veilig te stellen. De Duitser heeft momenteel een voorsprong van 85 punten op Mark Webber met nog acht races te gaan. Volgens Button is de situatie waarin Vettel zicht bevind heel anders dan zijn eigen situatie uit 2009.

"Hij heeft al een keer het wereldkampioenschap gewonnen en dat is, vooral mentaal, erg belangrijk", vertelde Button. "Je voelt een stuk minder druk als je het al eens hebt gewonnen. Voor mij was het twee jaar geleden ook niet makkelijk om op het einde van het seizoen te winnen, maar Sebastian heeft nog een enorme voorsprong. Hij hoeft geen risico's te nemen en rijdt nog altijd in een erg competitieve auto."

"Red Bull Racing heeft geweldige faciliteiten en een sterke financiële achtergrond. Dat is een compleet andere situatie dat waar ik me in 2009 in bevond bij Brawn GP. Hij begint nu aan een kampioenschap van acht races en begint met een voorsprong van 85 punten! Dat is een enorm gat. Hij racet nog altijd in één van de snelste auto's en zit in de best mogelijke situatie."

Reacties (8)

Login om te reageren
  • pokerface

    Posts: 584

    Ik ben blij dat Button het zegt. Want dat was me namelijk zelf nog niet opgevallen. Een super dominante auto aan het begin van het seizoen heeft hem aan de WK geholpen. Echter vergelijk ik deze situatie wel met die van Button in 2009.

    • + 0
    • 13 aug 2011 - 16:43
  • Tja, categorie open deur dit! De dominantie van RBR is nu wel voorbij denk ik. Ik schat RBR & McLaren op gelijke hoogte in en ik denk dat Ferrari er net een tikkeltje achter zit.
    Maar dan nog... de voorsprong die Vettel heeft is moeilijk te verprutsen, zeker in die snelle en betrouwbare RBR.

    Vettel gaat denk ik gewoon volwassen naar zijn 2e kampioenschap rijden. En met volwassen bedoel ik het nemen van weinig risico\'s (en geef hem eens ongelijk).

    Waar ik vooral op hoop is dat in 2012 er niet een team is dat vanaf race 1 domineert. Ik hoop gelijkwaardigheid te zien zoals in 2007, 2008 en 2010 zodat het langer spannend blijft.

    • + 0
    • 13 aug 2011 - 16:49
    • arnoutzw

      Posts: 53

      RBR was in 2010 ook gewoon dominant alleen bleef het spannend vanwege fouten en betrouwbaarheidsproblemen

      • + 0
      • 13 aug 2011 - 17:58
    • @arnoutzw, hoe durf jij meneer Hill (de echte F1 kenner) tegen te spreken? Jij hebt er overduidelijk geen kaas van gegeten.;)

      • + 0
      • 14 aug 2011 - 00:48
  • Pfff, tja, wat moet je hierop zeggen..
    Als Vettel niet te veel DNF\'s heeft dan moet er echt iets bijzonders gebeuren zodat hij de titel alsnog niet wint.
    Probleem is wat Button zelf ook aangeeft - RBR heeft geld, mensen, faciliteiten enz. en kan in principe in TOP3 blijven finishen terwijl Brawn toen in de tweede helft toch steeds meer een TOP5 of TOP6 auto aan het worden was(uiteindelijk ook geworden). Logisch ook, als je er rekening mee houdt dat ze de helft van personeel moesten laten gaan en de updates werden steeds kleiner of minder efficiënt. Dacht dat Button zelfs over de radio tijdens een race had geroepen \"is this the same car\" of \"what happend to the car\" omdat de auto ineens 0,5 sec. of meer langzamer was geworden dan de top. Denk niet dat Vettel datzelfde gaat schreeuwen want ook al wordt RBR een TOP5 auto dan wint ie denk ik alsnog de kampioenschap(tenzij er gekke dingen gebeuren). 2008 blijft toch een filmmateriaal. Laatste ronde was misschien uit de categorie - spannendste ronde aller tijde. Of meest onvoorspelbare. Super!

    • + 0
    • 13 aug 2011 - 17:44
  • Forza F1

    Posts: 30

    \"Voor mij was het twee jaar geleden ook niet makkelijk om op het einde van het seizoen te winnen\"

    Button vergeet denk ik even dat hij na de eerste 7 races (waarvan hij er 6 op z\'n naam geschreven heeft), geen enkele race meer gewonnen heeft dat seizoen...

    • + 0
    • 13 aug 2011 - 17:47
    • Dennoow

      Posts: 962

      hoezo? Hij heeft de titel toch gewonnen?

      • + 0
      • 13 aug 2011 - 19:40
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    Hoewel het Vettel gegund is om deze titel te pakken hoop ik stiekem toch nog op een DNF-je hier en daar om \'m nog ff aan het zweten te krijgen en de spanning (een beetje) terug te brengen.

    Een ander zekerheidje voor Vettel is dat er niet één andere coureur is die veel punten kan pakken als hij een keer zou uitvallen, maar 4 anderen die allemaal punten van elkaar afpakken.
    Ik denk zelfs dat als Vettel 5 races niet mee rijdt, hij alnog bovenaan staat.

    • + 0
    • 14 aug 2011 - 11:48

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (46)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar