user icon

Jenson Button: "Vettel zit in de best mogelijke situatie"

  • Gepubliceerd op 13 aug 2011 15:09
  • comments 8
  • Door: Robin Smeets
Sebastian Vettel hoeft volgens Jenson Button geen enkel risico meer te nemen dit seizoen om zijn tweede wereldtitel veilig te stellen. De Duitser heeft momenteel een voorsprong van 85 punten op Mark Webber met nog acht races te gaan. Volgens Button is de situatie waarin Vettel zicht bevind heel anders dan zijn eigen situatie uit 2009.

"Hij heeft al een keer het wereldkampioenschap gewonnen en dat is, vooral mentaal, erg belangrijk", vertelde Button. "Je voelt een stuk minder druk als je het al eens hebt gewonnen. Voor mij was het twee jaar geleden ook niet makkelijk om op het einde van het seizoen te winnen, maar Sebastian heeft nog een enorme voorsprong. Hij hoeft geen risico's te nemen en rijdt nog altijd in een erg competitieve auto."

"Red Bull Racing heeft geweldige faciliteiten en een sterke financiële achtergrond. Dat is een compleet andere situatie dat waar ik me in 2009 in bevond bij Brawn GP. Hij begint nu aan een kampioenschap van acht races en begint met een voorsprong van 85 punten! Dat is een enorm gat. Hij racet nog altijd in één van de snelste auto's en zit in de best mogelijke situatie."

Reacties (8)

Login om te reageren
  • pokerface

    Posts: 584

    Ik ben blij dat Button het zegt. Want dat was me namelijk zelf nog niet opgevallen. Een super dominante auto aan het begin van het seizoen heeft hem aan de WK geholpen. Echter vergelijk ik deze situatie wel met die van Button in 2009.

    • + 0
    • 13 aug 2011 - 16:43
  • Tja, categorie open deur dit! De dominantie van RBR is nu wel voorbij denk ik. Ik schat RBR & McLaren op gelijke hoogte in en ik denk dat Ferrari er net een tikkeltje achter zit.
    Maar dan nog... de voorsprong die Vettel heeft is moeilijk te verprutsen, zeker in die snelle en betrouwbare RBR.

    Vettel gaat denk ik gewoon volwassen naar zijn 2e kampioenschap rijden. En met volwassen bedoel ik het nemen van weinig risico\'s (en geef hem eens ongelijk).

    Waar ik vooral op hoop is dat in 2012 er niet een team is dat vanaf race 1 domineert. Ik hoop gelijkwaardigheid te zien zoals in 2007, 2008 en 2010 zodat het langer spannend blijft.

    • + 0
    • 13 aug 2011 - 16:49
    • arnoutzw

      Posts: 53

      RBR was in 2010 ook gewoon dominant alleen bleef het spannend vanwege fouten en betrouwbaarheidsproblemen

      • + 0
      • 13 aug 2011 - 17:58
    • @arnoutzw, hoe durf jij meneer Hill (de echte F1 kenner) tegen te spreken? Jij hebt er overduidelijk geen kaas van gegeten.;)

      • + 0
      • 14 aug 2011 - 00:48
  • Pfff, tja, wat moet je hierop zeggen..
    Als Vettel niet te veel DNF\'s heeft dan moet er echt iets bijzonders gebeuren zodat hij de titel alsnog niet wint.
    Probleem is wat Button zelf ook aangeeft - RBR heeft geld, mensen, faciliteiten enz. en kan in principe in TOP3 blijven finishen terwijl Brawn toen in de tweede helft toch steeds meer een TOP5 of TOP6 auto aan het worden was(uiteindelijk ook geworden). Logisch ook, als je er rekening mee houdt dat ze de helft van personeel moesten laten gaan en de updates werden steeds kleiner of minder efficiënt. Dacht dat Button zelfs over de radio tijdens een race had geroepen \"is this the same car\" of \"what happend to the car\" omdat de auto ineens 0,5 sec. of meer langzamer was geworden dan de top. Denk niet dat Vettel datzelfde gaat schreeuwen want ook al wordt RBR een TOP5 auto dan wint ie denk ik alsnog de kampioenschap(tenzij er gekke dingen gebeuren). 2008 blijft toch een filmmateriaal. Laatste ronde was misschien uit de categorie - spannendste ronde aller tijde. Of meest onvoorspelbare. Super!

    • + 0
    • 13 aug 2011 - 17:44
  • Forza F1

    Posts: 30

    \"Voor mij was het twee jaar geleden ook niet makkelijk om op het einde van het seizoen te winnen\"

    Button vergeet denk ik even dat hij na de eerste 7 races (waarvan hij er 6 op z\'n naam geschreven heeft), geen enkele race meer gewonnen heeft dat seizoen...

    • + 0
    • 13 aug 2011 - 17:47
    • Dennoow

      Posts: 962

      hoezo? Hij heeft de titel toch gewonnen?

      • + 0
      • 13 aug 2011 - 19:40
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    Hoewel het Vettel gegund is om deze titel te pakken hoop ik stiekem toch nog op een DNF-je hier en daar om \'m nog ff aan het zweten te krijgen en de spanning (een beetje) terug te brengen.

    Een ander zekerheidje voor Vettel is dat er niet één andere coureur is die veel punten kan pakken als hij een keer zou uitvallen, maar 4 anderen die allemaal punten van elkaar afpakken.
    Ik denk zelfs dat als Vettel 5 races niet mee rijdt, hij alnog bovenaan staat.

    • + 0
    • 14 aug 2011 - 11:48

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (41)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar