user icon

Hebben Audi en Porsche hun partner gevonden?

  • Gepubliceerd op 26 okt 2021 10:22
  • comments 19
  • Door: Bob Plaizier

De geruchten over de mogelijke komst van Porsche en Audi naar de Formule 1 doen al geruime tijd de ronde. In 2026 gaan er immers nieuwe motorregels in en de twee Volkswagen-merken hebben wel oren naar die plannen. De vraag is dan vooral: Betreden ze de sport met een eigen team of als motorleverancier?

Als een nieuw team de sport betreedt moeten ze 200 miljoen dollar betalen. Dit om er zeker van te zijn dat ze niet na een jaartje de deur weer dicht gooien. Nu zal het geld er vast en zeker wel zijn bij Volkswagen maar de vraag is of ze hierop zitten te wachten.

Leverancier

Het Duitse Bild weet nu te melden dat het veel waarschijnlijker is dat de twee als motorleverancier de sport betreden. Eerder waren er al geruchten dat één van de merken nog wel eens de motoren kan gaan leveren aan Red Bull. Bild weet nu te melden dat Audi nog wel eens bij Williams in kan stappen en Porsche zomaar eens kan gaan samenwerken met McLaren.

Seidl

Het zijn geen verrassende geruchten. In het verleden reed McLaren namelijk al eens met Porsche motoren. Maar huidig teambaas Andreas Seidl was in het verleden de grote baas van het WEC-project van Porsche. De banden zijn dus heel duidelijk aanwezig.

Williams

Ook bij Williams zijn de kruisverbanden overduidelijk. CEO Jost Capito en technisch directeur François-Xavier Demaison hebben immers een verleden bij de WRC-ploeg van Volkswagen. Ook hier zullen er dus wel wat contacten zijn met de Duitse fabrikanten.

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Arie54

    Posts: 4.159

    Porsche in de F1 wordt lastig voor mij. Ze maken wat mij. betreft al decennia de allermooiste sportwagen die er is. Maar qua F1 is Ferrari sinds 1974 'mijn' team.

    • + 1
    • 26 okt 2021 - 10:52
    • z0mer

      Posts: 2.096

      Je hoeft er toch ook geen fan van te zijn. Porsche en Audi in de F1 zou echt geweldig nieuws zijn voor de F1.

      • + 0
      • 26 okt 2021 - 11:26
    • Arie54

      Posts: 4.159

      @zOmer: Ja en nee. Ik zit niet op een door Duitse autofabrikanten gedomineerde F1 te wachten. Ik zou het mooi vinden als er ook fabrikanten als Ford-USA en Chevrolet zouden instappen.

      • + 1
      • 26 okt 2021 - 12:22
    • Voor mijn gevoel maken ze al 100 jaar dezelfde auto juist. Maar das toch mooi? Ieder zijn eigen favoriet

      • + 0
      • 26 okt 2021 - 13:59
    • waarom niet arie? volkswagen groep is al decenia lang de dominante factor in de nederlandse auto markt met hun polo's, golf's. en audi. het zijn allemaal hele betrouwbare mooie auto's hoor.

      • + 0
      • 26 okt 2021 - 14:29
    • z0mer

      Posts: 2.096

      Ik zie liever zoveel mogelijk fabrikanten, hoewel ik persoonlijk meer heb met Audi en Porsche dan een Ford of een Chevrolet.

      • + 0
      • 26 okt 2021 - 14:31
    • Denk dat Ford nog altijd met de meeste GP wins staat in F1, ze hebben natuurlijk jaren lang gedomineerd, laatste Ford zege dateert van '99 denk (Herbert met een stewart huidige RB)

      • + 0
      • 26 okt 2021 - 20:13
  • Met RBR lijkt me ook niet voor de hand liggen, simpelweg omdat die met een eigen motor beginnen, aan het handje van Honda. Ik denk dan ook dat Honda in 2026 weer instapt als motorleverancier.

    • + 0
    • 26 okt 2021 - 10:56
  • Mr.Rofl

    Posts: 527

    In mijn visie klinkt dit veel logischer dan dat ze iets met de Red Bull teams gaan doen. Red Bull gaat niet miljoenen steken in hun powertrain divisie om het na een aantal jaar weer aan de kant te schuiven. Ik denk ook dat Honda dat niet zou willen. Ik denk ook dat daarom Honda nog steeds geld zal overmaken aan Red Bull powertrains.
    Williams en McLaren zijn zelf ook veel meer gebaat bij een onafhankelijke motor leverancier. Als ze Mercedes willen verslaan zullen ze gewoon motoren nodig hebben die niet gelinkt zijn aan een constructeur.

    • + 0
    • 26 okt 2021 - 10:59
  • Kan het mis hebben, maar heb ergens gehoord dat DAF gaat instappen bij Mercedes. Gehoord niet bevestigd.

    • + 0
    • 26 okt 2021 - 11:03
    • Ik heb het ook gehoord.

      Als motorleverancier?

      De Variomatic zou niet misstaan in de Merc.

      • + 1
      • 26 okt 2021 - 11:40
    • PRS

      Posts: 203

      @Ouw en even hard achteruit als vooruit!

      • + 0
      • 26 okt 2021 - 12:14
  • De geruchten gaan dat Solex al 2jaar bezig is en zo goed als klaar voor de start..

    • + 0
    • 26 okt 2021 - 12:02
  • Beamer

    Posts: 1.175

    Ik vind McLaren en Porsche nu niet direct een logische combinatie (tenzij Porsche stopt met het bouwen van 911's....).

    • + 0
    • 26 okt 2021 - 12:03
    • PRS

      Posts: 203

      Jawel, in de Lauda-Prost tijd waren het rebadged Porsche motoren in de Mclaren.
      De Tag-Heuer was een Porsche in die tijd.

      • + 2
      • 26 okt 2021 - 12:13
    • Beamer

      Posts: 1.175

      In die tijd bouwde McLaren geen straatauto's, dus was die combinatie toen niet zo vreemd.

      • + 1
      • 26 okt 2021 - 12:26
    • mario

      Posts: 9.210

      @Beamer: Zoals PRS ook al zegt.... Juist wel... McLaren Porsche zie ik wel zitten, 2 favorietjes van mij..... :)

      • + 0
      • 26 okt 2021 - 12:27
  • Skimi

    Posts: 598

    Porsche, audi en volkswagen vallen allen onder VAG, lijkt me sterk dat die 3 uit 1 concern allen een andere motor gaan maken zal puur om de branding gaan zoals ook ford/cosworth oid. Puur uit eerdere verbindingen zou rb volwagen logisch zijn al verwacht ik dat de commitment erg hoog is met de eigen motoren/honda. Porsche en Seidl ligt ook erg voor de hand, eerlijk de porsche koper is geen mclaren koper.

    • + 0
    • 26 okt 2021 - 14:26
  • Nico31

    Posts: 240

    Lijkt me sterk dat RB dit gaat doen, miljoenen euro’s weggegooid

    • + 0
    • 27 okt 2021 - 04:58

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    14:00 - 16:00

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    14:00 - 16:00

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:00 - 16:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    14:00 - 16:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land DE
  • Geb. datum 6 jan 1976 (45)
  • Geb. plaats , DE
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit