user icon

Mercedes leert leven met problemen: "Geen nut om nieuwe onderdelen te bouwen"

  • Gepubliceerd op 19 okt 2021 11:31
  • comments 19
  • Door: Bob Plaizier

Mercedes domineerde de laatste Grand Prix in Turkije. Valtteri Bottas won simpel en Lewis Hamilton sneed door het veld. Achter de enorm snelle Mercedes gaat echter wel het een en ander schuil. De Duitse formatie kampt namelijk met wat betrouwbaarheidsproblemen.

In Turkije was Hamilton toe aan zijn vierde ICE en kreeg hij daardoor zijn eerste motorstraf. De derde motor van de regerend wereldkampioen werd in België geïntroduceerd maar het lijkt onmogelijk dat deze nog een keer gebruikt gaat worden. Bottas moest zelfs twee wedstrijden oprij een nieuwe motor in ontvangst nemen.

Geen nut

Teambaas Toto Wolff geeft aan dat men moet leren leven met de problemen. Tegenover Auto, Motor und Sport spreekt hij zich uit: "Bij het probleem moeten we de problemen zo klein mogelijk houden en als het mogelijk is verhelpen. Het heeft geen nut om nieuwe onderdelen te gaan bouwen." 

Reacties (19)

Login om te reageren
  • "Op het probleem moeten we de problemen zo klein mogelijk houden en als het mogelijk is verhelpen. Het heeft geen nut om nieuwe onderdelen te gaan bouwen."

    Op het probleem...

    • + 0
    • 19 okt 2021 - 11:37
  • Pitcrew

    Posts: 227

    Ik heb dit artikel elders ook al gelezen en daarin werd Wolff ook nog geciteerd dat ze nu met een andere motorafstelling rijden dan aan het begin van het seizoen.
    Vorige week heb ik al geschreven dat het mijn gevoel is dat Mercedes een alles of niets-strategie lijkt in te zetten in de hoop dat Red Bull / Honda hier in mee gaat.
    Mijns inziens moet Honda zich nu dan ook niet gek laten maken en hun eigen koers blijven varen. Ik denk dat Mercedes het niet nog 6 races vol gaat houden om de motor vol open te zetten.
    Althans, niet met de motoren die nu in de pool zitten. Ze kunnen er natuurlijk voor kiezen om Hamilton nog eens een nieuwe ICE te geven, maar dat lijkt mij een zeer risicovolle strategie.

    • + 2
    • 19 okt 2021 - 11:45
    • blijft lastig inschatten. Het grote gevaar zit m in een DNF denk ik, de gridstraffen vallen te overzien. De auto loopt wel als een tierelier met die hogere setting. Ze weten het alleen nog niet goed om te zetten naar punten; Hongarije stonden ze alleen aan de start met inters, België viel in het water, Zandvoort lag ze iets minder, Monza slechte start en aanrijding en Turkije dus pas voor het eerst een nadeel van die andere motorafstelling. Maar Mercedes had gewoon elke race vanaf Silverstone kunnen winnen. En eigenlijk hadden ze dit jaar, afgezien van Oostenrijk elke race de auto om te winnen.

      • + 2
      • 19 okt 2021 - 12:11
    • nr 76

      Posts: 2.570

      Een penalty kun je plannen, een DNF niet...

      • + 0
      • 19 okt 2021 - 13:12
    • Alles op niets vind ik te kort doen aan de kwaliteit van het Mercedes team. Ik denk dat ze bewuste keuzes maken om alles te maximaliseren.

      Kan en durft Mercedes meer risico te nemen dan Honda? Max en Lewis hebben beide twee goeie motoren in hun pool zitten. Alleen die van Rusland heeft de geupdate batterij en die van Hungarije niet.

      • + 0
      • 19 okt 2021 - 13:33
  • Beri

    Posts: 4.540

    Even het topic stelen en off topic;
    Plooij geeft, op een andere s!te, aan dat hij en Mol nog niet door NENT benaderd zijn voor de invulling van het commentaar voor volgend seizoen. Maar dat zij samen wel een plan hebben als dat zo zou blijven. Een plan waarbij ik quote:
    "Ben ik in paniek? Nee. Als NENT denkt dat ze het zonder mij moeten doen, dan moeten ze dat gaan doen. Het is wel lastig, want ik heb nog wel een verrassing voor NENT. Daar kan ik nog niet zoveel over vertellen, maar er zit wel een staartje aan nog."

    Als ik dat met mijn optimistische hoofd lees, en ik er zelf invulling aan geef, lees ik dat zij misschien de boel wel elders, op het open net, zouden willen onderbrengen. Bij de Belg misschien?

    • + 0
    • 19 okt 2021 - 12:03
    • gridiron

      Posts: 537

      Die hebben ze in Belgie ook niet niet nodig, hier is te weinig draagvlak om een "duur" programma op te zetten met mensen ter plaatse. Zelf bij de race in Spa blijven ze gewoon ergens in een bezemhok van het omroep gebouw zitten.

      • + 0
      • 19 okt 2021 - 12:19
    • Pitcrew

      Posts: 227

      @Beri, dat heb ik ook gelezen idd. Vroeg me ook al af wat hij er precies mee bedoelde.
      Ze kunnen namelijk niet zomaar besluiten dingen op het open net te brengen. In ieder geval niet met beelden.
      Ook in België is het volgens mij een soort Ziggo-constructie waarbij Telenet-abonnees gratis de sportzender erbij hebben en klanten van andere aanbieders zich hier apart voor moeten abonneren.
      Ik vind het overigens wel apart dat er nog steeds zo weinig duidelijkheid is over de precieze invulling via NENT voor komend seizoen.

      • + 0
      • 19 okt 2021 - 12:20
    • waarschijnlijk gaan alle F1 rijders NENT boycotten, net zo lang tot de dentist weer terug is.

      • + 0
      • 19 okt 2021 - 12:31
    • Kevin

      Posts: 5.077

      Sommige mensen gaan ook echt nooit weg…

      • + 0
      • 19 okt 2021 - 12:56
    • Carrinthe

      Posts: 989

      Meneer Plooij vind zichzelf erg belangrijk lijkt het, wat zal het pijn doen als blijkt dat het circus gewoon verder gaat zonder hem en dat hij helemaal niet gemist gaat worden.

      • + 3
      • 19 okt 2021 - 13:14
    • Jack Plooi naar een Belgische zender?
      Hij is alleen goed voor arrogantie en satire

      • + 0
      • 19 okt 2021 - 13:26
    • Beri

      Posts: 4.540

      Even voor mijn beeldvorming @Gridiron; bij jullie is de Formule 1 toch op het open net te zien? Of zijn dat enkele races maar? Ik weet dat ik tijdens de Grand Prix van België naar den Bels geswitched ben, omdat Ziggo voetbal ineens belangrijker vond.

      • + 0
      • 19 okt 2021 - 16:28
    • Op de Waalse zender is elke race te zien. (Met goed commentaar) Op de Vlaamse zender alleen die van Spa.



      Zo ...

      • + 0
      • 19 okt 2021 - 18:42
    • Beri

      Posts: 4.540

      Ah, bon. Dan gaat mijn ideeën wolkje niet op.

      • + 0
      • 19 okt 2021 - 18:49
    • snailer

      Posts: 6.190

      België gaat het niet worden. Daar stelt men dat vloeken en zelfs promoten van vloeken niet op prijs.
      Overigens hoor ik van veel insiders dat Plooij wel degelijk populair is in het wereldje. Ik kan me er niets bij voorstellen. Maar als men vraagt naar een populaire journaille dan noemen ze hem vaak.

      Goed. Ik ga hem niet missen.

      • + 0
      • 20 okt 2021 - 08:38
    • NicoS

      Posts: 13.353

      @Snailer,
      Coureurs kunnen hem waarderen om zijn andere benadering dan de overige journalisten. Plooy is geen journalist, hij vraagt niet naar datgene wat een coureur al 20x heeft moeten beantwoorden, maar laat een coureur vaak gewoon z’n verhaal doen. Daarnaast probeert hij het vaak met een komische noot te doen, wat ook vaak tot een wat losser gesprek leidt.
      In tegenstelling tot de meeste reaguurders hier, kunnen ze in het wereldje beide heren juist wel waarderen…..

      • + 0
      • 20 okt 2021 - 09:58
    • Pitcrew

      Posts: 227

      @NicoS, goed verwoord!
      Mol en Plooij zijn in eerste instantie fans en doen vanuit die benadering hun verslag en / of interviews.
      Persoonlijk kan ik hun aanpak zeer waarderen en zal ze zeker missen mochten ze er vanaf volgend seizoen niet meer bij zijn.
      Tuurlijk kun je over Mol opmerken dat hij dingen mist / niet direct ziet, maar bedenk er dan wel bij dat hij ook al tegen de 60 aanloopt en altijd gewend is geweest verslag te moeten doen van wat hij ziet op de monitor ondersteund door wat zelfgemaakte aantekeningen.
      Tegenwoordig is er zoveel meer realtime data vanuit verschillende kanalen beschikbaar wat hij allemaal in zijn eentje moet verwerken, ik kan me best voorstellen dat je dan soms wat mist.
      Daarnaast vind ik het ook wel mooi dat ze hun eigen voorkeuren niet onder stoelen of banken steken en de emoties die daarbij horen ook gewoon laten gaan.
      Het brengt voor mij wat leven in het vaak verder dodelijk saaie, vooraf ingestudeerde, politiek correcte gelul.

      • + 0
      • 20 okt 2021 - 11:34
  • Vraag mij soms af hoeveel chassis men heeft voor iedere piloot.
    En hoeveel motoren er werkelijk verbrand worden???

    • + 0
    • 20 okt 2021 - 02:24

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    14:00 - 16:00

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    14:00 - 16:00

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:00 - 16:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    14:00 - 16:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.525
  • Podiums 121
  • Grand Prix 254
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (32)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec