user icon

Officieel: Qatar vult gat op F1-kalender in en staat vanaf 2023 vast op de kalender

  • Gepubliceerd op 30 sep 2021 11:02
  • comments 42
  • Door: Bob Plaizier

Het gapende gat op de Formule 1-kalender is ingevuld. Door het schrappen van de Australische Grand Prix was er een gaat op de kalender waar nog geen invulling voor was, tot nu. In het weekend van 19 tot 21 november zal de Formule 1 namelijk neerstrijken in Qatar.

In het spraakmakende land zal worden gereden op het Losail International Circuit waar ook de MotoGP zijn rondes rijdt. Het circuit heeft een Grade One licentie en mag dus Formule 1-races organiseren, wat nu voor de allereerste keer gaat gebeuren. Qatar zal in 2023 terugkeren op de kalender aangezien ze een deal voor tien jaar hebben getekend.

Door het invullen van de Grand Prix van Qatar is het nu helemaal duidelijk hoe het laatste gedeelte van de Formule 1-kalender er precies uit ziet. Na de nieuwe race in het spraakmakende land volgen er alleen nog de nieuwe Grand Prix van Saoedi-Arabië en de seizoensaflsuiter in Abu Dhabi.

 

Reacties (42)

Login om te reageren
  • Het geld spreekt weer

    • + 4
    • 30 sep 2021 - 11:04
    • Snork

      Posts: 13.548

      Hoezo? Waar hadden ze anders moeten rijden? Europa is qua weer tegen die tijd niet geschikt, Azië zit nog in COVID issues en restricties. Liever dit dan geen race.
      En geld spreekt altijd in de F1. Anders gewoon naar NK kantklossen kijken, daar krijgt de winnaar een vingerplant.

      • + 5
      • 30 sep 2021 - 11:58
    • @Snork: deze landen staan nu niet echt bekend om hun zorgen en aandacht voor zaken als vrije pers, homo- en vrouwen rechten, eerlijk rechtssysteem, tolerantie, etc. Natuurlijk is het fijn dat er gewoon geracet kan worden, maar soms mag er wel wat beter nagedacht worden over waar, hoe en welk signaal daarmee afgegeven wordt. Ze zouden er ook voor kunnen kiezen om naar een Afrikaans land te gaan zonder er belachelijk veel geld voor de vragen en daarmee de lokale economie een impuls te geven of naar de USA te gaan om daar de sport een impuls te geven. En ook in Europa zijn vast wel plekken te vinden waar een mooie baan ligt en waar het in november nog een prima weertje is.

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 12:45
    • Rogier hier ; Maar welk Afrikaans land zou jij dan liever zien ?
      Voor zover ik weet is daar overal wel iets aan de hand betreft mensen-rechten, discriminatie en tolerantie betreft homo en vrouwen rechten.
      Als je alle landen onder een vergrootglas legt is overal wel iets te vinden wat niet helemaal zuiver is.
      Wat ik wel mooi vind is dat er een race komt op een baan waar de F1 nog nooit eerder gereden heeft, dus voor iedereen gelijk.

      • + 1
      • 30 sep 2021 - 13:57
    • Snork

      Posts: 13.548

      Dan kunnen we stoppen met Istanbul, Abu Dhabi, Interlagos, Sochi, etc.
      In vele landen is iets loos, in weinig landen is alles koek en ei.
      En ik denk dat er momenteel geen enkel land in Afrika is waar op korte termijn nog een F1 race te organiseren is. Ook niet in Zuid Afrika.
      En in november nog ergens in Europa? Wellicht Portugal, maar elders wordt het toch knap lastig qua weerscondities.

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 14:29
    • @rogier, denk jij dat mexico of brazilie zo'n mens vriendelijk land is? je moet daar eens in de krotenwijk favela naast het het circuit van brazilie lopen of mexico met al die bendeoorlog van drugskartels. ik denk dat je daar niet eens 1 dag vol kan houden.

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 15:08
    • Als het tegelijk valt met NK curling dan neem ik de F1 gewoon op voor een keertje.

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 18:01
    • Arie54

      Posts: 4.162

      @Hagueian: Bedankt, ik zit onder de koffie van het lachen!

      • + 0
      • 5 okt 2021 - 10:57
    • Zit je nou te lachen om mijn curling-fetish? :)

      • + 0
      • 5 okt 2021 - 14:47
  • John6

    Posts: 5.874

    Resterende F1-kalender 2021
    10-10: Turkije

    24-10: Verenigde Staten

    07-11: Mexico

    14-11: Brazilië

    21-11: Qatar

    05-12: Saoedi-Arabië

    12-12: Abu Dhabi

    • + 2
    • 30 sep 2021 - 11:10
    • Snork

      Posts: 13.548

      Austin, Mexico en Interlagos liggen RBR over het algemeen wel goed.
      Turkije weet ik niet, kan wellicht iets meer de kant van Mercedes opvallen qua circuit.
      Laatste 3 races lijken mij om het even wie daar sterker is.

      En volgens mij zijn de laatste 3 races allemaal onder kunstlicht? Ik vind daar zelf geen ruk aan, alsof je naar een playstation spelletje kijkt.

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 12:01
    • @Snork ik denk dat Saoedi Arabië een Mercedes track is met die lange rechte stukken. Het wordt de snelste race van het jaar met een verwacht gemiddelde van boven de 250 km/u.

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 13:20
    • Snork

      Posts: 13.548

      Dan verwacht ik dat Max weer een Monzaatje gaat doen ;-)

      • + 3
      • 30 sep 2021 - 14:25
    • Of Lewis doet een mooie ploffert!

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 17:57
  • Get in there Lewis!

    • + 0
    • 30 sep 2021 - 11:12
    • Ik hoop dat als Verstappen in de laatste race van het seizoen het kampioenschap wint dat hij dat zinnetje roept over de radio. Dat is het enige moment nog waarop het gepast is.

      • + 2
      • 30 sep 2021 - 11:16
    • @Ecert inderdaad, als ik het lees hierboven

      "was er een gaat"

      • + 0
      • 1 okt 2021 - 12:56
  • SEN1

    Posts: 1.574

    Mercedes baantje?

    Vs, Mexico en Brasil wint Max
    Qatar, Saudi en Abu wint Lewis.

    Spannend!!! Top seizoen.

    • + 0
    • 30 sep 2021 - 11:26
    • Ik zag die foto hierboven en dacht meteen aan een RBR-baantje

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 11:28
    • Ik dacht aan McLaren 🤭

      • + 1
      • 30 sep 2021 - 11:30
    • Joeppp

      Posts: 4.884

      Ik dacht aan Motogp baantje.

      • + 8
      • 30 sep 2021 - 11:32
    • Arie54

      Posts: 4.162

      Eerder een HAAS track.

      • + 1
      • 30 sep 2021 - 11:34
    • Beamer

      Posts: 1.175

      Ik dacht aan een Haas baantje...

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 11:34
    • VES

      Posts: 1.210

      Zeker geen Mercedes baantje.
      Het rechte stuk is koster dan 1 km.

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 11:45
    • supersiem

      Posts: 116

      Ik dacht meteen aan de vrouw van Lawrence Stroll

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 12:29
    • Ik dacht meteen aan een vakantie baantje

      • + 3
      • 30 sep 2021 - 12:43
    • patrob

      Posts: 263

      Abu is inmiddels een Max baantje. Vorig jaar won hij daar nog.

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 15:45
  • VES

    Posts: 1.210

    Qatar uit.
    Altijd lastig voor Mercedes.

    • + 0
    • 30 sep 2021 - 11:41
    • VES

      Posts: 1.210

      Bij Unibet krijg je op dit moment €1,70 voor elke ingezette euro als Max Kampioen wordt.
      Als Lewis kampioen wordt krijg je €2,10
      Dat zegt iets over de kansen voor de rest van het seizoen.
      Unibet heeft overal informanten en weten waarschijnlijk eerder dat er nog een motorwissel komt dan Toto en Lewis ;-)

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 11:56
    • Worden die kansberekeningen niet gewoon gebaseerd op waar mensen hun geld op inzetten? De meeste gokkers denken op dit moment dus dat Max meer kans maakt dan Lewis.. Dat denk ik ook.. Als Max verder geen grote pech krijgt zoals in Bakoe, Silverstone of Boedapest dan wordt hij kampioen..

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 12:03
    • Snork

      Posts: 13.548

      De enige informanten van Unibet zijn de mensen die er een gokje wagen. Zoals het nu lijkt, denken meer mensen dat Max kampioen wordt dan dat Lewis kampioen wordt. Verwachtingen...

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 12:05
    • ARW

      Posts: 1.086

      Ik denk dat ze ook veel naar inzet kijken. Een andere stat in het voordeel van LH is dat hij slechts 9% van de races de finish niet haalt, waar Max op 21% staat.

      • + 0
      • 30 sep 2021 - 13:02
    • SEN1

      Posts: 1.574

      @inflatable
      De bookmakers bepalen een bedrag aan de hand van winkans. Zo ook bij voetbalwedstrijden. Maar het klopt ook dat er lichtelijk aangepast word aan de hand van inzetten. Hoe meer mensen nu op Max inzetten, zal de notering met centen gaan zakken. Maar toch, de basis komt uit een realistische voorspelling.

      • + 1
      • 30 sep 2021 - 13:10
  • ARW

    Posts: 1.086

    Aangezien heg een bochtig circuit is kan RB hier opgelucht ademhalen. Saudie Arabie is netals Monza bijna volgas en zal Mercedes goed liggen. 2x Saudie Arabie was wel een probleem geweest voor RB.

    • + 0
    • 30 sep 2021 - 12:08
  • walter33

    Posts: 812

    Wat een sfeer zal daar hangen in Quatar,zal Zandvoort overtreffen.

    • + 0
    • 30 sep 2021 - 13:02
  • In ieder geval mooi dat er nog een race komt, maakt kans op nieuwe motor voor Bottas nog wat groter😉.

    • + 0
    • 30 sep 2021 - 13:10
    • Snork

      Posts: 13.548

      Die flikkert nog wel een motor op de grote hoop. Wat maakt het uit.

      • + 1
      • 30 sep 2021 - 14:30
  • Ik vind het hele speciale wat Singapore en Abu Dhabi hadden als nachtrace compleet weg nu. Bovendien is dit ook weer een Bahrein achtige baan waar ik tijdens de moto GP niet echt warm van werd. Leuke baan hoor maar ontzettend sfeerloos.

    • + 0
    • 30 sep 2021 - 15:19
  • tour71

    Posts: 989

    Leuk :(

    • + 0
    • 30 sep 2021 - 16:08
  • Watkins Glen wat mij betreft, maar dat zullen de heren een te gevaarlijke baan vinden !

    • + 0
    • 30 sep 2021 - 17:14
  • Ik zag al een gevatte reactie op deze tweet;
    "Rights out, and here we go!"

    • + 2
    • 30 sep 2021 - 18:43
  • Arie54

    Posts: 4.162

    Mooi zo, nog een land met een enorme autosport traditie op de kalender, goeie zet van de FIA.

    • + 0
    • 5 okt 2021 - 10:56

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    14:00 - 16:00

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    14:00 - 16:00

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:00 - 16:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    14:00 - 16:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar