user icon

Opvallende verandering weekend Grand Prix Monaco

  • Gepubliceerd op 23 sep 2021 10:24
  • comments 25
  • Door: Bob Plaizier

De Grand Prix van Monaco is al sinds jaar en dag een bijzondere parel op de Formule 1-kalender. De historische race in het prinsdom verschilt enorm met de andere races op de kalender. Maar toch gaat er nu iets veranderen: de structuur van het weekend wordt hetzelfde als bij andere races.

Waar een normaal weekend bestaat uit trainen op vrijdag, kwalificatie op zaterdag en racen op zondag zag dit er in Monaco ietsje anders uit. Hier werd er op donderdag getraind, was vrijdag een rustdag en werd de rest van het weekend op de normale manier ingevuld.

Hemelvaart

Deze bijzondere traditie stamde uit 1929, toen de Grand Prix van Monaco voor de eerste keer werd verreden. Toendertijd was het namelijk Hemelvaartsdag op vrijdag en dus geen actie op de baan. Later werd de vrijdag een dag om het verkeer in het prinsdom een beetje te laten doorstromen en bedrijven de kans te geven om zich voor te bereiden op een chaotisch weekend.

Domenicali

Nu lijkt er een eind te komen aan de traditie van bijna een eeuw oud. Formule 1-CEO Stefano Domenicali laat dit weten in gesprek met CNN. De Italiaan zegt: "Monaco zal drie dagen worden, direct. Dus het wordt vrijdag, zaterdag en zondag in plaats van donderdag, zaterdag en zondag. Dat is de verandering die we volgend jaar gaan invoeren." De Monegaskische Grand Prix zou dan direct in de week naar de Spaanse Grand Prix op de kalender staan.

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Ik vind het best.

    • + 0
    • 23 sep 2021 - 10:25
    • ik ook

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 10:27
    • DonKarst

      Posts: 271

      Gelukkig maar

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 10:44
    • Snork

      Posts: 12.659

      Ik vind het schokkend. Breaking News.

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 10:59
    • Kubica

      Posts: 4.243

      Ik zou bijna zeggen : hilarisch !

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 12:23
  • Ik vond het altijd wel grappig, zo'n uitgesmeerd weekend. Een dag extra om te speculeren over wie het goed gaat doen.
    Het was natuurlijk wel wat verwarrend, zeker voor nieuwe of minder fanatieke volgers.
    Wat blijft is (een van de) mooiste kwalificatiesessies en de rukste race van het seizoen.

    • + 0
    • 23 sep 2021 - 10:32
    • walteij

      Posts: 1.589

      Ik ben het met je laatste zin niet helemaal eens, Sochi is namelijk echt nog wel wat meer ruk dan Monaco.
      Bij Monaco zit ik te wachten tot iemand de vangrails raakt om te zien wie er kan profiteren, bij Sochi val ik over het algemeen gewoon in slaap halverwege de race

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 12:56
    • Ik denk dat ze komend jaar speciaal voor jou de kwalificatie gaan vervangen door een sprintoptocht @wachtwoord. 😉

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 13:19
    • @walteij: Sochi is over het algemeen ook BEHOORLIJK saai inderdaad.
      @Freek-Willem: ik mag toch gvd hopen van niet!

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 13:35
  • Beri

    Posts: 4.229

    En weer zwicht er een traditie voor de commercie.

    • + 0
    • 23 sep 2021 - 10:48
    • Al vind ik dit niet eens erg.
      Monaco mag van mij nog wel iets gekker. Donderdag VT1 en Q1. Vrijdag VT2 en Q2. Zaterdag VT3 en Q3...

      Dat is las een zenuwslopend weekend format.

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 11:57
    • Volgens mij ligt het iets genuanceerder, hetgeen verstopt zit in de laatste zijn. Spanje en Monaco zij back to back races, waardoor er logistiek gezien er problemen kunnen ontstaan door op donderdag te beginnen. Eea is eerder een probleem met een volle agenda dan dat de commercie er aan te grondslag ligt.

      Dar wil overigens niet zeggen dat ik er voorstander van ben om de dagen te veranderen. Zoals velen zeggen: Monaco hoort erbij.

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 12:22
    • Beri

      Posts: 4.229

      Dus een volle agenda is niet het resultaat van een almaar ongezondere drang naar meer races op de kalender voor meer exposure en gewin van geld?
      Decennia kon men om Monaco heen plannen en ineens niet meer en moeten er back-to-back races komen?
      Nee, de FOM laat uit alles blijken dat het om de commercie en niet om de sport gaat. Logisch natuurlijk, want geld verdienen is het credo van Liberty. Maar dat je aan dit soort evenementen komt, stoot mij wel tegen het verkeerde been. Er zit een historische betekenis achter het 4 daagse format van Monaco. Een evenement dat het belangrijkst is van alle evenementen op de kalender. En dat ga je voor de commercie op de schop gooien. Nee, dat snap ik alleen vanuit het oogpunt van de genoemde commercie. Niet vanuit het oogpunt als je om de sport zou geven en tradities in ere wilt houden. Het zogenoemde "DNA", waar zo vaak door Liberty om gerept wordt, dat men deze wilt behouden.

      • + 1
      • 23 sep 2021 - 12:50
  • Hemelvaartsdag op vrijdag? Weet je het zeker?

    Hemelvaartsdag valt altijd op een donderdag, veertig dagen na Pasen en tien dagen vóór Pinksteren. Op donderdag 9 mei 1929 was het Hemelvaartsdag.

    De vrije trainingen worden in monaco op donderdag verreden om te voorkomen dat 3 dagen aaneengesloten het stadje op slot zit.

    • + 4
    • 23 sep 2021 - 10:50
    • Snork

      Posts: 12.659

      Goede vrijdag valt ook al jaren op vrijdag.

      • + 2
      • 23 sep 2021 - 10:59
    • "Op donderdag 9 mei 1929 was het Hemelvaartsdag."
      Klopt! Maar Monaco staat natuurlijk al wel heel lang op de kalender, he. ;-)

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 11:00
    • Pitcrew

      Posts: 149

      @Snork, klopt! Maar wordt dan nu op donderdag?

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 11:27
    • Joeppp

      Posts: 4.709

      Nee, 2de kerstdag verschuift nu naar donderdag.

      • + 1
      • 23 sep 2021 - 11:31
    • Pitcrew

      Posts: 149

      @Joeppp, ah ok.
      Blauwe maandag blijft wel gewoon blauw toch?

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 11:38
    • Joeppp

      Posts: 4.709

      Zolang het niet roze zaterdag wordt vind ik het best.

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 11:44
    • nr 76

      Posts: 2.288

      Inderdaad, JV. In het verleden mocht er niet op vrijdag gereden worden, om de stad weer te bevoorraden in het hemelvaartsweekend.

      Ik merk wel vaker hier dat er zomaar wat.wordt ingevuld door de schrijvers

      • + 1
      • 23 sep 2021 - 11:46
    • Interesseert me drie keer niets over de rest van de week zolang woensdag maar stierdag blijft.....ja, ook op mijn leeftijd!

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 12:06
    • In ieder geval oppassen dat het geen ossedag wordt @ouw

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 13:27
    • Zondag "wat een bal gehakt!", gehakt dag?

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 21:46
  • Hemelvaart is altijd op een donderdag.
    De vrije trainingen waren op donderdag op hemelvaart om dus de lokale economie te ontzien dat vrijdag men toch kon werken en door de straten kon.

    • + 0
    • 23 sep 2021 - 13:31

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar