user icon

Yuki Tsunoda hield slapeloze nachten over aan foutenfestijn in Imola

  • Gepubliceerd op 27 apr 2021 08:12
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

Scuderia AlphaTauri-coureur Yuki Tsunoda staat na het Grand Prix-weekend in Imola weer met beide benen op de grond. Werd hij na zijn geslaagde Formule 1-debuut in Bahrein nog bewierookt, na zijn beginnersfouten op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari was hij de schlemiel. De jonge Japanner toonde zich schuldbewust en stak de hand in eigen boezem, maar hij moet er niet te lang in blijven hangen. Elke rookie gaat wel eens de mist in.

Tsunoda rekent het zichzelf aan dat hij op een circuit dat hij kent de fout in ging. Bovendien lagen er voor AlphaTauri op Imola kansen om flink te scoren. "Als ik een fout heb gemaakt, heb ik altijd moeite om de slaap te vatten. Dat was ook nu het geval, zeker na mijn crash in de kwalificatie. Teambaas Franz Tost heeft me op het hart gedrukt dat het bij het leerproces hoort. Ik moet ervan leren en zorgen dat het me niet nogmaals overkomt."

Hij tast in het duister over het antwoord op de vraag waarom hij over de grens ging. "De crash in Q1 was volledig mijn eigen schuld. Als ik naar de performance van de auto de rest van het weekend kijk, dan had ik niet zo hard hoeven te pushen. Ik weet niet waarom ik dat deed, ik pushte gewoon terwijl dat niet hoefde. Ik vloog van de baan en eindigde in de bandenstapels, dat was mijn fout."

In de race kwam daar nog een straf voor het herhaaldelijk overschrijden van de track limits bij. "De snelheid was er wel. Ik haalde bijna Lewis Hamilton in. Het tempo was dik in orde, alleen maakte ik het mezelf onnodig moeilijk. Die track limits, daar bekommerde ik me niet meer om. Ik was gefrustreerd, wilde gewoon zo snel mogelijk naar voren. Ik kreeg een straf omdat ik het bleef doen en dat valt niet goed te praten. Ik moet leren om meer consistent in mijn focus te worden", aldus Tsunoda.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Rust houden dit weekend en het komt wel.

    • + 0
    • 27 apr 2021 - 08:35
  • Yves02

    Posts: 142

    Vooral mooi om te zien dat hij de fout bij zichzelf legt en niet naar excuses zoekt. Daar kunnen heel wat van z'n collega's nog wat van leren en geeft hen wat mij betreft een pluspunt in zijn karakter.

    • + 0
    • 27 apr 2021 - 09:03
    • Yves02

      Posts: 142

      Heb moet natuurlijk hem zijn.

      • + 0
      • 27 apr 2021 - 09:04
    • Kevin

      Posts: 4.883

      Wie had hij de schuld kunnen geven dan? Het waren oliedomme fouten.

      • + 1
      • 27 apr 2021 - 09:55
    • Yves02

      Posts: 142

      @Kevin ik zeg niet dat hij iemand anders de had kunnen geven, maar denk dat we allebei net zo goed weten dat er zat coureurs op de grid zijn die altijd wel een excuus hebben en altijd wel wat aan de auto vinden zodat het niet hun schuld is.

      • + 1
      • 27 apr 2021 - 12:19
    • Hamilton legde de fout bij zichzelf. Verstappen legde de fout in de kwalificatie bij zichzelf. Norris legde de fout in de kwalificatie bij zichzelf. Ricciardo legde het gebrek aan snelheid bij zichzelf. Perez legde de fouten in de race bij zichzelf. Sainz legde zijn fouten in de race bij zichzelf. Schumacher legde de fout in de race bij zichzelf. En ook Latifi gaf zichzelf de schuld voor zijn fout.

      Welke collega's van Tsunoda doel je dan op? Russell?

      De meeste coureurs zoeken niet de schuld ergens anders als er verder niemand bij betrokken is. Hier was het overduidelijk wie de fout maakte.

      • + 1
      • 27 apr 2021 - 12:21
    • Yves02

      Posts: 142

      @mustfeed.
      Ik doel niet op een race. Maar over het algemeen. Er zijn ook vaak zat situaties geweest dat het matige optreden van een coureur of een fout verscholen word achter excuses ipv van te zeggen het was mijn fout.

      • + 0
      • 27 apr 2021 - 12:25
    • Tsunoda beoordeel je hier wel op 1 weekend. En dat terwijl ik je 8 voorbeelden geef van coureurs die dit weekend ook de fout bij hunzelf zochten. Laten we eerst even afwachten wanneer Tsunoda betrokken raakt bij incidenten waar ook andere coureurs bij betrokken zijn. Vooralsnog komt Tsunoda op mij erg over als een driftkikker, wat overigens geen slechte eigenschap hoeft te zijn, maar ik verwacht niet dat hij snel de schuld bij zichzelf zal leggen.

      • + 1
      • 27 apr 2021 - 12:51
    • snailer

      Posts: 4.700

      Hahaha. MustFeed. Dat is schaakmat wat mij betreft.

      Ik wil nog toevoegen dat Russel oprecht dacht dat het Bottas zijn fout was. Anders had Russel niet zo gekookt uit de auto gesprongen.

      • + 0
      • 27 apr 2021 - 13:26
    • Yves02

      Posts: 142

      Ik beoordeel tsunoda zeker niet op een race weekend. Ook al in de F2 was hij altijd kritisch opzichzelf.

      • + 0
      • 27 apr 2021 - 14:29
  • Mugello

    Posts: 270

    Om je frustraties onder controle te houden op jonge leeftijd is lastig. Je wil natuurlijk als new kid on the block je laat gelden, vooral na een fout. Dan schiet je jezelf wel eens voorbij en denk je niet altijd helder.
    Max heeft dat ook ondervonden en is daar nu ook wel over heen gegroeid. Foyten, die maakt iedereen. Kijk maar naar Hamilton die te ongeduldig werd en ten koste van alles de achterliggers voorbij wilde gaan.
    Maar het gaat erom hoe je daarna omgaat met de situatie. En Lewis bleef kalm en rustig en stond op uit de spreekwoordelijke dood.

    • + 1
    • 27 apr 2021 - 09:20
    • Mugello

      Posts: 270

      *Foyten....
      Ja ik maak ze ook.

      • + 2
      • 27 apr 2021 - 09:20
    • jd2000

      Posts: 4.667

      Met dank aan Bottas en Russell

      • + 0
      • 27 apr 2021 - 13:27
    • Mugello

      Posts: 270

      Zeker. Maar met die geboden kans, moet je het nog wel even doen. Waar Yuki teveel de grens over ging, liet Lewis zich niet in nog een foutje verleiden. Natuurijk met de Benz is het wel iets makkelijker.

      • + 0
      • 27 apr 2021 - 13:42
    • flyineddy

      Posts: 945

      Een foytje is gauw gemaakt.
      Ik moet zeggen dat ik dit best wel een leuke typefout vind. :)

      Eddy.

      • + 0
      • 27 apr 2021 - 15:24
    • Je krijgt de groeten van AJ Foyt @Mugello.

      • + 1
      • 27 apr 2021 - 18:57
    • Mugello

      Posts: 270

      Haha.
      Zie het nu pas. Leuk @Eddy en @schwantz34

      • + 1
      • 28 apr 2021 - 14:33

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Land Japan
  • Geb. datum 11 mei 2000 (20)
  • Geb. plaats Kanagawa, Japan, Japan
  • Gewicht 54 kg
  • Lengte 1,59 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar